Cover Story
2011, sub semnul asigurărilor de viaţă
Autor:Vlad BOLDIJAR; Andreea IONETE
Florina VIZINTEANU, Președinte Directorat, BCR Asigurări de Viață
Violeta CIUREL, Președinte, AXA Life Insurance
Adrian LUPESCU, Chief Insurance Risk Officer, ING Asigurări de Viață
Ovidiu RACOVEANU, Director Asigurări de Viață, GENERALI Asigurări
Fănel PLOPEANU, Specialist în asigurări
Carmen RADU, Director General Adjunct, EUREKO Asigurări
Sorina NICULESCU, Specialist în asigurări
Romeo JANTEA, Consultant, JANTEA Proffesional
Lăcrămioara – Laura VOINEA, Managing Director, MEDNET Marketing Research Center
Sergiu COSTACHE, Preşedinte, Media XPRIMM
Alex Roșca, Redactor Șef, Publicațiile PRIMM

Ce a fost mai greu a trecut
Aceasta poate fi prima concluzie desprinsă după încheierea evenimentului XPRIMM Annual Forecast Meeting – Asigurări de Viaţă – 2011. Astfel, după primii doi ani de zile de criză, în care asigurătorii s-au confruntat cu lapsări, răscumpărări şi new-business în declin, anul 2010 a marcat, cu toate că din punct de vedere economic a fost mai dificil, o creştere uşoară a afacerilor. Poliţele cu componentă investiţională, care practic s-au prăbuşit la debutul crizei, au devenit motorul pieţei de profil, poliţele tradiţionale sunt din ce în ce mai căutate, fiind cele mai accesibile în astfel de perioade grele, în timp ce, conform asigurătorilor, planurile financiare pentru copii şi asigurările de sănătate vor cunoaşte şi ele creşteri importante în următorii doi ani.

Dar ce a făcut posibilă această revenire?
În primul rând criza şi măsurile guvernamentale cu impact social negativ, mult dezbătute în presa scrisă şi audiovizuală, au condus la o conştientizare a nevoii de protecţie financiară a populaţiei. Alţi factori importanţi puşi în valoare de liderii prezenţi la eveniment au fost şi dezvoltarea şi diversificarea canalelor de vânzare specifice: agenţi, brokeri sau bancassurance.
Dacă şi în 2011 new-businessul va merge la fel de bine ca în 2010, ar fi extraordinar. Ce va merge foarte bine vor fi cu siguranţă reînnoirile, precum şi reducerea ratei de rezilieri sau lapsări, a comentat Romeo JANTEA.
Totodată, în ceea ce priveşte evoluţia crescătoare, consider că nimic din ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani în mediul economic nu a ajutat la bunul mers al acestei pieţe. Ea a evoluat doar prin eforturile punctiforme ale unor operatori, a adăugat Romeo JANTEA.
La finalul anului în curs, piaţa de asigurări de viaţă ar putea tinde spre 24% din totalul pieţei. Asta pe fondul scăderii asigurărilor generale, coroborată cu un uşor avans pe segmentul life. Ce a fost mai greu a trecut pentru asigurările de viaţă. Urmează stagnare şi consolidare, a concluzionat Alex ROŞCA, Redactor Şef, Revista PRIMM – Asigurări&Pensii.
Cum a fost 2010 şi ce previzionează, pentru anul care tocmai a debutat, liderii companiilor de profil, puteţi afla citind următoarele pagini.

