Cover Story
2010 plus sau minus
Autor:Mihaela CÎRCU
Joi, 01 Iulie 2010
Mihaela CÎRCU
Cristian CONSTANTINESCU Director General, ALLIANZ-ŢIRIAC
Dan CONSTANTINESCU Membru, Consiliul CSA
Albin BIRO Membru, Consiliul CSA
Radu MUSTĂŢEA Preşedinte Directorat, ASTRA Asigurări
Cătălin STROE, Manager Divizia de Vânzări È(tm)i Marketing, ASIROM
Iulius Alin BUCŞA CEO, EUROINS
Liviu STOICESCU Membru al Directoratului, OMNIASIG
Ionel DIMA Vicepreşedinte, AVUS International
Bogdan ANDRIESCU Preşedinte, UNSICAR
Viorel VASILE Managing Partner, SAFETY Broker
Ileana HORVATH, Preşedinte Directorat UNIQA Asigurări

La începutul lui 2009, când se făceau simţite primele semnale ale crizei economice, liderii principalelor companii de asigurări erau optimişti în ceea ce priveşte evoluţia pieţei de profil. Anul 2010, marcat de prognoze oficiale favorabile pentru economia naţională, îi găseşte pe aceştia mult mai pesimişti.

Piaţa românească de asigurări va evolua într-un ritm similar cu economia naţională.

Aceasta este principala concluzie a XPRIMM ANNUAL FORECAST MEETING - Asigurări Generale 2010, eveniment organizat de APPA - Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor şi de Revista PRIMM.

Astfel, cum orice scădere din mediul economic se propagă şi în domeniul asigurărilor, potenţialul reviriment economic prognozat pentru a doua jumătate a anului curent se va resimţi în rezultatele asigurătorilor doar începând cu 2011.

Majoritatea liderilor companiilor de asigurări prezenţi la întâlnire preconizează pentru 2010 o scădere de câteva procente a pieţei asigurărilor non-viaţă.

Piaţa asigurărilor non-viaţă va scădea şi în 2010. Depinde însă de ceea ce se întâmplă în ceea ce priveşte acordul cu FMI - Fondul Monetar Internaţional. Estimez o scădere de 7% în lei, a declarat Ileana HORVATH, Preşedinte Directorat, UNIQA Asigurări.

Iulius Alin BUCŞA, CEO al EUROINS, estimează pentru anul curent o evoluţie negativă a afacerilor pentru piaţa naţională de profil între 5 şi 10 puncte procentuale. O estimare similară a făcut şi Cristian CONSTANTINESCU, Director General al societăţii ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări.

Nu văd nicio oportunitate în 2010, chiar dacă aş fi suficient de naiv să iau în calcul estimările oficialilor, care se referă la relansarea macroeconomică de la mijlocul lui 2010. Chiar dacă s-ar întampla ceva pozitiv în a doua parte a lui 2010, ceea ce eu nu cred, impactul pozitiv în piaţă se va simţi abia în 2011, a adăugat liderul ALLIANZ-ŢIRIAC.

Printre principalele cauze ale perspectivelor negative se numără şi politica fiscală a statului. Astfel, ne aflăm într-un moment economic destul de dificil, în principal din cauza fiscalităţii apăsătoare, care loveşte atât în puterea financiară a firmelor, cât şi în cea a angajaţilor, a explicat Elena GRECU, Director General Adjunct, FORTE Asigurări.

Au existat însă şi estimări mai optimiste. În cadrul aceluiaşi eveniment, Radu MUSTĂŢEA, Preşedinte Directorat, ASTRA Asigurări, a prognozat pentru aceeaşi piaţă o creştere de 5% pentru anul 2010, acest fapt fiind condiţionat însă de introducerea asigurărilor obligatorii de locuinţe.

Pierderile suferite de companiile de asigurări doar din segmentul RCA s-ar putea ridica la finele lui 2009 la peste 150 milioane euro.

Cristian CONSTANTINESCU
Director General, ALLIANZ-ŢIRIAC

Anul 2009 pentru asigurările generale

  •  La nivelul primelor trei trimestre din 2009, piaţa asigurărilor – generale şi viaţă – a scăzut cu peste un sfert de miliard euro, ajungând sub nivelul aceluiaşi interval din 2007, principalele influenţe fiind rata inflaţiei, diferenţa de curs valutar şi contextul economic defavorabil.
  • Segmentul non-life a scăzut cu 12% în euro, la 1,3 miliarde euro (scădere reală în lei de 2,9%, la 5,46 miliarde lei).
  • Segmentul retail a fost afectat, atât la nivelul new-business, în condiţiile în care populaţia nu a mai cumpărat maşini noi şi nu a mai făcut investiţii ca în alţi ani, cât şi la nivelul reînnoirilor de contracte, mulţi renunţând în special la poliţa CASCO.
  • Tarifele RCA au crescut în 2009 faţă de 2008 cu 30-40%, potrivit brokerilor de asigurare, prima medie urcând la circa 300 lei, majorarea având la bază devalorizarea leului (tradusă în avansul costurilor cu piesele de schimb), manopera mai scumpă în serviceurile auto, dar şi un salt considerabil al obligaţiilor de plată pentru vătămări corporale şi daune morale.
  • După prima jumătate a lui 2009, ponderea locuinţelor asigurate în fondul locativ a crescut de la 10% la aproape 25%, numărul contractelor în vigoare fiind de 1,9 milioane, din totalul estimat la 8,3 milioane de locuinţe, potrivit CSA.
  • În primele trei trimestre din 2009, capitalizările masive au continuat, infuziile de capital în companiile de profil ridicându-se la 345,14 milioane euro.

Astfel, actualii detinători de poliţe facultative nu vor renunţa la acoperirile mult mai cuprinzătoare ale acestor poliţe, iar o parte dintre deţinătorii de asigurări obligatorii vor decide suplimentarea sumelor şi a riscurilor asigurate, prin achiziţionarea unei poliţe facultative, a precizat Radu MUSTĂŢEA.

Opinia liderului ASTRA este împărtăşită şi de Liviu STOICESCU, Membru al Directoratului OMNIASIG, care apreciază că majorarea tarifelor RCA, dar şi demararea activităţii PAID vor fi motoarele unei creşteri cu cel puţin 5% a segmentului asigurărilor generale.

Optimismul se simte şi în tabăra ASIROM, Cătălin STROE, Manager al Diviziei de Vânzari şi Marketing din cadrul companiei, mizând chiar şi pe o evoluţie pozitivă de tip „double digit”, în condiţiile întreprinderii unei acţiuni concertate de creştere a încrederii consumatorilor în asigurări.

Dacă societăţile de profil şi-ar focaliza eforturile pe întărirea încrederii clienţilor în asigurări, rezultatele ar fi foarte bune, în schimb există o luptă pentru preţuri din ce în ce mai mici, care se traduce printr-o calitate scăzuta a produselor, care nemulţumeşte consumatorii. Ne aflăm într-o spirală negativă, a precizat Cătălin STROE.

Opinii împărţite între „plus” şi „minus” au avut şi Dan CONSTANTINESCU şi Albin BIRO, Membri în Consiliul CSA. Astfel, dacă Dan CONSTANTINESCU vede o creştere de 3-5%, Albin BIRO estimează o scădere de 5-10%.

Se vorbeşte despre dezvoltarea clasei de mijloc de mai bine de 20 de ani, drept determinantul forţei unei economii. Din păcate însă, economia României a rămas de tip sud-american, iar mult vehiculatul segment de mijloc, pe care s-ar putea baza asigurările, lipseşte, îşi argumentează opinia Albin BIRO.

În ceea ce priveşte piaţa de brokeraj în asigurări, liderii şi specialiştii prezenţi estimează că aceasta va avea în 2010 o evoluţie similară celei din 2009.

