Sanatate
Asigurări vs Abonamente medicale
Autor:Andreea RADU
Miercuri, 01 Octombrie 2014

Cei mai mulţi români cred că sistemul sanitar din ţara noastră are nevoie de o resuscitare. Chiar şi un studiu realizat de Comisia Europeană arată că românii sunt cetăţenii Uniunii Europene cei mai nemulţumiţi de îngrijirea medicală primită.

Dacă 97% dintre locuitorii Belgiei consideră că sistemul lor medical este unul bun, în România doar 25% dintre locuitori se declară mulţumiţi de îngrijirea medicală primită, potrivit studiului european.
 Tocmai de aceea tot mai mulţi români apelează la serviciile private de sănătate, pentru a suplini neajunsurile şi lipsurile sistemului public. Dacă o parte din pacienţi aleg să-şi plătească direct serviciile sau intervenţiile medicale necesare, alţii şi-au încheiat singuri sau prin intermediul angajatorului poliţe de asigurări private de sănătate sau abonamente medicale la clinici.
 Atât asigurările private de sănătate, cât şi abonamentele la clinicile private se număra printre beneficiile pentru care angajaţii ar opta la locul de muncă. Cu toate acestea, abonamentele au avut o dezvoltare mult mai mare decât asigurările de sănătate. De ce? Pentru că abonamentele s-au dezvoltat pornind de la medicina muncii, serviciu obligatoriu pentru orice angajator, acestea fiind extinse în ultimii ani.
 De asemenea, o diferenţă importantă între cele două produse este cea fiscală. Asigurările de sănătate sunt deductibile fiscal pentru angajator doar în limita a 250 euro pe an per angajat, în timp ce medicina muncii, întâlnită sub forma abonamentelor, este total deductibilă.
Mulţi români încă nu fac diferenţa dintre cele două produse. În cazul abonamentelor se pune accentul pe servicii prespitalicești, cum ar fi analizele uzuale, consultaţiile generale şi de specialitate, investigaţiile paraclinice, în timp ce în cazul asigurărilor este acoperit riscul de îmbolnăvire.

 Ambele variante sunt contractate în mare parte de companii

 Atât asigurările de sănătate, cât şi abonamentele la clinici sunt încheiate mai mult de companii pentru angajaţii lor, decât de persoanele individuale, pentru că acestea sunt folosite în general ca beneficii extrasalariale pentru fidelizarea angajaţilor.
Spre exemplu, 80% dintre asiguraţii METROPOLITAN Life care beneficiază de avantajele unei asigurări de sănătate primesc beneficiile prin intermediul unei poliţe de asigurare de sănătate de grup (corporate).
Şi în cazul GROUPAMA Asigurări, portofoliul pe această linie de business este alcătuit  preponderent din clienţi corporate şi companii, IMM-uri.
Situaţia este similară şi în cazul clinicilor private. “Din totalul abonamentelor SANADOR, aproximativ 5% sunt abonamente achiziţionate de persoane fizice”, a declarat Doris ANDRONESCU, Directorul General al companiei.
Vassilis CHANIOTIS, Director General, Centrul Medical MEDSANA, estimează că, la nivelul pieţei, marea majoritate a abonamentelor este reprezentată de clienţii corporate şi probabil că sub 10% sunt clienţi persoane fizice. “În ultimii ani am observat o nouă tendinţa pe fondul restrângerii bugetelor de beneficii acordate de companii angajaţilor. Astfel, mulţi dintre pacienţii noştri care au deja un abonament corporate (la noi sau la o altă clinică medicală) şi care, de cele mai multe ori, cuprinde servicii de medicina muncii şi acces limitat la consultaţii, investigaţii şi teste de laborator, sunt nevoiţi să plătească din propriul buzunar serviciile medicale pe care le accesează şi care nu sunt cuprinse în abonament”, a mai spus CHANIOTIS.
Şi Robert CHIŢAN, Director Promovare-Dezvoltare, GRAL Medical, a subliniat că, în ultimii ani, a crescut procentul clienţilor corporate. “Cu toate acestea, pacienţii au probleme căci nu pot accesa toate serviciile medicale în acel abonament (au restricţii), serviciile medicale scumpe sunt contracost, iar la sfârşitul anului se pierd sumele în cazul în care nu se îmbolnăvesc. Pe acest fond noi am venit cu produs nou, cardul de sănătate Favor, care este destinat atât persoanelor fizice,  cât şi companiilor. Deşi ponderea este dominată de persoanele fizice (80%), avem pe corporate o dublare față de anul trecut”, a spus Robert CHIŢAN, explicând că pe acest card pacientul are o anumită sumă de bani din care cheltuiește cât are nevoie, la preţuri cu până la 20% mai puţin decât cele standard.

