Interviu
Adrian MARIN, CEO, GENERALI România
Autor:Mihai CRĂCEA
Miercuri, 23 Noiembrie 2016

2016, anul în care Solvency II urma să fie punctul central în industria asigurărilor, se dovedește a fi marcat de mult mai multe provocări. Încă un faliment al unui asigurător din top 10 și mai ales modificarea legislației RCA par a continua perioada turbulentă pe care o traversează jucătorii din asigurări. În acest context, Adrian MARIN, CEO, GENERALI România, a detaliat modul cum se va poziționa compania pe care o conduce în perioada următoare.

PRIMM: Pare că ne aflăm încă într-o perioadă de reaşezare pe piaţa de asigurări. Solvency II este activ, doi asigurători mari au intrat în faliment, iar discuţiile pe tema tarifelor RCA s-au concretizat într-o ordonanță de urgență şi un alt proiect similar care se află în dezbaterea Parlamentului. Este, așadar, o perioadă dificilă pentru piaţă?

Adrian MARIN: După introducerea Solvency II, într-adevăr, ar fi trebuit să urmeze o perioadă de reaşezare a pieţei locale de asigurări şi să ne concentrăm doar pe îndeplinirea cerinţelor impuse de noua Directivă, cerinţe care urmăresc consolidarea pieţei şi care presupun un efort susţinut şi pe termen lung, atât din partea asigurătorilor, cât şi a autorităţii de supraveghere.

Dacă nu ar fi urmat evenimente imprevizibile care să afecteze imaginea asigurătorilor şi să scadă încrederea consumatorilor în sistem, aş fi putut, cu certitutidine, să afirm că da, ne aflăm într-o perioadă de reaşezare.

Din păcate, atât falimentele a doi asigurători, cât şi discuţiile din ultimele luni legate de RCA, care au culminat cu adoptarea unei ordonanţe de urgenţă sub presiune, au adus o pată neagră pentru întreaga industrie de asigurări şi aşa destul de fragilă. Va fi nevoie de o perioadă bună de timp pentru a reclădi încrederea pierdută.

PRIMM: Falimentele au avut vreun impact asupra comportamentului de consum al clienţilor?

A.M.: Iniţial, am crezut că vom asista la o schimbare de compartament a clientului şi că acesta va fi mai selectiv în alegerile sale şi se va îndrepta către companiile solide, cu capacitate financiară, care îşi pot onora plăţile, indiferent de valoarea acestora.

Însă, din păcate, recentele evenimente din piaţă, mă refer la protestele transportatorilor şi presiunea făcută de aceştia asupra instituţiilor statului, care au culminat cu emiterea ordonanţei de urgenţă pentru asigurarea RCA, ne-au arătat că tendinţa clientului de a alerga în continuare după cel mai mic preţ, fără a ţine cont de capacitatea de plată a asigurătorului, se păstrează.

PRIMM: GENERALI nu a fost niciodată un jucător cu o cotă de piaţă semnificativă sau cu o prezență agresivă pe RCA. Dimpotrivă, era cunoscută drept o companie cu tarife destul de ridicate. În condiţiile noii legislaţii, mai ales a plafonării tarifelor, se va schimba ceva?

A.M.: Politica noastră de a oferi clienților servicii de calitate la un preț corespunzător rămâne neschimbată. Nu avem o cotă semnificativă pe RCA, nu pentru că nu vrem RCA, ci pentru că noi am militat întotdeauna pentru un business profitabil, indiferent de linia de business practicată, astfel încât să fim capabili să rezistăm pe piaţă pe termen lung şi să putem să ne onorăm promisiunile asumate în fața clienţilor. În privinţa plafonării tarifelor, este prea devreme să estimăm impactul în business. Cu siguranţă, după ce vom avea întreg cadrul legislativ şi vom aplica măsurile impuse, după ce vom plăti daunele, abia atunci putem spune cu certitudine care este efectul acestei măsuri.

PRIMM: Este un moment oportun pentru sporirea cotei de piaţă? Nu doar pe RCA.

A.M.: Pentru cine îşi doreşte acest lucru cu orice preţ, poate fi un moment oportun. Noi rămânem însă fideli strategiei de creștere profitabilă a afacerilor noastre în România. Şi, da, dacă se poate să creștem cota de piață, în condiţiile noastre, adică fără a afecta calitatea serviciilor oferite clienților noştri, bineînţeles că vom viza şi acest aspect.

PRIMM: Au fost voci care au sugerat că şi Solvency II a condus la creşteri de tarife. A fost acesta, într-adevăr, unul dintre efecte? Și ce alte efecte a avut Solvency II?

