Profil de Ţară
Bulgaria: Semne de revigorare
Autor:Vlad BOLDIJAR

Cele mai recente date statistice indică pentru al doilea trimestru al anului curent o creştere a economiei Bulgariei de două puncte procentuale, marcând drumul, după trei ani de criză, către o importantă revigorare la nivel macroeconomic. Totul pe fundalul prognozei făcute de Guvernul de la Sofia, care estimează pentru finalul anului o creştere economică de 3,6 procente. În acest context, piaţa bulgară de asigurări „nu a aşteptat prea mult” semnalele de consolidare, înregistrând, după trecerea a şase luni din 2011, o creştere în acelaşi ritm cu întregul sector economic: +0,8%, ajungând, astfel, la 417,6 milioane euro.

» Suprafaţa: 110.879 km2
» Populaţia: 7,09 milioane locuitori (estimare iulie 2011)
» Capitala: Sofia (1,19 milioane locuitori)
» Limba oficială: bulgara
» Moneda naţională: Leva (BGN)
» Curs de schimb: 1 EUR = 1,95583 BGN

La doi ani şi jumătate de la declanşarea crizei mondiale, activitatea economică a vecinilor noştri de la Sud de Dunăre dă semne vizibile de revenire. Creşterea economică s-a consolidat în a doua jumătate a anului 2011, fiind „anunţată” de creşterea de 3,4% înregistrată în perioada ianuarie-martie 2011, respectiv de dinamica pozitivă subunitară, de doar 0,2%, din anul 2010.
Economia Bulgariei are un sistem privat bine dezvoltat, dar şi o importantă parte controlată strategic de stat. Anterior crizei mondiale, Bulgaria a cunoscut creşteri economice accentuate, în pofida faptului că veniturile populaţiei au fost printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană. Criza financiară „şi-a lăsat puternic amprenta” asupra indicatorilor economici în perioada 2008 - 2010, când rata şomajului depăşise 9% (anul 2009), respectiv, când PIB-ul a trecut pe minus de la creştere de 6,3%, în 2008, la -4,9%, în 2009. În anul 2010, Produsul Intern Brut s-a cifrat la 96,8 miliarde USD, cu o valoare pe cap de locuitor de circa 12.850 USD. Sectorul serviciilor a reprezentat aproximativ 64% din PIB, urmat de ramura industrială cu circa 30%, respectiv agricultura cu 6 procente.
Ca o confirmare a rezultatelor economice importante, agenţia de evaluare MOODY's a majorat rating-ul Bulgariei cu o treaptă, până la Baa2, al doilea cel mai scăzut nivel din categoria cu recomandare de investiţie, potrivit The Sofia Echo. Spre comparaţie, România are la MOODY's un rating de Baa3, cu o treaptă sub nivelul actual al Bulgariei şi cel mai scăzut din categoria cu recomandare de investiţie. Analiştii au invocat disciplina fiscală a Sofiei, dar şi îmbunătăţirea puterii instituţionale. De asemenea, creşterea economică… s-a realizat în primul rând datorită creşterii exporturilor. Atât consumul, cât şi creditarea sunt încă foarte slabe, iar şomajul este mult mai mare decât în perioada de dinaintea recesiunii, se arată în comunicatul remis de MOODY's. Totodată, deşi investiţiile străine directe şi intrările de capital privat sunt susceptibile de a rămâne la un nivel scăzut în următorii ani, noi proiecte investiţionale importante sunt planificate pentru a mări aportul de capital. O salarizare competitivă şi tarife fiscale scăzute  ar trebui să atragă investiţii din sectorul privat, în vreme ce investiţiile publice vor fi finanţate, cel puţin parţial, din fonduri europene, afirmă analiştii MOODY's.

