Cover Story
BILANȚ 2017 TENDINȚE 2018
Autor:Daniela GHEȚU, Vlad BOLDIJAR, Andreea RADU
Marti, 09 Ianuarie 2018

Așa cum v-am obișnuit, numărul special pe luna decembrie al Revistei PRIMM îşi propune să realizeze un succint bilanț al pieței pentru anul care tocmai se încheie, respectiv să traseze, cu ajutorul reprezentanților autorităţii de supraveghere, ai asociaţiilor profesionale, dar şi ai jucătorilor din industrie, tendințele pentru anul care ”bate la ușă”.

Parcurgând primele pagini ale revistei, puteți parcurge atât retrospectiva evenimentelor care au marcat sectorul asigurărilor de-a lungul anului 2017, în viziunea reprezentanților pieței, previziunile pentru anul 2018 pentru cele mai importante linii de business (viață, auto și locuințe), pentru piața de brokeraj și cea de pensii private.

După cum au previzionat specialiştii în urmă cu un an, RCA-ul a rămas vedeta pieţei de asigurări şi în 2017, dar cu schimbări mai spectaculoase decât au preconizat. Asigurările auto încă predomină piaţa locală, iar pentru 2018 jucătorii din domeniu speră să vadă o creştere mai mare a segmentului CASCO.

2017
RCA cu acceleraţia la maxim. Ce urmează?

În anul 2017 am putea spune că a început o nouă eră pentru asigurările RCA, cu schimbări importante în ceea ce priveşte legislaţia. Astfel, Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie – cunoscută ca Legea RCA – a intrat în vigoare pe 12 iulie a.c. şi a adus schimbări importante pentru industrie. Aceasta este prima lege dedicată exclusiv segmentului RCA.

Pentru a se asigura punerea în aplicare a prevederilor Legii RCA, ASF a elaborat Norma RCA (Norma nr. 20/2017). Intrată în vigoare la 1 august 2017, Norma reglementează mecanismele de implementare a noii legi şi aduce clarificări în ceea ce priveşte o serie de prevederi.

Anul 2017 a început sub imperiul prevederilor OuG nr. 54/2016, care au avut menirea să echilibreze piața și să elimine anumite disfuncționalități care au afectat funcția critică pe care o îndeplinește această asigurare la nivelul consumatorilor și agenților economici. Legea RCA a prevăzut noi mecanisme, precum tariful de referință, ca element orientativ, asiguratul cu risc ridicat, decontarea directă, ca mecanism ce favorizează fidelizarea clienților, posibilitatea de răscumpărare a daunei și un sistem bonus-malus echitabil, care au contribuit la eliminarea unor distorsiuni manifestate în piață, a declarat Cornel COCA CONSTANTINESCU, Vicepreşedinte, Sectorul Asigurări – Reasigurări, Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Adrian MARIN, Preşedinte, UNSAR, a subliniat că piața asigurărilor auto a trecut în ultimul an prin câteva modificări esențiale ale cadrului legislativ, iar companiile de asigurări au depus eforturi considerabile pentru a se conforma și a le implementa în timp util, cu scopul de a maximiza beneficiile aduse clienților.

Legea nr.132/2017, însoțită de Norma nr.20/2017, au adus noutăți absolute, punând accent pe o creștere a calității serviciilor la nivel sectorial. Modificările legislative care au dus la o schimbare de paradigmă a acestui segment de business, venind în mod direct în sprijinul asiguraților, sunt decontarea directă, noul sistem bonus-malus și posibilitatea asiguratului de a folosi clasa bonus cea mai favorabilă pentru toate mașinile pe care le deține în proprietate, tarife de referință, asiguratul cu risc ridicat, factorul N, acoperiri noi sau primirea de informații despre expirarea poliței. Toate acestea au echilibrat un segment de piață în care factorul determinant este prețul, a adăugat Adrian MARIN.

Conform acestuia, RCA-ul a rămas cea mai importantă linie de business din piața locală însă, spre deosebire de anii anteriori, s-a putut observa un grad mai mare de concentrare a pieței. Concomitent cu un ușor recul la nivelul primelor brute subscrise, numărul de contracte a sporit cu 18%, pe fondul emiterii unui număr mai mare de contracte pe alte perioade decât 6 sau 12 luni.

Cadrul legal ce reglementează piața asigurărilor a fost îmbunătățit în acest an, iar prin aceste noi măsuri, precum și prin implementarea Directivei Solvency II, am făcut pași înainte spre stabilizarea acestei piețe și consolidarea ei. Piața și-a menținut ritmul de creștere, cu o linie predominantă în continuare a asigurărilor auto, și considerăm că am făcut pași importanți în sporirea încrederii consumatorilor față de această industrie, a spus, la rândul său, Mihai TECĂU, Preşedinte Directorat, OMNIASIG Vienna Insurance Group.

Şi Juraj LELKES, CEO, ASIROM Vienna Insurance Group, a atras atenţia că 2017 a adus schimbări semnificative, fiind un an marcat de progres şi iniţiativă. Pe partea de asigurări auto, semnificativă a fost implementarea serviciului de decontare directă, un instrument creat în favoarea clientului şi primit foarte bine de către aceştia, a spus el.

