Eveniment Internaţional
IIF 2012, Istanbul - Asigurările auto în pieţele emergente: Sfârşitul luptei preţurilor?
Autor:Mihai CRĂCEA
Vladan MANIC, Secretar General, Asociația Asigurătorilor, Serbia
Mariusz WICHTOWSKI, Președinte, Council of Bureaux
Liviu STOICESCU, Președinte, B.A.A.R.
Julia CILLIKOVA, Director Divizie Reglementare, Banca Națională a Slovaciei
Ismail YILDIZ, Director Daune, Externe TMIB, Turcia
Gheorghe AXINTE, Director General, AUDATEX, România
Daniela GHEȚU, Director Editorial, Publicațiile PRIMM
Çağrı AKIN, Director General AUDATEX, Turcia
Azer ALIEV, Director Executiv AIA, Azerbaijan
Atanas TABOV, Președinte NBBMI, Bulgaria
Ionel DIMA, Vicepreședinte, AVUS Group
Matjaz RAKOVEC, Președinte TRIGLAV Group, Slovenia

Chiar şi în perioada curentă, caracterizată printr-un mediu economic instabil, asigurările auto continuă să reprezinte principala linie de business pentru majoritatea asigurătorilor de pe pieţele emergente. În paralel, creşterile constante ale costurilor reparaţiilor, majorarea fără precedent a despăgubirilor pentru vătămări corporale şi deces, dar şi frauda în domeniu au devenit ameninţări reale pentru asigurători.

Asigurările auto în pieţele emergente necesită o mai bună disciplină financiară şi o prudenţă în subscrieri. Acesta a fost punctul de plecare al discuţiilor de la Forumul Internaţional de Asigurări, care a avut loc pe 5-6 martie, la hotelul Pera Palace din Istanbul, Turcia, eveniment organizat de Media XPRIMM alături de Istanbul Underwriting Center. La eveniment au participat peste 100 de specialişti din 22 de ţări care au supus dezbaterii stadiul actual al pieţelor locale şi internaţionale de asigurări auto, dar şi creşterea îngrijorătoare a despăgubirilor pentru vătămări corporale şi deces. Mariusz WICHTOWSKI, Preşedintele Consiliului Birourilor Carte Verde sau Atanas TABOV, fondatorul primei companii private de asigurări din Bulgaria, se numără printre numele importante din domeniu care au participat în calitate de keynote speakers.
Dintre specialiştii pieţei romaneşti au luat cuvântul Liviu STOICESCU, Preşedintele Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (B.A.A.R.), Gheorghe AXINTE, General Manager, AUDATEX România, şi Ionel DIMA, Vicepreşedintele AVUS Group.
"La această a doua ediţie a Forumului de la Istanbul a existat o participare mai numeroasă, un focus pe subiecte de mai mare amploare şi un interes real din partea participanţilor specializaţi în domeniul abordat în acest an. Dezbaterile au ilustrat modul în care se văd, în pieţele emergente, diversele faze de dezvoltare a sistemelor de asigurări auto. Experienta pieţei turce, o piaţă matură, ne arată nouă, românilor, şi celor aflaţi la acelaşi nivel cu noi, că nu trebuie să ne propunem să eliminăm aspectele şi problemele cu care ne confruntăm, ci să lucrăm cât mai eficient cu ele", a declarat moderatorul evenimentului, Romeo JANTEA, Vicepreşedinte, UNIQA Asigurări.

50.000 de cetăţeni ai Uniunii Europene mor anual în accidente rutiere

"În zona UE, 50.000 de cetăţeni mor anual în accidente rutiere", a declarat Mariusz WICHTOWSKI, în deschiderea evenimentului. În timpul prezentării sale, intitulate "Actual development, problems and their potential solutions in the transborder claims handling", WICHTOWSKI a făcut o serie de precizări: "După cum ştiţi, sistemul Carte Verde este accesibil tuturor. Pe continentul european se află în acest moment 750 milioane de oameni şi 350 milioane de vehicule. Accidentele rutiere au un impact major asupra costurilor noastre. Prin sistemul Carte Verde, avem anual peste 350 mii de cereri de daune. În fiecare an au loc din ce în ce mai multe accidente, deoarece oamenii se mută şi călătoresc dintr-un loc în altul. Asta înseamnă că plătim peste 1,7 miliarde euro pentru daune. În multe cazuri, -daunele nu se ridică la valori mari, deoarece limitele de acoperire sunt scăzute. Dar în ţări precum Franţa, de exemplu, nu există o limită de acoperire. În UE, limita minimă este de 5 milioane euro".

