Interviu
Antonio SOUVANNASOUCK Preşedinte, PRBAR
Autor:Andreea RADU
Miercuri, 05 Iunie 2019

Industria de asigurări trece printr-o serie de transformări datorită evoluției tehnologice, de care societățile încep timid să se folosească.

PRIMM: Industria asigurărilor face primii paşi către noile tehnologii utilizate la nivel internaţional. Cum aţi caracteriza aceste schimbări?

Antonio SOUVANNASOUCK: Tehnologia evoluează foarte rapid. Am avut 60 de ani televiziune alb negru şi color cu tub catodic, apoi am trecut rapid la LCD, plasmă, LED, OLED, cu tehnologia HD ready, Full HD, 3D, 4K şi azi avem în magazine televizoare 8K. De fotografia analogică ne-am bucurat 100 de ani, iar azi doar puţini pasionaţi o mai folosesc, fotografia digitală a evoluat până la tehnologia „face recognition”.

Ne-am bucurat enorm de micile aparate GPS care ne-au uşurat extraordinar călătoriile, azi aproape au dispărut, tehnologia fiind înglobată în sistemele media din autovehicule. Şi desigur, nu în ultimul rând, telefonia mobilă care a evoluat de la masivele aparate inițiale până la înglobarea tehnologiei în ceasurile de mână aşa cum vedeam în filmele SF din copilărie. De altfel, azi, telefonia mobilă a luat locul aparatului foto, al aparatului GPS, al consolei de jocuri, uneori chiar al PC-ului, iar adolescenții se uită la seriale mai mult pe telefon sau tablete şi nu la TV.

Din păcate, avem o abordare diferită a tehnologiei. La nivel personal ne place să fim dotaţi cu cele mai noi tehnologii, însă în domeniul profesional, în special în domeniul nostru, al asigurărilor, tehnologia se aplică mai greoi.

România ocupă locul 5 mondial la viteza internetului, are premii la competiţii internaţionale de robotică şi are unii dintre cei mai buni IT-ști din lume. Cu toate astea, acum 10 ani încă scriam de mână milioane de poliţe RCA, care se reînnoiau toate la 1 ianuarie. Şi îţi trebuia un pix bun pentru că din 3 exemplare, 2 erau autocopiative. Şi pentru că toate trebuiau emise în câteva zile (ordinul CSA putea veni între Crăciun şi sfârşitul de an), dacă greşeai ceva, o luai de la capăt. Şi azi cred că se mai scriu poliţe de mână în România. Încă facem inspecţiile de risc auto cu aparatul digital, le descărcăm pe calculator, le arhivăm şi le trimitem la asigurător. Inspecţiile de risc pentru culturi agricole se fac la pas, pentru că dronele ne plac numai pentru divertisment. La fel şi la constatarea daunelor. Sigur că sunt şi excepţii şi unele societăţi de asigurare au implementat anumite tehnologii, chiar telematica sau software automat de cotare, dar sunt excepţii.

PRIMM: Ce impact au asupra consumatorilor toate aceste transformări tehnologice?

A.S.: Cu siguranţă o poliţă emisă electronic arată mai bine decât una scrisă de mână, o auto-inspecţie de risc sau o auto-constatare de daună economiseşte timp (există aplicaţii pe telefonul mobil prin care poţi face fotografii pe care să le încarci direct pe serverul societăţii de asigurare, siguranţa fiind dată de funcţii că geolocalizare sau marcaj de timp), câteva click-uri în loc de semnături, plăţile online sau chiar prin telefonul mobil, la fel, economisesc mult timp.

Sunt multe transformări tehnologice posibile şi cu siguranţă sunt bine primite de consumatori. Cu atât mai mult cu cât uşurează procesul de achiziţie şi economisesc timp.

Totuşi trebuie să ţinem cont şi de educaţia consumatorilor. Sunt încă multe persoane fără o educaţie tehnologică actualizată sau pur şi simplu refractare la tehnologie. Dacă adăugăm lipsa încrederii în plăţile electronice şi lipsa de timp a consumatorului rezultă că procesul de intermediere este unul complicat şi mare consumator de timp. Prevederile IDD ne obligă însă să ne conformăm, atât noi, distribuitorii, cât şi consumatorii. Ca urmare, este încă o dată în sarcina noastră, a intermediarilor, să facem educaţie, nu numai în ceea ce priveşte conformarea la procesele de distribuţie/achiziţie a produselor de asigurare, dar de data aceasta şi în domeniul pe care generic îl denumim educaţie tehnologică.

