Eveniment Internaţional
Azerbaidjan: XPRIMM coorganizator al Forumului Internațional de Asigurări
Autor: Oleg DORONCEANU; Vlad PANCIU
Azer ALIYEV, Executive Director, Azerbaijan Insurance Association
Samir SHARIFOV, Ministry of Finance, Azerbaijan
Namik KHALILOV, Head of State Insurance Supervision Service, Ministry of Finance, Azerbaijan
Chingiz MEHDIYEV, Chairman of the Management Board AZ Re, Azerbaijan
Igor SHEKHOVTSOV, Director, International Business Dept., UNITY Re, Russia
Sergiu COSTACHE, Președinte Media XPRIMM, România
Ahmet CELEBILER, Insurance Practitioners' Association, Turkey
Ulf LEMOR, Consultant AVUS Group, Austria
Richard J. Nathschlager , Vice Chairman of the Management Board, CEE& CIS, AUDATEX, Austria
Kleman Malcan, Head of Office AVUS Group, Greece
Tomas SINICKI, Managing Director NEXUM IT, Lithuania
Romeo JANTEA, Managing Partner, Insurance Training & Consulting
Jetse De VRIES, CEO, ING Emeklilik, Turkey
Paul WARREN, Managing Director, WARREN FAM Actuary, UK
George KOUTINAS, Managing Director, KOUTINAS - Insurance & Reinsurance Brokers, Greece
Oleg DORONCEANU, Russia & CIS Coordinator, Media XPRIMM, România
Echipa Media Xprimm , alături de gazda AIIF și moderatorii conferințelor

Ţările din Caucaz au făcut deja primii paşi în direcţia modernizării pieţei de asigurări şi a stimulării investiţiilor străine în acest domeniu, creând condiţiile necesare pentru evoluţia segmentului de profil. Azerbaidjan este de departe “vedeta” regiunii, rezervele de petrol şi gaze naturale stimulând dezvoltarea accelerată a economiei şi implicit a asigurărilor, care încep să deţină o pondere tot mai importantă în PIB-ul ţării.

Deşi investiţiile în economia naţională a Azerbaidjanului sunt pe un trend crescător (17,3 miliarde USD in 2010, din care 5 miliarde euro investiţii în industria petrolieră), segmentul de asigurare a avut mai puţin de câştigat, pe fondul unei slabe culturi de asigurare a populaţiei şi al lipsei unor măsuri eficiente de stimulare. În acest context, în perioada 7-8 iulie, a fost organizată la Baku cea de a doua Ediţie a Forumului Internaţional de Asigurări – AIIF-2011, axată pe analiza direcţiilor de dezvoltare a pieţei locale de asigurare, precum şi a celor din regiune.
Evenimentul a fost organizat de către Asociaţia Asigurătorilor din Azerbaidjan, în parteneriat cu Media XPRIMM şi cu sprijinul Ministerului de Finanţe din Baku şi al celor mai importante societăţi locale de profil. Peste 150 de reprezentanţi ai companiilor de asigurare şi reasigurare, brokeraj şi instituţii financiare din Europa de Est, Asia Mijlocie şi Caucaz, Turcia şi ţările din spaţiul CSI au participat la lucrările conferinţei, alături de autorităţi şi companii din domenii conexe.
AIIF-2011 a reprezentat un prilej excelent pentru un schimb eficient de experienţă cu liderii locali, stabilirea unor contacte de afaceri şi dezvoltarea relaţiilor de parteneriat, în paralel cu evidenţierea potenţialului şi avantajelor investiţiilor în ţările Asiei Mijlocii şi în Caucaz.
Evenimentul a inclus o tematică deosebit de consistentă, fiind susţinute numeroase prezentări de către reputaţi specialişti de talie internaţională. De asemenea, cu ocazia AIIF-2011 a fost lansat şi INSURANCE Profile – Azerbaijan, publicaţie care conturează o imagine de ansamblu a economiei azere şi a evoluţiei pieţei locale de asigurări în anul precedent.

Creşterea asigurărilor a devansat evoluţia PIB-ului
Din 2003 şi până în 2010, PIB-ul Azerbaidjanului a crescut de peste 3 ori, iar salariul în economie de peste 4 ori, PIB-ul pe cap de locuitor atingând 10.000 USD, a declarat Samir SHARIFOV, Ministru de Finanţe al ţării gazdă, în deschiderea lucrărilor AIIF–2011. În 2010, PIB-ul a atins valoarea de circa 46,5  miliarde euro, în creştere cu 5% faţă de anul precedent, iar salariul mediu pe economie a urcat la 406 USD pe cap de locuitor.
Evoluţia economiei ţării a fost un impuls şi pentru creşterea cererii pentru produsele de asigurare, astfel că, din 2003 şi până în 2010, segmentul de asigurare a crescut de peste 3,7 ori şi a atins valoarea de circa 155 milioane euro, a punctat oficialul azer. În acest moment, pe piaţa locală de asigurări operează 25 de companii non-viaţă, 3 asigurători de viaţă, o companie de reasigurări şi 7 brokeri. În ceea ce priveşte concentrarea pe piaţa azeră la nivelul anului 2010, primele 10 companii realizează 80% din subscrieri.