Bogdan ANDRIESCU, Preşedinte UNSICAR, a declarat: Industria de profil se va menţine în 2010 la acelaşi nivel ca şi în 2009. Nu vom consemna variaţii de niciun fel. În ceea ce priveşte piaţa de brokeraj, aceasta se va dezvolta, atât în valoare absolută, cât şi ca pondere în totalul primelor brute subscrise la nivelul industriei.

Una dintre principalele consecinţe ale anului 2009 a fost orientarea spre retail a companiilor de brokeraj, potrivit lui Viorel VASILE, Managing Partner, SAFETY Broker.

În 2009, vânzările pe segmentul corporate au consemnat scăderi, iar regresul a fost acoperit prin orientarea brokerilor pe retail. În aceste condiţii, în 2010, piaţa de intermediere va înregistra o creştere de maximum 5%, potrivit liderului SAFETY.

Aspectul pozitiv legat de scăderea pieţei asigurărilor auto se traduce de fapt într-o pierdere, căci nu vorbim de o reducere a ponderii pe cale naturală.

Dan CONSTANTINESCU
Membru, Consiliul CSA

 

Economia României a rămas de tip sud-american, iar mult vehiculatul segment de mijloc, pe care s-ar putea baza asigurările, lipseşte

Albin BIRO
Membru, Consiliul CSA

 

O parte dintre deţinătorii de asigurări obligatorii vor decide suplimentarea sumelor şi a riscurilor asigurate, prin achiziţionarea unei poliţe facultative.

Radu MUSTĂŢEA
Preşedinte Directorat, ASTRA Asigurări

Dacă societăţile de profil şi-ar focaliza eforturile pe întărirea încrederii clienţilor în asigurări, rezultatele ar fi foarte bune.

Cătălin STROE, Manager Divizia de Vânzări
şi Marketing, ASIROM

Asigurările auto: subscrieri în declin, iar daunele cresc…

Principala problemă a pieţei asigurărilor în general, şi a celei auto, în special, este creşterea foarte rapidă a daunelor. Astfel, în primele nouă luni din 2009, subscrierile pe segmentul RCA au crescut cu 15%, la 1,6 miliarde lei, concomitent cu o majorare de 33% a valorii daunelor plătite, până la 1,1 miliarde lei.

Ceea ce este însă îngrijorător este faptul că pierderile suferite de companiile de asigurări doar din segmentul RCA s-ar putea ridica la finele lui 2009 la peste 150 milioane euro, potrivit lui Cristian CONSTANTINESCU.

Lucrurile nu stau mai bine nici pe CASCO, unde companiile active pe acest segment au consemnat scăderi în monedă naţională de 10%.

De altfel, dincolo de scăderile înregistate ca urmare a prăbuşirii segmentului de leasing (-75%, după primele trei trimestre din 2009), societăţile de profil s-au confruntat şi cu problema autoasigurării. Această tendinţă se va manifesta şi mai acut în acest an.

Estimez pentru anul curent o evoluţie negativă a afacerilor pentru piaţa naţională de asigurări între 5 şi 10 puncte procentuale.

Iulius Alin BUCŞA
CEO, EUROINS

Multe companii iau în calcul posibilitatea autoasigurării. Pe acest fond, consider că, în ceea ce priveşte asigurările auto, acestea vor scădea cu cel puţin 5-7%, precizează Sorin IACOB, Director General, EUROTAXGLASS' S.

În acelaşi timp, una dintre provocările cărora trebuie să le facă faţă companiile de asigurări este aceea a scăderii gradului de cuprindere în asigurarea RCA, având în vedere necesitatea creşterii în continuare a primei. S-a ajuns la o pondere a maşinilor asigurate periculos de mică, iar potrivit estimărilor, aceasta va scădea şi în continuare, a declarat Ionel DIMA, Vicepreşedinte, AVUS International.

