LifeStyle
Arta de a investi în arta
Autor:Andreea IONETE
Vineri, 15 Februarie 2013

După ce piaţa obiectelor de artă a fost în ultimii ani una dintre puţinele excepţii,  în sensul că a fost oarecum ferită de efectele crizei economice, pentru 2013 experţii financiari privesc cu încredere acest domeniu,  considerându-l ca una dintre cele mai incitante şi profitabile oportunităţi de investiţie. Astfel, comercializarea de bunuri culturale mobile, pe scurt, licitaţiile de artă devin tot mai interesante pentru cei care doresc să plaseze capital cu riscuri minime în bunuri cu posibilitate de tezaurizare.

Odată cu liberalizarea comerţului în anii ‘90 şi deschiderea primei case de licitaţii autohtone, piaţa de artă din România a evoluat constant, ajungând să concureze, mai ales în ultimii cinci ani, cu cele mai atractive investiţii în alte instrumente consacrate, cum sunt metalele preţioase sau acţiunile.
Aşadar, colecţionarilor, prin definiţie cunoscători ai valorilor artelor plastice autohtone – li s-au adăugat treptat, începând din anii 2000, noi valuri de investitori, atraşi nu doar de valenţele estetice ale operei de artă ca produs cultural, cât şi de potenţialul de câştig din creşterea valorii de piaţă.
Piaţa românească de artă este susţinută, la nivelul vânzărilor publice, prin 7 case locale de licitaţie de artă, care derulează în medie, pe lună, 7 licitaţii de artă, 700 lucrări de plastică şi grafică de autor fiind puse în vânzare.
De asemenea, CERTINVEST, societate românească de administrare a activelor şi structurare a investiţiilor, a lansat în 2011 primul fond de investiţii în artă de pe piaţa românească, în valoare de 5 milioane euro, cu un obiectiv de randament de 15% în monedă europeană.
Potrivit reprezentanţilor uneia dintre cele mai importante case de licitaţii din România, în 2012 tonul a fost dat de diversificarea ofertei culturale, precum şi de profesionalizarea şi accesibilizarea pieţei de artă. La mare căutare au fost, anul trecut, clasicii şi moderniştii consacraţi ai picturii interbelice, preţurile acestora fiind mai accesibile faţă de cele ale artiştilor de patrimoniu.

Vânzările totale pe piaţa de artă în 2012, 30 mil. euro (+20% faţă de 2011), dintre care 14,6 milioane euro au fost tranzacţii încheiate de casele de licitaţie. 

De ce să investim în artă?
Investiţia în artă s-a conturat drept o alternativă foarte bună de plasament a banilor, mai ales în anii de criză, când a devenit mult mai important pentru investitori să se orienteze către clase de active “de refugiu”, spune Răzvan A. RUSU, Director de Investiţii şi Membru în Comitetul Director al CERTINVEST.
Astfel, investiţia în artă are două avantaje principale: unul strict financiar, determinat de potenţialul de apreciere al operelor, şi deci de randamentul ce poate fi obţinut, şi unul emoţional sau spiritual, care ţine de bucuria pe care o resimt iubitorii de frumos în faţa unei opere de artă valoroase.
Răzvan RUSU specifică însă că investiţia în artă nu este la îndemâna tuturor: O componentă esenţială în transformarea unei achiziţii de opere de artă într-o investiţie profitabilă este tocmai selectarea acelor opere de artă cu potenţial de apreciere pe termen lung. Aceasta este valoarea adăugată a fondului de artă administrat de CERTINVEST: selectarea atentă a operelor de artă şi diversificarea ofertei,  atât în ceea ce priveşte numărul artiştilor,  cât şi valoarea acestora,  opţiuni destul de limitate investitorului obişnuit, care fie nu deţine active substanţiale pentru a realiza o diversificare eficientă, fie nu are cunoştinţele şi experienţă care să îl ajute să recunoască potenţialul operelor de artă.
Potrivit acestuia, interesul pentru investiţia în artă creşte pe măsură ce investitorii devin mai familiarizaţi cu această alternativă şi nu există un portret robot al investitorului în artă. De la investitori extrem de tineri, până la investitori mai experimentaţi, cu active totale mai mari sau mai reduse, cu o diversitate mai mică sau mai mare a investiţiilor proprii, opţiunea investiţiei în artă este atractivă pentru o gamă largă de clienţi. Clienţii fondului de artă sunt în principal români, precizează Directorul de Investiţii al CERTINVEST.

Cea mai mare sumă plătită până acum în România pentru o operă de artă peste 300.000 euro
***inclusiv comisionul casei.

