Sanatate
Asigurările private de sănătate - între necesitate și eficiență
Autor:Andreea RADU, Vlad BOLDIJAR
Marti, 27 Iunie 2017

Dintotdeuna un subiect sensibil, asigurările de sănătate constituie o temă care, din păcate, cel puțin la momentul actual, preocupă prea puțin la nivel de individ. Pe de altă parte, provocarea dată de acest subiect vine într-un moment în care atât o mult așteptată reformă, cât și alte deductibilități sunt încă sub semnul întrebării.

Asigurătorii, brokerii, providerii medicali și instituții au rolul de a veni în întâmpinarea clienților cu noi tipuri de produse – customizate pe nevoile specifice pieței românești, de a dezvolta alte modele de distribuție – cele actuale dovedindu-și succesul mai mult pe segmentul asigurărilor auto, și de a contribui în mod direct și mai eficient la educația financiară a populației – sunt doar câteva dintre concluziile și soluțiile trasate de asigurătorii, intermediarii și furnizorii de servicii medicale prezenți la conferință.

Vin ani cu creșteri double-digit

În ultimii 2-3 ani, piața asigurărilor de sănătate a cunoscut o efervescență fantastică, dar pornind de la o bază mică și de aceea nu ar trebui să fim captați de procentul de creștere. Însă, intenția de cumpărare este în dezvoltare, a declarat Virgil ȘONCUTEAN, CEO, ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări.

Conform unui studiu prezentat de acesta, peste 25% dintre persoanele chestionate afirmă că și-au propus să achiziționeze o poliță.

Virgil ȘONCUTEAN estimează că vom avea mulți ani cu creșteri de două cifre pe piața asigurărilor private de sănătate. Realitatea socio-economică creează contextul perfect pentru începutul dezvoltării unei noi piețe de asigurări private de sănătate.

Referindu-se la compania pe care o conduce, deși ponderea asigurărilor de sănătate și viață în portofoliul ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări nu depășește 15%, totuși ALLIANZ este un grup care are în ADN-ul propriu aceste tipuri de asigurări. Mai mult de jumătate din afacerile grupului la nivel global sunt reprezentate de aceste componente. Vrem să aducem expertiza și pe piața românească, a precizat acesta, adăugând: În ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări, ponderea asigurărilor private de sănătate este una mică, însă numărul dosarelor de daună este echivalent numărului dosarelor de daună pe care le avem pe asigurările auto.

Virgil ȘONCUTEAN a observat câteva tendințe în ceea ce privește cererea clienților, respectiv: cresc cererile de produse care includ și „o a două părere” (second opinion), există segmente de clienți care cer acoperiri tot mai multe în străinătate și există cerințe mai mari de a avea instrumente care să fie în pas cu dezvoltarea tehnologiei - de exemplu, senzori care să crească acuratețea unui diagnostic, etc.

Majoritatea clienților pe care i-am câștigat în România în ultimii ani (...) au o sensibilitate mai mică la prețul asigurărilor. Majoritatea au renunțat la abonamente medicale și au cumpărat asigurări pentru beneficiile tangibile pe care le oferă un asemenea produs, a adăugat CEO-ul ALLIANZ-ȚIRIAC.

Avem o distribuție low-cost. Trebuie transformată

Sistemul public de sănătate este un partener, nu un concurent, dar care oferă, în principal, doar asistență socială, a declarat Sorin MITITELU, Președinte, BCR Asigurări de Viața VIG, subliniind faptul că distribuția este unul dintre principalele aspecte care ar trebui radical trasformate pentru dezvoltarea sistemului de asigurări, în special cele legate de persoane, precum polițele de viață și sănătate. Din păcate, mai toate produsele de asigurare de persoane - precum sunt cele de viață, sănătate, șomaj, accidente, sunt gestionate în principal de sistemul public. Este important să realizăm acest lucru, întrucât sistemul public va întâmpina dificultăți din ce în ce mai mari în a susține această distribuție. Există studii care arată că procesul de îmbătrânire din Europa este într-o continuă creștere. Concluzia este clară: vom avea mai multe cerințe, dar resursele sunt similare. De exemplu, în cazul pensiilor, față de situația din ziua de azi, nu vom avea o îmbunătățire nici în anul 2060.

Sorin MITITELU a evidențiat faptul că, cel puțin în cazul României, cele mai recente cifre publicate de ASF (n.red.: pentru anul 2016), sunt cam dure. Gradul de penetrare al pieței de asigurări în PIB - sub 2%, densitatea asigurărilor - circa 100 euro față de media europeană care se situează la 5%, respectiv 1.000 euro/locuitor: Diferența este majoră, mult prea vizibilă, ea arătându-ne unde ar trebui să ne aflăm. Avem nevoie de soluții. Distribuția este cheia.

În ceea ce privește companiile de brokeraj în asigurare – pricipala sursă de distribuție a asigurătorilor, la o scurtă analiză a aceluiași raport ASF, observăm că aceștia controlează piața auto, generând 70% din prime. Ei sunt principalii jucători. Dar, dacă ne uităm la venituri, 1 miliard lei din 6 miliarde - total prime intermediate, e totuși foarte puțin. Avem o distribuție low-cost. Acest model de business, cu un venit mediu de 1.500 - 2.000 lei lunar al celui implicat în distribuție este unul standard pentru România. Trebuie să dezvoltăm acest model de a face business la unul standard-premium.

În același sens, Sorin MITITELU consideră că, momentan, este greu să fie dezvoltate modele care să genereze venituri mai mari, cu alte produse de asigurare ca sursă - fiind exemplificate polițele de sănătate, întrucât omul alege calea ușoară și soluția cea mai la îndemână, mai simplă și mai ieftină, cum este RCA-ul. Înainte de orice, una dintre problemele principale ale pieței este modelul de business, care sper eu că, pe viitor, va suporta și el o modificare.

În acest sens, cred că oferirea posibilității de intrare pe piața distribuției de asigurări a cât mai multor și diversificați jucători (operatori în retail, telecom, bănci etc.) poate influența într-o măsură majoră promovarea produselor de asigurare. Limitarea și ridicarea de bariere creează probleme. Avem nevoie de a crea dimensiunea, o masă critică, care să ne dea posibilitatea de a genera business, a continuat MITITELU.

Totodată, și distribuția necesită un efort investițional, de aceea nu am nici o îndoială că vor apărea concurenți noi, veniți din zona digitală. Rapoartele arată foarte clar în ce direcție se îndreaptă consumatorii. Trebuie să fim activi și constructivi. Nu trebuie să ne opunem trendului pe partea de distribuție, a subliniat Președintele BCR Asigurări de Viață VIG.

În ceea ce privește piața de asigurări de sănătate, unde brokerii au venituri doar de 40 milioane lei, deci nici 10 milioane euro... nu prea e nimic de împărțit, de distribuit. Mesajul meu este unul clar: este de preferat să oferim accesul cât mai multor participanți. Trebuie să ajungem la cât mai mulți clienți cu cât mai multe produse.

O altă problemă identificată la nivelul pieței de asigurări voluntare de sănătate este poziționarea față de sistemul public: Cea mai mare parte a sistemului este controlat de CNAS - 80% din finanțare, restul de 20% fiind finanțat fie din surse proprii de fiecare persoană fizică, fie prin plăți directe, fie prin abonamente medicale sau prime de asigurare, a punctat reprezentantul BCR Asigurari de Viață VIG.

Totodată, acesta a arătat faptul că cele mai recente statistici subliniază faptul că salariații preferă, ca principal beneficiu, nu bonuri de masă sau alte beneficii în bani, ci o asigurare de viață sau una de sănătate, ori un abonament medical, punctând, totodată, satisfacția scăzută în ceea ce privește sistemul public: Asta e realitatea. Trebuie să fim pragmatici. Chiar dacă se alocă și mai mulți bani de la buget pentru acest sistem, tot nu se rezolvă nimic. E un mecanism care nu funcționează după legități sănătoase, nu poate produce efectele dorite.

Clientul de asigurări de sănătate, un client pe termen lung

Trebuie modificat modul de a gândi și trebuie să vedem lucrurile bune pe care le poate oferi piața de asigurări de sănătate. Este o piață care are o creștere cu două cifre și cel puțin încă 5 - 6 ani vom avea o dinamică similară. Tocmai de aceea, clientul trebuie să se afle în centrul atenției. El este punctul de plecare și, an de an, trebuie să îmbunătățim portofoliul de produse, a declarat Dan DOBRE, Commercial Manager, SIGNAL IDUNA.

Potrivit acestuia, cei mai mulți clienți ai SIGNAL IDUNA provin din zona corporate, clienți care au foarte multe opțiuni: asigurare, furnizori de servicii medicale sau chiar posibilitatea de a direcționa 2% din salariu către anumite fonduri - sumă care, la nevoie, va putea fi utilizată. Acești clienți au capacitatea de a alege.

Totodată, clienții corporate au acces la modele de asigurare internaționale: Multe din multinaționale vin cu foarte mult know-how pe această zonă de clienți. Ei trebuie reprezentați, în special de către brokeri, întrucât o astfel de tipologie de client va avea întotdeauna mult mai multă încredere într-o persoană neutră decât în furnizorul direct de asigurare, a continuat Dan DOBRE.

Pe termen lung, acesta a subliniat faptul că această piață își va continua creșterea din ultimele perioade de raportare, adăugând că un client în zona de asigurări de sănătate mulțumit este un client câștigat pe termen lung, el fiind mult mai fidel decât clienții oricăror alte tipuri de asigurări.

Oamenii, obișnuiți cu ideea că serviciile medicale sunt gratis

Este nevoie de asigurări private de sănătate în piața locală. Vestea proastă este că oamenii au fost obișnuiți cu ideea că serviciile medicale sunt gratis sau plătite de altcineva, a declarat Cristian SAS, CEO-ul ANIMA și Președinte al Colegiului Pacienților. Acesta a atras atenția asupra faptului că gaura din sistemul medical public e imensă, iar gama de servicii acoperite de sistemul public este limitată.

Cristian SAS este de părere că mulți români nu cumpără asigurări private de sănătate pentru că nu le cunosc suficient și de cele mai multe ori ajung la medic, la spital, atunci când se află în stare gravă din punct de vedere medical.

El a subliniat că oamenii află că sănătatea este scumpă pentru că ajung la medic prea târziu, când boala este într-un stadiu foarte avansat. De asemenea, românii nu sunt obișnuiți să meargă preventiv la medic, în ambulatoriu.

Conform acestuia, pacienții lasă cea mai mare parte a banilor în spital, deoarece chirurgia este serviciul cel mai costisitor. Acest lucru creează oportunități pentru asigurători, ca aceștia să acopere serviciile de chirurgie în polițele vândute.

Pacienții nu cheltuie aproape nimic până când boala nu devine critică, iar când aceasta le pune viața în pericol își vând casa și fac . . . „chetă pe Facebook, TV și la firmă”, dar, de cele mai multe ori, este prea târziu, a spus el.

Cristian SAS a mai aratăt că doar 2% din veniturile clinicilor ANIMA sunt reprezentate de asigurările private de sănătate, iar acest procent este chiar mai mic în cazul altor clinici.

Acesta a mai atras atenția asupra educației din acest domeniu. Este necesară o educație a medicilor și pacienților, a subliniat Cristian SAS, precizând că este mai complicat să educi 18 milioane de persoane, însă se poate începe mai ușor cu cei 20.000 de medici.

Trebuie să învățăm pacientul că sănătatea e scumpă și asigurarea de stat nu acoperă mare lucru, că viteza cu care are acces la diagnostic/tratament face diferența între viață și moarte și că trebuie să se asigure atunci când e sănătos, a declarat Președintele Colegiului Pacienților.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Asigurările private de sănătate - între necesitate și eficiență).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!