Anul acesta, cea mai pregnantă modificare din industria asigurărilor a fost redefinirea cadrului legislativ care a introdus o serie de noutăţi absolute. Toate acestea au generat schimbări semnificative în fluxurile interne de lucru. În acest context, efectele lor asupra activităţii de asigurare vor putea fi cuantificate cu mai mare precizie în perioada următoare. Un prim efect observat al acestor modificări a fost că, deşi dimensiunea parcului auto a crescut, şi odată cu el şi numărul de maşini asigurabile, volumul de subscrieri RCA s-a comprimat uşor pe fondul reducerii primei medii şi a perioadelor asigurate. Estimăm că acest trend a continuat în trimestrele III şi IV ale acestui an şi va putea fi analizat mai detaliat când rezultatele pieţei vor fi disponibile, a declarat Daniela PENE, Director Divizie Vânzări şi Marketing, GENERALI România.

Virgil ȘONCUTEAN, Director General, ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări, a arătat că segmentul RCA a ieşit din perioada de plafonare, însă rămâne o zonă de monitorizare foarte atentă. Vom vedea în ce măsură am învăţat din experienţele ultimilor 2-3 ani. Pe de altă parte, rezultatele la 6 luni ne arată faptul că piaţa RCA este concentrată în proporţie de peste 70% în jurul a trei jucători, iar acesta este un motiv de îngrijorare, a adăugat el.

Avansul tehnologic, o provocare pentru CASCO

Segmentul CASCO rămâne în continuare o provocare pentru orice jucător din piaţa de asigurări auto. Şi asta pentru că vorbim de o industrie care în sine este dinamică, marcată de inovaţie, atât în crearea de autovehicule sprijinite de tehnologii noi, de ultimă generaţie, dar şi pentru că profilul conducătorilor auto este în continuă schimbare, a declarat Anca BĂBĂNEAȚĂ, CEO, Gothaer Asigurări Reasigurări.

Vorbim despre concepte noi de „car sharing” care se dezvoltă din ce în ce mai mult, autovehicule care permit conducerea acestora cu ajutorul sistemelor „driver-assist” - sisteme de prevenţie accident încorporate în modul automat de funcţionare sau chiar de sistemul „self driving”, sistem în care interacţiunea umană poate fi redusă la zero, a adăugat aceasta.

La rândul său, Virgil ȘONCUTEAN a subliniat că avansul tehnologic este o tendinţă care, în viitorul apropiat, va schimba foarte mult piaţa CASCO. Gradul de îmbătrânire privind parcul auto reprezintă o provocare pentru asigurările CASCO. O altă provocare este dată de concentrarea maşinilor noi pe leasingul financiar şi operaţional care schimbă structura pieţei, a mai spus acesta.

Conform Ancăi BĂBĂNEAȚĂ, piaţa este în continuă evoluţie, vom vedea probabil schimbări din ce în ce mai accelerate în anii următori şi, în acest context, asigurătorii va trebui să îşi adapteze produsele.

Specifică pentru liniile auto şi mai ales pentru CASCO este tendinţa de îmbătrânire accelerată a parcului auto. În ultimii zece ani, numărul de maşini a crescut cu peste 2,5 milioane, dar ponderea celor cu vechime de până la 5 ani a coborât de la 36% la 8%. O adaptare a produselor va fi astfel vitală pentru a putea extinde baza de clienţi, este de părere Daniela PENE.

În opinia lui Flavius STANCIU, Director Subscriere Asigurări Auto, Cargo, Maritime și de Persoane, GARANTA Asigurări, cele mai importante tendințe și provocări pe piața asigurărilor în anul 2017, pe segmentul auto, ar putea fi creionate în jurul creșterii acerbe a concurenței în aria asigurărilor auto, fapt benefic pentru consumatori. Totodată, putem adăuga dezvoltarea produselor de nișă, aferente asigurărilor auto, cum ar fi cele pentru perioada vacanței, produse de călătorie (bagaje, anularea vacanței) și accidente persoane, dar și clauze suplimentare ale asigurărilor CASCO: asistență rutieră (atașată inclusiv RCA–ului), precum și de altă natură (protecție juridică etc.), a adăugat el.

În plus, putem vorbi și de modificarea cadrului legislativ cu privire în primul rând la eliminarea taxelor auto, ceea ce a condus la creșterea parcului auto, însă cu scăderea drastică a vârstei medii a acestuia, dar și la reducerea semnificativă a autovehiculelor înmatriculate în străinătate (BG, UK, IRL), însă cu loc obișnuit de staționare (circulație) în România. Toate acestea influenţează atât segmentul RCA, cât şi cel CASCO.

Şi James GRINDLEY, CEO, CertAsig, a atras atenţia că asigurările auto continuă să fie subiectul principal al pieţei de asigurări, cu diverse modificări pe RCA. Piaţa asigurărilor auto reprezintă aproximativ 75% din primele brute subscrise pe asigurări non-viata. Brokerii continuă să îşi crească portofoliul asigurărilor de viaţă şi caută să îşi diversifice clasele de asigurări non-auto, care sunt sustenabile şi mai profitabile. Această strategie generează o competiţie mai mare, a spus acesta.

