Interviu

Antonio SOUVANNASOUCK, Preşedinte, PRBAR

Autor:Andreea RADU
Miercuri, 19 Februarie 2020

PRIMM: Vorbim de 30 de ani de (R)evoluţie pentru piaţa asigurărilor. Cum aţi caracteriza aceşti ani ţinând cont de schimbările care au avut loc?

Antonio SOUVANNASOUCK: Eu cunosc piaţa de asigurări de „doar” 26 de ani dar într-adevăr putem vorbi de o revoluţie, cel puţin în primii 20 de ani. Primul pas a fost divizarea ADAS-ului în cele 3 societăţi ASTRA, ASIROM şi CAROM şi apariţia primelor companii de asigurare private UNITA, METROPOL, MONDRAGON, ASIT, perioada în care s-a format piaţa liberă de asigurări. A urmat intrarea grupurilor internaţionale de asigurări GENERALI şi ALLIANZ care, prin nivelul produselor şi al serviciilor, au ridicat gradul de profesionalism în piaţă.

Până în 2009 piaţa a avut o dezvoltare foarte dinamică, aş spune chiar efervescentă, cu înfiinţarea multor noi companii de asigurare, cu capital românesc, cu capital străin, unele cu acţionari bănci, altele mai mici, „de familie”. Din păcate multe din ele au dispărut, unele înainte de 2009, altele ca urmare a crizei financiare sau a unui management defectuos. Cert este că numărul jucătorilor de azi din piaţa de asigurări din România este cu mult mai mic decât înainte de 2009.

Şi din punct de vedere al volumului de prime subscrise înainte de criză financiară aveam creşteri procentuale de două cifre, apoi am avut scădere şi abia in 2018 am ajuns din nou la volumul de dinainte de criză. Că urmare a faptului că PIB-ul a crescut cu mult mai rapid faţă de piaţa de asigurări, atât gradul de penetrare cât şi densitatea asigurărilor, care oricum nu au ajuns niciodată la nivelul măcar al zonei Europei Centrale şi de Est, au scăzut consistent.

Având în vedere dinamismul pieţei în aceşti 30 ani, dar şi, în contrast, nivelul scăzut al PBS şi al lipsei de soluţii pentru materializarea oportunităţilor de creştere, cea mai potrivită descriere care îmi vine în minte acum este că piaţa de asigurări din România este ca un copil îmbătrânit înainte de vreme.

PRIMM: Cum s-a dezvoltat piaţa de brokeraj în tot acest timp? Care au fost momentele care au marcat cel mai mult evoluţia brokerului din România?

A.S.: Piaţa de brokeraj a avut o evoluţie şi mai dinamică. Au existat la un moment dat peste 600 de companii de brokeraj dintre care azi au rămas active mai puţin de jumătate. Principalii factori au fost: creşterea capitalului minim, criza financiară, dar şi dificultăţile de conformare la o legislaţie care a devenit din ce în ce mai complexă, solicitantă şi consumatoare de resurse. În 2002 existau 111 companii care intermediau 10,47% din piaţă, în 2009 erau 437 de brokeri cu un grad de intermedire de 35,19%, iar în 2012 au existat 610 brokeri, cu 43% din volumul de prime. La 9 luni din 2019 erau 290 brokeri activi şi un grad de intermediere de 64%. În opinia mea creşterea accelerată a gradului de intermediere se datorează transferului forţei de vânzări de la companiile de asigurare către brokeri, transfer facilitat de criza financiară care a determinat societăţile de asigurare să disponibilizeze masiv personal.

PRIMM: Cum s-a schimbat în acest timp procesul de vânzare? Dar cerinţele şi comportamentul clienţilor cum au evoluat?

A.S.: Procesul de vânzare a rămas în principu acelaşi: cunoşti Clientul, îi afli nevoile, îi găseşti cea mai bună soluţie de asigurare, îi prezinţi recomandarea ta, astfel încât el, Clientul, să cumpere în cunoştinţă de cauză produsul care i se pare cel mai potrivit în acel moment. Desigur, în timp, la acest proces, relativ simplu dacă îţi cunoşti meseria, s-au adăugat multe elemente accesorii: mandatul, contractul de brokeraj şi.....GDPR, IDD, FAN, DNT etc.

Clienţii cunosc din ce în ce mai bine piaţa de asigurări şi cum funcţionează aceasta. Dacă acum 25 de ani cei puţini care ştiau ce este o asigurare şi cum funcţionează ea, nu ştiau la ce foloseşte un broker de asigurare, azi sunt foarte puţine asigurări care nu sunt intermediate de brokeri şi vin în special din zona de bancassurance.

