Asigurări
Asigurările europene din perspectiva consumatorilor
Autor:Adina TUDOR, Alexandru CIUNCAN
Vineri, 05 Februarie 2016

EIOPA – Autoritatea Europeană pentru Asigurări şi Pensii Ocupaţionale – a dat publicității, la finalul anului trecut, „Consumers Trends Report”, ediția a  patra, sinteză care oferă o privire de ansamblu asupra segmentului asigurărilor din punctul de vedere al consumatorilor.

Considerat drept unul dintre cele mai importante documente anuale realizate de EIOPA, „Consumers Trends Report”, ediția a patra, realizează o sinteză a noilor tendinţe identificate de EIOPA pe pieţele de asigurări din Europa, cât şi, deopotrivă, o trecere în revistă a trend-urilor din în anii  anteriori care continuă să se manifeste.

În ediția 2016, EIOPA a inclus, pentru prima dată, şi concluziile analizelor realizate pe piaţa europeană a pensiilor private, incluzând, prin urmare, în această sinteză, şi o serie de tendinţe observate pe acest sector la nivel european.

Vedem un trend emergent în ceea ce priveşte analiza Big Data, ceea ce determină asigurătorii să dezvolte produse mai personalizate şi să creeze o  segmentare mai inovativă a publicului ţintă. - Gabriel BERNARDINO, Președinte EIOPA

Documentul este realizat pe baza opiniilor şi a feedback-ului primit de către EIOPA din partea autorităţilor de supraveghere din statele membre ale Uniunii Europene, precum şi din partea celor două grupuri: IRSG (Insurance and Reinsurance Stakeholder Group), respectiv OPSG (Occupational  Pensions Stakeholder Group). „Consumers Trends Report” nu reprezintă însă o lucrare statistică sau o analiză exhaustivă a situaţiei din piaţa  europeană de asigurări, ci încearcă să realizeze o privire de ansamblu asupra principalelor tendinţe identificate la nivel local şi regional. De asemenea, autoritatea atrage atenţia asupra faptului că nu toate trend-urile se manifestă în integralitatea statelor membre ale UE, dar şi a faptului  că aceste tendințe se pot regăsi în diferite stadii în funcţie de ţară.

Printre obiectivele generale ale EIOPA se numără promovarea stabilităţii sistemului financiar, a transparenţei pieţelor şi a produselor financiare, precum şi asigurarea protecţiei consumatorilor de servicii financiare, a membrilor schemelor de pensii şi a beneficiarilor. Realizarea raportului se  numără, astfel, printre activităţile desfăşurate de autoritate conform strategiei de protecţie a consumatorilor de servicii financiare.

Misiunea noastră este să ne asigurăm că toţi consumatorii sunt protejaţi, trataţi corect şi primesc valoare în schimbul banilor daţi. Raportul nostru este esenţial în identificarea riscurilor emergente care ameninţă această misiune, dar şi în a vedea cum evoluăm de-a lungul timpului în ceea ce  priveşte atingerea obiectivului nostru, a declarat Gabriel BERNARDINO, Preşedintele EIOPA.

49% dintre reclamaţiile din asigurări din 2014 analizate de EIOPA au fost legate de dosarele de daună.

Vedem un trend emergent în ceea ce priveşte analiza Big Data, ceea ce determină asigurătorii să dezvolte produse mai personalizate şi să creeze  o segmentare mai inovativă a publicului ţintă. Acest lucru poate fi benefic pentru consumatori, dar poate genera, în acelaşi timp, şi noi probleme în  ceea ce priveşte protecţia acestora. Prin urmare, este fundamental să avem o abordare echilibrată în ceea ce priveşte lansarea de noi  reglementări, pentru a proteja consumatorii în mod adecvat, dar şi pentru a sprijini inovaţia, a adăugat Gabriel BERNARDINO.

Principalele concluzii ale raportului

În cadrul analizei, EIOPA a identificat o serie de tendinţe recurente raportate şi în anii anteriori. Una dintre acestea vizează problemele privind modul în care sunt promovate produsele de asigurări şi modul de transmitere a informaţiilor contractuale. Astfel, consumatorii nu primesc  întotdeauna informaţii suficient de clare şi simplu de înţeles în ceea ce priveşte riscurile acoperite de poliţa de asigurare cumpărată.

25% dintre plângerile transfrontaliere din 2014 analizate de EIOPA au vizat asigurările auto.

De asemenea, probleme se înregistrează şi în managementul daunelor, în special din zona asigurărilor auto, care reprezintă cel mai important sector de asigurări generale, din punctul de vedere al primelor brute subscrise, în majoritatea statelor membre ale UE.

La nivelul tuturor pieţelor europene a fost raportată o creştere a primelor brute subscrise pe segmentul asigurărilor de viaţă tip unit-linked în 2014;  omplexitatea acestor produse şi modul în care caracteristicile lor sunt comunicate consumatorilor continuă să determine, sporadic, apariţia anumitor îngrijorări în ceea ce priveşte protecţia consumatorilor. Practicile de cross-selling au fost din nou raportate drept o tendinţă semnificativă  pe piaţa europeană de asigurări, aici fiind deosebit de relevante noile cerinţe de transparenţă în vânzare introduse recent prin Directiva Distribuţiei  în Asigurări (n.red., Insurance Distribution Directive - IDD).

Nivelul educaţiei financiare a consumatorilor a rămas scăzut în anumite state membre, iar autorităţile naţionale competente şi alţi stakeholders continuă să se implice într-o varietate de iniţiative de educaţie financiară pentru a rezolva această problemă. Mai mult decât atât, în contextul  ratelor de dobândă mici din întreaga Europă, asigurătorii le oferă clienţilor asigurări de viaţă cu garanţii reduse şi le propun să treacă de la asigurări de viaţă cu garanţii la asigurări de viaţă fără garanţii, autorităţile de supraveghere locale monitorizând cu atenţie modul în care informaţia  ste transmisă consumatorilor.

