Cover Story
Asigurările de călătorie: 5 EURO pot face minuni!
Autor:Vlad BOLDIJAR
Evoluţia trimestrială PBS (mil. EUR) pentru clasa de asigurări XVIII
Unde mă asigur cel mai ieftin?
Perioada minimă / maximă de acoperire şi tarife
Iulius Alin BUCSA, Director General, EUROINS

Fie că „zburăm” pentru trei zile la Londra doar pentru cumpărături, fie că ne deplasăm cu maşina personală pentru schi în Austria, suntem, că ne place sau nu, expuşi riscului. Pentru o vacanţă reuşită, PRIMM vă recomandă să nu uitaţi din lista de bagaje asigurarea de călătorie în străinătate.


Indiferent de preferinţele de vacanţă, atât liberalizarea circulaţiei în spaţiul Uniunii Europene, cât şi ofertele tot mai variate ale agenţiilor de turism, de la destinaţii exotice până la sejururi tematice, au apropiat tot mai mult turiştii de orice colţ al lumii. Însă entuziasmul care vine la pachet cu apropierea concediului ar putea lăsa într-un con de umbră conştientizarea riscurilor implicate de deplasările în străinătate. De aceea, pentru a putea profita de această libertate şi pentru a se bucura din plin de momentele de relaxare şi odihnă, turiştii trebuie să se asigure împotriva eventualelor neplăceri ce pot interveni în timpul deplasării. Cu atât mai mult cu cât poate fi vorba de un nefericit accident sau de o problemă de sănătate, turiştii au nevoie de o decontare simplă a cheltuielilor pentru eventualele îngrijiri medicale primite în străinătate.


Asigurarea de călătorie – acoperiri și costuri


De la data aderării ţării noastre la Uniunea Europeană, asigurarea medicală pentru cei care doresc să călătorească în afara ţării nu mai este obligatorie, odată cu introducerea Cardului European de Asigurări Sociale de Sănătate, care permite accesul la ajutor medical de urgenţă în cadrul sistemului public de sănătate al fiecărei ţări membre UE. Totuşi, pentru o acoperire completă şi acces la serviciile medicale din sistemul privat, dar şi pentru deplasările în afara spaţiului UE, asigurarea medicală de călătorie rămâne, în continuare, recomandată.
Companiile de asigurare care vând astfel de produse deţin în portofoliu mai multe tipuri de asigurări medicale destinate călătoriilor în străinătate, însă din punct de vedere al acoperirii, toate oferă aproximativ aceleaşi servicii medicale. Astfel, sunt acoperite cheltuielile generate de accidente sau îmbolnăviri survenite pe perioada asigurată sau pe durata călătoriei în străinătate: cheltuieli medicale - transport de urgenţă, cu salvarea sau la domiciliu, spitalizare, tratament ambulatoriu, medicamente, intervenţii chirurgicale de urgenţă, tratament stomatologic de urgenţă, dar şi cheltuieli de repatriere şi cheltuieli de înmormântare, în caz de deces.
Nu intră însă în sfera de acoperire afecţiunile preexistente, bolile cu transmitere sexuală, afecţiuni rezultate în urma consumului de droguri, sarcina, cheltuielile pentru cure balneoclimaterice, autovătămările sau afecţiunile în urma războaielor sau revoltelor.
De aceea, preţul unei asigurări este variabil, calculul final al costului asigurării fiind influenţat de destinaţia cumpărătorului. Pentru ţările neacoperite, la cerere se poate opta, în funcţie de companie, şi pentru cele excluse din planul de bază. De menţionat însă că pentru toate companiile este exclusă România şi ţara de rezidenţă a asiguratului.
Şi vârsta poate fi un criteriu de stabilire a preţului asigurării travel, astfel încât persoanele de peste 65 de ani, mult mai predispuse la deteriorări ale stării de sănătate decât tinerii, pot plăti de până la două-trei ori mai mult pentru o astfel de poliţă. De altfel, vârsta maximă a beneficiarului asigurării diferă în funcţie de companie, de la 65 la 85 de ani.
Ţinând cont de factorii menţionaţi, dar şi de ofertele companiilor, pentru o asigurare medicală de călătorie preţul poate varia de la câţiva zeci de lei până la câteva sute.
În ceea ce priveşte suma asigurată, ea diferă, pe lângă vârsta asiguratului şi de destinaţia de călătorie şi de scopul călătoriei, acoperirile putând fi extinse de la turism, şi pentru business, construcţii, studii, sport de agrement, sport profesionist, şofat profesionist sau muncă.
În pofida importanței foarte mari a acestor produse, poliţele medicale de călătorie în străinătate – încadrate în clasa B XVIII asigurări generale – au primit pe parcursul ultimilor trei ani multiple lovituri care au condus treptat la scăderi importante pentru companiile de asigurare pe acest segment de piaţă.