Introducerea asigurărilor obligatorii, în obiectivul reformelor legislative
Pornind de la gradul redus de penetrare a asigurărilor în PIB-ul ţării şi având în vedere că densitatea asigurărilor pe cap de locuitor are o valoare de doar 18 euro pe an (comparativ cu 7 euro în anul 2003), autorităţile au înţeles necesitatea implementării unor măsuri care să ducă la creşterea gradului de acoperire în asigurări. Astfel, în ultimii ani au fost adoptate şi o serie de acte normative menite să impulsioneze piaţa, printre care menţionăm Legea despre Asigurări din 2008, introducerea asigurărilor obligatorii pentru accidente de muncă şi Legea pentru asigurările RCA în 2010. De asemenea, de curând a fost introdusă şi asigurarea obligatorie a locuinţelor, urmând ca în perioada imediat următoare să fie elaborat şi mecanismul de implementare a acesteia.
Cultura de asigurări este încă la un nivel scăzut, iar oamenii nu au această obişnuinţă de a se asigura. Cea mai eficientă soluţie în prezent este introducerea unor clase de asigurări obligatorii, astfel încât oamenii să intre cât mai des în contact cu această industrie şi, în timp, să conştientizeze şi utilitatea acesteia, a precizat Azer ALIYEV, Director Executiv, Asociaţia Asigurătorilor din Azerbaidjan.
De asemenea, mecanismul implementării asigurărilor obligatorii în general şi al celor de locuinţă în particular este unul complex şi necesită o abordare specifică. Avantajul este că partenerii azeri pot să înveţe din experienţa internaţională, astfel încât reformele se vor aplica mai rapid, iar greşelile vor fi evitate, a punctat Ahmet CELEBILER, Member of the Board, Insurance Practitioners' Association, şi unul dintre moderatorii evenimentului.
De altfel, dezvoltarea culturii de asigurări a populaţiei rămâne un obiectiv primordial, astfel că am demarat în 2011 o amplă campanie publică de informare a populaţiei, care include materiale publicitare în presă şi la TV, radio şi seminarii tehnice de specialitate, a declarat Namic KHALILOV, Directorul Serviciului de Supraveghere a Asigurărilor.

Criza determină creşterea capitalizării asigurătorilor azeri
Efectele crizei economice nu sunt de neglijat, astfel că în 2008 şi 2009 creşterea economică a fost mult mai moderată, o serie de proiecte de infrastructură au avut întârzieri, iar investiţiile în industria petrolieră au cunoscut o uşoară scădere. Pornind de la aceasta, în perioada 2006-2009, primele subscrise de asigurătorii azeri au fost în scădere, iar daunele în creştere. Mai mult, capitalizarea companiilor s-a diminuat, iar veniturile au avut un trend descendent. Pentru a clarifica puţin cauzele acestui fenomen, ţinând cont de specificul pieţei azere de asigurări, putem să grupăm subscrierile companiilor de profil în mai multe categorii, după cum urmează:
1) Prime încasate urmare a operaţiunilor de fronting, care deţin o pondere de 30% în total subscrieri şi vin din proiecte mari în domeniul energiei, construcţii şi aviaţie. Acestea sunt cedate într-o proporţie de 30% în afara ţării;
2) Prime subscrise din activitatea de creditare realizată de bănci – 35% în total subscrieri;
3) Prime colectate de pe urma vânzărilor de poliţe către persoanele fizice şi juridice – 35%.
Odată cu apariţia crizei în 2008, creditarea populaţiei s-a diminuat semnificativ, iar afacerile pe segmentul de corporate au scăzut şi ele, ceea ce a dus inevitabil la o descreştere a subscrierilor asigurătorilor. În anul 2010 suntem martorii unei reveniri a pieţei, ceea ce denotă o preocupare a liderilor companiilor pentru diversificarea afacerilor, precum şi demararea unor proiecte mari de infrastructură.
În acelaşi timp, autoritatea de supraveghere a introdus noi cerinţe privind capitalizarea asigurătorilor, astfel că în 2011 capitalul trebuie să atingă valoarea de 4 milioane euro pentru asigurători şi 8 milioane euro pentru reasigurători, iar până în 2012 cerinţele sunt de 5 milioane euro şi, respectiv, 10 milioane euro.