Oportunităţi şi Ameninţări pentru piaţa auto în 2018

În zona asigurărilor auto previzionăm o ușoară creștere a pieței susținută de linia CASCO. În contextul unei piețe în care modificările legislative pe RCA au fost destul de multe, iar provocările pe asigurările facultative sunt mari, având un parc auto în continuă îmbătrânire, nu putem vorbi de o dezvoltare consistentă a pieței, ci de o preocupare comună pentru stabilitate și pentru siguranță rutieră. În ultimii 10 ani, parcul auto național a crescut, dar ponderea vehiculelor cu vechime 0 – 5 ani s-a redus de la 36% la doar 8%, iar vehiculele cu vechime de peste 10 ani sunt în proporție mai mare de 70%. Astfel, provocarea pieței de asigurări în acest context este găsirea de soluții asigurative pentru actualul parc auto, aflat în proces continuu de îmbătrânire, dar și pentru autovehiculele de nișă (hibride/full electrice), în creștere și pe piața din România, a declarat Alexandru GRIGORESCU, Coordonator al Secţiunii de Asigurări Auto din cadrul UNSAR.

La rândul său, Flavius STANCIU a afirmat că o evoluție importantă a pieței de asigurări auto, care s-a făcut deja observată, este dezvoltarea pregnantă a vânzării online, combinată cu introducerea sistemelor telematice (pay as you drive).

În 2018, mizăm pe stabilitatea şi predictibilitatea segmentului RCA, astfel încât jucătorii să îşi poată concentra întregile resurse pe creşterea calităţii serviciilor. S-a intrat deja într-un nou ciclu, în care există premisele ca preţul să nu mai fie argumentul principal în decizia de cumpărare a unei poliţe RCA. Totuşi, am putea asista la o tendinţă de creştere a daunei medii, pe fondul modificărilor de ordin fiscal şi ale evoluţiei cursului de schimb, cu impact asupra preţului pieselor şi orelor de manoperă din unităţile reparatoare, prognozează Daniela PENE.

În acelaşi timp, evoluţia liniei CASCO, deşi beneficiază de premise favorabile, poate fi puternic influenţată de mai mulţi factori. Potenţiala reintroducere a timbrului de mediu ar putea avea ca efect scăderea numărului de înmatriculări. De asemenea, introducerea decontării directe pe RCA trebuie bine explicată, având în vedere confuziile care pot apărea între această clauză şi o poliţă CASCO. Un rol important aici îl au atât asigurătorii, instituţiile competente, cât şi mass-media, astfel încât să prezinte corect şi obiectiv diferenţele dintre cele două, a adăugat ea.

Conform Danielei PENE, o tendinţă pozitivă se remarcă pe piaţa vehiculelor electrice sau hibride, care s-a aflat în continuă dezvoltare. Din cauza dimensiunii sale reduse, aceasta poate fi considerată încă o nişă fără impact consistent în business.

Totodată, Juraj LELKES consideră că dificultăţile pe care piaţa le va întâmpina în 2018 sunt legate de implementarea Directivei Europeane privind Distribuţia în Asigurări - IDD (Insurance Distribution Directive) şi de Regulamentul privind protecţia datelor cu caracter personal - GDPR (General Data Protection Regulation).

FGA plăteşte sute de milioane de lei în urma falimentelor

În 2017, efortul principal a fost canalizat în îmbunătăţirea în continuare a capabilităţilor organizatorice şi operaţionale ale FGA, precum şi în consolidarea echipei pentru menţinerea unei cât mai bune motivări şi coeziuni astfel încât să ne atingem obiectivele propuse: de a soluţiona/finaliza dosarele de daună ale societăţii ASTRA Asigurari într-un termen cât mai scurt, de a accelera procesul de analiză şi aprobare la plată, de a răspunde într-un termen cât mai scurt solicitărilor petenţilor, a declarat Carmen RADU, Preşedinte, FGA - Fondul de Garantare a Asiguraţilor.

Până la 31 octombrie 2017, Comisia Specială a aprobat la plată suma de 342,1 milioane lei, din care 286,1 milioane lei pentru creditorii ASTRA, în timp ce pentru creditorii CARPATICA Asig s-au aprobat 50,2 milioane lei. De asemenea, FGA a aprobat și suma de 5,8 milioane lei pentru creditorii FORTE Asigurări. Din cele 63.398 de cereri de plată aprobate de către Comisia Specială, un număr de 81 au avut valoarea maximă la plată de 450.000 lei.

Pentru 2018, Carmen RADU consideră că, în ceea ce priveşte produsele de asigurări, anul ar trebui să însemne tehnologie şi inovaţie. Să se lanseze produse adaptate nevoilor clienţilor şi în concordanţă cu noul regim de management al riscului (Solvency II). De asemenea, e posibil să mai aibă loc mişcări pe piaţă (fuziuni/achiziţii), principalele motive fiind aplicarea normelor europene care armonizează reglementările din domeniul asigurărilor, mai estimează Preşedintele FGA.

Reorganizarea Biroul Asigurătorilor Auto din România

La începutul acestui an, BAAR – Biroul Asigurătorilor Auto din România a trecut printr-o transformare importantă. Procesul de reorganizare a BAAR presupune, printre altele, preluarea activităţii şi a patrimoniului Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii (FPVS), gestionarea clienţilor cu risc ridicat, gestionarea şi dezvoltarea bazei de date CEDAM.

Anul 2017, aş îndrăzni să spun că a fost, în primul rând, anul unei noi legi RCA, care nu numai că este nouă, dar este și prima lege specială care reglementează în mod expres acest domeniu în România. Legea a adus cu ea şi nevoia unei restructurări instituționale semnificative la nivelul BAAR, ca urmare a faptului că instituția a dobândit o importanţă sporită pentru piaţa asigurărilor din România. Astfel, la sfârşitul lunii martie, BAAR a finalizat preluarea patrimoniului și tuturor atribuțiilor Fondului de Protecție a Victimelor Străzii. În același timp, BAAR a preluat și întreg personalul angajat al Fondului, astfel încât soluționarea tuturor cererilor de despăgubire adresate inițial către FPVS a fost preluată şi finalizată de BAAR, fiind astfel asigurată continuitatea în protecția victimelor, a explicat Mădălin ROŞU, Preşedinte, BAAR.

Datele înregistrate la sfârșitul lunii octombrie 2017 mai arată că BAAR a soluționat integral peste 87% din dosarele ASTRA și CARPATICA, ceea ce în cifre înseamnă despăgubiri plătite până la finalul lunii octombrie 2017 în sumă totală de peste 287 milioane lei. În continuare, pentru dosarele avizate până la sfârșitul lunii octombrie, rezultate în urma falimentului celor două companii, la nivelul Biroului sunt constituite rezerve de daună în sumă de 254 milioane lei.

BAAR vede anul 2018 ca pe un an de consolidare a activității instituției, de realizare a unei mai bune sinergii a procesului decizional, de omogenizare şi de perfecționare a resurselor umane, după schimbările care au avut loc în 2017.

Unul dintre obiectivele majore care stau în fata BAAR în anul 2018 este preluarea în administrare a bazei de date RCA, aceasta fiind o parte importantă a procesului de reorganizare a activității Biroului, aflată în curs de finalizare. Un alt obiectiv îl reprezintă implementarea unei noi strategii în domeniul comunicării. Ne dorim să contribuim prin acțiunile noastre la îmbunătățirea siguranței rutiere pe șoselele României, la creșterea gradului de informare a cetățenilor cu privire la drepturile lor în calitate de asigurați care circulă cu automobilul în străinătate, la o mai bună cunoaștere a legislației rutiere în vigoare, a spus Preşedintele Biroului.

Concluzionând, putem afirma că anul 2018 se anunţă unul plin de provocări, în ceea ce privește legislaţia, schimbarea atitudinii noilor generaţii în privinţa produselor de asigurare, dar şi ca urmare a evoluţiei tehnologiei, prezentă tot mai mult în industria asigurărilor. Dar, în acelaşi timp, vor fi create şi multe oportunităţi de creştere a unor segmente de asigurări, de lansări de noi produse, cu vânzători mai bine pregătiţi şi clienţi mai bine informaţi.

Asigurări de proprietate - În căutarea revirimentului

Asigurările de proprietate au adus asigurătorilor români, în prima jumătate a lui 2017, un volum de afaceri în creştere cu 5,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, până la o valoare totală a primelor subscrise de 576,8 milioane lei, din care cea mai mare parte - adică 492,25 milioane lei -, reprezintă cota corespunzătoare asigurărilor pentru incendiu şi riscuri asociate.

Restrângând însă analiza la segmentul de activitate corespunzător asigurărilor de locuinţe, comparaţia cu anul 2016 înceteză de a mai fi una cu rezultate îmbucurătoare. Astfel, atât pe segmentul asigurărilor facultative, cât şi pentru asigurarea obligatorie a locuinţelor pentru riscuri catastrofale (poliţa PAD), numărul contractelor valide la finele primului semestru era în scădere cu circa 4%. Corespunzător, valoarea primelor subscrise s-a redus faţă de prima jumătate a lui 2016, per total, la 224,7 milioane lei, adică cu circa 10% mai puţin. În mod paradoxal, deși România se află pe primul loc în topul statelor din UE în ceea ce privește ponderea populației care locuiește în imobile proprietate personală, atingând 96% în 2014, iar achiziția unei locuințe reprezintă un obiectiv al oricărei familii, constatăm cu suprindere că protejarea investiției nu este o prioritate, remarcă Vicepreşedintele ASF, Cornel COCA CONSTANTINESCU.

În fapt, România cumulează două trăsături care ar justifica un rol mult mai important al asigurărilor de locuinţe în portofoliul pieţei: o pondere mare a locuinţelor proprietate personală şi un fond construit care, ca dimensiune, este al doilea din Europa Centrală şi de Est. Şi totuşi, în comparaţie cu pieţele cu un nivel de dezvoltare comparabil din regiune, cum ar fi Polonia, Cehia sau Ungaria, România se remarcă printr-un grad de cuprindere în asigurare a locuinţelor cu mult mai redus: circa 20%, faţă de peste 50% în Cehia, sau între 70% - 80% din total locuinţe în Polonia sau Ungaria. Diferenţa este cu atât mai semnificativă, cu cât ţara noastră este singura din regiune unde există o schemă funcţională de asigurare obligatorie a locuinţelor pentru riscuri catastrofale. Situația este realmente dramatică. Vorbim despre o zonă extrem de expusă, unde frecvenţa şi severitatea daunelor sunt în creştere, iar fenomenele meteo severe sau chiar extreme sunt din ce în ce mai prezente, situaţia din zona de Vest a ţării fiind cel mai recent exemplu. Chiar şi în acest context, rata de penetrare a asigurărilor de locuinţe, obligatorii şi facultative deopotrivă, scade la fiecare trimestru, iar asigurările facultative rămân în umbra asigurărilor obligatorii, subliniază Virgil ŞONCUTEAN, Director General, ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări.