PRIMM: Care sunt, în opinia dumneavoastră, elementele care au adus cele mai mari schimbări în industria de asigurări?

A.S.: Din păcate, asigurarea RCA a fost şi a rămas „regina” pieţei. Ca urmare, consider că un moment important a fost emiterea electronică obligatorie a acestei asigurări începând cu 1 ianuarie 2010. După această dată s-au dezvoltat platformele agregatoare de oferte RCA, iar azi toate integrează şi alte linii de asigurare, facilitând obţinerea rapidă de oferte comparative, emiterea şi înregistrarea lor automată în sistemele de gestiune. Un alt mare pas îl constituie implementarea sistemelor telematice atât pentru inspecţiile de risc, cât şi pentru daune. Din cunoştinţele mele, aproape toate societăţile de asigurare au proiecte în diverse stadii, pentru implementarea acestor sisteme.

PRIMM: Care consideraţi că au fost cele mai importante schimbări legislative din piaţă în aceşti 30 de ani? Şi care a fost impactul lor pentru industrie şi consumatori?

A.S.: Evident că începutul îl reprezintă Legea 136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România, în baza căreia au fost definite clasele principale de asigurare şi principiile de construcţie a contractelor de asigurare. A urmat legea 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor care a definit relaţiile dintre jucătorii din piaţă. Din păcate aceste legi nu au fost modificate până anul trecut, iar piaţa a fost constrânsă să evolueze în baza unor Norme care erau limitate de legile amintite.

Unele Norme au adus clarificări şi au făcut corecţii, altele au modificat substanţial cadrul legislativ, atât pentru companiile de asigurare, cât şi pentru intermediari. Istoria recentă ne arată faptul că orice modificare trebuie să aibă la bază un studiu de impact bine argumentat obţinut printr-o largă dezbatere cu specialiştii acestei pieţe. Că ne referim la transpunerea în legislaţia naţională a unor directive europene sau elaborarea unor norme care să dorească o mai mare profesionalizare a celor ce îşi desfăşoară activitatea în acest domeniu, toate acestea ar trebui discutate ajungându-se la un numitor comun, mai întâi în cadrul industriei.

PRIMM: În 2019, una din marile preocupări din piaţă a fost alinierea la cerinţele legislative privind pregătirea profesională. Care sunt oportunităţile aduse de această legislaţie pentru industrie?

A.S.: Anul 2019 a fost şi încă este unul plin de provocări în activitatea industriei, generate de schimbările legislative de substanţă din anul 2018. Mă refer la conformarea la legislaţia GDPR şi IDD, aceasta din urmă vizând două direcţii extrem de importante, pe de o parte distribuţia, reglementată prin Norma 19/2018, şi pe de altă parte Norma 20/2018 – pregătirea profesională.

Principalele oportunităţi sunt cele legate de faptul că brokerii de asigurare pot, în sfârşit, să coopereze şi să-şi adauge şi alte obiecte de activitate la activitatea principală. De asemenea. este posibil ca documentarea procesului de vânzare să conducă la conştientizarea în primul rând a Clientului asupra necesităţilor lui de asigurare, dar şi a intermediarilor asupra potenţialului existent de asigurare.

Conformarea la legislaţia IDD presupune alocarea unui volum important de resurse, atât din punct de vedere uman, cât şi financiar. Nu a fost deloc uşor să faci acest lucru fără să afectezi sau să afectezi cât mai puţin operaţiunile de vânzare.

PRIMM: Cum apreciaţi evoluţia pieţei de asigurări şi brokeraj în 2019 şi ce prognoze aveţi pentru 2020?

A.S.: Atât piaţa de brokeraj cât şi piaţa de asigurări în general continuă trendul de creştere din 2018, trend care chiar s-a accentuat în 2019, în ciuda dificultăţilor. În 2020 vom avea în continuare modificări legislative. Mă refer la Normele 19 şi 20 la Legea 236/2018 (IDD), unde PRBAR susţine simplificarea atât a procesului de distribuţie, cât şi cel de pregătire profesională, dar şi la moficările legii privind RCA, precum şi legea care guvernează asigurarea PAD. Cu toate acestea, cred că vom avea în 2020 o creştere susţinută a pieţei de asigurări, care ar putea să ajungă chiar la două cifre procentuale, dar şi o uşoară creştere a gradului de intermediere.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Antonio SOUVANNASOUCK, Preşedinte, PRBAR).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: