Interviu
Angela TONCESCU, Preşedinte CSA Cristian CONSTANTINESCU, Preşedinte UNSAR
Autor:Alex ROŞCA
Joi, 01 Iulie 2010

2010 pentru piaţa românească de asigurări – „Anul + sau -” a fost tema uneia dintre cele mai interesante ediţii ale emisiunii „Ora de Risc” transmise în direct de la FIAR, pe xprimm.tv. Invitaţii emisiunii moderate de către Constantin RUDNIŢCHI au fost Angela TONCESCU, Preşedinte CSA, şi Cristian CONSTANTINESCU, Preşedinte UNSAR.

Înregistrarea emisiunii poate fi urmărită integral pe xprimm.tv.

2010 pentru piaţa românească de asigurări

Angela TONCESCU, Preşedinte CSA

Cristian CONSTANTINESCU, Preşedinte UNSAR


XPRIMM.TV: În cadrul Conferinţelor FIAR 2010, s-au putut vedea două abordări: una optimistă, a unei stagnări a pieţei anul acesta, şi alta pesimistă, care vorbeşte despre o scădere a pieţei. Care sunt previziunile dumneavoastră referitoare la evoluţia pieţei de asigurări în anul 2010?

Angela TONCESCU: Analizând rezultatele trimestrului I 2010, consider că piaţa va stagna în acest an. Văzând şi evoluţia asigurărilor de viaţă, cred că companiile care vând asigurări de viaţă au început să facă un efort susţinut pentru a vinde aceste asigurări şi pentru a câştiga piaţa, când potenţialul este foarte mare. Iar asigurările generale cu siguranţă vor stagna, având în vedere că pe parcursul acestui an şi PAID va începe activitatea – cu toate că primele pentru asigurarea obligatorie a locuinţelor nu sunt mari, un număr mare de asigurări încheiate va putea conduce spre o stagnare a pieţei.

Cristian CONSTANTINESCU: Piaţa o să scadă anul acesta şi principalul argument pe care îl am, ca să ajung la această concluzie, este scăderea pieţei auto. Discutăm de o structură, la nivel de piaţă, în care CASCO auto are undeva spre 50%. După cum am văzut în T1, exact această linie de business a avut o scădere de aproape 26%. Ceea ce va produce PAID, în măsura în care va începe să vândă de la jumătatea anului, este o picătură într-un ocean.

XPRIMM.TV: Cum au făcut companiile de asigurări trecerea de la cucerirea cotei de piaţă, la accentul pe calitatea serviciilor?

Angela TONCESCU: Destul de greu, dar nu imposibil. Sigur, companiile de asigurare au fost obişnuite să alerge după cota de piaţă, în defavoarea stabilirii unor tarife ale primele de asigurare în conformitate cu riscurile asumate. Încet-încet însă, vor fi obligate ca toate aceste tarife să fie calculate după calcule actuariale şi ele chiar să reprezinte, în componenţa primei, riscurile pe care şi le asumă societăţile de asigurare. E dificil, dar Comisia de Supraveghere va monitoriza acest lucru, şi asigurătorii nu vor fi lăsaţi să mai meargă, fără să conştientizeze, după cotă de piaţă.

XPRIMM.TV: Aţi avut o intervenţie în cadrul Conferinţei Principale a FIAR 2010 în care spuneaţi că se urmăreşte şi gradul de solvabilitate al companiilor de asigurări. Cum vedeţi această situaţie a solvabilităţii pieţei?

Angela TONCESCU: Indicatorii de solvabilitate ai pieţei sunt raportaţi de către societăţile de asigurare, iar noi îi analizăm lunar, trimestrial şi semestrial. Ei se încadrează în cotele stabilite de către normativele în vigoare. E adevărat că acum este o perioadă grea pentru societăţile de asigurare, că deja trebuie să ne pregătim să trecem la cealaltă modalitate de supraveghere, la Solvency II, care va implica din partea societăţilor de profil eforturi susţinute şi schimbarea politicii societăţilor de asigurare. Deja se merge pe analiza riscurilor de asigurare şi nu pe analiza întregii activităţi de asigurare a societăţii.

XPRIMM.TV: Domnule Cristian CONSTANTINESCU, cum comentaţi aşa-numitele tehnici de sub-tarifare şi rata daunei pe segmentul RCA?