De ce nu se asigură românii?

Printre cauzele care stau la baza acestei evoluţii negative asigurătorii menţionează fie situaţia economică generală, fie necunoaşterea beneficiilor aduse de protecţia prin asigurare (Anca BĂBĂNEAȚĂ, CEO, Gothaer Asigurări Reasigurari), dar şi confuzia care persistă între poliţa PAD şi asigurarea facultativă a locuinţelor (Gheorghe BALABAN, Director General, DAW Management). În plus, aşa cum subliniază Nicoleta RADU, Director General, PAID România (Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale), un motiv pentru care, cel puţin pe segmentul obligatoriu, numărul asigurărilor încheiate este departe de a se apropia de potenţialul pieţei, constă în neaplicarea legii asigurărilor obligatorii de locuinţe, aşa cum este ea aprobată în momentul de faţă, fapt care ar putea duce şi în 2018 la obţinerea unei rate de cuprindere încă mult prea mică în comparaţie cu necesitatea unei astfel de asigurări pentru România.

Identificarea unor soluţii pentru a reduce deficitul de asigurare s-a aflat printre priorităţile pieţei în 2017. Potrivit lui Adrian MARIN, Preşedinte UNSAR, pentru asigurările property, obligatorii și facultative, în 2017 s-au ridicat mai multe subiecte de discuție în spațiul public și instituțional. Dezbaterea în legătură cu modificarea cadrului legislativ pentru asigurările obligatorii de locuințe - PAD (Legea nr. 260/2008) are drept scop identificarea instrumentelor și găsirea de noi modalități prin care să crească gradul de penetrare al asigurărilor PAD.

Creşterea gradului de cuprindere în asigurare pentru riscurile de catastrofă incluse în polița obligatorie PAD este foarte importantă pentru economia acestui tip de asigurare, atât din punct de vedere al sustenabilităţii primei, cât și pentru scopul pentru care a fost creată legea. Din acestă cauză s-a înființat un grup de lucru format din reprezentanți ai Autorității de Supraveghere Financiară, PAID, Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, și asociații profesionale: UNSAR, UNSICAR, PRBAR, CPBR, pentru realizarea unei analize diagnostic și identificarea soluțiilor optime și viabile pe termen lung, care să conducă la creșterea gradului de cuprindere în asigurare, explică Cornel COCA CONSTANTINESCU.

Printre ideile luate în calcul pentru îmbunătăţirea legii care guvernează asigurarea obligatorie a locuinţelor se numără o serie de modificări menite a clarifica aspecte de natură juridică şi operaţională. Motivul principal al amendării legii rămâne însă găsirea de noi pârghii prin care să putem face posibilă mărirea gradului de cuprindere în asigurare, spune Nicoleta RADU, adăugând: Avem în vedere posibilitatea de a subscrie şi prin alte canale alternative, de a extinde acţionariatul companiei cu entităţi noi, altele decât companii de asigurări şi, mai ales, de a găsi o formă funcţională prin care legea să poată fi pusă în aplicare, ştiut fiind faptul că în momentul de faţă aplicarea de sancţiuni de către primari nu funcţionează.

Extinderea canalelor de distribuţie a poliţelor PAD este, în fapt, pasul firesc pentru a creşte accesibilitatea produsului de asigurare. Accesibilă prin preţ, poliţa PAD este mai puţin accesibilă, în prezent, în termenii „apropierii” de client. Ca atare, extinderea căilor de distribuţie a acestui produs prin includerea în sistem a brokerilor de asigurări este o măsură logică, mai ales dacă luăm în considerare că aceşti intermediari controlează circa 85% din distribuţia celui mai vândut produs de asigurare din România, poliţa RCA, de unde şi deschiderea unor oportunităţi majore de cross-selling. Brokerii sunt interesaţi de preluarea acestui segment de piaţă, interes dovedit şi de demersurile întreprinse în acest an de PRBAR - Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare – Reasigurare către PAID, ASF, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene şi Ministerul Afacerilor Interne, în vederea încheierii unui parteneriat cu PAID. În opinia PRBAR, în afară de admiterea distribuţiei directe a poliţelor PAD de către brokerii de asigurare, legea ar necesita modificări şi în sensul extinderii paletei de riscuri acoperite, având ca efect direct obţinerea unei dispersii a riscului net superioară situaţiei actuale, este de părere Viorel VASILE, Preşedinte PRBAR şi CEO al SAFETY Broker.

Oricât de bune ar fi însă modificările aduse legii asigurării obligatorii a locuinţelor, ele nu sunt suficiente în condiţiile în care programul naţional de asigurare la catastrofă al cărui vector este PAID nu asigură decât nivelul de bază al protecţiei, pentru o sumă maximă asigurată de 20.000 euro, şi numai cele trei riscuri prevăzute de lege (cutremur, inundaţie, alunecare de teren). Cel puţin în cazul locuinţelor din mediul urban, dar şi pentru o mare parte a celor din mediul rural, o protecţie completă nu poate fi realizată decât prin asigurarea facultativă. Ca atare, este esenţială continuarea demersurilor de educare a deţinătorilor de locuinţe cu privire la necesitatea asigurării.