Eliminarea obligativităţii asigurării şi concurenţa statului


Odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, prevederile din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.144/2001 privind îndeplinirea de către cetăţenii români, la ieşirea din ţară, a condiţiilor de intrare în statele membre ale Uniunii Europene şi în alte state, referitoare la obligativitatea deţinerii, de către fiecare cetăţean român care călătoreşte în străinătate, respectiv în ¬oricare dintre ţările membre UE, a unei asigurări medicale valabile, a fost abrogată.
Totodată, prin emiterea Cardului European de Sănătate, de către casele judeţene de asigurări de sănătate, asigurările medicale pentru călătorii în străinătate a trebuit să lupte cu concurenţa, căci, pe parcursul anului 2007, Cardul a putut fi achiziţionat pentru modica sumă de 2,2 lei, iar odată cu 1 ianuarie 2008,  a devenit gratuit – şi are o perioadă de valabilitate de 6 luni. Acest Card asigură persoanelor care călătoresc, din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, plus Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia, accesul la servicii medicale în cursul vizitelor temporare în străinătate.
Cardul de sănătate acordă acces doar la serviciile medicale din sectorul public (de exemplu, la un medic, o farmacie, un spital sau la un centru de servicii medicale), nefiind aşadar suficient pentru asigurarea unei călătorii şi din considerentul că nu acoperă toate riscurile pe care le oferă poliţa de asistenţă turistică. Totodată, procedura de obţinere a acestui Card este destul de complicată şi poate costa, în pofida faptului că este gratuit, mai mult decât o poliţă de asigurare complexă. Astfel, pe lângă costurile de deplasare, trebuie completată o cerere, ataşate acte care să ateste calitatea de asigurat, documente care se depun la CAS, pentru ca, în final, acesta să fie eliberat, de către autoritatea publică, în termen de şapte zile de la depunerea solicitării.


Vacanţe mai ieftine şi turism de week-end


Ca toate sectoarele financiare, şi asigurările de călătorie în străinătate s-au lovit de criza financiară: reducerea turismului extern, concomitent cu „noua modă” a turismului de week-end au condus la scăderi importante pentru primele brute subscrise de asigurători pe acest segment de piaţă.
„Piaţa asigurărilor tip travel este strict legată de necesităţile de călătorie în străinătate ale românilor. Din păcate, în această perioadă ne confruntam cu o reducere dramatică a frecvenţei acestor călătorii, determinate în principal de criza economică pe care o traversăm, fiind afectat atât segmentul celor care călătoresc în interes de business cât şi a celor care călătoresc în scop de relaxare”, a declarat Iulius Alin BUCȘA, Director General al EUROINS, unul dintre cei mai noi jucători intrați pe această piață.
De altfel, cifrele arată că în primele nouă luni ale anului 2010, agenţiile de turism au vândut 2,5 milioane de pachete de vacanţă (din care doar 800.000 în exteriorul ţării), nivel similar celui din aceeaşi perioadă a anului trecut, însă încasările au scăzut cu până la 25%, pe fondul achiziţionării de către turişti a unor vacanţe mai ieftine şi mai scurte: Turismul intern a înregistrat o uşoară creştere a numărului de turişti, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar pentru vacanţele în străinătate a fost raportată o stagnare. Referitor la încasări, acestea au scăzut însă cu 10-25% pentru toate ¬destinaţiile, în condiţiile în care majoritatea turiştilor au ales pachete mai ieftine şi sejururi scurte în destinaţii mai apropiate, a declarat preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Corina MARTIN, citată de Mediafax.
În acest context, gradul de acoperire a asigurărilor tip travel s-a redus semnificativ, în ciuda preţului foarte mic al acestora raportat la valoarea pachetelor turistice cumpărate. Astfel, devine foarte important rolul companiilor de asigurări, sprijinite de agenţiile de turism, în explicarea beneficiilor majore ale unei asigurări de călătorie în străinătate în raport cu costul insignifiant al acestei poliţe, a precizat liderul EUROINS.