ING Asigurări de Viaţă: Pentru 2011, estimăm o creştere marginală
Piaţa de asigurări de viaţă din România ar putea creşte în acest an, dar, potrivit lui Adrian LUPESCU, Chief Insurance Risk Officer, ING Asigurări de Viaţă, avansul va fi unul marginal, evoluţia fiind susţinută de vânzările în urcare la poliţele cu componentă investiţională şi la planurile financiare pentru copii.
Această stare de fapt poate fi materializată pe fondul maturizării clienţilor, a îmbunătăţirii semnificative a ratelor de reziliere şi a creşterii ratelor de repunere în vigoare a contractelor. Toate acestea arată o reorientare a clienţilor către acoperirea nevoii de protecţie, a precizat Adrian LUPESCU.
Pentru 2011, estimarea reprezentantului ING Asigurări este o creştere lentă, marginală, a pieţei de asigurări de viaţă. Chiar şi în situaţia optimistă în care economia îşi revine, există un decalaj între revenirea economiei şi cea a pieţei asigurărilor de viaţă, de la 6 până la 12 luni. Dincolo de asta, există un mare risc în ceea ce priveşte instabilitatea politică şi alte probleme macroeconomice. Dacă acestea nu vor fi rezolvate eficient, nu ne putem aştepta prea curând la o revenire a economiei şi, implicit, a asigurărilor.
De asemenea, potrivit reprezentantului companiei, în 2011, poliţele unit-linked vor fi produsul-speranţă pentru ING Asigurări de Viaţă – vânzările pe unit-linked fiind superioare asigurărilor tradiţionale şi în 2010 –, iar compania crede în continuare în produsele cu garanţie şi în planurile financiare pentru copii.
La rezultatele ING Asigurări de Viaţă a contribuit din plin şi creşterea nivelului de profesionalizare a forţei de vânzare. Am crescut calitatea serviciilor de consultanţă, am impus pentru procesul de evaluare a clientului o analiză obligatorie a profilului de risc al acestuia, o analiză a nevoilor lui, un prospect minim al evoluţiei contractului, precum şi un test de stres al nivelului de toleranţă a clienţilor, a adăugat LUPESCU.
Deşi bancsassurance era o speranţă pentru anul 2010, potrivit reprezentantului ING Asigurări de Viaţă, s-a materializat predominanta canalului clasic de distribuţie, forţa de vânzare directă. Distribuţia de către bănci a produselor de asigurare neataşate creditelor, mai simple, ar putea fi însă o oportunitate pentru anul în curs.

BCR Asigurări de Viaţă: Beneficiul acestor ani de criză este creşterea calităţii clientului
Potrivit Preşedintelui Directoratului BCR Asigurări de Viaţă, principalul beneficiu al anilor de criză este creşterea calităţii clientului, aceştia cunoscând mult mai bine rolul şi utilitatea asigurărilor de viaţă. Anul acesta estimăm o creştere de 4% pentru piaţă, dar sunt anumiţi parametri care pot veni ca şi plusuri sau minusuri. Avem jucători noi în piaţă, companiile s-au adaptat noilor condiţii, s-au perfecţionat şi, după un an 2010 pe creştere, nu avem cum să asistăm la o scădere în 2011, în condiţiile în care anul trecut a adus o îmbunătăţire majoră a ratei lapsărilor, revenirea clienţilor şi deci o conştientizare a nevoii de protecţie şi economisire, a declarat Florina VIZINTEANU.
În ceea ce priveşte BCR Asigurări de Viaţă, noi suntem o companie bancassurance şi am mers pe produse adresate clienţilor băncii, nu pe cele ataşate produselor bancare. Am dezvoltat şi o reţea de direct sales force, care aduce în jur de 25% din vânzări, atât pentru produse tradiţionale, cât şi pentru unit-linked, diferite de produsele structurate pentru sectorul bancar.
În 2010, BCR Asigurări de Viaţă a mizat, potrivit Florinei VIZINTEANU, pe produsele de tip investiţional, atât unit-linked, cât şi cele cu garanţie – produsul index-linked pe care l-a lansat în 2009 – şi se aşteaptă ca aceleaşi produse să aibă şi în 2011 multe de spus în portofoliul companiei.

