Cover Story
Asigurări de viaţă: Să ne aventurăm în ascensiune!
Autor:Andreea IONETE
Florina VIZINTEANU, Preşedinte Directorat, BCR Asigurări de Viaţă
Cornelia COMAN, Director General, ING Asigurări de Viaţă
Theodor ALEXANDRESCU, Director General, ALICO Asigurări de Viaţă
Violeta CIUREL, Preşedinte, AXA Life Insurance
Liviu CHIRIC, Preşedinte, UNIQA Asigurări de Viaţă

Realitatea economică pe care fiecare dintre noi o înfruntă zi de zi solicită o atenţie tot mai mare la planificarea viitorului nostru financiar şi la necesitatea de economisire pe termen lung. Totuşi, conştientizarea acestei nevoi este doar un prim pas necesar, esenţială fiind comunicarea continuă a beneficiilor şi a rolului asigurărilor de viaţă în planificarea financiară pentru viitor.



Chiar dacă piaţa românească de asigurări de viaţă, departe de a fi una matură, s-a încadrat în ultimii ani într-o reţetă clasică, mai puţin creativă şi adaptată mentalităţii româneşti, asigurătorii au fost nevoiţi să înveţe această lecţie în urma condiţiilor financiare nefavorabile din ultimii doi ani. Astfel, constrânşi de mediul financiar instabil, asigurătorii life din România au mizat cu succes pe reducerea complexităţii produselor, pe de o parte, şi pe oferirea de produse flexibile şi adaptate cerinţelor şi necesitaţilor clientului, pe de altă parte.


Asigurările de viaţă trag piaţa în sus


Previziunile specialiştilor din piaţa de asigurări, făcute la începutul acestui an, conform cărora industria de profil va scădea cu aproximativ 5% anul acesta, au fost confirmate de rezultatele după primul semestru. Prima jumătate a lui 2010 a fost în continuare sub semnul minus... cu o scădere de 3,88% în euro, piaţa asigurărilor depăşind cu puţin 1 miliard euro.
Cea mai interesantă evoluţie au avut-o asigurările de viaţă care, pe fondul unei creşteri spectaculoase de peste 28% a asigurărilor unit-linked, au avansat cu 4,3%, reuşind să evite un declin mai puternic al pieţei, per ansamblu, trasă în jos de rezultatele pe asigurări generale, care au scăzut cu 5,6% în euro.
Faptul că rezultatele după prima jumătate a anului au fost practic "salvate" de asigurările unit-linked demonstrează că, deşi condiţiile macroeconomice nu au urmat tendinţele estimate la început de an, românii au început să conştientizeze importanţa acestor produse de protecţie şi economisire-investire pe termen lung.
De asemenea, o altă tendinţă care s-a făcut remarcată încă din a doua parte a anului trecut s-a accentuat la nivelul primului semestru al anului în curs, creând premisele unei recuperări de către segmentul life a decalajului trasat în 2009, şi anume scăderea numărului rezilierilor de poliţe şi a valorii răscumpărărilor.
Astfel, piaţa asigurărilor de viaţă s-a ridicat în primele 6 luni la peste 195 milioane euro, reprezentând 18,7% din subscrieri, cu 1,47 puncte procentuale mai mult faţă de prima jumătate a anului 2009.
Totuşi, în vreme ce europenii cheltuie anual 1.000 euro pentru asigurările de viaţă, un român alocă doar 20 euro pe an pentru aceste produse şi este clar că o diferenţă atât de mare nu poate fi explicată doar prin diferenţa de nivel de trai. Este vorba deci, în primul rând, de un nivel scăzut de educare în domeniu şi de un grad scăzut de conştientizare a importanţei acestor produse, acestea fiind punctele pe care jucătorii din domeniu trebuie să se concentreze în perioada următoare.
Noi eforturi pentru obţinerea deductibilităţii

Informarea clienţilor cu privire la necesitatea protecţiei financiare, pentru a deschide mai mult domeniul asigurărilor de viaţa către public, este o problemă de interes naţional, nu un demers care ar trebui făcut exclusiv de către companiile de profil.
Unul dintre obiectivele pieţei de profil este elaborarea unui document care să cuprindă avantajele şi dezavantajele introducerii deductibilităţii la asigurările de viaţă, potrivit declaraţiilor făcute de Cornelia COMAN, Director General, ING Asigurări de Viaţă, liderul pieţei de profil.

Astfel, în afară de partea de informare şi de educare, într-un plan mai pragmatic, deductibilitatea financiară a primelor pentru asigurările de viaţa ar fi un pas minim firesc din partea Guvernului, declara recent şi Violeta CIUREL, Preşedintele AXA Life Insurance.
De altfel, introducerea acestui stimulent fiscal este, în această perioadă nefavorabilă din punct de vedere economic, "singurul argument pentru a cumpăra o asigurare de viaţa unit-linked numai pentru componenta de economisire, din moment ce există alternative mai comode şi mai pragmatice din punct de vedere al clientului, ca de exemplu fondurile mutuale", potrivit liderului ALICO Asigurări de Viaţă, Theodor ALEXANDRESCU.

Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare din România (UNSAR) a solicitat în primăvara acestui an autorităţilor introducerea deductibilităţii pentru primele subscrise pe asigurările de viaţă, cu o maturitate mai mare de zece ani, în limita de 400 euro pentru angajat şi angajator.

Asigurătorii au mai avut şi în anii precedenţi mai multe încercări de a obţine această deductibilitate, însă s-au lovit de refuzul autorităţilor, care au invocat drept motiv al respingerii imposibilitatea aplicării deductibilităţii în condiţiile sistemului actual de taxare cu cota unică.

Potrivit unui studiu realizat de UNSAR, aceasta măsură ar stimula dezvoltarea asigurărilor de viaţă în România, conducând la o dublare a penetrării asigurărilor de viaţa în PIB într-un interval de 5 ani, de la 0,33% în 2009 până la 0,65% în 2015.

Iniţiativa a venit şi pe fondul unui deficit de protecţie a populaţiei (diferenţa dintre resursele financiare necesare şi cele disponibile), care a atins 98 miliarde euro în 2008, în creştere fata de 43 miliarde euro în 2006.

Românii investesc mai mult în viitorul copiilor lor


Nevoia părinţilor de a economisi pentru viitorului copiilor lor tinde să capete un grad tot mai mare de conştientizare în rândul populaţiei, în urma eforturilor de informare a companiilor de asigurări care oferă acest tip de servicii. Astfel, planurile financiare pentru copii, care le oferă părinţilor posibilitatea de a economisi pe termen lung sume de bani pentru un start reuşit în viaţa de adult a copilului, se regăsesc în campaniile actuale ale principalelor companii de profil.
De exemplu, la ING Asigurări de Viaţă, planurile financiare pentru copii sunt printre cele mai solicitate produse din portofoliu, reprezentând circa o treime din totalul vânzărilor noi din 2010 şi un sfert din întreg portofoliul de contracte în vigoare.
De asemenea, în primele nouă luni din 2010, suma asigurată medie pentru planurile financiare pentru copii este cu 13% mai mare faţă de perioada similară din anul precedent, în timp ce prima brută anuală este cu circa 10% mai mare comparativ cu 2009.

"Conştientizarea faptului că, şi în România, costul educaţiei creşte constant şi va pune o presiune tot mai importantă asupra bugetului familiei îi determină pe consumatori să suplimenteze sumele economisite şi resursele alocate asigurării pentru copii", a declarat Cornelia COMAN, Director General al companiei.

BCR Asigurări de Viaţă promovează renta pentru copii Magister, care îmbină caracteristicile unui produs flexibil de economisire şi protecţie, permiţându-i copilului să beneficieze, la vârsta aleasă de părinte, de o sumă de bani garantată la care se adaugă capitalizarea realizată pe perioada contractului.

“Am considerat că este un moment în care nevoia pentru un astfel de produs este evidentă în România, având în vedere atât aspectele negative cu care se confrunta sistemul educaţional, cât şi lipsa evidentă de resurse materiale ale părinţilor pentru educaţia copiilor. După cum aţi văzut, exista tendinţa de a merge la studii universitare în afara ţării, o tendinţă care poate să fie foarte benefică pentru societatea noastră, şi oricând un produs de acest tip poate să susţină asemenea deziderate ale unui copil aflat într-o familie cu venituri medii”, a declarat Florina VIZINTEANU, Preşedintele Directoratului, BCR Asigurări de Viaţă.

Oferta ALICO include programul de asigurare cu economisire pentru copii Junior Extra, al cărui scop declarat este de a "oferi copilului siguranţă, linişte, o educaţie de calitate şi cât mai multe şanse de a reuşi în viaţă - o dorinţă normală a fiecărui părinte".

În ceea ce priveşte costul educaţiei şi evoluţia acestuia, o cercetare realizată de ING Asigurări de Viaţă pe baza informaţiilor publicate de instituţiile de învăţământ indică o taxă anuală de şcolarizare la facultăţile din România care variază între 2.500 şi 10.000 lei. În acelaşi timp, preţul anual al şcolarizării la universităţile din străinătate se situează între 4.000 şi 63.000 lei în ţările din Uniunea Europeană şi la 150.000 lei în Statele Unite ale Americii. Aceste cheltuieli nu includ cazarea, al cărei cost anual poate urca până la 6.000-8.000 lei în România dacă are loc în locuinţe închiriate, şi până la 3.000-7.000 lei dacă are loc într-un cămin de stat sau privat. În ceea ce priveşte costul anual al cazării în străinătate, acesta este de aproximativ 10.000 lei în ţările Uniunii Europene şi de circa 50.000 lei în SUA.

Astfel, cheltuielile pentru susţinerea unui copil la studii într-o facultate din România depăşesc, în varianta cea mai accesibilă, 450 lei pe lună (respectiv 5.500 lei/an) - o sumă importantă, în condiţiile în care reprezintă mai mult de o treime din salariul mediu lunar net - de 1.339 lei în august 2010, potrivit Institutului Naţional de Statistică.