Evoluţie de 30% în primele 5 luni din 2011
Revigorarea economiei naţionale, în paralel cu diversificarea afacerilor asigurătorilor, precum şi introducerea unor noi produse de asigurări obligatorii au dus la o evoluţie a subscrierilor de 30% în primele 5 luni din 2011. Astfel, primele colectate pe clasele de asigurări obligatorii au atins în perioada de referinţă 23,8 milioane euro, în creştere cu 94% comparativ cu perioada similară din anul 2010.
În acelaşi timp, societăţile specializate pe segmentul de asigurări de viaţă au subscris prime în valoare de 6,6 milioane euro, deţinând o pondere de 14% din total subscrieri. Totodată, despăgubirile plătite au atins valoarea de 8,6 milioane euro.
Potrivit lui Namic KHALILOV, asigurările de viaţă sunt vândute de către 3 companii la nivel local (în total sunt 28 de asigurători), dintre care PASHA Hayat a subscris circa 3 milioane euro, urmată de ATESHGAH (2,4 milioane euro) şi QALA Hayat - 1,2 milioane euro.
Ţinând cont de faptul că în Azerbaijan există 9 milioane de locuitori, asigurătorii ar trebui să îşi dubleze eforturile pentru dezvoltarea acestui segment. În acest sens, un bun model de urmat ar fi Turcia, unde gradul de penetrare a asigurărilor de viaţă în PIB este de 0,2%, iar noi am reuşit să vindem 300 mii de poliţe în timp de un an, a declarat Jetse De VRIES, CEO, ING Turcia.
De asemenea, nu trebuie să aşteptăm momentul când se va schimba mentalitatea oamenilor în Azerbaidjan, trebuie să acţionăm acum. Cheia succesului constă în dezvoltarea reţelelor de agenţi şi într-o abordare profesionistă a potenţialilor clienţi, prin care să fie explicate avantajele poliţei de asigurări de viaţă, a punctat şi moderatorul secţiunii dedicate asigurărilor de viaţă şi bancassurance, Romeo JANTEA, Managing Partner, INSURANCE Training & Consulting.
Potrivit noilor modificări legislative care au intrat în vigoare în luna martie a acestui an, activitatea de asigurări de viaţă poate fi practicată doar de către companiile specializate.

Liderii azeri estimează creşteri de minim 10-15% în 2011
După doi ani de scădere, urmare a crizei economice, introducerea asigurărilor obligatorii va determina creşterea pieţei de profil din Azerbaidjan, preconizează Chingiz MEKHTIYEV, Preşedinte AZ Re, singurul jucător local de pe piaţa de reasigurări din această ţară, în cadrul AIIF-2011. Creşterea aşteptată pentru 2011 este de 10 procente, în timp ce în 2012 industria ar putea ajunge la 240 milioane euro (evoluţie de 12% faţă de 2011).
AZ Re îşi axează prognoza optimistă pentru piaţa azeră pe recenta adoptare a Legii pentru asigurările obligatorii, care se refera la obligativitatea încheierii de poliţe RCA, asigurări de locuinţe, de călătorie, precum şi răspunderi civile.
Un alt factor pozitiv pentru noul trend al pieţei ar putea fi, conform Preşedintelui AZ Re, şi stimularea sectorul asigurărilor, prin eliminarea impozitului pe profit în cazul în care acesta este utilizat pentru majorarea capitalului companiilor de asigurări. De asemenea, Preşedintele AZ Re a mai menţionat recenta intrare pe piaţă a unor jucători specializaţi pe asigurările de viaţă.

AIIF – o tradiţie de succes
Deşi se află la cea de a doua Ediţie, evenimentul va fi organizat anual, în mod tradiţional în luna iulie, fiind unul dintre cele mai relevante forumuri dedicate pieţelor de asigurări din Caucaz şi Asia Mijlocie. Dinamica ridicată de creştere a acestor pieţe în următorii ani, stimulată şi de bogăţiile naturale care atrag an de an investiţii majore în regiune, constituie cea mai bună premisă în acest sens.
Nu in ultimul rând, evenimentul oferă un prilej excelent pentru schimbul de experienţă între pieţele din regiune şi cele din CEE şi Vestul Europei, transferul de know-how fiind vital pentru evoluţia sănătoasă şi profitabilă a segmentului de asigurare din aceste ţări.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Azerbaidjan: XPRIMM coorganizator al Forumului Internațional de Asigurări).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!