Opinii
'Ajutorul' oferit de harta procesului
Autor:Aurelian Dorin IUSCU - International Certified Six Sigma Black Belt, Managing Partner Business Future Solutions
Ion TEOHARI - International Certified Six Sigma Master Black Belt, IASSC Accredited Training Associate
Vineri, 09 Decembrie 2016

Optimizarea proceselor se bazează pe două mari secțiuni: „Process Door” și „Data Door”. „Process Door” se referă la o selecție de instrumente și tehnici care ne ajută să înțelegem procesul în sine, utilizând ca principale instrumente: harta procesului, cele șapte risipe (7 waste), diagrama cauză – efect, FMEA (analiza riscurilor), etc. Similar „Data Door” ne ajută să ințelegem datele din proces, utilizând instrumente de analiză grafică (histograme, run-chart, box plot etc.) și statistica (testarea ipotezelor, intervale de incredere, corelație, regresie etc.).

Unul dintre cele mai utilizate instrumente din partea de Lean este harta procesului, pe care propun să o detaliem puțin.

În scopul de a gestiona în mod corect un proces, trebuie să fim capabili să-l descriem într-un mod care poate fi ușor de înțeles. Metoda preferată pentru a descrie un proces este să-l identificăm utilizând un nume generic, să aratăm fluxul de activități cu o hartă a procesului și să declarăm scopul cu o descriere operaționala. Prima activitate a fazei de Măsurare este să descrie într-un mod adecvat procesul investigat. Harta procesului descrie în detaliu de la început până la sfârșitul procesului, toate etapele și activitățile din procesul și relațiile dintre diferite activități

Principalele informații, utile a fi prezente în harta procesului sunt:

  • Intrările în proces (X’s)

  • Ieșirile (Y’s)

  • Nevoile clientului actuale (reale)

  • Toate activitățile din proces, cele cu valoarea adăugată si fără valoare adăugată

  • Puncte de colectare a datelor

    • Cicluri de viață

    • Defecte

    • Niveluri de inventar

    • Costul cu slabă calitate (COPQ = Cost of poor quality), etc.

  • Puncte de decizie

  • Probleme care au rezolvare imediată

  • Necesarul de control de proces

E bine de știut care sunt principalele nivele ale hărții procesului:

  • Nivelul 1 - macro al harții procesului uneori numit „ Management level”

  • Nivelul 2 – harta procesului, uneori numita „Worker level”, adesea acest nivel este regăsit în procedurile / instrucțiunile din corporații sub forma schemei logice pe care trebuie să o urmeze angajatul

  • Nivelul 3 - micro al hărții procesului , uneori numit „ Improvement level”. Similar cu nivel 2, cuprinde mai multe etape și sarcini și pe el se completează diverse date de performanță; randamentele, durata ciclului, valoare și non valoarea adăugată, timp, numar de defecte etc.

Există mai multe tipuri de hărți de proces pe care le putem folosi, acestea fiind:

  • S-I-P-0-C (prescurtarea vine de la Suppliers-Inputs-Process-Outputs-Customers) - reprezintă o formă simplă de hartă a procesului utilizata pentru a obține o imagine de ansamblu a unui proces),

  • flux linear,

  • culoar de înot (swim lane) - arată cine sau care departament este responsabil pentru etapele dintr-un proces, acest lucru poate oferi perspective puternice în modul în care un proces se efectuează,

  • fluxului de valoare (Value Stream Map - oferă o mare vizibilitate pe datele tehnice, care trebuie introduse pentru a înțelege si măsura tranzacțiile într-un proces),

  • flux de oameni,

  • flux de materiale.

Oprindu-ne putin la fluxul de oameni și materiale, acestea pot fi reprezentate cu ajutorul „Spaghetti Chart”, acesta reprezintă un mod simplu, dar eficient de a înțelege mișcările de persoane (clienți și angajați) și de asemenea, deplasarea materialelor în timpul procesului.

Reprezentarea “Spagheti chart” poate fi uneori foarte utilă deoarece ne sugerează o posibilă soluție. Uitându-ne pe figura de mai sus, cum se plimba angajatul de la garanții, de la biroul lui până în parcare, dar și de câte ori se deplasează, ne gândim că ar fi utilă montarea unei uși în peretele comun dintre birou și parcare?

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului ('Ajutorul' oferit de harta procesului).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!