Cover Story
A fost: Luna Asigurărilor de Locuinţe
Autor:Oana RADU
Luni, 03 Noiembrie 2014

Sunt câţiva ani de când se discută intens despre slaba educaţie a românilor în materie de produse de protecţie financiară şi despre impactul negativ pe care această situație o are asupra dezvoltării pieţei de asigurări. Din fericire, industria si-a unit forțele pentru a schimba lucrurile.

Când a devenit evident faptul că fără o serie de măsuri temeinice nu se va schimba nimic, APPA – Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor a avut iniţiativa de a organiza o serie de campanii de informare la care să contribuie toţi actorii interesaţi direct ca piaţa de asigurări să depășească starea de pasivitate şi să îşi reia trendul ascendent. Astfel,  începând cu anul 2010,  s-au derulat 14 campanii de educare şi informare în materie de asigurări,  acțiuni care s-au bucurat de   susţinerea unor parteneri importanţi şi în cadrul cărora au fost distribuite gratuit,  la nivelul întregii țări,  milioane de broşuri informative.
În 2013 a fost lansat conceptul „Octombrie – Luna Asigurărilor de Locuinţe”, care a reprezentat o amplă campanie de comunicare, cu multiple elemente, axate pe diseminarea de mesaje referitoare la importanţa asigurărilor de locuinţe. Rezultatele au fost încurajatoare: jumătate de milion de broşuri distribuite în zeci de intersecţii din marile oraşe ale ţării şi în zeci de complexe comerciale, numeroase articole de presă pe această temă, neaşteptat de mulţi susţinători ai mesajului campaniei în reţelele de socializare.

De ce asigurările de locuinţe?

Pentru că numai în 2013 dezastrele naturale au obligat peste 22 de milioane de oameni din întreaga lume să îşi părăsească locuinţele, conform unui raport realizat cu sprijinul Naţiunilor Unite.
Românii nu au fost și nu sunt feriţi de ameninţarea catastrofelor naturale, ţara noastră fiind expusă, cu precădere, cutremurelor şi inundaţiilor. De exemplu, în primele 8 luni din acest an, datele Institutului Naţional pentru Fizica Pământului arată că pe teritoriul României s-au produs 162 de cutremure, ceea ce înseamnă cel puţin câte unul la fiecare două zile, iar de la începutul anului şi până în prezent, peste jumătate din judeţele României (22) au fost afectate de inundaţii provocate de precipitaţii abundente.
Catastrofele naturale nu sunt însă singurele riscuri care ameninţă locuinţele românilor. Lor li se adaugă un alt pericol major,  incendiile,  pentru că,  potrivit datelor recent publicate de IGSU – Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă – , în primele 8 luni din acest an au avut loc peste 3.500 de incendii, ceea ce înseamnă o medie de 14 evenimente de acest gen pe zi.

De ce luna Octombrie?