Argumentul forte: calitatea

Pe de altă parte, ca întotdeauna în asigurări, cea mai bună demonstraţie a beneficiilor asigurării constă în calitatea prestaţiei asigurătorilor în cazul producerii daunelor. Un exemplu recent îl constituie evenimentele întâmplate în această toamnă în judeţele din Vestul ţării, cu precădere în Timiş, unde într-un răstimp mai scurt de o oră numeroase proprietăţi au fost serios afectate de o furtună care, fără să aducă precipitaţii foarte importante, a fost caracterizată de un vânt deosebit de intens, de 100 kilometri pe oră, la rafală. Bilanţul furtunii a consemnat, în afară de 8 victime şi peste 130 de răniţi, considerabile daune materiale. Cea mai mare parte a daunelor la locuinţe însă n-a intrat sub acoperirea asigurării obligatorii, degradările locuinţelor în cauză nefiind produse de unul dintre cele trei riscuri asigurate, ci de vânt. ALLIANZ-ŢIRIAC are peste 1.300 de clienţi care îşi vor reface locuinţele în baza asigurării facultative. Oare câte alte sute sau mii de proprietari afectaţi care nu deţin încă o asigurare facultativă vor reuşi să îşi recupereze sau să îşi înlocuiască bunurile?, remarca Virgil ŞONCUTEAN. Dacă în cazul celor asiguraţi companiile de asigurări au răspuns eficient, venind în sprijul asiguraţilor pe toate căile, atunci demonstraţia utilităţii asigurării este deja făcută, cel puţin pentru publicul din regiune.

Din punctul nostru de vedere, felul în care reuşim să răspundem la aceste provocări ţine de exemplele, experienţele pozitive pe care asigurătorii le pot da când vorbim despre serviciile acordate în caz de daună. Nevoia de acoperire există; credem cu tărie că maniera în care răspundem la daune construieşte încrederea mai departe, spune şi Anca BĂBĂNEAȚĂ. Pentru noi, în 2017, timpul mediu de constatare a daunelor aferente asigurărilor facultative a locuinţelor a fost de maximum 2 zile, iar despăgubirile s-au plătit tot în maximum 2 zile de la data primirii tuturor documentelor solicitate asiguratului, exemplifică directorul Gothaer Asigurări Reasigurări, opinie confirmată şi de Mihai TECĂU, Preşedinte Directorat OMNIASIG Vienna Insurance Group: În paralel cu adaptarea fluxurilor de lucru la cerințele noilor norme legale, precum și creșterea conștientizării nevoii asigurărilor property, principala preocupare a asigurătorilor trebuie să rămână mereu creșterea calității serviciilor și fidelizarea portofoliului de clienți.

Perspective 2018

Preocupările anului 2017 se vor regăsi, fără îndoială, şi în anul ce vine: pe de o parte, condiţiile economice generale nu lasă să se întrevadă o schimbare substanţială a condiţiilor de piaţă; pe de altă parte, anul 2017 lasă în urmă o serie întreagă de demersuri în curs, a căror finalizare este de dorit să se realizeze cât mai rapid.

Între acestea, pregătirea pentru un eveniment catastrofal major rămâne o prioritate: avem în lucru un plan prin care industria de asigurări și populația trebuie să fie pregătite pentru administrarea unui dezastru extins (cutremur), incluzând și realizarea unei proceduri comune de constatare a daunelor pe polița obligatorie PAD, respectiv pe polița facultativă de asigurare a locuinței, spune Preşedintele UNSAR. În afara finalizării acestui plan, proiect coordonat de PAID şi realizat în cooperare cu UNSAR şi ASF (n.r., Planul de Acţiune în caz de dezastru extins), din perspectiva PAID, Nicoleta RADU mai adaugă pe lista priorităţilor:Cel mai important lucru pe care îl dorim pentru anul 2018 se referă la creşterea gradului de cuprindere în asigurare. Am început în 2017 o campanie de conştientizare a populaţiei referitoare la importanța asigurării PAD, campanie care cuprinde şi o componentă media, pe care dorim să o continuăm şi în 2018. În acelaşi timp, avem în lucru, împreună cu ASF şi UNSAR, modificarea Legii nr. 260/2008, acest lucru reprezentând şi principala provocare a anului viitor. În fapt, dat fiind că un cadru legislativ revizuit, îmbunătățit, pentru asigurările obligatorii PAD poate ajuta la dezvoltarea și creșterea pieței, aşa cum spune Iulia NICOLA, Coordonator al secţiunii de asigurări generale Non-Auto a UNSAR, rezultatul acestui demers legislativ ar putea deveni fie o oportunitate, fie o serioasă ameninţare, în măsura în care pe parcursul procesului legislativ proiectul ar putea suferi modificări neavenite.

Asigurarea locuinţelor şi... nu numai

Am acordat asigurării locuinţelor un spaţiu extins în dialogul purtat cu reprezenţii pieţei dată fiind importanţa pe care acest segment de activitate o are din punct de vedere social. Totuşi, asigurările de proprietate reprezintă mai mult decât atât. Strict din perspectiva business-ului asigurătorilor, asigurările de locuinţe reprezintă ceva mai puţin de 40% din volumul subscrierilor pe clasele 8 şi 9. Restul de 60 de procente este dat, într-o mică măsură de asigurările pentru daune la proprietăţi, inclusiv asigurări agricole (circa 15%), şi în cea mai mare parte de segmentul corporate (restul de circa 45 de procente din primele subscrise pe cele două clase înscrise sub titulatura de asigurări de proprietate).