Asigurări pentru protecţia investiilor în artă
Operele de artă sunt asigurate împotriva distrugerii lor accidentale, precum şi împotriva furtului prin efracţie, de o companie de asigurări, costurile fiind suportate de către proprietarul lucrării.
De exemplu, cea mai mare casă de licitaţii din România lucrează cu OMNIASIG VIG şi LONDON Broker şi oferă împreună tuturor cumpărătorilor de opere de artă prin Artmark Programul de asigurare a obiectelor de artă. Clienţii beneficiază gratuit de asigurare care acordă, pentru o perioadă de şase luni, protecţie împotriva principalelor riscuri de pierdere sau distrugere a loturilor achiziţionate direct sau cu ocazia licita-ţiilor organizate de casă.
Pentru menţinerea acoperirii, proprietarul lucrării trebuie să păstreze măsurile de siguranţă confirmate prin cererea de intrare în asigurare. Totodată, trebuie să pună la dispoziţia asigurătorului, ori de câte ori acesta o solicită, locul şi bunul asigurat, în vederea inspectării şi să avizeze compania dacă mută obiectul asigurat de la locul declarat. Acoperirea asigurării încetează dacă bunul asigurat este vândut sau înstrăinat sub orice formă.


Piaţa de artă prinde contur

Chiar dacă la capitolul volume tranzacţionate şi valoarea operelor mai avem de recuperat faţă de alte ţări europene, putem vorbi acum despre o piaţă modernă de artă şi în România, cu cerere şi ofertă în creştere, despre recorduri de autor şi despre sume din ce în ce mai substanţiale care atribuie valoare creaţiei artistice autohtone.
Următorul pas îl constituie creş-terea, din partea galeriilor de artă, a eforturilor de promovare a artei contemporane româneşti, atât pe plan intern, cât şi la târguri de artă inter-naţionale, aici înregistrându-se cele mai mari valori de tranzacţionare la nivel mondial.

Top 10 recorduri de autor pe piaţa românească de artă

Nicolae Tonitza, În iatac
Licitaţia de Iarnă, Artmark, 2011
290.000 euro

Nicolae Grigorescu,
Ţărăncuţă odihnindu-se
Licitaţia de Art Nouveau şi Romantism Artmark, 2011
270.000 euro

Camil Ressu, Aişe
Licitaţia de Vară, Artmark, 2009
160.000 euro

Ştefan Luchian, Flori de Primăvară
Licitaţia de Primăvară, Artmark, 2011
155.000 euro

Ioan Andreescu, Ulcică cu flori de câmp
Licitaţia Vechi Maeştri ai Picturii Româneşti, Artmark, 2011
135.000 euro

Marcel Iancu, Port
Licitaţia de Vară, Artmark, 2009
130.000 euro

Ion Ţuculescu, Mare fermecătoare
Licitaţia de Primăvară, Artmark, 2011
105.000 euro

Theodor Pallady, Nud cu eşarfă galbenă
Licitaţia Alis, martie 2007
75.758 euro

Victor Brauner, Portret pentru mai târziu/Portretul lui Ion Minulescu
Licitaţia de Avangargardă şi Expresionism, Artmark, 2012,
75.000 euro

Constantin Artachino, Scenă din Dobrogea
Licitaţia de Orientalism, Artmark, 2011
67.500 euro.


10 reguli simple pentru investitorii în artă

  • Pentru că arta are, faţă de alte investiţii comune, şi o latură estetică, cumpăraţi mai ales ce vă place!
  • Formaţi-vă o bază de înţelegere a fenomenului artistic: consultaţi cărţi, reviste sau site-uri de specialitate, vizitaţi muzee şi galerii!
  • Gândiţi-vă la un plan de investiţie! Alegeţi artă de patrimoniu pentru tezaurizare şi creştere lentă sau artă contemporană, cu şanse mari de câştiguri surprinzătoare, dacă sunteţi mai îndrăzneţi!
  • Nu cumpăraţi obiecte de artă fără acte doveditoare privind proprietatea asupra operei şi provenienţa acesteia!
  • Fiecare canal de vânzare - galeriile de artă, casele de licitaţie, licitaţie prin telefon sau online - are avantajele sale, însă este recomandată vizio-narea prealabilă a operei de artă.
  • Pentru întreţinerea operelor, apelaţi doar la restauratori atestaţi de Ministerul Culturii şi laboratoare autorizate!
  • Asiguraţi-vă de autenticitatea operei dorite! Când casa de licitaţii sau galeria de artă nu garantează autenticitatea, verificarea trebuie făcută de un expert atestat de Ministerul Culturii.
  •  Înainte de a vinde o operă de artă, cereţi părerea unui evaluator profesionist!
  • Citiţi întotdeauna regulamentele de licitaţie, drepturile şi condiţiile!
  • Pentru a le spori notorietatea, deci şi valoarea investiţională, participaţi cu operele pe care le-aţi colecţionat la expoziţii muzeale sau la ilustrarea literaturii de specialitate.



Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Arta de a investi în arta).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!