Pensii
3 ani de Pilon II: Marea provocare
Autor:Daniela GHEŢU

Am sărbătorit recent trei ani de activitate pe piata pensiilor obligatorii. Un drum cu destule dificultăţi şi necunoscute, un pionierat în cel mai curat sens al cuvântului… o adevărată provocare pentru cei ce s-au angajat să gestioneze acest proces, fie la cârma companiilor de administrare, fie în “tabăra” supraveghetorilor. Am vrut să aflăm ce părere au personalităţile acestei pieţe despre rolul acestei experienţe în propria lor carieră şi, mai ales, dacă satisfacţiile obţinute sunt pe măsura investiţiei de muncă şi stress. Întrebarea noastră a fost: “Dacă aţi fi ştiut dinainte cum va fi, credeţi că aţi mai fi acceptat această provocare profesională?” Iată ce răspunsuri am primit…

“Pe plan personal, ultimii 3 ani au fost un test prelungit de anduranţă pentru capabilităţile manageriale, o perioadă în care am învăţat mult şi am câştigat experienţă pe măsură: în unele domenii, poate chiar mai multă decât ar fi fost necesar”, spune Crinu ANDĂNUŢ, CEO, ALLIANZ-ŢIRIAC Pensii Private. Cu satisfacţia misiunii împlinite, dar şi cu urma unui zâmbet amar la gândul victoriilor obţinute în câteva bătălii ce poate n-ar fi trebuit niciodată purtate, liderul administratorului de sorginte germană este în acord cu toţi colegii săi, alături de care a parcurs etapă de etapă primii ani de existenţă ai pieţei de pensii private.

Dar, s-o luăm pe rând… Înainte de orice a fost provocarea: un domeniu absolut nou în România, cu un debut “în forţă”, menit parcă să testeze talentele organizatorice ale oricărui manager. “A fost o oportunitate extraordinară, nu de multe ori în carieră ai ocazia să participi la naşterea unei industrii”, este de părere Cornelia COMAN, CEO, ING Asigurări de Viaţă, şi Preşedinte CA, ING Pensii. De altfel, aşa cum a mărturisit recent, într-un interviu acordat XPRIMM.TV, ea a declinat oferta unui post la conducerea uneia dintre subsidiarele ING din străinătate “pentru a nu rata cea mai frumoasă şi mai interesantă experienţă profesională”. Pionieratul a fost tentant şi pentru Mihai COCA-COZMA, CEO, ALICO Pensii (ex AIG Pensii): “Mi-am dorit să contribui la implementarea reformei pensiilor private în România şi, în mod deosebit, la intrarea companiei din care fac parte pe această piaţă. A fost şi este o experienţă unică şi care ţi se poate întâmpla doar o dată în viaţă. Ea m-a ajutat să fiu şi mai pregătit pentru provocările viitoare”.

Dar poate că, la urma urmei, provocarea profesională este “condimentul” cel mai interesant în viaţa unui manager. Şi chiar dacă, aşa cum spune Simona DIŢESCU, CEO, BCR Pensii, “este greu să spui ce-ai fi făcut “dacă”, pentru că niciodată în astfel de cazuri nu ai toate datele problemei înainte”, Marius RAŢIU, CEO, AEGON Pensii, pune “punctul pe i”, declarând ferm: “Cu toate “relele”, având în vedere că întotdeauna mi-au plăcut provocările, fără discuţie răspunsul este DA, piaţa pensiilor private m-ar fi interesat tot atât de tare chiar dacă aş fi avut certitudinea că va fi un angajament greu”.

După trei ani

Poate că mai edificator este să vedem care sunt concluziile managerilor din pensii private după trei ani de activitate. Aproape fără excepţie, liderii cu care am discutat caracterizează această etapă ca pe una de intensă învăţare, la finalul căreia construcţia unor echipe de lucru bine sudate este una dintre principalele realizări. Pentru cei care au venit dinspre domeniul asigurărilor, trecerea a fost poate cel mai puţin spectaculoasă: “Eu vin din asigurări, unde relaţia cu publicul este chiar mai greu de administrat decât în pensiile private. Poate că, judecând după experienţa căpătată deja în acest domeniu şi în perioada în care m-am ocupat de pensiile facultative, m-am aşteptat ca startul pieţei de pensii obligatorii să fie mai greu decât a fost în fapt. Cred, de altfel, că noi toţi ne-am aşteptat să întâmpinăm dificultăţi operaţionale mai mari decât s-au dovedit a fi ele în realitate”, spune Ioan VREME, CEO, GENERALI Pensii. Pe de altă parte, pentru cei ce soseau din alte domenii financiare, piaţa pensiilor private a venit cu oportunitatea unor noi experienţe: “În funcţia executivă pe care o am acum, pot să pun la lucru toată experienţa profesională dobândită de-a lungul carierei în management şi marketing strategic şi în pieţe financiare, precum şi în relaţia cu instituţiile financiare. Pentru mine opţiunea profesională a fost de a trece, după o perioadă de acumulări, de la poziţia de “spectator” la cea de jucător. Astfel că este o experienţă complementară celor avute până acum”, spune Radu CRĂCIUN, Director de Investiţii, EUREKO SAFPP, un specialist cu un bogat background bancar şi de consultanţă financiară. Simona DIŢESCU, sosită, de asemenea, din piaţa bancară, spune: “Este adevărat că poate am subestimat complexitatea pensiilor când am acceptat această provocare, însă sunt extrem de mulţumită că am reuşit să parcurg toate etapele şi să pătrund în acest sistem nou”.

Cât despre jucătorii de pe “banca” supravegherii, începuturile au fost tot atât de incitante ca şi pentru echipa jucătorilor din piaţă, ba poate chiar mai mult decât atât, dacă ţinem cont că ei sunt cei care au trasat coordonatele sistemului: “Aş lua-o oricând de la capăt”, spune Mircea OANCEA, Preşedinte, CSSPP. “A fost una dintre cele mai stimulative perioade din cariera mea şi pot spune că în aceşti ani, alături de colegii mei, am învăţat foarte multe lucruri. Poate că dacă aş relua această experienţă aş face unele lucruri altfel decât le-am făcut, dar cu siguranţă n-aş renunţa la experienţa în sine”.

Trebuie spus însă că realităţile economice şi politice ale ultimilor trei ani au pus, nu de puţine ori, la grea încercare entuziasmul şi răbdarea liderilor din piaţă. Repetatele modificări “din mers” ale legislaţiei, ca şi nerespectarea calendarului de creştere a contribuţiilor au adus “un plus de provocare şi mai mult stress decât ar fi fost de dorit”, explică Radu CRĂCIUN. Iar dacă plusul de probleme nu a fost destul de mare ca să-i determine pe manageri să renunţe sau măcar să privească cu mai puţin entuziasm opţiunea de carieră pe care au facut-o acum trei ani, aşa cum subliniază Crinu ANDĂNUŢ, “nu pot să garantez că acelaşi lucru este valabil pentru acţionarii companiei. Dacă aceştia ar fi ştiut că business-ul le va fi pus în pericol la fiecare şase luni şi că perspectiva recuperării investiţiilor se îndepărtează pe zi ce trece, nu pot garanta că ar fi procedat la fel şi ar mai fi venit cu investiţii de sute de milioane de euro în România”.

Ce-am învăţat…

Este firesc ca fiecare etapă de evaluare să-şi aibă finalitatea într-un gând pentru viitor. Nici discuţia noastră cu liderii din piaţa pensiilor private nu face excepţie. “Pot spune că în aceşti trei ani am înţeles că acesta este un domeniu unde schimbările trebuie cântărite cu răbdare şi cu mare atenţie la detalii, oricât de nerăbdători am fi să vedem rezultatele”, afirmă Ioan VREME. “Nu este pierdere de vreme să socotim atent balanţa beneficii-costuri pentru orice modificare pe care vrem s-o aducem sistemului. Orice nouă cerinţă, multiplicată pentru cinci milioane de conturi, capată cu totul alte dimensiuni. Ca atare, trebuie judecat cu atenţie dacă schimbările propuse aduc cu adevărat un plus de servicii sau de siguranţă pentru beneficiari, astfel încât să justifice cheltuielile si efortul suplimentar”, detaliază liderul GENERALI Pensii. Tot las capitolul “învăţăminte”, el adaugă şi constatarea că “riscul politic s-a dovedit a fi mult mai mare decât ne-am fi aşteptat pentru un segment de piaţă financiară administrat privat”.

“Mai avem destule lucruri de făcut”, spune şi Mircea OANCEA, “atât pentru perfecţionarea personalului, cât şi în plan tehnic. Ca să fim o instituţie de supraveghere modernă şi eficientă trebuie să să ne dezvoltăm continuu”.

Cu siguranţă mai sunt multe de învăţat, iar fiecare nouă etapă în dezvoltarea pieţei va reconfirma acest lucru. Poate că lecţia cea valoroasă şi, uneori, cea mai dură a fost cea a comunicării. De la intenţie la realitate, nu de puţine ori dialogul a fost cheia multor probleme ce păreau de nerezolvat. Cât despre lecţia “răbdării”, pentru o industrie atât de tânără ea nu este una uşor de învăţat.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (3 ani de Pilon II: Marea provocare).
Comentarii la acest articol
puscuta cristian a scris:
Sambata, 27 Noiembrie 2010

pentru a functiona cum trebuie acest sistem...ar trebui implementat un control riguros al contractelor...tin sa precizez ca sunt contracte incheiate fara acordul beneficiarilor,de catre agenti sau nu stiu ce firme careau acces la datele personale ale oamenilor...tin sa precizez ca se poate incheia un precedent in sensul in care chiar si eu pot deschide o actiune in instanta si sa aduc o lumina nefavorabila asupra sistemului privat de pensii,care poate nu stiti,are o imagine fragila in fata oamenilor..acestia nu sunt informati corect asupra sigurantei banilor,nu cunosc informatii exacte despre felul cum le sunt gestionati banii...se poate face o campanie ampla in presa privind piloanele de pensii si la incheierea acestor contracte,cine le intocmeste,sa le faca de fata cu beneficiarul,acesta primind si informatii exacte despre produsul vindut...toate una peste alta daca sistemul este bine pus la punc si cei care vor adera la aceste sisteme private,se vor inmulti...


Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

2018 - anul clientului de asigurari?

Cornel COCA CONSTANTINESCU - Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF)

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!