A.M.: Directiva de Solvabilitate II (Solvency II) reprezintă un pas înainte atât pentru piață, cât și pentru clienți, miza sa fiind protecția clienților printr-o mai mare transparență, exigențe mai mari în ceea ce privește cerințele de solvablitate a asigurătorilor şi un sistem eficace de management al riscurilor. Una dintre cele mai mari provocări pentru piaţa locală este însă găsirea echilibrului între cerințele crescândeîn materie de capital, reglementare, calitate, cerute prin Directiva Solvency II, și costuri juste pentru clienți. Costurile generate de implementarea Directivei Solvabilitate II nu au impactat primele de asigurare ale clienţilor GENERALI.

PRIMM: Este RCA-ul singura problemă a pieţei locale? Sau mai sunt şi alte aspecte care ar trebui rezolvate?

A.M.: Este o problemă destul de mare,într-adevăr, însă cea mai mare provocare în domeniul asigurărilor rămâne în continuare gradul redus de educare a consumatorilor în privinţa protecţiei prin asigurare. Foarte mulți români consideră că nu li se va întâmpla „ceva rău” în timpul vieții, fapt care îi determină, în mod eronat, să considere că nu au nevoie de asigurări. Așa se face că asigurarea casei și a bunurilor este la un nivel redus, deși România se află într-o zonă cu activitate seismică, doar 20% din fondul locativ este asigurat şi mare parte din acesta doar prin asigurarea obligatorie. În egală măsură, numărul celor care cumpără asigurări de viață, cu sau fără componentă de acumulare sau de protecţie, rămâne destul de scăzut.

PRIMM: Se poate observa o revenirea subscrierilor şi pe CASCO? Care sunt particularităţile acestei linii de asigurări în prezent?

A.M.: Evoluţia pieţei de asigurări rămâne constantă în ultimii ani şi nu previzionăm evoluţii spectaculoase în perioada următoare pentru că, să nu uităm, parcul auto naţional este învechit, peste 60% dintre vehicule fiind mai vechi de 10 ani. Programul RABLA este unul extrem de benefic şi pentru piaţa asigurărilor CASCO, însă din păcate nu are forţa să genereze un proces de reînnoire a parcului naţional de vehicule.GENERALI a reuşit să crească business-ul CASCO, pe aceleași fundamente de profitabilitate, oferind produse cu acoperiri care îndeplinesc cerinţele riguroase ale clienţilor şi o calitate înaltă a serviciilor post-vânzare.

PRIMM: În rezultatele anunţate de GENERALI pentru primele şase luni aţi indicat o sporire a subscrierilor pe asigurări de sănătate. Care au fost factorii care au condus la această creştere?

A.M.: Această evoluție este una bună şi se datorează faptului că românii îşi doresc servicii medicale de calitate, în clinici private din România, dar mai ales din străinătate. Lansarea programelor de asigurare MediHelp, care oferă servicii în clinicile medicale din străinătate, au impulsionat segmentul nostru de asigurări private de sănătate. De asemenea, o pondere importantă o au pachetele de asigurare de tip employee benefits pe care companiile le achiziţionează pentru a oferi servicii de sănătate angajaţilor lor.

PRIMM: Cum arată, în prezent, portofoliul GENERALI şi care sunt segmentele de business pe care intenţionaţi să puneţi mai mult accent pe viitor?

A.M.: Strategia noastră rămâne neschimbată, vrem să ne concentrăm eforturile pe segmentul non-auto,care ne asigură stabilitatea şi ne dorim creşterea business-ului de retail în portofoliul nostru.

Totuşi, într-o piaţă cum este cea locală- dominată de asigurările auto, 77% din business-ul de non-life este reprezentat de asigurările auto (conform datelor publicate de ASF pentru primele 6 luni din 2016) -, trebuie să ai în vedere şi acest segment. GENERALI România creşte însă pe segmentul auto urmărind atent indicatorii de profitabilitate.

PRIMM: Ce obiective aţi stabilit pentru perioada următoare?

A.M.: Dorim să creștem business-ul pe plan local într-un ritm constant, însă fără să compromitem profitabilitatea. Suntem recunoscuți ca o companie solidă, cu planuri pe termen lung în România şi atunci toate eforturile noastre sunt concentrate pe creşterea calităţii serviciilor oferite clienţilor noştri, pe menţinerea imaginii de asigurător de încredere în această piaţă, asigurător care îşi onorează întotdeauna promisiunile şi se menţine printre asigurătorii de top care au printre cele mai puţine plângeri din partea clienţilor.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Adrian MARIN, CEO, GENERALI România).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!