Asigurările de viaţă ies din criză
Piaţa asigurărilor de viaţă din Bulgaria a încheiat primele şase luni din 2011 cu o creştere semnificativă a primelor subscrise, ca urmare a preferinţei populaţiei pentru asigurările  unit-linked, care au cunoscut un salt spectaculos de circa 111%.
După o perioadă de scădere a activităţii de subscriere în anii precedenţi, valoarea primelor brute subscrise pe segmentul de asigurare de viaţă în ianuarie-iunie 2011 a crescut cu 6,5%, de la 62,3 milioane euro la 66,3 milioane euro, potrivit datelor publicate de autoritatea de supraveghere de la Sofia. De asemenea, valoarea indemnizaţiilor brute plătite de cei 16 asigurători de viaţă bulgari a totalizat 26,1 milioane euro, în scădere în valoare absolută cu circa 0,4 milioane euro.
Liderul pieţei, cu un volum al primelor de 13,8 milioane euro (în creştere cu 12%) este ALLIANZ Bulgaria Life, în vreme ce a doua poziţie a revenit diviziei locale a grupului belgian KBC, DZI Insurance (cotă de piaţă de 13,7%). UNIQA Life a raportat un volum al afacerilor de 7,7 milioane euro, în creştere cu 27%, faţă de perioada ianuarie-iunie 2010.
Din punctul de vedere al ratei de creştere, la nivelul primelor zece companii din piaţă, cea mai spectaculoasă ascensiune a fost consemnată de ocupanta locului 8, GROUPAMA (+135,3%), iar cel mai mare recul l-a înregistrat SyVZK (-30%). Primele trei companii din piaţă au realizat circa 46% din total, în vreme ce primele zece au generat mai bine de 95,3% din totalul subscrierilor.

Asigurările generale – RCA menţine piaţa
Asigurările generale au generat circa 84% din totalul pieţei de asigurare, echivalentul a 351 milioane euro, în scădere cu 0,2% raportat la ianuarie-iunie 2010. Dintre toate clasele de asigurări generale, „supremaţia” au deţinut-o cele auto, acestea reprezentând, însumat (CASCO şi răspunderi civile auto), mai bine de 60% din totalul pieţei (circa 251 milioane euro). Totodată, demnă de evidenţiat este dinamica crescătoare înregistrată de asigurările RCA (+15%), această realitate menţinând segmentul de asigurări generale aproximativ la acelaşi nivel din 2010, restul claselor de asigurare cu contribuţii procentuale importante în portofoliul pieţei consemnând scăderi ale volumelor de afaceri: CASCO (-12%), property (-7%), răspunderi civile (-3%).
Asigurările auto se evidenţiază şi la capitolul daune, cele două tipuri de asigurări menţionate generând, însumat, 76 puncte procentuale din valoarea totală a acestora. Asigurările facultative CASCO au generat daune în valoare de circa 76 milioane euro, în vreme ce asigurările RCA i-au supus pe asigurători la cheltuieli de circa 66 milioane euro.
Topul companiilor de asigurare a suferit schimbări la vârf, DZI Insurance devenind compania de asigurare lider pe segmentul de asigurări generale: prime brute subscrise in valoare de 43,6 milioane euro, echivalentul unei cote de piaţă de 12,4%. Următoarele două poziţii au fost ocupate de BULSTRAD VIG (subscrieri de 43,3 milioane euro) şi BUL INS (41,4 milioane euro).

Există viaţă după criză
Pentru industria asigurărilor din Bulgaria, criza economică s-a resimţit diferit, în funcţie de dimensiunea companiilor, dar şi de segmentele de asigurări practicate de societăţi. Dacă asigurările obligatorii s-au menţinut aproximativ în aceleaşi limite, pentru asigurările facultative sau cele de viaţă s-au înregistrat evoluţii nefavorabile drastice.
Primele semne au apărut în octombrie 2008 când ratele de creştere pentru segmentul de asigurări generale a au început să se deterioreze lunar, cu circa 2 procente. De cealaltă parte, asigurările de viaţă a scăzut, în aceeaşi lună, brusc, cu 15%. Pe parcurs, odată cu prăbuşirea economiei, şi implicit a industriilor conexe asigurărilor (auto, leasing, construcţii, transporturi), criza a marcat creşteri explozive pentru alte tipuri de asigurări: garanţii, credite, răspunderi, extinzând calitativ subscrierile asigurătorilor.
Spre deosebire de 2009 şi 2010, anul 2011 şi următorii vin cu experienţa recesiunii, iar timpul va aduce cu siguranţă o industrie din ce în ce mai competitivă, de nivelul celor din ţările Vest- europene, prognozele economice ale marilor agenţii de rating, ale instituţiilor financiare mondiale, precum şi ale autorităţilor de la Sofia fiind mai mult decât optimiste.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului ( Bulgaria: Semne de revigorare).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!