Criză economică a schimbat comportamentul companiilor de asigurări

"Din perspectiva noastră, criza nu a influenţat stabilitatea companiilor de asigurări, însă în plan secundar a schimbat comportamentul acestora. Am putut observa că asigurătorii amână până în ultimul moment plata compensaţiilor către victimele accidentelor rutiere", a atenţionat Mariusz WICHTOWSKI.
De asemenea, printre riscurile identificate în prezent în acest domeniu, Mariusz WICHOWSKI a indicat şi falimentele companiilor de asigurări care pun presiune asupra relaţiei dintre un asigurător Carte Verde şi corespondenţii săi de despăgubire de peste hotare. Această ameninţare, venită în contextul mediului economic dificil, se suprapune cu experienţele dificile dintre asigurători şi reprezentanţii de despăgubiri. Aceştia din urmă, din cauza intereselor comerciale, nu pun presiune asupra asigurătorilor de a plăti daunele într-un timp cât mai scurt, ceea ce duce la o întârziere semnificativă a despăgubirilor.
"Monitorizăm şi disciplina financiară a companiilor membre ale birourilor naţionale de profil şi putem introduce măsuri speciale împotriva celor care nu îşi îndeplinesc obligaţiile", a adăugat WICHTOWSKI.
Nu în ultimul rând, frauda este o ameninţare reală. Conform unor statistici recente, aproximativ 20 de procente din sumele plătite cu titlu de despăgubire sunt atribuite fraudei. "Suntem obligaţi să ne coordonăm activitatea, deoarece, întrebându-ne cine va suporta costurile fraudei, răspunsul este unul singur: clientul care plăteşte poliţa de asigurare", a subliniat Preşedintele Consiliului Birourilor.
În opinia liderului Zavarovalnica TRIGLAV, Matjaz RAKOVEC, "asigurările auto sunt caracterizate în Regiunea Europei Centrale şi de Est de competiţia neloială între jucătorii din piaţă, de fraude, costuri ridicate de achiziţie şi de rolul limitat al autorităţilor de supraveghere".
În ultimii ani, volumul subscrierilor realizate pe piaţa de asigurări auto din Slovenia a crescut exponenţial, de la circa 50 miliarde euro în anii '92-'93, la peste jumătate de milliard în anul 2010, a arătat Preşedintele TRIGLAV.
"Spre exemplu, pe segmentul RCA, numărul daunelor a scăzut de la 65.000 în 2007, la puţin peste 60.000 în 2010. Potrivit acestuia, la această realitate au contribuit din plin modificările aduse legislaţiei rutiere menite să crească siguranţa rutieră, dezvoltarea infrastructurii rutiere și nivelul de siguranţă din ce în ce mai ridicat oferit de autoturisme".
De asemenea, pentru următorii ani, tendinţele şi provocările acestor pieţe vor consta în "utilizarea Internetului în operaţiunile de vânzare, în liberalizarea preţurilor la RCA în multe state, scăderea costurilor de achiziţie şi în creşterea rolului autorităţilor de supraveghere".
"Din punctul nostru de vedere problema cea mai mare este indisciplina financiară din sistem. Evoluţia daunelor auto ca număr va fi statică, însă, din punct de vedere al consolidării sistemului, consider că cea mai importantă temă este disciplina, respectiv indisciplina financiară. Vorbim de aproape 2 miliarde euro pe an daune din Carte Verde, alături de rezervele pe care le administrează companiile. Avem nevoie de stabilitate, astfel încât fluxurile financiare să funcţioneze", a declarat Ionel DIMA, Vicepreşedinte AVUS Group.

Lipsa banilor - posibilă cauza pentru creşterea numărului de vehicule neasigurate?

Conform spuselor lui Atanas TABOV, Preşedintele Biroului Asiguratorilor Auto din Bulgaria (NBBMI), numărul cazurilor de accidente în care au fost implicate vehicule neasigurate Carte Verde pe teritoriul Bulgariei aproape s-a dublat faţă de anul trecut. Astfel, numărul de cazuri soluţionate de NBBMI a ajuns de la 360 în 2010, la 673 în 2011. Este de menţionat, de asemenea, că numărul accidentelor provocate de vehicule neasigurate a crescut într-un ritm accelerat începând cu 2008, când au fost înregistrate 140 de cazuri, şi până în prezent.
Potrivit reprezentantei autorităţii de supraveghere a pieţei de asigurare din Slovacia - Julia CILLIKOVA, în ultimii ani, de la debutul crizei financiare, numărul vehiculelor neasigurate a cunoscut o creştere importantă. Cele mai mai creşteri s-au înregistrat în anii 2008 şi 2009, când ponderea autovehiculelor neasigurate din totalul autovehiculelor aflate în circulaţie a ajuns de la circa 3% la 4%, respectiv peste 6 procente. În prezent, în Slovacia sunt în jur de 2,5 milioane de autovehicule, dintre care aproximativ 6,5% sunt neasigurate RCA.