Schimbări de peisaj pe piaţa asigurărilor de viaţă?


Competiţia pentru câştigarea sau păstrarea unui loc în preferinţele clienţilor se va înteţi în următoarea perioadă, având în vedere intrarea recentă a două nume mari pe piaţa life din România: AXA şi, ca urmare a unei conjuncturi globale, METLIFE. De altfel, acest an a reprezentat punctul de pornire pentru alte două companii de profil: UNIQA Asigurări de Viaţă şi ERGO Asigurări de Viaţă.
Odată cu finalizarea achiziţiei de către METLIFE a American Life Insurance Company (ALICO) de la AIG pentru 16,2 miliarde USD, în cadrul strategiei de creştere globală, gigantul american va fi prezent pe piaţa din România prin intermediul ALICO Asigurări, cea de a treia companie de asigurări de viaţă pe plan local.
“Clienţii ALICO din România vor beneficia de forţa liderului în asigurări de viaţă şi de consultanţa specialiştilor locali. Prin alăturarea dintre cele două companii, oferim acces la asigurări de viaţă pentru 75% din populaţia globului", a precizat Theodor ALEXANDRESCU, liderul ALICO Asigurări.
De asemenea, grupul AXA, cel mai mare asigurător european după capitalizare, este decis să investească masiv în piaţa locală de asigurări, să dezvolte un business de calitate şi sustenabil în domeniul asigurărilor de viaţă, lucru demonstrat de strategia promovată de grup în Europa Centrală şi de Est.
AXA Life Insurance, fosta OMNIASIG Life, cumpărată de francezi de la VIG anul acesta, urmăreşte extinderea masivă a gamei de produse. "În momentul de faţă există în portofoliul companiei numai produse tradiţionale şi de protecţie, precum şi asigurări de sănătate, dar vom veni foarte repede cu produse noi", potrivit Violetei CIUREL, Preşedintele AXA Life Insurance.
UNIQA Asigurări de Viaţă, una dintre cele mai noi companii autorizate pe acest segment, consideră criza ca fiind o oportunitate, nu doar o provocare, în ideea în care multe afaceri de succes s-au lansat şi au pornit în perioada de criză. “Nu suntem singurii care au demarat business-ul în această perioadă, însă putem spune că suntem unici, în ideea în care vrem să venim cu un mod de abordare mai diferit faţă de cele cu care a fost obişnuită piaţa românească. Această abordare va consta în aducerea pe piaţă a know-how-ului UNIQA Internaţional, lider de piaţă în Austria, specializat pe asigurări de viaţă şi sănătate”, a declarat Liviu CHIRIC, Preşedintele UNIQA Asigurări de Viaţă.
În ceea ce priveşte ERGO Asigurări de Viaţă, aceasta a demarat oficial operaţiunile din România prin acordul bancassurance cu UNICREDIT Ţiriac Bank în prima parte a acestui an.
Din punctul de vedere al Florinei VIZINTEANU, aceste noi intrări nu vor conduce la modificări dramatice în viitorul apropiat în ceea ce priveşte structura pieţei de asigurări life. Totuşi, liderul BCR Asigurări de Viaţa a subliniat că “orice jucător nou care intră în această industrie nu dă decât un semnal pozitiv. Este o piaţă în care este suficient loc, iar orice nou intrat în piaţă, mai ales dacă vine cu know-how şi este o companie care are experienţă, nu poate decât să aducă valoare pe plan local”.


Cu încredere... înainte!


Cu toate că iniţial păreau a fi puternic afectate de criză economică, asigurările de viaţă au reuşit să salveze dinamica pieţei şi sunt văzute din ce în ce mai mult ca o linie de business cu mari oportunităţi de dezvoltare.
Cea mai stringentă problemă întâlnită în acest moment de companii şi, totodată, cea mai importantă provocare rămâne câştigarea încrederii clienţilor şi găsirea de noi soluţii creative, orientate strict către client, către omul de rând. Aşadar, soluţiile cele mai la îndemâna sunt informarea cât mai simplă şi reducerea complexităţii, precum şi oferirea de produse flexibile, conectate permanent cu realitatea necesităţilor clientului.


Asigurările de viaţă sunt acum mai aproape de publicul larg
Începând cu luna septembrie, asigurările de viaţa sunt mai aproape de publicul larg prin intermediul www.asigurariledeviata.ro, portal care îşi propune să contribuie la efortul de educare a consumatorilor şi să devină prima sursă de informare a românilor care se gândesc la un moment dat să contracteze o poliţă de asigurare de viaţă.

Lansarea portalului marchează demararea unei noi campanii de comunicare sub egida Media XPRIMM, ale cărei obiective sunt educarea şi informarea publicului larg cu privire la domeniul asigurărilor de viaţă.

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Asigurări de viaţă: Să ne aventurăm în ascensiune!).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

2018 - anul clientului de asigurari?

Cornel COCA CONSTANTINESCU - Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF)

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!