Opinii
ASF: Politicienii și-au întărit controlul asupra sistemului financiar
Autor:Adrian MOȘOIANU
Miercuri, 15 Mai 2013

Nu că până acum numirile în funcții de conducere la instituțiile de supraveghere a industriei financiare nu ar fi fost făcute pe criterii politice, devreme ce erau decise de Parlament, pe bază de algoritm al partidelor. Însă, odată cu înființarea ASF, politicienii au câștigat putere și influență suplimentară în sectorul financiar nebancar.

 

Încă de la apariția primului proiect de ordonanță de urgență privind unificarea reglementării sectorului financiar din România, sub umbrela Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), PRIMM a abordat in extenso această temă. Am vorbit despre avantajele și vulnerabilitățile diferitelor modele de reglementare financiară din Europa. Am analizat chestiuni legate de supravegherea macroprudențială și ne-am întrebat de ce nu se merge, precum în alte state din UE, pe o unificare completă a acestui domeniu, care să cuprindă și sectorul bancar și în care autoritatea să fie exercitată direct de către banca centrală.

Sistemul e același, doar că va locui într-o singură clădire

Cu alte cuvinte, ne-am concentrat pe partea tehnică a discuției, considerând că este cea esențială și că de ea depinde eficiența demersului de întărire a stabilității industriei financiare românești. Însă desfășurarea și deznodământul adoptării legii ASF și numirile în funcții de conducere în cadrul instituției ne-au demonstrat că ceea ce făceau autoritățile avea prea puțin de a face cu asta.
Asta pentru că, din punct de vedere al organizării procesului concret de supraveghere al diferitelor sectoare financiare, înființarea ASF nu schimbă practic nimic. Toți președinții și vicepreședinții fostelor instituții specializate în supraveghere financiară (CSA, CSSPP și CNVM) au fost cooptați în Consiliul ASF și vor continua să se ocupe fiecare, ca și până acum, de problemele din „ogrăzile” proprii.
Nu rezultă de nicăieri din legea de înființare a ASF că abordarea procesului de supraveghere se va face într-un mod mai integrat decât până acum. Comunicarea și coordonarea instituțională între supraveghetorii direcți ai celor trei sectoare financiare nu se face pur și simplu înghesuindu-i pe toți în aceeași clădire.

Simpla comasare nu înseamnă armonizare

Nu degeaba am amintit de BNR. Ar fi fost cu totul altceva dacă unificarea supravegherii financiare s-ar fi făcut sub autoritatea băncii centrale. După cum notam într-un articol precedent, o bancă centrală „vede” cel mai bine evoluțiile tuturor fluxurilor financiare dintr-o economie și este cel mai bine poziționată (cel puțin teoretic) pentru a detecta riscurile sistemice. În consecință, BNR ar fi fost cea mai în măsură să armonizeze regulile sectoarelor financiare românești, dând coerență, stabilitate și predictibilitate întregului sistem.

Simpla comasare formală a CSA, CSSPP și CNVM nu aduce nimic în plus în ceea ce privește vigilența și eficiența supravegherii. După cum, ca să facem o comparație, simpla înființare a unui Minister al Fondurilor Europene nu a îmbunătățit cu nimic absorbția respectivelor fonduri. Fiecare dintre departamentele de asigurări, pensii private și piață de capital ale ASF își va vedea fiecare de treaba proprie ca și până acum, fără să îi pese de celelalte, potrivit legislației specifice fiecăruia. Iar faptul că vor raporta unui președinte și vicepreședinte comun nu înseamnă câtuși de puțin că cei doi vor fi capabili să le armonizeze normele de funcționare.

 
O luptă pentru putere

De ce a fost atunci nevoie de ASF? Un răspuns posibil ar fi acela că cele trei instituții separate de supraveghere financiară nebancară de până acum ajunseseră să aibă prea multă putere și influență, iar politicienii au găsit astfel o soluție de reechilibrare a raporturilor de forță, soluție care să respecte normele UE în domeniu, ba chiar să pară că a fost, într-o oarecare măsură, dictată de acestea.
Într-adevăr, în acord cu legislația europeană, gradul de independență al acestor instituții este foarte mare. Chiar dacă conducerile lor sunt numite de Parlament, ulterior se poate interveni foarte greu în activitatea lor, cel puțin pe căi oficiale, adică legal-instituționale. Tocmai de aceea, ele devin nuclee extrem de concentrate de putere și influență în general, care ajung să concureze puterea politică.

Politicieni – industrie financiară: 1-1

De când s-au înființat și până acum, aceste instituții au fost totuși conduse de oameni din industriile respective, chiar dacă beneficiau de sprijin și conexiuni în partide. Iar odată numiți în funcții, era perfect firesc să fie mai sensibili la vocea industriei pe care o supravegheau decât la cele politice, dat fiind dificultatea cu care puteau fi revocați. Ca un exemplu, a fost nevoie de supermajoritatea obținută de USL la ultimele alegeri pentru revocarea fostului Președinte CSA, Constantin BUZOIANU.
Tot ce aduce în plus înființarea ASF este un președinte și un vicepreședinte care nu provin din nici una din industriile respective și al căror rol esențial este întărirea supravegherii politice asupra supraveghetorilor financiari. Unii ar spune că e bine ca puterea politică, rezultată din votul popular, să o mai limiteze pe cea a industriei financiare, care nu își urmărește decât propriile interese și care ajunge adesea să își „captureze” reglementatorii. Rămâne de văzut. Experiențele trecute nu ne îndeamnă însă deloc la optimism.

CNVM a intrat în ASF „dezpovărată” de despăgubirile FNI

În prima variantă a ordonanței de urgență privind înființarea ASF se stipula doar că noua autoritate se substituie în toate drepturile şi obligaţiile CSA, CSSPP și CNVM. Ceea ce ar fi însemnat că în sarcina ASF ar fi intrat și sumele deloc mici pe care CNVM este obligată să le plătească păgubiților FNI, în urma proceselor pierdute de instituție, și care, la un moment dat, amenințau chiar și plata salariilor la CNVM. Parlamentul a rezolvat însă această problemă, astfel încât aceste despăgubiri cad din nou în sarcina contribuabililor. La Comisia Juridică a Camerei Deputaților a fost introdus un articol nou, care prevede că aceste obligații ale CNVM vor fi preluate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (fosta AVAS), care le va achita din venituri bugetare provenite din privatizări.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (ASF: Politicienii și-au întărit controlul asupra sistemului financiar).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!