Asigurări
Asigurători „captivi” - uşor de zis, greu de făcut în România
Autor:Adrian MOŞOIANU
Luni, 03 Februarie 2014

Din când în când, reprezentanții unor industrii se supără pe piața de asigurări și amenință că-și fac propriul asigurător. Ideea în sine nu e rea și se practică frecvent în alte părți, dar nu e ieftin și tot cu expertiză de specialitate se face.

Recent, Prim-vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Alin BURCEA, a declarat că operatorii din domeniu intenţionează să îşi deschidă o companie de asigurări sau să înfiinţeze un fond de garantare, pentru că mulţi asigurători au renunţat să le mai încheie poliţe de insolvenţă.

182 mil. lei este cifra de afaceri consemnată în 2012 de cea mai mare agenție românească de turism, Happy Tour.

Situație dificilă

În momentul de faţă asigurătorii sunt speriaţi pentru că 3-4 tur-operatori mari au intrat în insolvenţă în acest an (2013 – n.r.) şi anul trecut. Anul acesta au mai fost şi alte aproape 100 de agenţii mici care au murit pe limba lor, dar au produs pierderi destul de mari firmelor de asigurări. Asigurătorii sunt speriaţi şi am intrat într-o zonă în care suntem blocaţi, a spus BURCEA. Oficialul ANAT a afirmat că societăţile de asigurări nu mai asigură, în principal, agenţiile mici, sau le asigură pe sume foarte mari. Sunt şi asigurători care nu mai vor să asigure deloc agenţiile, indiferent de rezultate.
Avem în studiu la ANAT două formule. Studiem două variante: să facem noi o companie de asigurări, o firmă care să aibă ca acţionari agenţiile şi să facă tot ce se poate pentru turism, de la asigurări de călătorie, asigurări storno şi asigurări de insolvenţă. O a doua idee este înfiinţarea unui fond de garantare. Vrem să facem profit cu firma de asigurări, dar scopul principal este să putem încheia poliţe pentru agenţii. Noi ştim cel mai bine ce este în domeniul nostru şi ce agenţii sunt sau nu serioase. O companie de asigurări nu prea ştie că unul e golan, dar noi ştim, a explicat BURCEA.

8 mil. lei este capitalul social necesar înființării unei societăți de asigurări generale (fără asigurări obligatorii), potrivit  reglementărilor în vigoare.

Ce presupune înființarea unei companii de asigurări

Intenția celor de la ANAT este legitimă, în condițiile în care destule agenții de turism cu business solid au de suferit din cauză că, la fel de legitim, sectorul este perceput ca prezentând grad mare de risc de către industria de asigurări, în urma cazurilor de insolvență și faliment survenite în ultimii ani. De la intenție la faptă este însă cale lungă.
Ideea constituirii unui fond de garantare pică din start, pentru că legislația relevantă în vigoare, respectiv Ordinul Ministerului Turismului nr. 235/2001, stipulează limpede că agenții economici care comercializează pachete de servicii turistice au obligația să încheie polițe de asigurare cu societăți de asigurare privind asigurarea rambursării cheltuielilor de repatriere și/sau a sumelor achitate de turiști, în cazul insolvabilității sau a falimentului agenției de turism.
Pe urmă, este de văzut în ce măsură agențiile de turism își permit (sau sunt dispuse) să pună mână de la mână și să-și blocheze suma totală de 8 milioane lei, cât este capitalul social necesar pentru înființarea unei societăți de asigurări generale, ca și ceilalți bani necesari unei investiții inițiale de asemenea anvergură. Chiar dacă s-ar rezolva și problema asta, noul asigurător s-ar supune acelorași reguli prudențiale de subscriere și evaluare a riscului ca și ceilalți actori din industrie, astfel încât să nu se rezolve de fapt nimic prin înființarea acestei noi societăți.

12,83 mil. lei este volumul de prime brute subscrise de industria românească de asigurări pe segmentul asigurărilor de pierderi financiare în primele 11 luni ale anului trecut, în creștere cu 15% față de perioada similară din 2012.

Asigurătorii captivi abundă în economiile mature

În țările dezvoltate, marile corporații, dar nu numai, dețin adesea companii de asigurări așa-numit „captive”, înființate special și exclusiv pentru satisfacerea propriilor nevoi de asigurare. Astfel de asigurători captivi funcționează ca subsidiare ale unor firme cu cele mai diverse obiecte de activitate, de la industria auto și de transporturi la energie sau turism. Există însă mai multe diferențe față de România.
În primul rând, aceste corporații își permit financiar să dețină asigurători, iar calculul economic le-a arătat că este rentabil să recurgă la această soluție. În al doilea rând, multe jurisdicții prezintă criterii de autorizare mai relaxate pentru această categorie de asigurători, atât din punct de vedere financiar, cât și birocratic sau de raportare. Ceea ce nu este cazul în România. În aceste condiții, o soluție mai avantajoasă poate pentru membrii ANAT ar fi înființarea unei companii de consultanță și brokeraj în asigurări, care să negocieze cu asigurătorii autorizați cunoscând foarte bine atât nevoile agențiilor de turism, cât și situația reală de pe această piață.

300 este numărul de agenții de turism care s-au închis în ultimii 5 ani, pierderile generate fiind de 15 milioane euro, potrivit datelor ANAT

S-a mai vorbit și în 2010

În 2010, Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) și Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) anunțau că sunt pe cale să își înființeze o companie de asigurări specializată cu sediul în Malta, care ar fi urmat să opereze în România pe baza libertății de prestare servicii în UE. Acționarii companiei ar fi urmat să fie companiile membre ale celor două asociații profesionale. Acestea și-au explicat intenția prin aceea că există foarte multe întârzieri la plata daunelor din partea unor asigurători, aspect în privința căruia Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) ar fi refuzat să intervină, ceea ce i-ar încuraja pe rău-platnici să persiste în acest comportament. 
Cele două asociații mai menționau ca avantaje faptul că perioada de înființare a unei firme de asigurări este de cel mult două luni în Malta, față de minimum șase luni in Romania, iar impozitul pe profit acolo este de doar 4%. Nu s-a mai auzit nimic de acest proiect din 2010 încoace.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Asigurători „captivi” - uşor de zis, greu de făcut în România).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!