Eveniment Internaţional
Republica Moldova: Pregătiţi pentru schimbare!
Autor:Vlad BOLDIJAR
Vladimir ȘTIRBU, Director, Direcția Generală Supraveghere Asigurări, CNPF
Sorin IACOB, Director General, EUROTAXGLASS's
Sorin GRECEANU, Director General, FPVS
Pavel CAȚER, Director, Biroul Național al Asigurătorilor Auto
Ovidiu VĂDEAN, Director Divizie Daune, ASIROM
Oleg VEREJAN, Președinte, Asociația Actuarilor din Moldova
Maria BOGHIAN, Director Dezvoltare, ASISOFT
Ionel DIMA, Vicepreședinte, AVUS Group
Gheorghe AXINTE, Director General, AUDATEX România
Daniel DINU, Șef Serviciu Daune București, GENERALI România
Dan CHIRIȚĂ, Locotenent-colonel, Direcția Poliția Rutieră
Artur GHERMAN, Vicepreședinte, Comisia Națională a Pieței Financiare

"Dacă vrei ca totul sa rămână aşa cum este, este nevoie ca totul să se schimbe", spunea celebrul scriitor italian Giuseppe Tomasi di Lampedusa, enunț care se potriveşte ca o mânuşă situaţiei actuale a pieţei de asigurări auto din Republica Moldova. Cinci ani de zile au avut la dispoziţie jucătorii din piaţă pentru a se conforma noilor prevederi legislative, prin care este vizată asigurarea unei protecţii adecvate a populaţiei în faţa unor riscuri importante.

Luni, 2 aprilie a.c., a avut loc la Chişinău a doua ediţie a Seminarului dedicat segmentului de asigurări auto, eveniment organizat de Media XPRIMM cu sprijinul autorităţii de supraveghere a pieţei de profil de la Chişinău - CNPF - Comisia Naţională a Pieţei Financiare. Seminarul a reunit mai bine de 100 de lideri și specialişti ai societăţilor locale, dar şi din România, Austria, Italia şi Turcia.
"Organizarea acestui seminar este binevenită şi deosebit de importantă în contextul transformărilor care au loc pe piaţa de asigurări a Republicii Moldova atât din punct de vedere calitativ, cât şi cantitativ, precum şi prin ajustarea legislaţiei la aquis-ul comunitar, prin implementarea celor mai bune standarde şi practici de nivel european", a precizat, în deschiderea evenimentului, Artur GHERMAN, Vicepreşedintele CNPF.

Ce se întâmplă după 6 aprilie
Seminarul a avut loc în contextul în care segmentul de asigurări auto reprezintă cea mai importantă sursă de venit pentru societăţile de profil din Republica Moldova. Totodată, evenimentul a avut loc cu câteva zile înaintea intrării în vigoare a Legii cu privire la asigurări care pentru segmentul de asigurări auto obligatorii marchează o serie de transformări, precum eliminarea coeficienţilor de uzură privind plata despăgubirilor. De asemenea, în acest an se aşteaptă şi o "semi-liberalizare" a tarifelor practicate de către asigurători pe acest segment, dar şi majorarea limitelor de răspundere, fapt care influenţează direct volumul de daune plătite de către companii precum şi preţul pe care îl va plăti clientul.
Anterior datei de 6 aprilie 2012, companiile de asigurare din Moldova aplicau, conform prevederilor, un coeficient de uzură pentru fiecare maşină asigurată care a suferit o daună în accidente. După această dată, când au intrat în vigoare noile prevederi legale, şoferii primesc despăgubiri care vor acoperi integral costul reparaţiei, indiferent de gradul de uzură al pieselor de schimb. Prevederile urmau să intre în vigoare încă din 2007, atunci însă companiile de asigurări au primit un „termen de graţie” de cinci ani. "Trebuie stabilit modul de despăgubire, la valoarea reală, cu satisfacerea deplină a consumatorului, pentru creşterea încrederii clientului în sistem", a subliniat Artur GHERMAN.

UAM a propus amânarea reformei
Potrivit Autorităţii de Supraveghere de la Chişinău, cele opt companii membre ale UAM - Uniunea Asigurătorilor din Moldova au propus amânarea sau extinderea derogării de la aplicarea prevederilor în ceea ce priveşte eliminarea uzurii cu încă trei ani de zile: "Această propunere din partea membrilor UAM se află în discuţie la cel mai înalt nivel, la Comisia Parlamentară. În cazul în care această propunere nu va fi aprobată, CNPF consideră că există posibilitatea ca asigurătorii să treacă prin această reformă fără a avea pierderi", a explicat Vladimir ŞTIRBU, Director, Direcţia Supraveghere, CNPF.
Vorbind despre implicaţiile acestei modificări, Vladimir ŞTIRBU a precizat ca "avem un scop comun cu operatorii din piaţă, pentru a dezvolta industria prin satisfacerea consumatorilor de asigurări. Referitor la uzura, potrivit legii AORCA, despăgubirea se stabileşte în funcţie de preţurile practicate de unităţile de specialitate. Interesul păgubitului este de a beneficia de o despăgubire în volum complet, şi acest lucru se face determinând dauna reală prin alte instrumente decât uzura autovehiculului".