Lipsa transparenţei standardelor informaţiei din contractele de asigurări şi din zona advertising-ului financiar a fost identificată drept cea mai  relevantă problemă a consumatorilor de către cele 29 de autorităţi de supraveghere europene intervievate de EIOPA.

De asemenea, sectorul asigurărilor devine din ce în ce mai digitalizat, ceea ce oferă, într-adevăr, mai multe oportunităţi pentru clienţi, dar care poate genera, în acelaşi timp, noi probleme de protecţie a consumatorilor care trebuie atent observate.

În paralel cu tendinţele recurente au fost identificate în raportul EIOPA şi patru noi trend-uri care vizează consumatorii din Europa. Primul dintre acestea este legat de analiza mult mai detaliată a datelor clienţilor şi „Big Data”, care contribuie la dezvoltarea unor produse personalizate la un  grad mult mai mare, precum şi la o segmentare diferită, inovativă, a produselor şi a preţurilor. Din nou, acest curent poate genera, la rândul său,  şi o serie de probleme în ceea ce priveşte protecţia consumatorilor, în special atunci când vine vorba de utilizarea datelor personale în scop  comercial şi accesul la aceste date. Mai mult decât atât, inovaţia financiară în asigurări este adesea acompaniată de un grad mai mare de complexitate a informaţiilor prezentate, care nu pot fi uşor de înţeles de către client.

Legat de acest aspect, autorităţile locale pun un accent din ce în ce mai mare pe managementul potenţialelor conflicte de interese. Directiva IDD  va introduce, de asemenea, noi cerinţe privind training-ul şi competenţa profesională a brokerilor şi intermediarilor de asigurări, ceea ce va  îmbunătăţi relaţia dintre aceştia şi consumatori rezolvând, în acelaşi timp, anumite probleme de protecţie a consumatorilor identificate pe acest segment în anumite zone.

În ceea ce priveşte segmentul pensiilor private, una dintre principalele tendinţe vizează încercarea tuturor actorilor implicaţi de a construi un sistem pan-european de pensii care să permită transferul drepturilor de pensii (între ţările din Uniunea Europeană). De asemenea, probleme în  ceea ce priveşte informarea consumatorilor şi transparenţa, inclusiv în ceea ce priveşte costurile şi taxele percepute, devin din ce în ce mai importante şi pe acest segment.

Campania „Octombrie - Luna Asigurărilor de Locuinţe”, prezentată  de EIOPA ca proiect de referinţă

Campania „Octombrie - Luna Asigurărilor de Locuinţe” este menţionată şi dată drept exemplu în cadrul „Consumers Trends Report”. Aceasta a fost  inclusă la capitolul „Sectorul Asigurărilor” – „Educarea financiară a consumatorilor”, recunoscându-se, astfel, eforturile de informare şi educare  depuse de ţara noastră în acest domeniu.

Astfel, EIOPA menţionează că, în mod neoficial, luna octombrie a fost declarată în România „Luna Asigurărilor de Locuinţe”, campania fiind  concentrată pe creşterea gradului de conştientizare a românilor cu privire la riscurile la care sunt expuse locuinţele acestora. Mai mult, raportul  EIOPA apreciază şi acţiunea de informare a clienţilor despre măsurile de protecţie de care românii pot beneficia prin încheierea asigurărilor obligatorii şi facultative de locuinţe.

4 din 10 români consideră că incendiile reprezintă cea mai mare ameninţare pentru locuinţa lor, a arătat un sondaj realizat în cadrul campaniei „Luna Asigurărilor de Locuinţe”.

Ajunsă la cea de-a III-a Ediţie în 2015, Campania „Octombrie - Luna Asigurărilor de Locuinţe” a fost organizată de APPA - Asociaţia Pentru  Promovarea Asigurărilor, în parteneriat cu PAID şi Radio România, cu sprijinul Autorităţii de Supraveghere Financiară - ASF, şi a
vizat educarea românilor cu privire la riscurile la care sunt expuse locuinţele lor, precum și informarea beneficiarilor asupra formelor de protecţie financiară pe care le oferă încheierea unei poliţe de asigurare obligatorie sau facultativă.

500.000 de broşuri informative privind asigurările de locuinţe au fost distribuite în întreaga țară, în octombrie 2015

În cadrul Ediției 2015 a campaniei au fost distribuite în Bucureşti 500.000 de broşuri informative gratuite, informaţiile fiind transmise online şi  offline, cu sprijinul a numeroşi parteneri media, printre care şi Radio România. „Luna Asigurărilor de Locuinţe” a beneficiat de sprijinul unor  importante companii de asigurare şi de brokeraj care activează pe piaţa din România. Astfel, ASIROM VIG, GROUPAMA Asigurări, Gothaer  Asigurări Reasigurări, OMNIASIG VIG, GENERALI România, ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări, CREDIT Europe Asigurări, VERASIG Broker şi OTTO Broker   u susținut campania în calitate de Parteneri.

România apare, de asemenea, menţionată în raportul EIOPA ca făcând reale progrese faţă de anii anteriori în ceea ce priveşte activitatea pe  segmentul asigurărilor auto, cu toate că, în această materie, se înregistrează în continuare plângeri ale consumatorilor, asiguraţii reclamând faptul  că nu primesc întreaga sumă pentru repararea daunelor conform contractului sau nu primesc aceşti bani în timp util.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Asigurările europene din perspectiva consumatorilor).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!