Pe acest din urmă segment provocările sunt de o natură diferită şi au potenţialul de a deveni extrem de importante în viitor. „La pachet” cu dezvoltarea tehnologică, au apărut și noi riscuri pentru care piața de asigurări trebuie să găsească soluțiile potrivite, precum riscurile cibernetice. Transferul în online a unei părți substanțiale din activitatea noastră zilnică generează, atât pentru persoanele fizice, cât mai ales pentru companii, noi necesități de protecție care, până nu demult, nu erau luate în considerare, subliniază Iulia NICOLA. Ca atare, adaptarea la cerinţele impuse de rapida dezvoltare tehnologică din toate domeniile de activitate va necesita din partea asigurătorilor de specialitate un efort continuu de cunoaştere şi creativitate.

Ovidiu BALABAN, Director Asigurări Generale, GARANTA Asigurări, sintetizează:Cele mai importante evoluții ale pieței asigurărilor în anul 2018 pe care le-am putea prevedea pe segmentul property ar fi legate de revizuirea produselor de asigurare facultative care să răspundă cerințelor actuale impuse de noile tehnologii și de intensificarea relaționării asigurător-broker în direcția orientării către client. Din punct de vedere al amenințărilor, consider că va trebui acordată o atenție deosebită efectelor schimbărilor climatice și reevaluării riscurilor catastrofice.

În sfârşit, să nu uităm influenţa mediului economic naţional: România traversează o perioadă în care cadrul legal a fost în continuă modificare: modificări de taxe, modificări ale Codului fiscal etc. Toate acestea conduc la impredictibiltate pentru toate industriile, inclusiv pentru asigurători, și diminuează considerabil capacitatea de proiecție pe tremen mediu și lung, atrage atenţia Adrian MARIN.

Între dificultăţi persistente şi oportunităţi încă neexploatate, asigurările de proprietate din România mai au drum lung de parcurs pînă la a-şi atinge potenţialul. Anul 2018 nu va aduce, cu siguranţă, rezolvarea tuturor problemelor. Totuşi, el ar putea marca un pas important către revirimentul acestei pieţe, mai ales pe segmentul retail. 2018 poate reprezenta anul în care asigurările de locuinţă să înceapă cu adevărat să se dezvolte. Legislaţia sectorială va juca un rol important şi poate reprezenta stimulul necesar, alături de IDD care va influenţa în sens pozitiv procesul de vânzare şi informare a clienţilor. Credem că accesibilitatea va deveni cuvântul de ordine pe această linie, cât şi flexibilitatea produselor, astfel încât fiecare client să îşi poată defini un pachet de riscuri adecvat nevoilor sale de protecţie, rezumă Daniela PENE, Director Divizie Vânzări și Marketing, GENERALI România.

Asigurări de viață și sănătate - Dinamică și efervescență

Dinamica și efervescența par să caracterizeze în anul 2017 evoluția asigurărilor de viață, dar mai ales a celor de sănătate. La o scurtă privire a celor mai recente cifre oficiale date publicității (n.red.: iunie 2017), de departe, se evidențiează ratele de creștere raportate de cele două segmente de piață menționate anterior: +36,5% (asigurări de viață), respectiv +70% (segmentul de asigurări de sănătate).

Deși la o primă vedere pare impresionant, nu ar trebui să fim captați de procentele de creștere, baza fiind una mică, cel puțin în ceea ce privește segmentul de asigurări de sănătate. Per ansamblu, cumulat, cele două segmente de piață au generat doar 23,6% din totalul primelor brute subscrise raportate la nivel de piață, din care doar 2,3% reprezintă asigurări de sănătate.

Astfel, în pofida unor rate de creștere considerabile, România continuă să aibă unul dintre cele mai scăzute grade de penetrare a asigurarilor de viață și sănătate din Europa, chiar și în comparație cu alte piețe central si est-europene, precum Polonia, Cehia, Slovacia sau Ungaria.

Revenind în „plan local”, ce s-a petrecut diferit în 2017? Putem afirma că asigurările de viață și sănătate au fost „motorul” pieței de asigurări? A crescut preocuparea românilor pentru viața și sănătatea lor?

În ceea ce privește produsele de sănătate, în ultimii doi ani, deductibilitatea fiscală a fost un catalizator pentru creșterea cererii, ca urmare a deschiderii mai mari din partea angajatorilor către astfel de produse oferite angajaților ca parte a pachetelor de beneficii salariale. Această facilitate fiscală reprezintă practic o premiere a cetățenilor care sunt dispuși să plătească în plus față de asigurările sociale de sănătate, iar intenția autorităților a fost de a degreva sistemul public de sănătate prin transferul în sistem privat a acestei categorii de cetățeni, a declarat Roxana BĂLUȚĂ, Coordonator al Secţiunii de Asigurări de Viaţă şi Sănătate, UNSAR.

Anul 2017 a fost unul performant din perspectiva creditării, favorizându-se astfel și creșterea asigurărilor de viață. Rezultatele la nivel de piață au fost mai mult decât încurajatoare și asigurările de viață au fost un factor important în creșterea pieței locale de asigurări, a punctat Daniela PENE, Director Divizie Vânzări și Marketing, GENERALI România.

Sintetizând, creșterea economică, respectiv a bunăstării populației prin majorarea veniturilor cu efecte directe în creșterea creditării și indirect a încurajării consumului, pe de o parte, cât și apariția unor măsuri fiscale care au facilitat deductibilitatea pachetelor de beneficii pentru angajați – vizibile în rândul angajatorilor prin completarea pachetul salarial cu beneficiile conexe, pe de altă parte, au constituit, fără doar și poate, cele mai importante aspecte asupra dinamicilor raportate de liniile de asigurări de life & health.