Un aspect îngrijorător, care ar putea conduce la creşterea acestor pierderi, este dat şi de majorarea volumului daunelor nepatrimoniale plătite de companiile de profil. Frecvenţa cazurilor în care se cere acoperirea vătămărilor corporale în baza RCA este din ce în ce mai mare, valorile fiind mult mai ridicate decât în cazul daunelor materiale. Estimăm că evoluţia pe acest segment va fi una rapidă, a precizat Radu MUSTĂŢEA.

Având în vedere limitele de despăgubire, tarifele RCA se situează cam la jumătate.

Liviu STOICESCU
Membru al Directoratului, OMNIASIG

Potrivit legislaţiei în vigoare, limitele de despăgubire pe baza poliţei RCA se situează la 500 mii euro pentru pagube materiale şi la 2,5 milioane euro pentru vătămari corporale şi deces.

Consider că, prin scăderea segmentului auto, portofoliul general al pieţei româneşti se va însănătoşi, diminuându-se ponderea de 75-80% a acestei linii.

Ionel DIMA
Vicepreşedinte, AVUS International

Piaţa de brokeraj se va dezvolta, atât în valoare absolută, cât şi ca pondere în totalul primelor brute subscrise la nivelul industriei.

Bogdan ANDRIESCU
Preşedinte, UNSICAR

Multe companii iau în calcul posibilitatea autoasigurării. Pe acest fond, consider că, în ceea ce priveşte asigurările auto, acestea vor scădea cu cel puţin 5-7%.

Sorin IACOB
Director General, EUROTAXGLASS'S

În 2009, vânzările pe segmentul corporate au consemnat scăderi, iar regresul a fost acoperit prin orientarea brokerilor pe retail.

Viorel VASILE
Managing Partner, SAFETY Broker

Piaţa asigurărilor nonviaţă va scădea şi în 2010, reducerea fiind de 7% în lei.

Ileana HORVATH, Preşedinte Directorat
UNIQA Asigurări

Având în vedere aceste limite de despăgubire, tarifele RCA se situează cam la jumătate, este de părere Liviu STOICESCU.

Prima zi din anul 2010 a adus companiilor de profil două noutăţi: implementarea sistemului bonus-malus şi emiterea electronică a poliţei.

Deşi mass-media generalistă prevestea creşteri uriaşe ale tarifelor în urma aplicării acestui sistem, ponderea şoferilor cărora li s-a aplicat coeficientul de malus se situează în jurul valorii de 5-6%.

Acest procent nu va cunoaşte evoluţii semnificative nici în perioada viitoare, potrivit estimărilor realizate de liderii companiilor de asigurări prezenţi la eveniment.

Însă, în urma crizei care afectează întreg sistemul financiar, piaţa asigurărilor ar putea ieşi în câştig, mai ales prin faptul că ponderea segmentului auto va scădea.

Consider că, prin scăderea segmentului auto, portofoliul general al pieţei româneşti se va însănătoşi, diminuându-se ponderea de 75-80% a acestei linii. Acesta va fi primul pas către o echilibrare a pieţei, a apreciat Ionel DIMA.

Cu toate acestea, diminuarea ponderii auto în piaţă n-ar fi trebuit să fie consecinţa unui efect extern puternic negativ. Ponderea claselor auto în piaţă ar fi trebuit, într-un mod fericit, să scadă odata cu dezvoltarea intensivă a asigurărilor de viaţă, a asigurărilor de sănătate, a răspunderilor sau a asigurărilor de proprietate.

Aspectul pozitiv legat de scăderea pieţei asigurărilor auto se traduce de fapt într- o pierdere, căci nu vorbim de o reducere a ponderii pe cale naturală, ci ca urmare a unei crize care a afectat industria auto, a concluzionat Dan CONSTANTINESCU.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (2010 plus sau minus).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

2018 - anul clientului de asigurari?

Cornel COCA CONSTANTINESCU - Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF)

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!