BNAA: Este necesară majorarea tarifelor
Potrivit Preşedintelui BNAA - Biroul Naţional al Asigurătorilor Auto din Republica Moldova, Pavel CAŢER, o mică parte din valoarea reală a daunelor pe RCA a fost plătită de asigurători în ultimii cinci ani de zile pe fondul  aplicării coeficientului de uzură. Astfel, după 6 aprilie 2012, "noi credem că despăgubirile vor creşte considerabil. Vom avea de plătit daune mai scumpe ţinându-se cont că parcul auto din Moldova este format din multe vehicule cu o vechime de peste 5 ani. Astfel, va creşte inevitabil şi numărul de daune totale. O soluţie este creşterea primei de asigurare. Dar având în vedere că va creşte calitatea serviciilor, ar trebui majorate şi tarifele", a precizat Pavel CAŢER.
"Sunt probleme reale, şi militez pentru o bună cooperare între companii şi autoritatea de supraveghere în găsirea unor soluţii care sa nu destabilizeze piaţa. De exemplu, în cazul tarifelor la RCA, odată cu liberalizarea, experienţa arată că preţurile întâi vor scădea", consideră Sorin GRECEANU, Director General, FPVS - Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii.

AAM: Daunele vor creşte de cel puţin două ori
Potrivit calculelor estimative ale AAM – Asociaţia Actuarilor din Moldova, structura daunei medii pe segmentul RCA era constituită înainte de 6 aprilie în proporţie de 46% din preţul pieselor componente necesare reparaţiei, 35% - manoperă şi 19% alte materiale. "Prin urmare, datorită ponderii însemnate a costului pieselor, aplicarea uzurii în achitarea daunei totale va avea un impact semnificativ", a subliniat Oleg VEREJAN, Preşedinte AAM.
Potrivit acestuia, luând în calcul uzura, asigurătorii deduceau 77% din preţul pieselor utilizate pentru reparaţie. Astfel, nemaideducându-se uzura, valoarea daunelor se va dubla, întrucât  "uzura în structura estimată a daunelor ar constitui 55%; deci este evident că daunele vor creşte de cel puţin două ori".

Ce spun asigurătorii
Reprezentanţii companiilor de asigurare susţin că noile prevederi va trebui să ducă imediat la o majorare a primele de asigurare, după 6 aprilie existând o diferenţă mult prea mare între valoarea primei medii care va fi încasată şi dauna care va fi plătită: "Prima medie la CASCO este de 450 euro. La RCA este de 430 lei, deşi reparăm acelaşi parc auto", consideră Ion LĂCĂTUŞ, Director General, EUROASIG Group. În acest sens, "de un an de zile analizăm impactul pe care îl are eliminare uzurii, cum vom putea garanta despăgubirea prejudiciului real: economisind la costuri, reducându-se frauda, având control asupra daunalităţii, prin parteneriate durabile cu service-urile auto, reducând politica investiţională", a completat LĂCĂTUŞ.
În opinia liderului VICTORIA Asigurări, Octavian LUNGU, soluţia de bază pentru a face faţă reformei o constituie reducerea costurilor, în special a acelora cu daunele, "întrucât într-o companie de asigurări, aici sunt cele mai mari cheltuieli". De asemenea, o altă soluţie identificată de Octavian LUNGU o constituie diversificarea portofoliului, pentru a diminua, vulnerabilitatea companiei de asigurare. Totodată, acesta a subliniat că ar putea să crească fenomenul de fraudă  întrucât tot mai mulţi asiguraţi vor solicita să fie despăgubiţi în bani, în detrimentul reparaţiei autovehiculului. 
"Vor creşte pretenţiile asiguraţilor în a solicita bani la despăgubire. De asemenea, ar trebui elaborate regulamente bazate pe legea în vigoare care să reglementeze fiecare pas în regularizarea daunei: constatarea, tratativele cu păgubitul, evitarea situaţiilor de litigiu în judecată, pentru a nu se deprecia imaginea pieţei de asigurare", consideră şi Nicolae DIACONU, Director General, KLASSIKA Asigurări.
O altă problemă identificată de jucătorii din piaţă o constituie diferenţele prea mari de preţuri calculate de evaluatorii de daune: "Trebuie unificat modul de evaluare a daunei. Fiecare expert din piaţă evaluează o daună în felul său, deşi toţi au licenţă de funcţionare. Sunt situaţii când preţurile diferă de la simplu la dublu. De asemenea, consider că liberalizarea tarifelor la primă trebuia realizată odată cu eliminarea uzurii", a spus Mihai MAZARENCO, Preşedinte, GARANŢIE Asigurări.

Sistemul informaţional din 2013
Una dintre marile provocări ale anului în curs pentru autoritatea de supraveghere de la Chişinău o constituie punerea la punct a sistemului informatic pentru poliţele de RCA: "În ceea ce priveşte stadiul implementării, noi ne-am fi dorit să fi putut utiliza emiterea electronică mai demult, dar circumstanţele existente nu ne-au permis să facem acest lucru. Iniţial ar fi trebuit să fie un sistem departamental între CNPF şi operatori, dar ni s-a sugerat să fie un sistem informaţional de stat şi a trebuit îndeplinite alte rigori necesare unui astfel de sistem. Acum suntem în perioada de testare, iar în perioada imediat următoare va fi în stadiul pilot", a precizat Vladimir ŞTIRBU.
Acest nou sistem informatic va facilita totodată introducerea bonus-malus, care are drept scop principal disciplinarea conducătorului auto, prin acordarea de bonus sau malus în funcţie de istoricul de daune. Termenul estimat pentru punerea în funcţiune a sistemului este începutul anului viitor.

Controlul daunalităţii, mai mult decât necesar
Potrivit lui Ovidiu VĂDEAN, Director Divizie Daune, ASIROM VIG, piaţa de asigurări din România a trecut printr-un moment similar în iulie 2009, odată cu intrarea în vigoare a constatării amiabile: "Cu toţii eram îngrijoraţi că vor creşte despăgubirile şi, fiind ocolită poliţia, anumiţi şoferi vor încerca să fraudeze companiile de asigurări. Am trecut peste acest hop, cu anumite creşteri de cheltuieli pe o perioadă scurtă de timp şi acumulând experienţă. Din punctul meu de vedere există soluţii pentru Moldova, pe partea de daune, prin implementarea sistemelor electronice de calcul a despăgubirii, căci vor fi diminuate în bună măsură cheltuielile". De asemenea, potrivit reprezentantului ASIROM VIG, în 2010 compania a introdus o nouă convenţie care presupune furnizarea de către societatea de asigurare a devizului de reparaţie în integralitate, cât şi a preţurilor pentru piese şi a furnizorilor acestora.
"Dosarul de daună trebuie să ofere satisfacţie tuturor partenerilor noştri. El trebuie să fie privit ca un instrument de aducere a noi clienţi. Atelierele de reparaţii încearcă să urce de la zi la zi preţurile. Am combătut acest lucru definind o strategie, folosind acelaşi standard cu toate atelierele de reparaţii, astfel încât să câştigăm şi noi, şi ei, dar mai ales clientul", a subliniat şi Daniel DINU, Şef Serviciu Daune, GENERALI România.
Maria BOGHIAN, Director Dezvoltare, ASISOFT, consideră că implementarea din timp a unor soluţii care să ajute asigurătorul la controlul plăţii despăgubirilor ar fi modificat benefic modul de lucru în fiecare companie de asigurare, întrucât "nu cred că veţi putea creşte foarte mult preţul la RCA în condiţiile actuale economice. Va trebui să demonstraţi că sunteţi adevăraţi manageri. Cine nu ştie să facă management nu va putea să vândă RCA. Cine nu va putea vinde RCA, va vinde doar CASCO".
"Folosirea unui sistem electronic poate aduce avantajul de standardizare a pieţei. Că sunt asigurători, experţi, reparatori, evaluatori, cu toţii pot vorbi pe acelaşi format de daună. Toate devizele au aceeaşi formă, prezentare, şi reduc din timpul alocat acestei activităţi şi va creşte eficienţa", a evidenţiat Gheorghe AXINTE, Director General, AUDATEX România.
În opinia lui Sorin IACOB, Director General EUROTAXGLASS'S România calea de urmat "este pe undeva pe la mijloc, întrucât asigurătorii moldoveni au nevoie de sisteme care să le permită controlul atât pe partea de subscriere cât şi pe partea de daune".

Concluzie: Moldova nu se poate abate de la drumul European
În acelaşi sens, reforma prin care trece anul acesta piaţa de asigurări auto din Republica Moldova − prin eliminarea coeficientului de uzură la plata daunelor, prin crearea unei baze de date comune, emiterea electronică sau aplicarea bonus-malus constituie un pas important spre maturizare a pieţei companiile de asigurare şi piaţa per ansamblu nu vor avea decât de câştigat, prin transparenţă.
Beneficiile pe care piaţa le va avea sunt incontestabile, gândindu-ne doar la încrederea de care va beneficia din partea consumatorilor: "Tot sistemul pe care l-aţi clădit, s-a născut şi se bazează pe încredere. Asigurătorii vând doar promisiuni. Cei care lucrează pe partea de daune îi fac pe asigurători să îşi ţină promisiunile. Această reformă, este un semn de stabilitate pentru piaţă, piaţă care nu face decât să dea curs Europei, piaţă care nu se poate abate de la acest drum şi nu îşi poate permite să mai tragă de timp", a concluzionat Ionel DIMA, Vicepreşedintele AVUS Group.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului ( Republica Moldova: Pregătiţi pentru schimbare!).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!