Asigurări
2016 - An remarcabil pe piaţa asigurărilor de sănătate
Autor:Andreea RADU
Luni, 05 Decembrie 2016

„Sănătatea e cel mai de preţ bun al omului” spune un binecunoscut proverb. Acest lucru se vede în preocuparea românilor pentru un stil de viaţă sănătos, dar şi în creşterea constantă a cererii pentru asigurările private de sănătate, în special ca beneficii extra-salariale, susţinute fiind şi de majorarea nivelului de deductibilitate. În acest context, în 2016, au apărut jucători noi pe piaţă, în timp ce companiile de asigurări existente şi-au diversificat portofoliul de produse de acest tip.

“Segmentul asigurărilor private de sănătate se află, de câţiva ani, pe un trend pozitiv, trend care va continua şi în următorii ani. Deşi încă au o bază mică de volum şi încă nu sunt vizibile ca şi pondere, asigurările voluntare au un potenţial extraordinar pe termen lung. Conform datelor oficiale, în 2015 comparativ cu anul 2014, asigurările de sănătate (clasa BII) au înregistrat o creştere cu peste 10%”, a declarat Adina GHENCIU, Director Departament Operaţiuni şi Colaboratori Externi Viaţa şi Sanatatate în cadrul ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări.

Potrivit acesteia, la nivelul portofoliului ALLIANZ-TIRIAC, segmentul asigurărilor private de sănătate a crescut de şase ori în ultimii patru ani, ajungând la circa 30 milioane lei în prezent. „Deşi cererile pe acest segment cresc de la an la an, cheltuielile României cu asigurările private de sănătate reprezintă încă un procent foarte mic - de sub 0,10%, respectiv de circa 56 de ori mai mic fata de media europeană. Evident, până când rata de penetrare a acestor asigurări va creşte la un nivel semnificativ, mai sunt paşi importanți de făcut, dar există optimism în această privinţă”, a adăugat Adina GHENCIU.

Şi Emilia BUNEA, CEO, METROPOLITAN Life, arată că, de la începutul anului și până în prezent, piața de asigurări de sănătate și-a continuat trendul care se prefigura în primele luni din 2016. „Aproape toate companiile de asigurări au urmărit diversificarea portofoliului de produse, mai ales în contextul în care, la începutul anului plafonul de deductibilitate pentru asigurările de sănătate a crescut la 400 euro pentru angajator. Toate aceastea, având în vedere faptul că în 2015 asigurările de sănătate au înregistrat o creștere de aproximativ 10% față de 2014, în contextul accesului limitat al asigurătorilor la servicii medicale din rețeaua publică, sistemului greoi și birocratic de decontare sau lipsă de educație financiară”.

„În ceea ce privește dinamica pieței, putem observa o creștere a cererii pentru beneficii extra-salariale, precum asigurări de viață sau serviciile medicale”, a adăugat Emilia BUNEA.

De aceeaşi părere este şi Călin MATEI, Director General Adjunct, GROUPAMA Asigurări. „Segmentul asigurărilor de sănătate se află pe un trend ascendent constant, iar, în ceea ce privește GROUPAMA Asigurări, numărul contractelor a crescut cu aproximativ 35% față de 2015. La acest rezultat au contribuit mai mulți factori, printre care se numără importanța din ce în ce mai mare acordată de companii pachetelor de beneficii extra-salariale și creșterea plafonului de deductibilitate începând din 1 ianuarie 2016”, a afirmat acesta.

Călin MATEI consideră că persoanele cu venituri medii și peste medie au început să conștientizeze importanța asigurărilor voluntare de sănătate și a calității serviciilor medicale de care pot beneficia accesând aceste produse.

„Asigurările private de sănătate sunt produse financiare întrucât companiile de asigurări oferă resurse financiare pentru accesarea serviciului medical şi nu serviciul medical propriu zis”, a explicat Sorin MITITELU, Preşedinte Directorat, BCR Asigurări de Viaţă. “Evoluţia de pe primele nouă luni ale pieţei asigurărilor de sănătate confirmă creşterea interesului clienţilor pentru asemenea produse financiare. Creşterea continuă să fie,în termeni statistici, relativ impresionantă, însă o creştere consistentă nu poate să apară mai devreme de 2-3 ani de zile, respectiv după realizarea unei mase critice de asiguraţi care accesează un asemenea produs”, a declarat Sorin MITITELU.

BCR Asigurări de Viaţa chiar a lansat, în noiembrie a.c., în parteneriat cu CAMPION Broker, un nou produs de asigurare de sănătate, care oferă resurse financiare în caz de îmbolnăvire sau accident direct asiguratului sau furnizorului de servicii medicale în contul asiguratului.

Noi jucători pe piaţă

Printre companiile care au intrat în acest an pe piaţa asigurărilor private de sănătate se numără EUROINS România. „Ca parte a strategiei sale de business, EUROINS caută să exploateze noi nişe în piaţa asigurărilor, cu obiectivul de a atinge, pe termen mediu şi lung, un portofoliu cât mai echilibrat. Produsul EuroProtect este o parte a acestui efort de rebalansare şi permite accesul la servicii medicale de calitate la peste 485 de parteneri”, a precizat Mihnea TOBESCU, Director General, EUROINS România.