Cristian CONSTANTINESCU: RCA-ul este linia de business cea mai sensibilă la preţ. Este o linie de asigurare obligatorie, deci în mod normal oricine conduce o maşină trebuie să o cumpere – se pare că stăm destul de bine la capitolul acesta, procentul urcând spre 90 în ceea ce priveşte gradul de cuprindere în asigurare. Este o linie de business care generează aproximativ 25% din totalul volumului de prime şi acesta este motivul pentru care oricine vrea să câştige pe termen foarte scurt cotă de piaţă, prin tarife reduse, are şansa să crească 10% într-un an. Din punctul meu de vedere, ar fi o creştere total nesănătoasă, pentru că în momentul în care vrei să ajungi să ai o cotaţie aproape de cotaţia reală, vei constata că toţi clienţii migrează către altă societate. E o investiţie care nu are niciun return. Aceasta este ideea de sub-tarifare.

Cât despre eventualele schimbări din acest an de criză, în această privinţă, eu unul aştept de mult să se schimbe ceva, din 2009. Aş vrea să mă refer la cifre oficiale, publicate de CEIOPS, pentru 2007 şi 2008. Dintre toate statele din jurul nostru, suntem singura ţară care are pe asigurări generale o rată combinată sensibil peste 100%, suntem singura ţară care a atins performanţa de a ajunge, în 2008, pe RCA, la o rată netă combinată de 150% - ceea ce înseamnă că, la fiecare sută de lei încasată, plătim despăgubiri şi cheltuieli de 150 lei – adică la fiecare 100 lei pierdem 50 lei. Deci, în mod clar, lucrurile nu mergeau bine. Acesta este motivul pentru care s-au făcut infuzii majore de capital în piaţa românească - conform statisticilor de la Ministerul Comerţului, discutăm de 380 milioane euro în 2009. Este al cincilea an consecutiv în care piaţa românească este, per total, pe pierdere; şi, în aceste condiţii, speranţa majoră este ca acţionarii să înceapă să pună presiune pe profit.

Analizând rezultatele trimestrului I ale anului 2010, consider că piaţa va stagna în acest an. Văzând şi evoluţia asigurărilor de viaţă, cred că companiile care vând asigurări de viaţă au început să facă un efort susţinut pentru a vinde aceste asigurări şi pentru a câştiga piaţa, când potenţialul este foarte mare.

                                                                  Angela TONCESCU

XPRIMM.TV: Sunt resimţite de către clienţi aceste variaţii, aceste evoluţii, scăderi şi creşteri în topul RCA-ului?

Angela TONCESCU: Da, normal, clienţii resimt cu siguranţă acest aspect, dar nu într-un mod îngrijorător. De aceea şi noi, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, prin ultima reglementare dată în acest sens, am obligat societăţile de asigurare să îşi deschidă registre cu reclamaţiile, să răspundă nemulţumiţilor într-un termen limită, iar toate aceste informaţii sunt transmise CSA-ului, iar noi la rândul nostru avem un departament care se ocupă de reclamaţiile asiguraţilor. Suntem autoritatea care protejăm asiguraţii, şi atunci sigur că trebuie să rezolvăm problemele lor.

XPRIMM.TV: Ne puteţi detalia parametrii în care funcţionează sistemul RCA în România – similari celor din Uniunea Europeană?

Angela TONCESCU: RCA-ul este o asigurare obligatorie şi se referă la terţi. În momentul în care tu deţii un autovehicul, poţi să produci o daună terţilor, iar veniturile tale nu pot acoperi dauna pe care ai produs-o – de aceea s-a stabilit obligativitatea acestei asigurări şi trebuie să o înţelegem ca atare. Nu a inventat-o România, ea funcţionează de foarte multă vreme, România a aderat cu mult înainte de a intra în UE la această formă de asigurare, şi eu sunt convinsă că, în pofida comentariilor nefavorabile care s-au făcut în mass-media, această formă de asigurare trebuie să fie înţeleasă aşa cum este, ca o necesitate pentru fiecare dintre noi care conducem un autovehicul, care ne poate prelua riscurile atunci când producem un accident.

Cristian CONSTANTINESCU: În legătură cu unele practici mai puţin ortodoxe care există pe piaţă, eu tind să cred că presiunea nu vine dinspre consumator, în cele mai frecvente cazuri, sau cel puţin dacă ne uităm la ce se întâmplă în ultima perioadă. Plecăm de la faptul foarte clar că, în România, consumatorul de asigurări nu are cultura necesară în domeniu, precum cetăţenii din ţările vestice, din simplul motiv că pentru o bună perioadă de timp a existat o singură societate de asigurare, ADAS-ul, care în bună măsură a acţionat ca un fel de a doua entitate care stabilea taxe şi mai puţin ca o societate de asigurare.

