Asigurări
Alo, aveți asigurare?
Autor:Andreea RADU
Joi, 17 Decembrie 2015

Vă cumpăraţi un telefon mobil scump şi doriţi să îl protejaţi în caz de furt sau diverse accidente, precum spargerea sau căderea lui în  apă? În acest caz, asigurările pentru telefoanele mobile, şi în special pentru cele inteligente au devenit tot mai cunoscute printre utilizatorii români, care ţin pasul cu evoluţia tehnologică.

Explozia de gadget-uri de la nivel mondial îşi face simţită prezenţa şi în ţara noastră, astfel că vânzările de telefoane inteligente şi  tablete sunt în continuă creştere. Conform unui studiu iVox, peste 74% dintre adulții din mediul urban dețin un smartphone ca telefon principal. 40% dintre respondenţi declară că în gospodăria lor există două telefoane smartphone. Utilizarea acestor telefoane inteligente, dar şi a tabletelor este mai răspândită la tinerii până în 35 de ani şi în rândul persoanelor cu educaţie superioară.

Astfel, şi asigurările pentru telefoane au devenit populare în rândul utilizatorilor. Este bine cunoscut faptul că garanţia standard a unui  elefon mobil sau a oricărui alt dispozitiv mobil acoperă defecţiunile tehnice care apar în timpul utilizării, nu şi furtul sau avariile accidentale. Pentru aceste situaţii se pot încheia asigurări, care se plătesc la operatorul telecom, direct cu factura lunară. Astfel,  clienţii beneficiază de reparații gratuite sau de înlocuirea dispozitivului, în caz că nu poate fi reparat.

Potrivit jucătorilor din piaţa telecom, clienţii aleg să îşi asigure în special dispozitivele care sunt mai scumpe, pentru a preîntâmpina eventuale cheltuieli suplimentare. Piaţa asigurărilor pentru dispozitivele mobile este în continuă creştere, iar produsele de asigurare  au devenit din ce în ce mai bune odată cu trecerea timpului şi cu creşterea pieţei de smartphones. Credem că piaţa de dispozitive  mobile va continua să se polarizeze, o parte tot mai consistentă a acesteia mutându-se înspre dispozitive complexe şi scumpe  (high-end), astfel că importanţa asigurării va continua să crească, iar complexitatea produselor de asigurare trebuie să ţină pasul cu  aceste dispozitive. În plus, şi nevoia de a oferi servicii premium în această zonă creşte pentru că acestea trebuie să corespundă calităţii produsului asigurat. Un client care investeşte mult într-un astfel de aparat şi într-o asigurare pentru acesta are aşteptări  ridicate pe care noi trebuie să le îndeplinim. Credem astfel că, în viitor, produsele de asigurare vor fi mai scumpe, dar şi mai  acoperitoare şi cu un nivel ridicat al serviciilor oferite, au declarat reprezentanţii MARSH România.

MARSH este consultant în definirea unor astfel de produse, în implementarea şi derularea programului şi în gestionarea eventualelor  schimbări şi, de asemenea, administrează managementul daunelor pentru cele două programe de asigurare a telefoanelor mobile de pe piața din România. Cu privire la piaţă per total, oficialii MARSH estimează că, până la sfârşitul anului viitor, toţi operatorii telecom vor implementa astfel de programe pentru a îşi îmbunătăţi oferta existentă. În prezent, doar ORANGE România şi VODAFONE România oferă clienţilor astfel de poliţe de asigurare. Însă, reprezentanţii TELEKOM România şi RCS & RDS au menţionat că, în  prezent, nu oferă asigurări pentru terminale, dar și-au propus să dezvolte acest beneficiu pentru clienţii lor.

MARSH România: Produsele de asigurare au devenit din ce în ce mai bune odată cu trecerea timpului şi cu creşterea pieţei de smartphones.