GENERALI: Consolidarea potofoliului şi reducerea lapsărilor – provocarea anului trecut
În cazul companiei compozite GENERALI Asigurări, segmentul de asigurări de viaţă a fost performant, targetul fiind depăşit atât la nivelul de subscriere, cât şi la capitolul profitabilitate. Cel mai important a fost să menţinem şi să consolidăm portofoliul şi să reducem ratele de storno, a declarat Ovidiu RACOVEANU, Director Asigurări de Viaţă, GENERALI Asigurări.
În acelaşi timp, un important aport la reuşitele societăţii l-a constituit colaborarea foarte bună cu agenţii şi cu brokerii de asigurare, aceştia crescând împreună cu compania, a adăugat RACOVEANU. În cazul GENERALI, cele mai vândute poliţe au fost cele cu componentă investiţională, unde s-a înregistrat şi cel mai mare ritm de creştere, dar criza financiară a sporit şi comercializarea de asigurări tradiţionale, produse mult mai accesibile clienţilor în actualele condiţii economice.

AXA Life Insurance: În 2010, oamenii au înţeles mai bine riscurile şi toleranţa la risc
Maturizarea clienţilor de asigurări de viaţă a fost confirmată şi de Violeta CIUREL, Preşedintele AXA Life Insurance, cel mai nou jucător de pe piaţa de profil: În 2010 a avut loc o confirmare a stabilizării ratei de lapsare şi a repunerii în vigoare a contractelor de asigurări de viaţă. Oamenii au înţeles mai bine riscurile şi toleranţa la risc, ceea ce constituie singurul avantaj al crizei financiare. Potrivit acesteia, în piaţă s-au continuat şi s-au accentuat tendinţele de consolidare, un element calitativ cu componente benefice pentru clienţi şi pentru piaţă fiind modificările legislative - cele privind controlul intern al companiilor şi pregătirea profesională a forţei de vânzare, pentru oferirea de consultanţă la un nivel superior.
Sub aspect cantitativ nu cred că s-au înregistrat schimbări fundamentale. Totuşi, asigurările de viaţă au crescut peste aşteptări, lucru pozitiv care vine să reconfirme nevoia manifestată în piaţă, care începe să se concretizeze şi în creşterea volumului de prime. De asemenea, clienţii au devenit mai conştienţi, iar companiile pun mai mult accent pe promovarea beneficiilor acestor produse, a continuat Violeta CIUREL.
În 2011, produsele pentru copii vor avea importanţă mare pe piaţa românească, la fel şi produsele unit-linked şi asigurările de sănătate din moment ce oamenii devin mai conştienţi şi se confruntă cu sistemul public de sănătate:  Consider că produsele de protecţie şi cele cu garanţii vor continua să fie predominante, a declarat liderul AXA Life Insurance.
Banca rămâne un canal important, cu potenţial mare, dar care este influenţat de creşterea economică, de creditare, de parteneriatele la nivel de acţionari, la nivel local sau la nivel de companii. Piaţa românească mai are de făcut paşi importanţi în ceea ce priveşte maturizarea sa, până la o astfel de relaţie, a subliniat Violeta CIUREL.
În ceea ce priveşte AXA Life Insurance, grupul AXA a preluat compania locală în luna august 2010 şi s-a concentrat, în ultima parte a anului trecut, pe formarea forţei de vânzare, pe conceperea produselor pe care urmează să le lanseze pe piaţă şi pe pregătirea celorlalte procese, acţiuni aflate încă în desfăşurare.

EUREKO: Planurile financiare pentru copii, „vedetele” anului 2011
În cazul EUREKO Asigurări, Carmen RADU, Director General Adjunct, estimează pentru anul 2010 o scădere în termeni reali a primelor pe asigurări de viaţă între 6%-8%, măsurile luate de Guvern şi creşterea ratei şomajului resimţindu-se la nivelul portofoliului companiei. De asemenea, faptul că am renunţat la clasele non-life a avut un impact major asupra forţei de distribuţie, care a trebuit readaptată şi consolidată pentru vânzarea şi oferirea de servicii de consultanţă pe asigurări de viaţă şi sănătate, a apreciat Carmen RADU.
Produsele EUREKO unit-linked, precum şi produsele de pensii viagere au fost foarte căutate anul trecut, iar în ceea ce priveşte 2011, produsele-vedetă vor fi planurile financiare pentru copii. Referindu-se la problema distribuţiei, Carmen RADU a explicat că în România nu putem vorbi de bancassurance în sensul propriu, marea majoritate a poliţelor intermediate de bănci fiind cele ataşate creditelor. De altfel, dezvoltarea acestui canal este legată de o restricţie legislativă, atât companiile de asigurări, cât şi băncile fiind limitate de normele care reglementează activitatea de intermediere prin bancassurance. Mai concret, băncile nu pot intermedia alte produse de asigurare în afară de cele ataşate de un produs bancar, decât dacă îşi fac o companie de brokeraj care să intermedieze vânzarea acestor poliţe, lucru pe care multe bănci nu sunt dispuse să îl facă, a precizat liderul EUREKO Asigurări.