Plecând de la asta, politica pe care o au societăţile de asigurare bagă şi mai tare „în ceaţă” percepţia consumatorilor, pentru că dacă acelaşi om, pentru aceeaşi maşină, poate să cumpere de la o societate cu 100 lei o asigurare RCA şi de la altă societate cu 500 lei sau chiar mai mult, evident că îşi pune întrebarea: care este preÈ›ul corect? Dacă ne uităm la rezultate, aş tinde să zic că 500 lei ar fi preţul corect, şi nu 100 lei. Însă în fiecare an - aşa am avut noi ghinionul - câte o societate vrea cotă de piaţă şi atunci vinde cu 100 lei, ceea ce o duce la atragerea cotei de piaţă. Ceea ce se întâmplă însă nu e, din punctul meu de vedere, reacţia consumatorului, sau dacă vreţi e o reacţie a consumatorului încurajată de alte interese.

XPRIMM.TV: Domnule CONSTANTINESCU, aţi declarat că speraţi ca asigurările de viaţă să crească, să aibă un volum mai mare. Pe ce vă bazaţi când vă exprimaţi această speranţă?

Cristian CONSTANTINESCU: Uitându-ne atât la recentele măsuri din România, cât şi la tot ceea ce se întâmplă în Europa de Vest, vedem că bugetul pensiilor publice este insuficient. Drept pentru care asigurările de viaţă şi pensiile private rămân singura soluţie pentru a ne asigura o bătrâneţe decentă. E foarte greu ca un român care are acum 20-30 de ani să spere că va avea un venit decent, asigurat doar din pensia de stat. Pe de altă parte, haideţi să ne uităm care e raportul normal. În România, în 2009, cred că ponderea asigurărilor de viaţă se situează în jurul valorii de 20%. În Europa, normalitatea e ca asigurările de viaţă să producă aproximativ 50%, deci sunt jumătate asigurări viaţă – jumătate asigurări non-viaţă, inclusiv asigurări obligatorii.

Contează foarte mult în acest moment mesajul pe care piaţa îl trimite către consumatorul de asigurare şi, din punctul meu de vedere, acest mesaj ar trebui să fie mult mai coerent. Competiţia în piaţa asigurărilor trebuie să fie axată pe calitatea serviciilor, şi nu pe preţuri.

                                                                      Cristian CONSTANTINESCU

XPRIMM.TV: Doamnă Preşedinte TONCESCU, când estimaţi că veţi putea obţine o paritate, un echilibru între asigurările de viaţă şi cele generale?

Angela TONCESCU: Este dificil să indic cu exactitate un interval de timp, elementele necesare sunt insuficiente pentru a face astfel de previziuni. Ceea ce vă pot spune însă este că şi aici CSA-ul a intervenit cu reglementări, pentru a le da asiguraţilor un minim de informaţii necesare, pentru ca aceştia să ştie ce formă de asigurare şi-au făcut şi, atunci când este vorba despre o asigurare cu investiţie, să ştie în ce investeşte societatea banii asiguraţilor şi ce rentabilitate aduc aceşti bani investiţi de către societatea de asigurare. După toate elementele pe care le am acum, este îmbucurător faptul că asigurările de viaţă încep să crească, mi-aş dori şi eu ca asigurările de viaţă să aibă o pondere mai mare în totalul primelor brute subscrise. În cât timp se va întâmpla acest lucru, nu pot să vă spun.

XPRIMM.TV: Ce norme de reglementare mai pregăteşte CSA? Care sunt noutăţile în legătură cu pregătirea profesională, limitarea comisionului la RCA şi Legea Asigurării Obligatorii a Locuinţelor?