Cifre & operatori


Până în anul 2007, piaţa de asigurări de călătorii în străinătate a cunoscut evoluţii crescătoare semnificative, pe fondul obligativităţii achiziţionării acestora la ieşirea din ţară. Astfel, în 2008, raportat la 2007, subscrierile aferente acestor poliţe au cunoscut primul declin în valoare absolută cu circa 900 mii euro, ajungând la 13,1 milioane euro. Un an mai târziu, în 2009, totalul pieţei a ajuns până la 10,4 milioane euro.
În primele nouă luni din 2010, potrivit INSURANCE Profile, asigurătorii au subscris pe acest segment prime în valoare de 7,6 milioane euro, cu 10% mai puţin decât în 3T/2009. Lider pe acest segment este GENERALI Asigurări care, odată cu preluarea portofoliului RAI Asigurări, deţine o cotă de piaţă de 33%. ASTRA se regăseşte pe a doua poziţie, cu 1,1 milioane euro prime brute subscrise, iar CITY Insurance, companie ale cărei afaceri depind în proporţie de 7,3% de asigurările turistice, s-a clasat pe a treia poziţie.
Concentraţia pieţei este crescută, primele cinci companii din piaţă generând mai bine de 72% din total, iar primele zece deţinând o cotă de piaţă care însumată depăşeşte  97 puncte procentuale.
În același timp, o serie de jucători au lansat produse de tip travel, intrând în cursa pentru poziții fruntașe în clasamente.
Regula sezonieră, încălcată în 2010
Cardul european, turismul şi criza nu sunt singurii factori cu care trebuie să lupte asigurătorii pentru creşterea vânzărilor de asigurări turistice. Poate una dintre cele mai importante trăsături ale acestui tip de poliţe este caracterul sezonier. Astfel, cifrele centralizate indică trimestrul trei al fiecărui an (iulie-septembrie) ca fiind cel mai prolific în vânzări – pe fondul perioadei de vacanţă de vară, iar pentru primul trimestru (ianuarie-martie), cele mai slabe vânzări – perioadă precedată de vacanţele şi sărbătorile de iarnă.
Anul acesta însă, în 2010, această regulă a fost încălcată, cifrele indicând pentru al treilea trimestru al anului valori mai mici, comparativ cu trimestrul doi, fiind foarte probabil ca perioada aprilie-iunie 2010 să rămână în topul vânzărilor pentru acest an.


Vacanţe fără surprize… neplăcute


Pentru finalul anului 2010, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România –  ANAT se aşteaptă ca încasările agenţiilor de turism să rămână în continuare scăzute, pentru al doilea an consecutiv, deşi numărul de turişti ar putea creşte uşor în următoarea perioadă, pe fondul apropierii sărbătorilor de iarnă, care ar putea să constituie o etapă de rotunjire a veniturilor.
Pentru 2011, estimările specialiştilor privitoare la activitatea turistică sunt optimiste, considerând viitorul an ca pe un an al revenirii… ceea ce ar putea însemna revenirea pe plus şi a segmentului de asigurări travel.
Consider esenţial pentru dezvoltarea acestui segment crearea şi dezvoltarea parteneriatului între companiile de asigurare şi agenţiile de turism, a precizat Iulius Alin BUCȘA.
Important este, atât pentru turism, cât şi pentru segmentul de asigurări, ca românii dornici să plece peste hotare să conştientizeze în momentul planificării concediilor importanţa preluării unor riscuri care pot atinge şi 50.000 euro, pentru o sumă medie de 5 euro.

Vacanţă plăcută şi lipsită de griji!