România are acum pe piaţă două programe cu produse foarte bune şi care au atras sute de mii de clienţi, deci este o piaţă cu o  performanţă bună. Singura piaţă din regiune unde toţi operatorii practică astfel de programe este Ungaria. Tot aici găsim cele mai  bune rate de penetrare ale acestui produs. Cele mai avansate produse de asigurare de acest tip sunt în Statele Unite şi în Marea  Britanie, unde nivelul de acoperire este unul foarte generos, daunele se rezolvă într-un timp foarte scurt, unde însă preţurile sunt  duble faţă de cele pe care le avem în România. Credem totuşi că tendinţa este să mergem spre produse mai cuprinzătoare şi cu un nivel foarte ridicat al serviciilor, dar la un preţ mai mare, au precizat specialiştii brokerului de asigurare MARSH.

Ce riscuri acoperă şi cât costă o poliţă?

Potrivit ORANGE, asigurarea acoperă avarierea accidentală sau furtul dispozitivului. Valoarea maximă asigurată este de 1.000 euro,  inclusiv TVA (echivalent în lei la cursul BNR din data cumpărării acestuia). Prin asigurare, clienţii beneficiază de reparaţii gratuite sau  de înlocuirea dispozitivului. Dacă nu poate fi reparat, clientul primeşte un alt dispozitiv în locul acestuia, acelaşi model sau având  caracteristici asemănătoare, în limita sumei asigurate (aceasta este egală cu preţul standard al bunului achiziţionat la momentul  cumpărării).

Valoarea lunară a asigurării variază în funcţie de preţul standard al telefonului. De asemenea, abonamentul încheiat poate avea  serviciul de asigurare pentru telefon, modem şi tabletă inclus. Pentru a asigura un dispozitiv, clientul trebuie să vină în orice magazin  ORANGE cu actul de identitate, cu produsul şi cu factura acestuia, în maxim 30 de zile de la achiziţia acestuia, au precizat oficialii  operatorului telecom.

Potrivit datelor de pe site-ul ORANGE, o poliţă de asigurare costă între 2 şi 8 euro pe lună, în funcţie de valoarea standard a  dispozitivului mobil. Asigurarea este emisă de CARDIFAssurances Risques Divers S.A. Paris, Sucursala Bucureşti. Compania are în oferta sa un astfel produs de asigurare încă din 2009.

Şi în cazul VODAFONE, clienţii îşi pot asigura telefoanele mobile nou cumpărate în cadrul reţelei de magazine. Riscurile acoperite sunt:  aune în caz de accident, furt, defecţiuni cauzate de apă etc. În plus, clienţii care încheie o poliţă de asigurare pentru un  terminal achiziţionat au la dispoziţie o linie telefonică special dedicată, unde pot suna şi declara eventualele daune.

VODAFONE  colaborează, în prezent, cu brokerul de asigurări MARSH şi cu ACE European Limited.

Costul unei poliţe de asigurare variază între 1 – 9 euro/lună, în funcţie de tipul de asigurare ales şi de modelul de telefon utilizat.  Poliţa de asigurare se poate încheia fie în momentul vânzării unui telefon cu abonament, fie în maxim 30 de zile de la achiziţionarea  unui terminal dintr-un magazin VODAFONE sau de pe magazinul nostru online, au spus oficialii VODAFONE.

Conform acestora, sunt două tipuri de asigurare: standard şi premium. Cea standard (la preţuri de 1, 2, 3 şi 6 euro) acoperă  distrugerile provenite din accidente (incluzând cele cauzate de apă), în timp ce asigurarea de tip premium (la preţuri de 2, 3, 6 şi 9  euro) oferă, în plus, şi acoperirea daunelor în caz de furt. Valoarea maximă ce poate fi asigurată printr-o poliţă de asigurare este  dată de preţul unui telefon din portofoliul VODAFONE România, fără contract/la liber. În prezent, valoarea maximă poate atinge 1.003  uro (pentru iPhone 6Plus 128 GB).

VODAFONE România: Costul unei poliţe de asigurare variază între 1 – 9 euro/ lună, în funcţie de tipul de asigurare ales şi de modelul de telefon.

Ambele companii aplică franşiză în caz de daună, cu o valoare cuprinsă între 10 şi 65 euro. Franşiza este partea din daună care  trebuie suportată de către client. Ea se aplică la fiecare daună acceptată, atât pentru reparaţii, cât şi pentru înlocuire.

