Asigurări
Asigurările auto, în prag de transformare
Autor:Mihai CRĂCEA
Joi, 01 Mai 2014

Majoritatea asigurătorilor nu ar nega faptul că asigurările auto vin cu multe bătăi de cap. Ar fi însă mai uşor să renunţe la această linie de business? Sau există metode de a-şi uşura munca? Aceste întrebări şi-ar putea găsi foarte repede răspunsul, pe măsură ce avansul tehnologic este pe cale să transforme radical felul cum asigurătorii îşi gestionează afacerile pe segmentul auto.

Frecvenţa mare a daunelor, explozia plăţilor pentru vătămări corporale şi deces, birocraţia excesivă şi costurile operaţionale crescute, toate fac parte din ceea ce înseamnă în prezent a vinde asigurări auto.
Dar nu trebuie omis că, în primul rând, liniile auto sunt aproape vitale pentru orice asigurător mare care vrea să-şi securizeze un flux de numerar consistent şi să se poziţioneze în topul jucătorilor din piaţă. O dovadă în acest sens poate fi şi faptul că aproape jumătate din subscrierile pe asigurări generale din zona Europei Centrale şi de Est, respectiv 9,2 miliarde euro, provine din business-ul auto. Aceasta este, de altfel, o cifră greu de atins pe orice alt segment, mai puţin pe cel life. În al doilea rând, există nevoia de a populariza un anumit brand în piaţă şi de a pune bazele unei dezvoltări ulterioare mai ales în economiile emergente, pentru că asigurările auto sunt folosite, de regulă, pentru a implementa o politică de promovare agresivă.
Pe de altă parte, realist vorbind, profitul nu pare a fi o prioritate pentru cei care vând asigurări auto. De asemenea, metodele de tarifare utilizate în prezent, având la bază statistici şi calcule actuariale, au minusurile lor, având în vedere că nu toţi şoferii tineri, care au de suferit de obicei din cauza unor prime ridicate, conduc imprudent, cum nici toţi cei mai în vârstă nu sunt neapărat abili ca şoferi.

55% dintre şoferi ar fi dispuşi să utilizeze sau să probeze un sistem telematic (TOWERS Watson).

Sistemele telematice transformă peisajul asigurărilor auto

În contextul celor menţionate, un nou fenomen a apărut pe plan european şi creşte acum ca intensitate: folosirea sistemelor „cutie neagră” (telematice) montate pe autovehicule. Acest termen a început deja să fie asociat cu asigurările auto, ele fiind folosite cu precădere de companiile care le utilizează pentru a calcula primele aferente în funcţie de stilul de condus al fiecărui şofer.
Pe de altă parte, această metodă de tarifare este încă folosită cu scepticism, dar ea poate fi, în principiu, o situaţie de tip win-win: şoferul beneficiază de o primă corectă, iar asigurătorul deţine un control mult mai bun asupra propriului portofoliu. De asemenea, din punct de vedere comercial, cel mai mare avantaj pentru popularizarea acestui sistem este că pot fi oferite discount-uri substanţiale celor care acceptă să îşi monteze „cutii negre” pe maşini.
Spre exemplu, în Marea Britanie, unde preţurile asigurărilor auto au devenit aproape prohibitive pentru tinerii şoferi, sistemele telematice s-au dovedit a fi o soluţie tot mai populară. BIBA (Asociaţia Brokerilor de Asigurări din Marea Britanie) a realizat un studiu care arată că vânzările de poliţe auto pe bază de sisteme telematice au sporit cu circa 61%, respectiv 116.000 de poliţe, în ultimul an şi jumătate. De asemenea, BIBA a arătat că astfel de produse oferă reduceri de preţuri de circa 25%, iar unii şoferi tineri plătesc chiar şi cu 1.000 lire sterline mai puţin în fiecare an – motiv mai mult decât suficient pentru a cere din proprie iniţiativă să îţi fie monitorizat stilul de a conduce.