În același sens, clienții primesc cu mai mult interes informații referitoare la asigurările facultative, au început să conştientizeze riscurile la care se expun și beneficiile pe care le aduce o asigurare de sănătate, spre exemplu, a evidențiat Juraj LELKES, CEO, ASIROM VIG.

Cu toate acestea, în mintea clientului rămâne o dilemă importantă: utilizarea venitului disponibil pe termen scurt sau pe termen lung. Și aici trebuie să avem un rol activ, ajutându-i să ia o decizie educată în beneficiul personal și al familiei, a afirmat Virgil ȘONCUTEAN, Director General, ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări.

Pentru a dobândi însă continuitate și pentru a putea vorbi despre o creștere organică, stabilitatea și predictibilitatea, atât în ceea ce privește industria asigurărilor, cât și în ceea ce privește cadrul economic, sunt elementele care ar trebui date drept factor comun în „ecuația” enunțată anterior, care includea, printre altele, elemente precum „bunăstare”, „consum”, „beneficii salariale” sau „fiscalitate”.

Revenind în prezent, piața a continuat, totodată, să adopte noi tendințe precum digitalizarea și automatizarea, elemente care se pot dovedi a fi fundamentale pentru evoluția acestei industrii. De altfel, digitalizarea a devenit o prioritate pentru toate ramurile economice, pe fondul avansului tehnologic rapid, schimbând modele de business sau consolidându-le pe cele tradiţionale. Referindu-ne strict la segmentul de asigurări, ultimii ani au demonstrat faptul că mediul digital devine tot mai important, în condițiile în care tehnologia își face tot mai simțită prezența în rândul consumatorilor, de la sursa de informare și până la achizițiile online și chiar gestionarea daunelor.

Un exemplu al demersurilor făcute în direcția digitalizării este lansarea e-Claims, o aplicație care oferă clienților noștri cu polițe de asigurare active acces rapid la despăgubiri, în cazul evenimentelor asigurate. (...) Mai mult decât atât, anul acesta am făcut primii pași și în domeniul inteligenței artificiale prin lansarea, în luna martie, a LifeBOT, primul BOT din industria asigurărilor din România, menit să furnizeze și să promoveze, în rândul publicului larg, informații esențiale financiare, printr-o interfață ușor de utilizat, a declarat Carmina DRAGOMIR, CEO, METROPOLITAN Life.

În perspectivă, piața asigurărilor de viață și sănătate din România va continua să se dezvolte, în contextul în care există încă suficient loc de creștere. Segmentul bancassurance va rămâne unul dintre canalele cu cea mai rapidă creștere și este de așteptat ca asigurătorii să integreze din ce în ce mai mult digitalizarea în strategiile lor, cu obiectivul de a oferi clienților produse și servicii îmbunătățite și o experiență excelentă. Tendințe cheie, precum analiza datelor, digitalizarea și automatizarea, vor fi din ce în ce mai vizibile, definind viitorul industriei noastre, potrivit Annei GRZELONSKA, CEO al NN Asigurări de Viață.

Tot 2017 este anul în care companiile de asigurări s-au pregătit pentru IDD (Directiva Europeană privind Distribuția în Asigurări) și GDPR (Regulamentul General pentru Protecția Datelor Personale), inițiative care sunt menite să consolideze cadrul de reglementare al acestei industrii, în vederea protejării consumatorilor, redefinind, totodată, și modul de lucru al companiilor de profil.

În atenția asigurătorilor în anul următor și cei care vor urma sunt inițiativele europene în ceea ce privește alinierea la prevederile privind protecția datelor cu caracter personal, respectiv Directiva Distribuției în Asigurări, care implică eforturi semnificative atât din partea autorităților de resort, cât și din partea jucătorilor din piață, a subliniat Anita NIȚULESCU, CEO, EUROLIFE România.

Segmentul asigurărilor de viaţă și sănătate, o nişă care nu generează nici un sfert din veniturile totale ale companiilor de asigurări, a demonstrat anul acesta, prin rezultate, ajutat însă și de un context favorabil, că poate deveni din ce în ce mai popular, că are potențialul de a fi una dintre soluțiile financiare preferate de români în ceea ce privește protecția împotriva evenimentelor neprevăzute.

Astfel, la final de 2017, se poate vorbi de semnale realiste pentru atingerea în mod sustenabil a unui potenţial real pe care îl au aceste linii de asigurări, ținându-se însă cont de menținerea unui context economic stabil, coroborat cu aplicarea unor măsuri de susţinere a industriei.

În condițiile în care mediul economic va continua să avanseze, liniile de asigurări de viață și sănătate beneficiază de premisele unei dezvoltări susținute. Printre noile oportunități de dezvoltare a pieței de sănătate aș menționa extinderea contractării cu spitalele publice, acoperirii către și pentru furnizorii din rețeaua publică de sănătate, precum și acțiuni de creștere a gradului de conștientizare a nevoii de asigurări de viață, a comentat Roxana BĂLUȚĂ.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (BILANȚ 2017 TENDINȚE 2018).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

2018 - anul clientului de asigurari?

Cornel COCA CONSTANTINESCU - Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF)

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!