Asigurări
Bancassurance – O nouă etapă în distribuţia asigurărilor
Autor:Andreea RADU
Luni, 02 Mai 2016

A doua ediţie a conferinţei XPRIMM Time for Business din acest an a avut loc în aprilie, la Bucureşti, având ca temă distribuţia asigurărilor prin canalul bancassurance. Evenimentul a reprezentat o platformă de discuţii libere asupra evoluţiilor legislative şi provocărilor specifice colaborării dintre instituţiile bancare şi companiile de asigurare.

Specialiştii din domeniul asigurărilor şi profesioniştii din domeniul bancar au arătat că bancassurance-ul, canalul de distribuţie a produselor de asigurare prin intermediul băncilor, are o contribuţie majoră pe piața asigurărilor de viaţă, acest tip de distribuţie fiind mai puţin întâlnit în cazul asigurărilor generale. Totodată, bancassurance-ul reprezintă, la nivel global, principalul canal de distribuţie al asigurărilor de viaţă, iar în România există oportunităţi de creştere constantă în următorii ani.
O influenţă importantă asupra operaţiunilor bancassurance o va avea implementarea Directivei europene privind Distribuţia Asigurărilor – IDD, care va creşte importanța băncilor în distribuţia produselor de asigurare, dar va aduce şi o serie de costuri suplimentare cu autorizarea personalului, procesarea unui număr superior de documente etc.
Totodată, printre aspectele semnalate de reprezentanţii băncilor şi asigurătorilor s-au remarcat: necesitatea creşterii educaţiei financiare în rândul consumatorilor, diversificarea produselor şi serviciilor oferite clienţilor, adaptarea tehnologică, dar şi procesul anevoios în emiterea poliţelor obligatorii de locuinţe (PAD).

„Rol cheie” în recâştigarea încrederii asiguraţilor?

Distribuţia asigurărilor în sistem bancassurance reprezintă o soluţie de viitor şi va continua să se dezvolte pe piaţa din România, a declarat Marius VORNICEANU, Vicepreşedinte - Sectorul asigurări, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiară. Viitorul este cu totul altul pe piaţa de intermediere şi sistemele moderne permit dezvoltarea acestei modalităţi de intermediere şi vânzare a produselor de asigurare prin intermediul băncilor, a spus Marius VORNICEANU. El a arătat că bancassurance-ul este principalul canal de distribuţie în multe ţări, având o pondere de peste 50% în ceea ce pri­veşte produsele de asigurare de viaţă (ex., Franţa, Italia, Spania, Austria), iar în Por­tugalia ponderea urcă chiar la peste 80%.
Pentru România nu există studii exacte privind distribuţia prin bancassurance, însă ASF estimează că deţine o pondere de circa 30% din primele brute subscrise pe segmentul asigurărilor de viaţă, sub media europeană. Dacă pe segmentul asigurărilor de viaţă perspectiva bancassurance este bună, trebuie să vedem cum dezvoltăm acest canal de distribuţie pe segmentul asigurărilor generale, unde are o pondere scăzută, de sub 10% la nivel european, a precizat Marius VORNICEANU.
Oficialul ASF a arătat că dezvoltarea bancassurance va juca un rol cheie în recâştigarea încrederii asiguraţilor, care se poate realiza doar prin implicarea activă a unor profesionişti în relaţia directă cu potenţialii clienţi. De asemenea, experienţa din sectorul bancar poate aduce plus-valoare şi un nivel superior de consiliere și educaţie financiară pentru consumatori.
Bancassurance-ul nu trebuie să reprezinte doar o simplă vânzare a poliţelor de asigurare, ci presupune în prealabil informarea corectă, completă şi îndrumarea profesionistă a clientului către un anumit produs de asigurare, a atras atenţia VORNICEANU. Acesta a mai arătat că în urma intrării în vigoare a Directivei privind Distribuţia Asigurărilor - IDD va creşte importanța băncilor în distribuţia produselor de asigurare.

Bancassurance 2020: 50-60% din PBS pe life

Distribuţia asigurărilor prin bancassurance se va dezvolta în anii următori şi pe piaţa din România, urmând să deţină, în anul 2020, o pondere de circa 50% din piaţa asigurărilor de viaţă, faţă de aproximativ 30% în prezent, conform estimărilor făcute de Vlad ANTONIU, Directorul Comercial al ERGO România.
Sorin MITITELU, Preşedinte Directorat, BCR Asigurări de Viaţă VIG, este mai optimist şi anticipează că ponderea canalului bancassurance va ajunge, în anul 2020, la 60% din primele brute subscrise pe segmentul asigurărilor de viaţă. Astfel, băncile vor intermedia în 2020 asigurări în valoare de circa 1,5 miliarde lei pentru 2,5 milioane de asiguraţi.
Acest canal de distribuţie este singurul motor de creştere rapidă a pieţei de asigurări şi, în special, a celei de viaţă, a subliniat Sorin MITITELU. Acesta a arătat că bancassurance-ul este important pentru piaţa din România pentru că băncile au cea mai mare reţea de distribuţie: 50.000 de salariaţi, 6.000 de unităţi, 9.000 ATM-uri, internet banking, call center şi alte canale. De asemenea, băncile au cea mai mare bază de clienţi, respectiv 12 milioane de persoane.
Potrivit lui Vlad ANTONIU, băncile din Uniunea Europeană au intermediat prime de asigurări de viaţă în valoare de 218 miliarde euro în 2014, în creştere cu 11% faţă de anul precedent, când au însumat 190 miliarde euro. Pe asigurările generale nivelul este mult mai mic, de doar 33 miliarde euro, faţă de 32 miliarde euro în 2014.
Vlad ANTONIU a arătat că o strategie de bancassurance puternică poate genera venituri importante fără costuri de capital pentru bancă. În acelaşi timp, adaptarea rapidă la reglementările europene – Solvency II, KID, IDD – poate pune presiune în privinţa unor costuri mai mari, dar, în același timp, creează o piaţă reglementată uniform şi oportunităţi de creştere pe acest segment.
Participantă la eveniment, Cati STOICAN, Directorul General Adjunct al SAFETY Broker, a precizat că brokerul poate avea un rol important în vânzarea asigurărilor prin bancassurance. Brokerul are personal specializat pe sectoare de activitate şi produse de asigurare destinate fiecărui domeniu, el are know-how-ul necesar creionării unor parteneriate concretizate de cele mai multe ori prin protocoale de colaborare destinat bancassurance-ului, prin creionarea împreună cu asigurătorul a unor produse financiare care să fie simplu de vândut şi simplu de înţeles atât pentru angajaţii bancari, cât şi pentru client, şi nu în ultimul rând,  brokerul acordă asistenţă pentru riscuri speciale, consiliere profesionistă în gestionarea activelor şi managementul riscurilor.
La rândul său, Călin RANGU, Director, Direcţia Protecţia Consumatorului, ASF, şi Preşedinte al ISF - Institutul de Studii Financiare, a subliniat că un consumator trebuie să fie informat corect, complet şi să înţeleagă foarte bine produsul pe care îl cumpăra. Astfel, în contractul de asigurare trebuie folosiţi termeni pe care consumatorii să îi înţeleagă. Agenţii de asigurare şi reprezentanţii băncilor trebuie să acorde explicaţii şi informaţii complete potenţialilor asiguraţi cu privire la elementele specifice produsului de asigurare, în special asupra riscurilor care sunt sau nu acoperite prin poliţa aferentă contractului de credit, a subliniat Călin RANGU. 
 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Bancassurance – O nouă etapă în distribuţia asigurărilor).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!