Atenţie la excluderi!

Conform condiţiilor de asigurare, clientul trebuie să declare furtul la unitatea de Poliție în raza căreia s-a produs furtul (indiferent dacă  e produce pe teritoriul României sau în afara teritoriului României), în maximum 48 de ore de la producerea sau descoperirea furtului. Poliția va elibera o dovadă în acest sens, act necesar în procesul de analiză a dosarului de daună. Fără această dovadă, clientul nu va fi despăgubit.

MARSH România: Cele mai avansate produse de asigurare [pentru telefoane] sunt în SUA şi în Marea Britanie, unde acoperirea este una generoasă, dar tarifele sunt duble faţă de România.”

Totodată, clienţii trebuie să ştie că asigurătorul nu va avea nicio obligaţie să despăgubească beneficiarul şi nu va acoperi  furtul/pierderea atunci când bunul asigurat este lăsat nesupravegheat într-un loc public, în grija altei persoane sau într-un spaţiu  privat din exteriorul unei clădiri, cum ar fi curţi, grădini, terase. Totodată, asigurătorul nu achită daunele în cazul unui bun lăsat în  maşină, alt vehicul sau mijloc de transport, dar şi dacă dispozitivul mobil a fost lăsat într-o locuinţă ale cărei uşi, ferestre sau alte căi  de acces au fost lăsate neîncuiate şi nu există urme de efracţie. În acest caz, clienţii trebuie să citească condiţiile de asigurare din  poliţă, de unde se pot informa asupra evenimentelor asigurate, condiţiilor de despăgubire, procedurii de cerere a despăgubirilor,  excluderilor, dar şi alte detalii, în funcţie de poliţa pentru care au optat.

Rata de penetrare este în creştere

Aproape 20% din telefoanele vândute în primele 9 luni din 2015 au ataşată şi o asigurare, prin comparaţie cu numai 13% în aceeaşi  perioadă din 2014. Peste 95% din aceste telefoane sunt smartphone-uri, au precizat specialiştii ORANGE, care au declarat, totodată,  că telefoanele valoroase sunt cel mai des asigurate. Pe lângă telefoane, clienţii îşi pot asigura şi tablete sau modem-uri.

Reprezentanţii VODAFONE au arătat că, de regulă, clienţii care achiziţionează smartphone-uri de top încheie şi o poliţă de asigurare,  pentru a preîntâmpina eventuale cheltuieli suplimentare. Cu cât preţul terminalului este mai ridicat, cu atât numărul clienţilor care îşi  doresc o poliţă de asigurare este mai mare, au subliniat aceştia, adăugând că, totodată, clienţii pot opta, în prezent, pentru  asigurarea tuturor tabletelor din portofoliu, cu excepţia dispozitivelor iPad.

Vânzările de smartphone-uri sunt în creştere

Aproape 330 milioane de smartphone-uri au fost vândute la nivel mondial în trimestrul doi din 2015, în creştere cu 13,5% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit ultimei analize publicate de compania de cercetare GARTNER. Zona emergentă Asia/Pacific  excluzând China), Europa de Est, Orientul Mijlociu şi Africa au fost regiunile cu cel mai puternic ritm de creştere. În topul  producătorilor, SAMSUNG ocupă primul loc în funcţie de vânzări, fiind urmat de APPLE, HUAWEI, LENOVO şi XIAOMI.

ORANGE România: Aproape 20% din telefoanele vândute în primele 9 luni din 2015 au ataşată şi o asigurare, prin comparaţie cu numai 13% în aceeaşi perioadă din 2014.

În total, numărul telefoanelor mobile vândute la nivel mondial, în al doilea trimestru din acest an, a urcat la aproape 446 milioane de  unităţi (+0,4%).

În ceea ce priveşte România, nu există date exacte privind vânzările trimestriale de telefoane, însă jucătorii din  domeniu spun că piaţa de smartphone-uri din ţara noastră este în continuă creştere, fiind estimată în acest an la peste 3 milioane de unităţi.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Alo, aveți asigurare?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!