Colaborare între asigurători şi clinici

Dezvoltarea parteneriatelor asigurători - furnizori de servicii medicale conduce la creşterea infrastructurii medicale (în sistemul privat şi de stat) în beneficiul pacienţilor şi la creşterea pieţei asigurărilor voluntare de sănătate, spun specialiştii.
Colaborarea dintre asigurători şi furnizorii de servicii medicale va fi foarte importantă pentru felul în care vor funcţiona, împreună, piaţa serviciilor şi cea a asigurărilor, a declarat Emilia BUNEA, CEO, METROPOLITAN Life. Ea a adăugat că sistemul medical de stat şi cel privat se vor completa, iar reforma sistemului public de sănătate, începută prin definirea pachetului de bază, va conduce la dezvoltarea asigurărilor de sănătate.
În prezent, numărul asiguraţilor care accesează serviciile clinicilor private în baza unei poliţe este mic, însă este în creştere.
Avem contracte cu cele mai importante companii de asigurări de pe piaţă şi furnizăm servicii medicale pentru clienţii care au încheiat asigurări de sănătate. Ponderea acestui tip de clienţi este de 10-15% din totalul cifrei de afaceri, însă suntem încrezători că acest segment de business se va dezvolta în viitor odată cu implementarea reformei în sănătate. Cele mai accesate servicii medicale la noi în clinici sunt consultaţii, teste de laborator şi investigaţii imagistice,  iar plata medie este de aproximativ 150 lei/ pacient, a declarat Vassilis CHANIOTIS.
În cazul SANADOR, aproximativ 10% din pacienţi accesează serviciile clinicilor în baza unei asigurări medicale. “Sunt solicitate în egală măsură serviciile din ambulator, precum consultaţii, analize medicale de laborator, ecografii. Gradul crescut al solicitărilor se vede şi în cadrul spitalului SANADOR, un număr tot mai mare de asiguraţi aleg spitalul nostru pentru intervenţii, internări pentru cazuri medicale din sfera pediatriei, cardiologiei, neurologiei, endocrinologiei, medicinii interne etc. Adresabilitatea mare către companiile de asigurări se datorează şi echipamentelor medicale de ultimă generaţie ale spitalului, care au făcut posibile realizarea unor intervenţii deosebit de complexe”, a spus Doris ANDRONESCU, Directorul General al companiei.
La clinicile GRAL Medical, valorile prin asigurările private sunt reduse, iar valorile tranzacţionate nu depăşesc 5.000 euro lunar. “Avem colaborări cu majoritatea operatorilor de asigurări medicale, iar aceştia accesează servicii medicale de ambulatoriu şi servicii de spitalizare de zi”, a explicat Robert CHIŢAN.

Piaţa asigurărilor de sănătate, mult mai mică decât cea a abonamentelor

Dacă estimările privind piaţa asigurărilor de sănătate arată o valoare de circa 20 milioane euro în acest an, piaţa abonamentelor medicale este estimată între 35 şi 50 milioane euro.
Din multe puncte de vedere putem considera că asigurările de sănătate reprezintă un segment foarte dinamic la ora actuală, aflat pe un trend crescător, atât prin prisma discuţiilor legislative pe tema reformei sistemului naţional de sănătate, cât şi a implicării mai multor asigurători de top în această linie de business. Estimăm că piaţa asigurărilor private de sănătate din România va atinge în acest an pragul de aproximativ 20 milioane euro”, a declarat Călin MATEI, Director General Adjunct, GROUPAMA Asigurări.
Emilia BUNEA se aşteaptă la o creștere semnificativă a pieţei. Pentru ca piața asigurărilor de sănătate să înregistreze o creștere semnificativă, s-a făcut primul pas odată cu introducerea pachetului de bază.  Un alt pas este în lucru, respectiv, introducerea deductibilității fiscale totale la achiziționarea unei asigurări de sănătate. Va mai fi necesar ca, prin continuarea reformei sistemului medical, să se creeze un cadru legal favorabil achiziționării pachetului suplimentar de servicii medicale de la companii de asigurări, de către angajatorii care vor aprecia avantajele fiscale asociate cu acest tip de beneficii, dar și impactul pe care îl vor avea în loializarea angajaților, a spus BUNEA.
În acelaşi timp, Vassilis CHANIOTIS estimează că, în acest an, piaţa abonamentelor medicale se va ridica la o valoare de aproximativ 40–50 milioane euro.

Preţuri mai mari pentru persoanele fizice

În ceea ce priveşte preturile asigurărilor şi al abonamentelor, în ambele cazuri încep de la câteva zeci de lei şi pot urca la sute de lei pe lună. De precizat este că tarifele pentru persoanele fizice sunt mai mari decât pentru cele corporate (asigurări de grup).
Dintre factorii care influențează prețul, principalii sunt: vârsta clientului asigurat, starea de sănătate, suma asigurată dorită de clientul asigurat, iar în cazul asigurărilor de sănătate de grup (corporate) - dimensiunea grupului.
Şi în cazul abonamentelor, prețurile diferă, în principal, în funcţie de serviciile medicale incluse.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Asigurări vs Abonamente medicale).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!