PRIMM: Totuşi, vedem că românii nu profită din plin de digitalizare. De exemplu, nivelul vânzărilor online de asigurări este foarte scăzut - cum explicaţi această situaţie şi cum ar putea creşte acest canal de vânzări?

A.S.: Am menţionat două paradoxuri: suntem încântaţi personal de cele mai noi tehnologii, dar nu le aplicăm. Avem aplicaţii de mobile banking, dar tot vrem să vină intermediarul la noi să-i achităm în numerar prima de asigurare. Există aplicaţii mobile pentru achiziţie de poliţe de asigurare, dar tot mai bine vine un intermediar să ne aducă poliţa. Din păcate, din cauza unei competiții dure, noi, intermediarii, am învăţat consumatorii să fie comozi şi se aşteaptă ca unul dintre noi să vină şi să-i ofere poliţa de care are nevoie. Dacă un intermediar nu mai vrea să facă acest lucru sau realizează că nu mai este economic pozitiv, sunt alţi cinci la rând să-i ia locul.

Pe de altă parte, găseşti extrem de puţine produse a căror achiziţie să poată fi făcută exclusiv online. De exemplu, un produs relativ simplu CASCO nu poate fi achiziţionat online din cauza necesităţii efectuării inspecţiei de risc…

În momentul în care se va extinde paleta de produse care pot fi vândute online sunt convins că vânzările vor creşte. Însă, produsele va trebui să fie şi mai mult standardizate, procesul de ofertare şi emitere mult simplificat, fără operaţiuni offline. În acelaşi timp, trebuie ca şi serviciile post vânzare să fie la standarde ridicate, acces facil la informaţii despre poliţele achiziţionate, dar şi serviciile de constatare a daunelor trebuie să fie transparente şi rapide.

PRIMM: Cum vedeţi viitorul asigurărilor ţinând cont de toate transformările tehnologice?

A.S.: În perioada pe care tocmai o traversăm vedem cum scade forţa de muncă în paralel cu creşterea costului acesteia, dar şi a tuturor celorlate costuri, în condiţiile în care piaţa de asigurări a crescut cu doar 4,5% în 2018. Acest fapt va pune presiune în continuare pe jucătorii din piaţă. Pentru că nu văd o creştere consistentă a pieţei de asigurări în 2019, va fi obligatorie aplicarea de tehnologii care să reducă actualele costuri. Evident că primii care vor aplica inteligent tehnologiile disponibile pentru a ajunge la consumatori cu produse uşor de accesat şi cu servicii de despăgubire simple vor fi cei mai câştigaţi.

Piaţa de asigurări din România trebuie să se reinventeze. Cu ajutorul tehnologiei e mai uşor, rămâne de văzut dacă conştientizăm asta şi dacă suntem capabili să aplicăm.

PRIMM: Care sunt obiectivele PRBAR în ceea ce priveşte tehnologizarea?

A.S.: Unul dintre obiectivele principale ale PRBAR este colaborarea cât mai strânsă cu societăţile de asigurare pentru deservirea optimă a consumatorilor. În acest sens, un prim aspect este solicitarea permanentă din partea noastră ca societăţile de asigurare să implementeze cât mai multe produse de asigurare pe platformele noastre de emitere. Astfel consumatorii au acces mult mai rapid la o ofertă comparativă cât mai cuprinzătoare, având posibilitatea să-şi aleagă varianta dorită, chiar dacă noi, brokerii, facem recomandarea noastră.

În ceea ce priveşte pregătirea profesională, PRBAR Academy dispune deja de o platformă software prin care oferim cursuri la distanţă şi suntem în proces de implementare a sistemelor ce ne vor permite să ne autorizăm în calitate de centru de examinare online.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Antonio SOUVANNASOUCK Preşedinte, PRBAR).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!