Pentru că, încă din decembrie 1989, când Adunarea Generală a Naţiunilor Unite desemna, oficial, data de 13 octombrie drept Ziua Internaţională pentru Reducerea Riscului Dezastrelor Naturale, luna octombrie a fost asociată, la nivel mondial, şi cu lupta împotriva catastrofelor naturale.  Ulterior, numele a fost schimbat în Ziua Internaţională pentru Reducerea Dezastrelor.
Dar și pentru că, pentru România, luna octombrie este legată de două dintre cele mai puternice seisme care s-au înregistrat pe teritoriul ţării noastre. Primul, cutremurul din 1802, produs pe data de 26 octombrie în zona Vrancea, este considerat cel mai puternic seism vrâncean, având o magnitudine între 7,9 - 8,2 grade pe scara Richter. Al doilea, înregistrat în 1908, pe 6 octombrie, a avut 7,1 grade pe scara Richter şi a afectat locuinţele din Bucureşti, Estul Munteniei şi Sudul Moldovei.
Octombrie,  luna dedicată informării cu privire la asigurările de locuinţe
După ce „Octombrie - Luna Asigurărilor de Locuinţe” a fost desemnată cea mai bună campanie de educaţie în asigurări din 2013, în cadrul celei de-a treia ediţii a Conferinţei Asigurătorilor din România, organizată anual de UNSAR, demersul continuă. 
Pentru al doilea an consecutiv, luna octombrie a fost pusă sub semnul eforturilor de informare în materie de asigurări de locuinţe. Campania naţională „Octombrie – Luna Asigurărilor de Locuinţe” a fost organizată,  în 2014,  cu susţinerea ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară, de către UNSAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România, PAID - Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor, UNSICAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România şi APPA – Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor.
Campania a avut drept obiectiv creşterea gradului de conştientizare a românilor cu privire la pericolele la care le este expusă locuinţa, precum şi informarea acestora cu privire la  formele de protecţie financiară pe care le oferă încheierea unei asigurări obligatorii sau facultative de locuință.
Pe parcursul întregii luni, promoteri dedicaţi au fost prezenţi în principalele intersecţii din Bucureşti şi din marile oraşe ale ţării, oferind trecătorilor materiale informative gratuite. Mai mult decât atât, o parte dintre cele 500.000 de broşuri au fost distribuite şi în mari centre comerciale din principalele oraşe. OTTO Broker şi PRESTIGE Broker au fost doi dintre partenerii care au acordat campaniei un sprijin important în acest sens.
 Cei care au citit presa financiară în perioada campaniei au primit un plus de informaţii despre asigurările de locuinţe prin intermediul cotidianului Ziarul Financiar şi al săptămânalului Business Magazin. Fiecare dintre publicaţii a avut o ediţie specială care a inclus broşura informativă a campaniei naţionale „Octombrie - Luna Asigurărilor de Locuinţe”.
O premieră în cadrul acestei campanii a fost şi distribuţia materialelor informative prin intermediul unora dintre staţiile de alimentare PETROM din Bucureşti şi din ţară,  demers realizat grație parteneriatului încheiat cu CAMPION Broker.
Unele dintre cele mai importante evenimente de profil desfășurate în luna octombrie au reprezentat și ele momente propice pentru punerea în valoare a campaniei naționale de promovare a conceptului de asigurare a locuințelor.  Astfel,  materialele informative aferente acesteia au fost distribuite cu ocazia celei de  a XI-a ediţii a ICAR – Forumul Internaţional al Riscurilor Catastrofale – a cărui temă principală s-a axat în acest an asupra riscului de inundaţii care ameninţă serios ţara noastră, Cyber Risks in Financial Services – conferinţă dedicată analizei modului în care riscurile cibernetice iau amploare şi la noi –, şi Romanian Security Fair 2014 – expoziţie dedicată tehnicii şi serviciilor de securitate, elemente tot atât de importante în protecţia locuinţei ca și asigurarea.
De asemenea, brosura informativă a putut fi citită de către toţi cei care au luat parte la un alt eveniment tradiţional al toamnei, OKTOBERFEST Bucureşti.
RFI - Radio France Internationale România s-a alăturat demersului pieţei de asigurări şi a difuzat, pe parcursul întregii luni, la ore de maximă audienţă, spotul audio al campaniei. În plus, ştirile cu privire la campanie şi bannerele care i-au asigurat vizibilitatea în mediul online au fost la dispoziția tuturor celor care au accesat în octombrie site-ul www.rfi.ro.
 Mesajele campaniei au ajuns la publicul larg şi prin intermediul partenerilor media ai campaniei, care au publicat articole şi au postat bannere de promovare: wall-street.ro, 9am.ro, Q Magazine, Ziua Veche şi stirilepescurt.ro.

