Asigurări
Asigurările în era digitală
Autor:Andreea RADU
Vineri, 02 Octombrie 2015

Tehnologia ne influenţează activitatea zilnică şi de cele mai multe ori ne uşurează munca. De exemplu, plăţile online ne  ajută să facem tranzacţii simple şi rapide, fapt ce a condus la creşterea pemanentă a vânzărilor online în ultimii ani, inclusiv  în domeniul asigurărilor. Astfel, acest an a fost marcat de apariţia primului cadru legislativ dedicat vânzărilor online de  asigurări, ceea ce va determina schimbări importante ale practicii actuale.

Deşi în ţara noastră se practică de câţiva ani vânzarea online a poliţelor de asigurare, această formă de vânzare nu a  dispus până acum de reglementări specifice, ridicând multe semne de întrebare legate de activitatea site-urilor din  domeniu. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a constatat în ultimii ani anumite probleme şi nevoi specifice  vânzărilor online de asigurări, ceea ce a condus la apariţia primei norme în acest domeniu. În această situaţie, piaţa asigurărilor se va supune, începând cu 1 ianuarie 2016, unor noi reglementări privind comercializarea electronică a contractelor de asigurare.

Vânzările online de asigurări au fost estimate în 2014 la 10-12 milioane euro, iar în 2015,  vânzările online de asigurări, respectiv RCA şi travel, ar putea ajunge până la cel puţin 15-17 milioane euro, considerau la  nceputul anului specialiştii din piaţă, care au subliniat că nu există în prezent o centralizare a încasărilor pe acest  domeniu.

Este prima reglementare a domeniului, mult aşteptată şi cerută de către piaţa de brokeraj în ultimii doi ani,  fiind foarte necesară. Norma intră în vigoare de la 1 ianuarie şi sperăm să aducă un plus de lumină şi corectitudine în  domeniul tranzacţiilor online de asigurări, a declarat Ştefan PRIGOREANU, CEO, MILLENIUM Insurance Broker. El a explicat  ă, în prezent, pentru a emite o poliţă de asigurare nu este nevoie de o conexiune securizată, poliţa putând fi emisă oricând şi de oriunde. Vorbim de o poliţă de asigurare care poate să coste câteva sute sau câteva mii de lei, dar care, mai important, angajează  răspunderea asigurătorului, spre exemplu, de până la 5 milioane euro în cazul poliţei RCA, a adăugat Ştefan  PRIGOREANU. Acesta a precizat că societăţile de brokeraj şi-au dorit un set de reglementări care să oblige toţi intermediarii să lucreze într-un mod foarte sigur, iar noua normă prevede acest lucru. Practic, de la 1 ianuarie 2016 nu va  mai putea emite poliţe online oricine. Se va ştii exact cine a emis o poliţă, cine răspunde dacă datele nu sunt în totalitate corecte. De asemenea, faptul că în această normă de reglementare a comerţului online scrie că trebuie să prezentăm clientului multe alte criterii comparative, nu doar preţul, este foarte  important pentru că până acum nu se făcea, a spus şeful MILLENIUM Insurance Broker.

Sporirea încrederii consumatorilor

Obligativitatea prezentării setului complet de informaţii relevante aferente unei oferte de către toţi furnizorii de produse  de asigurare din online va spori nivelul de încredere în acest mediu de tranzacţionare, consideră Victor ȘRAER, Managing  Partner, OTTO Broker de Asigurare. Nu mă aştept ca noile reglementări privind acest canal de distribuţie să genereze  efecte imediate în comportamentul de consum, a declarat el.

ȘRAER a adăugat că, în acest moment, este dificil de estimat volumul vânzărilor online la nivel de piaţă. Există cu  siguranţă o categorie de clienţi care folosesc deja aceste beneficii şi numărul acestora vă creşte, dar este prematur să estimăm acum cât, cum şi în ce perioadă se va extinde dimensiunea acestui segment. Opinia mea este că, pentru  produsele de asigurare facultativă, componenta consultativă este foarte importantă şi este posibil ca rolul interacţiunii  umane să fie, în continuare, unul determinant pentru mult timp de acum înainte. În acelaşi timp, sunt mulţi specialişti  internaţionali care spun că viitorul industriei de asigurări depinde de cum vom şti să folosim Big Data. Într-o lume în care  încrederea în serviciile financiare a ajuns să lipsească este foarte important pentru clienţi să înţeleagă de ce ne trebuie  informaţiile despre ei, ce facem cu acestea şi, ceea ce este cel mai important, cum îi ajută pe ei datele pe care ni le  furnizează. Toate aceste pocese sunt de durată şi au o evoluţie impredicitibilă, mai cu seamă într-un domeniu  reglementat, a precizat şeful OTTO Broker.

Probabil că 2016 va fi mai degrabă un an de adaptare, atât pentru furnizorii de produse online, cât şi pentru consumatori.  - Victor ȘRAER, Managing Partner OTTO Broker de Asigurare

Şi Gheorghe GRAD, Managerul SRBA Broker de Asigurare, parte din grupul ceh RENOMIA, consideră că reglementarea  vânzărilor online se impune de ceva timp şi o astfel de iniţiativă legislativă a fost cerută de către operatori, care au mare  nevoie de reguli clare. Totodată, cumpărătorilor li se asigură în primul rând o încredere sporită, dar şi o standardizare a  drepturilor minime de care trebuie să se bucure aceştia. Piaţa online este acum în schimbare pentru că şi raţiunile  consumatorilor se schimbă, a spus el.