Angela TONCESCU: Normele privind pregătirea profesională au fost aprobate în ultima şedinţă a Consiliului CSA, urmează să fie publicate în Monitorul Oficial şi, bineînţeles, vor intra în vigoare. Legat de comisionul intermediarilor la asigurările RCA, el a fost eliminat din normă, dar consider că asigurarea obligatorie trebuie făcută fără intermediari, este obligaţia fiecăruia dintre noi să o încheiem, nu ne-ar trebui intermediari sau nu ne-ar trebui un comision foarte mare - aşa cum unele societăţi de asigurare îl practică - pentru a cumpăra o astfel de asigurare. Pentru asigurarea obligatorie a locuinţelor sunt pregătite toate normele, în momentul de faţă sunt supuse analizei. Există şi o colaborare cu PAID, modificările necesare la legea locuinţelor sunt în Parlament, au fost deja discutate în Senat, sper să fie discutate destul de repede şi în Camera Deputaţilor, pentru că legea ca atare să poate fi aplicată cât mai curând. Tot legat de legea locuinţelor, ne gândim să pregătim acum o modificare a uneia dintre norme, aşa încât poliţa să fie emisă tot electronic, având în vedere experienţa pe care am avut-o la răspundere civilă auto, atât pentru o evidenţă mai corectă a poliţelor vândute, cât şi pentru corectitudinea şi buna funcţionare a acestei asigurări. Bineînţeles, sunt foarte multe norme şi reglementări pe care trebuie să le pregătim pentru trecerea la Solvency II. Vremea trece foarte repede, iar 2012 se apropie.

XPRIMM.TV: Domnule CONSTANTINESCU, aţi afirmat că estimaţi ca anul acesta să vedeţi nişte companii care să nu mai poată plăti, care să intre în faliment. De ce credeţi acest lucru? Este o „răutate de piaţă” sau este o chestiune de asanare a pieţei?

Cristian CONSTANTINESCU: Discutăm strict de o asanare a pieţei. Dar eu am spus că sper că, dacă nu îşi vor închide porţile, măcar vor trece la o politică mult mai puţin agresivă de preţ. Şi asta e legat de ceea ce am spus mai înainte, cred că contează foarte mult în acest moment mesajul pe care piaţa îl trimite către consumatorul de asigurare şi, din punctul meu de vedere, acest mesaj ar trebui să fie mult mai coerent. Cele menţionate anterior se leagă de altă temă pe care am ridicat-o în conferinţe, aceea a concurenţei pe calitatea serviciilor, şi nu pe preţuri. Actuarii folosesc modele, formule, n-au cum să ajungă la rezultate atât de diferite în ceea ce priveşte valoarea primelor de asigurare. E matematică.

Dacă s-ar folosi preţul corect, este evident că, de fiecare dată, la acel preţ vor exista abateri plus/minus, dar acestea nu ar trebui să fie, din punctul meu de vedere, mai mari de plus/minus 15-20% ca un maxim, prin urmare, în mod normal, societăţile n-ar mai putea să se diferenţieze prin preţ. Iar diferenţierea, într-o piaţă normală, într-o piaţă matură de asigurări, se face la nivel de calitate a serviciilor. Sper să se întâmple lucrul acesta, mai ales că am semnale din piaţă că majoritatea societăţilor lucrează intens la acest capitol. Deci, îmi place să cred că se va întâmpla destul de curând. Deci, diferenţierea va fi nu la modul la mine e mai ieftin cu 100, ci eu îţi lichidez dauna mai repede cu o săptămână decât competitorul meu, îţi lichidez dauna mult mai corect – la nivel de servicii până la urmă…

XPRIMM.TV: Doamna TONCESCU, daţi-ne un mesaj realist pentru piaţă, acum, în semestrul I, pentru acest an 2010.

Angela TONCESCU: Eu aş vrea să cred că societăţile de asigurare au înţeles că nu mai trebuie să alerge după cotă de piaţă, că îşi stabilesc criteriile corect pentru fiecare formă de asigurare pe care o practică şi că protecţia consumatorului şi atenţia pe care o acordă societăţile de asigurare asiguratului sunt cele mai importante.

Ne exprimăm încrederea că, în anii care vor urma, capacitatea asigurătorilor de a inova pe partea de produse şi strategii de distribuţie, dar şi calitatea serviciilor oferite vor face diferenţa, a declarat Alexandru D. CIUNCAN, Secretar General APPA – Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor, în cadrul emisiunii „Ora de Risc”, dedicată evoluţiei pieţei româneşti de profil în 2010.

APPA este o organizaţie profesională, neguvernamentală, apolitică, independentă, non-profit care a fost creată pentru a promova conceptul de asigurare.

Totodată, Asociaţia are drept scop principal creşterea gradului de educare in asigurări in randul populaţiei.

Pentru mai multe detalii privind activitatea APPA, vă invităm să accesaţi www.appa-asigurari.ro

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Angela TONCESCU, Preşedinte CSA Cristian CONSTANTINESCU, Preşedinte UNSAR).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!