 

Asigurările de sănătate - Business în creştere… din 2012
Anul 2010 nu a fost anul asigurărilor de sănătate, prognozele indicate de specialişti la începutul anului anterior adeverindu-se. În pofida acestui fapt, aceştia previzionează pentru 2011 stagnare, iar business-ul în creştere este aşteptat pentru 2012. Piaţa asigurărilor de sănătate a fost în 2010 cu cel puţin 15 puncte procentuale sub cea din 2009. În 2011 mă aştept ca aceasta să stagneze, creşterile fiind aşteptate pentru anul următor, a semnalat Carmen RADU, Directorul General Adjunct al companiei lider de piaţă pe acest segment.
Explicaţia acestei anticipări constă în noua tendinţă existentă la nivel de piaţă: Dacă până în anul 2008 piaţa de asigurări de sănătate era o piaţă predominant corporate, unde circa 80-85% din totalul contractelor erau achiziţionare de angajatori în beneficiul angajaţilor, odată cu criza efectele s-au resimţit imediat, angajatorii reorientându-se către abonamente medicale, fiind mult mai suportabile din punct de vedere financiar şi având deductibilitate fiscală integrală, a explicat Carmen RADU.
Potrivit acesteia, în momentul de faţă, piaţa este formată în proporţie de 50-60% din persoane fizice, întrucât cine a cunoscut înainte beneficiile unei asigurări, şi-a achiziţionat benevol asigurare facultativă de sănătate.
Astfel, în 2011, din cauza crizei, susţinerea pieţei vine tot din zona de retail, dar, odată cu revenirea economică aşteptată în 2012, piaţa va cunoaşte din nou creştere, urmând a fi susţinută şi de segmentul corporate.
Potenţialul acestei pieţe este enorm şi este dat de sistemul de stat prost gestionat: Ca o simplă comparaţie, încrederea şi creşterea în asigurările de viaţă sunt date de sistemul de pensii de stat. Piaţa asigurărilor de sănătate a început să se mişte, companiile şi-au format forţă de vânzări şi au câştigat clienţi noi. În 2011, piaţa va creşte din nou, dar nu suficient. Chiar dacă ar creşte cu 100%, tot puţin este, a comentat Sorina NICULESCU, Specialist în asigurări.
400 milioane euro este piaţa serviciilor medicale, excluzând medicamentele şi sectorul farma. Adăugând 400 milioane euro - plăţile informale - ajungem la dublul pieţei de asigurări de viaţă din momentul actual. Acest simplu calcul ne dovedeşte ce volum de afaceri ar putea avea această piaţă, a explicat Sorina NICULESCU.
De asemenea, se va putea accelera dezvoltarea pieţei dacă asigurătorii vor reuşi să trezească interesul real al guvernanţilor pentru parteneriate public-private, avantajoase şi pentru asigurători, dar şi pentru stat, care şi-ar rezolva nişte mari probleme fără eforturi mari de finanţare, a încheiat Sorina NICULESCU.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (2011, sub semnul asigurărilor de viaţă).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum pot fi protejate drepturile consumatorilor de asigurari?

Stefan PRIGOREANU - Vicepresedintele PRBAR 

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari&Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!