Piaţa online este acum în schimbare pentru că şi raţiunile consumatorilor se schimbă. - Gheorghe GRAD, Director General SRBA Broker de Asigurare

2016, un an de adaptare

Întrebat dacă clienţii vor fi mai interesaţi de achiziţia unei  oliţe online, în condiţiile în care nu mai este necesar să se deplaseze la un broker sau asigurător şi pot face plata  online, câștignd timp, Gheorghe GRAD a spus că în acest domeniu numărul plăţilor cu cardul online este destul de redus.  El se aşteaptă la o reducere a numărului de site-uri active care să vândă online odată cu intrarea în vigoare a normei ASF. După părerea mea, maxim 20 de site-uri contează în această piaţă şi bătălia pentru prima pagină este în continuare  foarte mare, a adăugat acesta.

Victor ȘRAER consideră că informaţiile care trebuie furnizate consumatorilor de către toate platformele online de vânzare a produselor de asigurare, potrivit cerinţelor noului act normativ, vin să suplinească într-o anumită măsură rolul consultanței. Practic, în procesul de concepere a acestor reglementări, s-au luat în considerare experienţele negative înregistrate în alte pieţe, unde segmentul online genera cele mai multe reclamaţii, pentru că se  concentra aproape în exclusivitate pe preţ, cum a fost, de exemplu, cazul Marii Britanii. Probabil că 2016 va fi mai  degrabă un an de adaptare, atât pentru furnizorii de produse online, cât şi pentru consumatori, a transmis oficialul OTTO Broker.

La rândul său, Ştefan PRIGOREANU este de părere că norma ASF este bine făcută, însă există şi aspecte care trebuie
revăzute. De exemplu, se prevede în normă că asistenţii în brokeraj nu pot deţine site-uri de vânzare, în schimb brokerii  şi asigurătorii, dar şi agenţii de asigurare – persoane juridice au această posibilitate. Personal, cred că nu e normal, în  Condiţiile în care există asistenţi în brokeraj persoane juridice care au prime intermediate mai mari decât unii brokeri  Mici. Mai mult decât atât, de anul viitor, mulţi brokeri mici vor deveni asistenţi în brokeraj pe lângă brokerii mari, după ce ei au lucrat ani de zile ca brokeri, unii dintre ei foarte corect şi disciplinat. Unii au site-uri de vânzare şi nu văd niciun  motiv pentru care aceştia nu ar putea să deţină şi să opereze în continuare un site de vânzări asigurări, aşa cum au făcut anterior. Norma are o scăpare din acest punct de vedere, sperăm să se facă o revenire, a explicat CEO-ul MILLENIUM Insurance Broker.

Sperăm ca noua normă să aducă un plus de lumină şi corectitudine în domeniul tranzacţiilor online de asigurări. - Ştefan  PRIGOREANU, CEO, MILLENIUM Insurance Broker

cât este investiţia într-un site?

Aproximativ 10.000 euro iniţial şi, dacă vrei să vinzi, trebuie investit în publicitate o sumă de cel puţin 3.000 - 5.000 euro pe lună, a explicat Gheorghe GRAD. Şi Victor ȘRAER estimează că sunt necesari zeci de mii de euro pentru a crea un site stabil, performant şi de încredere. Mai mari sunt însă costurile  lterioare, de menţinere şi de promovare. Norma privind comercializarea prin mijloace electronice a contractelor de asigurare a fost publicată în Monitorul Oficial al României partea I, nr. 641 din 24 august 2015, urmând să intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2016. În ceea priveşte entităţile  care pot derula această activitate, actul normativ include asigurătorii şi brokerii români autorizaţi de ASF, asigurătorii şi brokerii autorizaţi în alte state membre ce îşi desfăşoară activitatea în temeiul dreptului de stabilire sau a libertăţii de a  presta servicii, precum şi agenţii de asigurare subordonaţi. Brokerii de asigurare pot utiliza mijloace electronice de  comercializare a contractelor de asigurare dacă au desfăşurat activitate de brokeraj în asigurări cel puţin 12 luni de la  data autorizării ca brokeri de asigurare.

Retail-ul online

În 2014, retail-ul online autohton a depăşit cifra de 1 miliard euro, comparativ cu aproximativ 600 milioane euro în 2013,  onform estimărilor jucătorilor din domeniu. GPeC arată că cifra face referire exclusiv la produsele comercializate  online (indiferent de natura lor) şi nu la servicii, plata facturilor de utilităţi, bilete de avion, bilete la spectacole, vacanțe şi  călătorii etc.

În prima jumătate a anului 2015, românii au cheltuit cei mai mulți bani pentru produse din categoriile fashion, cărți și  materiale didactice și IT&C, urmate de home&deco și cosmetice, conform unei analize realizate de 2Parale. Românii au  scos, în medie, din buzunar, de la aproximativ 1.000 lei, pentru un pachet turistic, până la 630 lei, pentru un produs de  IT&C, respectiv 220 lei pentru categoria de home&deco și 210 lei pentru articole pentru copii.

În ceea ce privește numărul de cumpărături online generate prin intermediul 2Parale, industriile care au performat cel mai  bine au fost, în ordine, cărți și materiale didactice, fashion și asigurări.

De asemenea, datele NETOPIA mobilPay arată că circa 62% din totalul tranzacțiilor online cu cardul procesate de  companie, în primul semestru din 2015, au fost realizate de către bărbați, majoritatea lor, peste 40%, cu vârsta cuprinsă  între 25 și 34 ani. Bucureștenii sunt, în continuare, cei mai fideli utilizatori ai plății online cu cardul, peste 50% din toate  tranzacțiile intermediate de companie de la începutul lui 2015 provenind din Capitală. Următoarele orașe în care se  plătește considerabil online sunt Cluj - Napoca, Timișoara, Iași, Constanța și Brașov. 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Asigurările în era digitală).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!