13% dintre asigurători au testat sisteme telematice (studiu GARTNER Inc. - SUA).

Şi alte ţări urmează încet, dar sigur, acelaşi traseu. După ce a lansat cu succes un produs pe bază de sisteme telematice în Spania, alături de GENERALI Seguros, TELEFONICA, unul dintre cei mai importanți operatori de telefonie mobilă din Europa, a anunţat că subsidiara sa germană a încheiat un acord cu asigurătorul SPARKASSEN DirektVersicherung, la finele anului trecut, prin care va dezvolta un produs similar. De asemenea, pentru a răspunde criticilor privind încălcarea intimităţii, TELEFONICA afirmă că datele colectate sunt criptate şi procesate separat de asigurător. Scorul obţinut este transferat apoi companiei de asigurări, alături de informaţii precum depăşirea limitelor de viteză, stilul de frânare sau traseele parcurse pe timp de noapte. Toţi aceşti factori sunt apoi utilizaţi pentru calcularea lunară a primei de asigurare, fără ca asigurătorul să vadă informaţii detaliate despre locaţiile în care s-a aflat asiguratul.
Nu în ultimul rând, producătorii auto ar putea să includă aceste sisteme ca dotare standard, direct din fabrică. Unul dintre aceştia a fost compania franceză CITROEN, care, prin intermediul unui parteneriat cu TELETRAC Inc., a comercializat modelul C1 Connexion în Marea Britanie, echipat cu sistem telematic.
Şi exemplele pot continua. Prin urmare, business-ul auto se redesenează şi vom afla foarte curând dacă această soluţie este şi una de succes.
De asemenea, putem face un exerciţiu de imaginaţie şi să mergem cu gândul chiar mai departe.

70% din şoferii italieni şi spanioli sunt interesaţi de asigurările telematice (TOWERS Watson).

Maşinile autonome – de la fantezie la realitate

Deşi, momentan, pare o filă ruptă din paginile lucrărilor science-fiction, am putea vedea în curând maşini complet autonome. Nimeni nu poate prognoza însă când se va întâmpla acest lucru. Cert este însă că o tendinţă importantă prezentată la CES 2014 – unul dintre cele mai mari târguri de tehnologie din lume – a fost expunerea unei maşini semi-autonome nu doar ca şi concept, ci în demonstraţii pe şosele.
Mai mult decât atât, firma de consultanţă KPMG şi Centrul pentru Cercetări Auto din statul american Michigan au publicat un raport în luna martie care arăta că industria auto este foarte aproape de a scoate pe piaţă maşini autonome. Ei estimează că astfel de vehicule vor putea ieşi pe porţile fabricilor începând cu 2019, în condiţiile în care şi infrastructura rutieră va evolua.

47% dintre asigurători iau în considerare folosirea sistemelor telematice (studiu GARTNER Inc. - SUA).

Desigur, această tehnologie este încă în faza incipientă şi este suficient de scumpă să nu ajungă încă în producţie de masă şi nici să fie utilizată la nivel global.
Totuşi, acesta este un aspect care ar trebui luat în calcul de asigurători pe termen mediu, chiar dacă, în prezent, această transformare pare puţin plauzibilă din motive tehnice, de infrastructură, dar şi de ordin legislativ. Motivele sunt simple: în teorie, maşinile autonome ar putea diminua importanţa asigurărilor auto – cel puţin a celor RCA. Evitarea accidentelor înseamnă că nu ar exista daune, victime, deci nu ar mai fi niciun motiv pentru a mai plăti o primă de asigurare la fel de mare, iar răspunderea în caz de accident ar reveni producătorului, pe motive de defecțiuni tehnice.
Dacă asigurătorii consideră acesta ca fiind un scenariu plauzibil şi dacă se vor adapta, putem vedea doar în timp, însă realitatea ne arată că domeniul asigurărilor auto se schimbă rapid şi la fel ar trebui să se întâmple şi cu abordarea acestor în ansamblul lor.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Asigurările auto, în prag de transformare).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!