Managementul daunelor este problema tuturor părţilor implicate în procesul de despăgubire
"Ce se întâmplă în acest moment trebuie tratat cu mai multă încredere în sistemele specializate. Puterea standardului se bazează pe date solide venite direct din partea producătorilor, rezultate în urma multor ani de experienţă. Ţinta noastră principală este de a creea un business sustenabil pentru companii", a declarat Gheorghe AXINTE, Director General, AUDATEX România.
Managementul daunelor nu este numai problema companiilor, ci a tuturor părţilor implicate în procesul de despăgubire. Este important ca asigurătorii să înţeleagă că trebuie să intervină în procesul de despăgubire.
"Este o provocare să reduci nivelul daunelor fără a reduce satisfacţia clienţilor", a declarat Cagri AKÂN, Managing Director, AUDATEX Turcia.
"Dacă împingi nivelul orei de manoperă în jos, rişti să se întoarcă împotriva ta. Scopul este să determinăm service-urile să repare cu adevărat şi nu să controlăm nivelul orei de manoperă. Încercam să îi convingem să repare mai mult şi mai eficient", a explicat Gheorghe AXINTE.

România: vătămările corporale şi decesele duc dauna medie pe RCA până la 5.297 lei în 2011

"Daunele ca urmare a vătămărilor corporale şi decesului au crescut dramatic în ultima perioadă, din punctul meu de vedere. Au crescut foarte mult pretenţiile pentru părţile civile, ajungând la sume destul de mari, mai ales că legea este permisivă şi dă voie tutror rudelor de gradul I, II etc. să aibă acces la astfel de despăgubiri", a precizat Liviu STOICESCU.
În România, în cazul poliţelor RCA, se observă, în ultimii ani, o creştere a ponderii despăgubirilor acordate pentru daune morale, vătămări corporale şi deces în totalul despăgubirilor plătite. Cu toate acestea, numărul solicitărilor de plată pe cale amiabilă a unor astfel de despăgubiri a fost foarte redus, conform datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Din informaţiile furnizate de CSA a rezultat o scădere a numărului de dosare de daună avizate pe vătămări corporale şi deces cu 10%, însoţită de o creştere a despăgubirilor plătite cu 140%, precum şi o majorare a rezervelor de daună constituite cu 73%. Valoarea daunei medii plătită pentru vătămări corporale a ajuns anul trecut la aproape 63.000 lei. În acelaşi timp, dauna medie per total piaţă RCA are valoarea de 5.297 lei anul trecut, în creştere cu 9% faţă de 4.855 lei în 2010.
În total, pentru aceste tipuri de daune au fost plătite despăgubiri de 266,35 milioane lei, reprezentând 16,62% din totalul despăgubirilor plătite pe segmentul RCA (1,6 mld. lei). Acesta a fost, de altfel, principalul factor care a dus la menţinerea unui nivel constant al despăgubirilor totale plătite pe RCA de 1,6 miliarde lei, atât în 2010, cât şi în 2011.
Analiza daunelor înregistrate pentru vătămări corporale şi deces a fost efectuată în baza raportărilor lunare transmise de către companiile de asigurări, cât şi cu ajutorul datelor solicitate de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
Limitele de despăgubire pe segmentul RCA sunt de 1 milion euro pentru daune materiale, respectiv 5 milioane euro pentru vătămări corporale şi deces, însă, în ţara noastră, problema derivă din faptul că păgubiţii solicita limita maximă de despăgubire, indiferent de gravitatea spetei.
Acest fapt pune presiune asupra fluxului financiar al companiilor.
"Astfel de sume se justifică în cazul unor accidente deosebit de grave care implică un număr mare de victime şi proprietăţi distruse, dar nu îşi găsesc justificarea în cazuri punctuale care implică doar vătămări corporale uşoare ale celor implicaţi inaccident", ne-a explicat Sorin GRECEANU, Directorul General al Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii.
De asemenea, o problemă importantă legată de situaţia daunelor pe segmentul asigurărilor RCA este că, deşi limitele de despăgubire sunt mari, tarifele pe aceste poliţe rămân în continuare destul de scăzute, fapt ce poate afecta în final asiguraţii.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului ( IIF 2012, Istanbul - Asigurările auto în pieţele emergente: Sfârşitul luptei preţurilor?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!