„În prezent piața asigurărilor de sănătate din România este în creştere, astfel încât observăm că în ultima perioadă tot mai mulți angajatori renunță la abonamentele medicale și achiziționează asigurări de sănătate. Ne aşteptăm ca trendul ascendent al pieţei să se mențină și în perioada următoare deoarece prin intermediul asigurării voluntare de sănătate, asigurații beneficiază de acoperiri extinse, de specialități medicale multiple, de personal medical variat, dar și de accesul la o rețea de furnizori medicali la nivel naţional”, este de părere Mihnea TOBESCU.

De asemena, NN Asigurări de Viaţa a intrat pe piaţa asigurărilor de sănătate în luna aprilie a.c. De altfel, asigurarea de sănătate este unul dintre principalele motoare de creştere ale business-ului companiei în acest an. Fiind lansate în trimestrul doi din 2016, asigurările de sănătate au reprezentat peste 20% din business-ul nou realizat în primele nouă luni, trendul urmând să se păstreze până la finalul anului, conform estimărilor companiei.

De ce au nevoie românii de o asigurare privată de sănătate?

Printre altele, asigurarea privată de sănătate are un rol important în preluarea poverii care există asupra sistemului public de sănătate, oferind clienţilor acces la serviciile medicale de care au nevoie.

Potrivit unor studii IRSOP și IRES, românii consideră că au nevoie de asigurări private de sănătate, iar oferta de preț joacă un rol din ce în ce mai important în alegerea unei polițe, alături de reputația brandului și de recomandările făcute de persoane apropiate (familie și prieteni). „Motivele pentru care românii optează pentru o asigurare privată de sănătate țin de calitatea serviciilor și de confort, iar clienții sunt dispuși să plătească mai mult dacă primesc servicii adiționale sau acoperiri în plus. Solicitările de acoperiri ale riscurilor sunt variate, am constatat, de pildă, că evenimentele cu spitalizare acoperite în cadrul unui spital privat reprezintă o acoperire pentru care optează foarte mulți clienți”, a arătat Călin MATEI.

„Subfinantarea din sistemul public duce la o lipsă de predictibilitate în ceea ce priveşte posibilitatea de a accesa cu uşurinţă serviciile publice de sănătate de care oamenii au nevoie. Calitatea precară a serviciilor medicale în sistemul public i-a obligat pe oameni să constante ca, în realitate, sănătatea nu este gratis”, a subliniat Adina GHENCIU.

La rândul său, Sorin MITITELU, este de părere că motivaţia de a avea o asigurare de sănătate este reprezentată de riscul pe care îl acoperă – riscul de îmbolnăvire, care nu este acoperit de o manieră corespunzătoare de către sistemul public de asigurări de sănătate.

„E nevoie de o asigurare de sănătate pentru a fi sigur că, în eventualitatea unei situații neprevăzute, ai o plasă de siguranță. Contrar așteptărilor, o asigurare de viață de protecție sau de sănătate, care să acopere situații neprevăzute, precum intervenții chirurgicale și spitalizarea, decesul sau invaliditatea pot fi accesibile tuturor românilor și sunt importante, mai ales în cazul familiilor cu venituri mici, unde un eveniment nefericit poate afecta viitorul tuturor membrilor familiei. Un alt aspect de care românii ar trebui să țină cont este faptul că, potrivit statisticilor, indicele de îmbătrânire demografică este în creștere. Conform Eurostat, se estimează că până în 2060, procentul populației cu vârsta de 65+ va fi de 35% din totalul populației, astfel, există un grad crescut de risc în apariția evenimentelor neașteptate”, a spus Emilia BUNEA.

Ea arată că, în România, există în continuare mentalitatea că “nu mi se poate întâmpla mie”, mentalitate care influențează în mod direct și piața asigurărilor de viață și de sănătate. „În cazul celor care au înțeles deja necesitatea protecției financiare, constantăm o orientare către asigurările ce oferă beneficii medicale de top, inclusiv acces la clinici și spitale din afara țării pentru tratament în caz de afecțiuni grave”, a adăugat CEO-ul METROPOLITAN Life.

În opinia lui Mihnea TOBESCU, asigurările de sănătate reprezintă o opţiune pentru tot mai mulţi români şi devin un serviciu dorit de marea masă a angajaţilor, care realizează că o astfel de asigurare poate fi de mare folos “exact atunci când te aştepţi mai puţin”.

Riscurile acoperite într-o asigurare de sănătate sunt, în general, accidentul sau boala. În funcţie de produsul de asigurare ales de către clienţi, se pot acoperi o varietate largă de servicii medicale ce decurg din aceste două riscuri de bază: servicii medicale furnizate în regim ambulatoriu (consultaţii, investigaţii, tratamente), servicii medicale de urgenţă (ambulanţa), servicii medicale în regim de spitalizare.

Totodată, un mare avantaj pentru asiguraţi este ca multe dintre produsele de asigurare de pe piaţa locală oferă, pe lângă posibilitatea accesării unui număr mare de clinici şi spitale de la nivel naţional, şi opţiunea de a beneficia de servicii medicale în străinătate.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (2016 - An remarcabil pe piaţa asigurărilor de sănătate).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!