Adrenalină... asigurată de EUROINS


EUROINS România este unul dintre noii actori intraţi pe segmentul asigurărilor de călătorie. În acest moment, clienţii companiei au la dispoziţie 4 produse dintre care îl pot alege pe cel care se potriveşte cel mai bine nevoilor lor.
Referindu-se la aceste produse, Iulius Alin BUCŞA, Directorul General al EUROINS România, a declarat: Compania noastră oferă clienţilor produse adaptabile cerinţelor fiecăruia în parte. Avem poliţe simple, cu riscuri minimale, care se adresează clienţilor cu bugete afectate de criza economică, produse complexe, care se adresează clienţilor sofisticaţi şi produse strict dedicate unor clienţi cu necesităţi specifice (de exemplu celor care obişnuiesc să practice sporturi extreme).
Astfel, produsul care iese în evidenţă în oferta EUROINS ¬România pe segmentul asigurărilor de călătorie este ADVENTURE - Asigurarea complexă de asistenţă şi cheltuieli medicale pentru practicanţii sporturilor extreme.
Prin modul în care îşi concepe oferta, compania acordă o atenţie deosebită clienţilor dornici de aventură, care vor adrenalină… asigurată. Conform declaraţiilor oficialilor EUROINS, produsul ADVENTURE este unic în piaţa românească de profil şi este gândit special pentru practicanţii sporturilor extreme. Este o poliţă recomandată pentru călătorii în scop turistic sau de tip teambuilding, care implică practicarea unor activităţi cu grad mare de risc. 

Poliţa ADVENTURE acoperă:
A. cheltuielile de asistenţă medicală de urgenţă până la stabilizarea stării de sănătate a pacientului, transport medical, precum şi repatrierea persoanei asigurate;
B. răspundere civilă faţă de terţi;
C. despăgubiri pentru bagaj pierdut/ deteriorat sau furat.

Care sunt sumele asigurate prin poliţă ?

•    pentru  cheltuielile de asistenţă medicală de urgenţă, asiguratul poate opta pentru sume între: 5.000 euro, 10.000 euro;
•    răspundere civilă faţă de terţi: 5.000 euro;
•    despăgubiri pentru bagaje pierdute/deteriorate sau furate: 500 euro.

Pentru că tipurile de sporturi extreme practicate de românii de până la 50 de ani s-au diversificat foarte mult în ultima perioada, poliţa ADVENTURE oferă acoperire pentru o gama largă de activităţi:
•    nautice
canioning, surfing, kayaking, kitesurfing, rafting, scuba-diving (toate tipurile de  scufundări  inclusiv înot alături de rechini, delfini, diferite specii de peşti şi recifii de corali), windsurfing, sporturi extreme nautice (wakeboard, yachting, cave diving, powerboat, caiac, canoe, navigaţie cu vase prevăzute cu vele);
•    aero
kiting, bungee-jumping, deltaplan, parapantă, paraşutism, zbor cu aeronave cu motor de mici dimensiuni, planor sau cu aparate mai uşoare decât aerul (balon, aerostat);
•    zăpadă
snowkayaking, ski, snowboarding, snowkiting , sanie, bob, skiboarding, sărituri cu skiuril, patinaj pe gheaţă, snowmobile;
•    terestre
adventure race, alpinism, role, skateboarding, escalada, rapel, coborâre cu blocatoare, sporturi extreme terestre (călărie; speologie; vânătoare sportivă), paintball, trageri cu arme (arme de foc, arme cu aer comprimat, arcuri, arbalete etc.), pescuit cu harpon cu resort sau aer comprimat), tiroliană (traversarea unei văi cu ajutorul unor sisteme de funii şi scripeţi), abseiling (coborâre în rapel pe coarda de alpinism);
•    pe roţi
ciclism, raliuri, motociclism MTB/ BMX , conducerea de ATV, motociclete de teren, mountain biking, inclusiv downhill (coborâre cu mountain bike), off-road cu maşini de teren.
Poliţa se încheie pentru minim 2 zile şi maxim un an de la momentul intrării sale în vigoare.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Asigurările de călătorie: 5 EURO pot face minuni!).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

2018 - anul clientului de asigurari?

Cornel COCA CONSTANTINESCU - Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF)

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!