Prezenţa în social - media şi Căsuţa Morocănoasă

 Ca şi prima ediţie a campaniei, şi ediția 2014  a avut o importantă componentă online, cu vizibilitate deosebită în cadrul reţelelor de socializare. Zeci de susţinători ai demersului de comunicare, persoane fizice sau companii, au optat pentru a afişa pe parcursul lunii octombrie fotografii de profil şi „cover photos” asociate mesajului campaniei.
Utilizatorii reţelelor sociale precum Facebook, Twitter şi Pinterest au făcut cunoştinţă şi cu mascota campaniei: „Casa Morocănoasă” – personaj ursuz,  pentru că este neasigurat şi pentru că prezintă, atenționând publicul, dezastrele naturale şi alte catastrofe care s-au petrecut, de-a lungul istoriei, în luna octombrie.
 Dincolo de componenta amuzantă, rolul Casei Morocănoase a fost acela de a educa şi de a informa cu privire la riscurile care ameninţă locuinţa fiecăruia dintre noi.  În fiecare zi din luna octombrie, personajul nostru a prezentat câte un eveniment din trecut cu impact asupra vieții economice și sociale,  asupra societății în ansamblul ei. Fie că a fost vorba de inundaţii, cutremure, alunecări de teren sau incendii, recursul la istorie și la evenimentele catastrofice petrecute de-a lungul timpului au pus în evidență faptul că și astăzi ne confruntăm cu aceleași riscuri și suntem supuși acelorași amenințări. 
În cadrul aceleiași campanii, a fost lansat şi un concurs inedit, în cadrul căruia utilizatorii au fost invitaţi să descopere dacă şi casa lor este... morocănoasă.
 Astfel, pornind de la necesitatea creşterii nivelului de conştientizare cu privire la protecţia locuinţei, atât financiar, cât şi printr-o serie de măsuri preventive, concursul „Casa ta este morocănoasă?” a invitat utilizatorii să răspundă la un set de întrebări privind gradul actual de protecţie al locuinţei lor.
Pe baza răspunsurilor, a fost realizat un „profil” al casei fiecărui participant la sondaj, pe care acesta l-a putut distribui pe propria pagina de Facebook, pentru a se înscrie în concurs, putând câştiga, prin tragere la sorţi, o trusă de supravieţuire în caz de cutremur.
ICAR 2014 - Despre inundaţii şi gradul de protecţie prin asigurare
O componentă importantă din campania „Octombrie – Luna Asigurărilor de Locuinţe” a constituit-o cea de-a XI-a ediţie a ICAR- Forumul Internaţional al Riscurilor Catastrofale, cel mai important forum regional dedicat riscurilor de catastrofă naturală.
Evenimentul a fost organizat de către Comisia Juridică, de Disciplină şi Imunităţi din cadrul Camerei Deputaţilor - Parlamentul României, Ministerul Afacerilor Interne, Banca Mondială, UNSAR , APPA şi Media XPRIMM.
Dezbaterile au avut ca punct central bilanţul inundaţiilor din acest an şi al pagubelor provocate de acestea. Cu acest prilej au fost puse la dispoziția participanților broşurile informative ale campaniei dedicate informării în materie de asigurări de locuinţe şi s-au purtat discuţii pe marginea acestui demers care,  în opinia specialiștilor prezenți,  are mari şanse să devină o componentă stabilă în agenda anuală a pieţei româneşti de asigurări.

Campania „Octombrie – Luna Asigurărilor de Locuinţe” a avut impact și la nivel internațional,  atât prin aducerea ei la cunoștința participanților la  Forumul Internaţional al Riscurilor Catastrofale,  cât,  mai ales,   prin prezentarea ei și a obiectivelor sale la nivelul instituțiilor și organismelor  europene de profil. În felul acesta, România se plasează în rândul ţărilor care depun eforturi susţinute pentru promovarea conceptului de asigurare şi pentru creşterea gradului de informare în asigurări la nivelul publicului larg.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (A fost: Luna Asigurărilor de Locuinţe).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!