Interviu

Adrian MARIN Președinte, UNSAR

Autor:Andreea RADU
Vineri, 17 Mai 2019

Tendințele pieței locale de asigurări, produsele “vedete”, necesitatea educației financiare a populației și campaniile UNSAR în acest sens, dar și impactul noilor legislații se numără prin subiectele discutate cu...

PRIMM: Cum apreciați creșterea pieței de asigurări în 2018 și cum anticipați evoluția acesteia pentru acest an?

Adrian MARIN: 2018 a fost un an de dezvoltare pentru piața de asigurări, industria continuându-și creșterea constantă din ultimii ani. Astfel, segmentul asigurărilor generale a crescut cu 4,6% comparativ cu anul anterior, iar cel al asigurărilor de viață cu 4,3%.

Piața continuă să fie dominată de asigurările auto, cu o pondere de 57% în totalul primelor brute subscrise și de 72% în primele brute subscrise din asigurări generale. Suntem încrezători că tendința de consolidare a segmentului auto va continua și în 2019, având în vedere creșterea numărului de înmatriculări de autovehicule noi. În primul trimestru al acestui an, România a înregistrat cea mai rapidă creștere a numărului de autovehicule noi înmatriculate din Uniunea Europeană, ceea ce sperăm că va susține în continuare dezvoltarea segmentelor de asigurări CASCO și RCA.

Asigurările de tip property au avut o evoluție peste cea a pieței, în general, cu un plus de aproximativ 6% în 2018. Există interes din partea clienților persoane juridice, însă pe segmentul asigurărilor de locuințe se simte în continuare nevoie de campanii de educație financiară, astfel încât să fie înțelese pe deplin beneficiile unei asigurări.

Vedem o evoluție foarte bună și pe piața asigurărilor de sănătate, unde primele brute subscrise s-au majorat în 2018 cu 60% față de anul anterior, iar numărul de contracte în vigoare a crescut cu 33%. Reiese că românii sunt tot mai interesați de găsirea unei soluții care să aducă un plus de calitate în serviciile medicale de care beneficiază, motiv pentru care se orientează către astfel de polițe. Sperăm ca noile modificări legislative din domeniu să sprijine continuarea dezvoltării acestui sector. 

PRIMM: Ce segmente de asigurări așteptați fie „vedetele piețeiîn 2019?

A.M.: În primul rând, ne așteptăm să vedem în continuare o evoluție rapidă a asigurărilor de sănătate. Conform unui studiu realizat anul trecut de GfK la solicitarea UNSAR, 97% dintre beneficiarii asigurărilor private de sănătate sunt mulțumiți atât de modul în care polița le răspunde nevoilor, cât și de raportul dintre așteptările lor și nivelul de acoperire a acestora. Printre avantajele asigurării private de sănătate identificate de respondenții studiului menționat se numără protecția familiei în fața unor cheltuieli neprevăzute și acoperirea unei game largi de servicii și furnizori de servicii medicale.

Un alt segment care ar putea cunoaște o revitalizare în acest an este cel al asigurărilor agricole – în principal datorită recentei lansări a Submăsurii 17.1 „Prime de asigurare a culturilor, a animalelor şi a plantelor” de către autorități, ceea ce permite acordarea de subvenții fermierilor la plata primelor de asigurare, în anumite condiții. Ne așteptăm, așadar, la o creștere și pe acest segment de piață.

Bineînțeles că asigurările auto vor continua să crească în 2019, reprezentând baza pieței de asigurări, în timp ce, pentru segmentul de asigurări property, ne așteptăm la o evoluție similară cu cea a pieței, în general. Desigur, depindem pe toate aceste linii de evoluțiile legislației specifice.

De asemenea, considerăm un potențial asigurativ însemnat venind și din asigurarea investițiilor ce pot veni din fondurile europene, în special cele legate de infrastructură.

 PRIMM: Ce ar trebui făcut pentru ca piața cunoască o dezvoltare mai importantă, nu se mai învârtă în jurul valorii de 2 miliarde euro?

A.M.: Trecerea la următoarea etapă de dezvoltare a pieței asigurărilor se poate face doar în contextul creșterii nivelului de educație financiară a populației. În acest sens, UNSAR are cel mai ambițios plan de activități din istoria sa de 25 de ani. Am derulat astfel mai multe campanii de promovare a asigurărilor în 2018, prin intermediul platformei noastre Asiguropedia.ro, campanii care vor continua și anul acesta.

În continuare, am început anul 2019 în forță, cu o campanie de educație financiară dedicată tinerilor: Campania #gatapentruVIAȚĂ. Proiectul s-a derulat timp de o lună și jumătate, exclusiv în mediul digital, acesta fiind cel mai potrivit canal pentru publicul tânăr. Suntem foarte mulțumiți de rezultate, având în vedere faptul că mesajele campaniei #gatapentruVIAȚĂ - inedite, simple și amuzante, promovate pe Facebook și Instagram - au avut aproape 2 milioane de vizualizări.

Campaniile care au drept scop promovarea beneficiilor aduse de o asigurare de viață sunt extrem de importante pe plan local, în condițiile în care deficitul de protecție din România reprezenta, în 2017, 61% din PIB, adică 113,3 miliarde euro, conform unui studiu complex realizat de UNSAR. Desigur, este doar începutul – iar astfel de eforturi își produc efectele după ani de zile.

Un alt obiectiv major al UNSAR pentru 2019 este implementarea primei campanii integrate de imagine a asigurărilor derulată în România. Totodată, vom continua în 2019 acțiunile pentru promovarea beneficiilor asigurărilor de sănătate și de locuințe, dar și campania de educație și prevenție rutieră ATENT ÎN TRAFIC, vom lansa noi studii realizate împreună cu partenerii noștri de la IRES, vom relansa în curând site-ul www.unsar.ro, și nu numai.

 PRIMM: Piata trece în prezent printr-o serie de schimbări legislative importante – IDD, GDPR etc. Cum apreciați alinierea jucătorilor la noile cerințe?

A.M.: Din punct de vedere legislativ, 2018 a fost un an plin de provocări pentru industria asigurărilor, prin prisma adaptării la schimbările generate de IDD și GDPR. Cred că asigurătorii au depus eforturi susținute în fața acestor provocări, în prim plan fiind întotdeauna protecția consumatorilor finali de produse de asigurare și oferirea de servicii mai bune tuturor clienților noștri.

Aceste schimbări legislative au consolidat piața din punctul de vedere al protecției consumatorului, ceea ce nu poate fi decât un lucru bun. Desigur, impactul asupra zonei operaționale a fost semnificativ, iar adaptarea va continua și în 2019 – când, de altfel, vom putea trage și primele concluzii concrete în această direcție.
 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Adrian MARIN Președinte, UNSAR).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: