XPRIMM Time for Business
Călin RANGU, ASF: Dacă va exista interes din partea companiilor românești, vom stimula dezvoltarea inovațiilor financiare în beneficiul consumatorilor
Autor:Cristian ŞUCA
Joi, 02 Noiembrie 2017

Astăzi, Insurtech reprezintă una dintre principalele teme de discuții la nivel global, pentru că, într-o lume în care inovațiile tehnologice avansează cu o viteză uluitoare, capacitatea de a te adapta din mers la orice schimbare apărută în piață spune totul despre eficiența unui business, indiferent de domeniul și țara în care activează. Acest lucru este valabil inclusiv pentru domeniul financiar și, implicit, pentru asigurări.

În acest sens, Autoritatea Europeană de Asigurării și Pensii Ocupaționale (EIOPA) a înființat un grup de lucru cu focus pe Insurtech, inițiativă preluată și în România, de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Invitat la cea mai recentă ediție a emisiunii XPRIMM Time for Business, Călin RANGU – Director, Direcția Relații cu Publicul, Petiții și Educație Financiară, ASF -, a explicat, în detaliu, de ce România trebuie să se alinieze la tendințele europene.

Grupul de lucru format la nivelul ASF are obiective clare. Printre acestea: adoptarea tendințelor europene, dar și adaptarea acestora la piața locală printr-un cadru de reglementare eficient. “În primul rând, vorbim de conectarea la tendințele europene. De câțiva ani, EIOPA desfășoară activități în acest domeniu, există mese rotunde pe subiectul Insurtech, sunt prezentate produse inovative în avantajul consumatorilor. Scopul nostru este să beneficiem și în România de astfel de produse, care să fie un avantaj pentru cei care cumpără asigurări, care apreciază tehnologia și care apelează la astfel de produse. Avem un segment de populație tehnologizat, care dorește să vorbească de la distanță cu asigurătorul, fără o interacțiune face-to-face, iar o altă categorie se bazează în continuare pe interacțiunea umană. La nivel european, tendința este de trecere la soluțiile tehnologizate, iar aceste soluții trebuie să fie în avantajul consumatorilor, într-un sens controlabil. Odată dezvoltată o tehnologie, apar și riscurile aferente, iar consumatorii trebuie să fie siguri că aceste soluții sunt în avantajul lor și evită riscurile colaterale tehnologiei, din ce în ce mai mari și mai prezente. Apoi, vorbim de cadrul de reglementare. Reglementările trebuie, la rândul lor, adaptate, iar modul de supraveghere se modifică și el, având în vedere noile tendințe tehnologice. Pe scurt, trebuie creat un nou ecosistem”, a explicat Călin RANGU.

Din fericire, România se poate alinia cu succes la tendințele europene în domeniu, iar asta prin prisma faptului că nu a pierdut trenul inovațiilor tehnologice. “Nu suntem depășiți, suntem chiar pionieri. În 2015, am dat două reglementări care au permis utilizarea tehnologiilor, avem și o normă privind vânzările online. Acum, de exemplu, sistemul bancar caută soluții pentru a putea să realizeze ceea ce noi am permis încă din 2015 sistemului de asigurări: vânzarea on-line într-un mod facil și dezvoltarea modelelor de business. Din cauza inerției, clienții încă nu beneficiază complet de această normă. Până la urmă, inerție există și în tehnologie, lucrurile trebuie să se maturizeze. Din perspectiva reglementărilor, cred că stăm destul de bine, cel puțin în acest moment. Dar trebuie să ne gândim că apar alte tehnologii și trebuie să te schimbi odată cu ele și cu tot ce se întâmplă în jurul tău. Altfel, ești tot timpul un follower, iar în domeniul tehnologic trebuie să fii un promoter”, a precizat, la XPRIMM Time for Business, reprezentantul ASF.

În acest context, este ușor de înțeles de ce, în cadrul grupurilor de lucru înființate de EIOPA și ASF cu focus pe Insurtech, există subiecte comune. Care sunt acestea? “O temă comună este zona de cyber-risk, care, la nivel european, este al doilea cel mai important subiect, după Big Data. Riscul cibernetic este major întotdeauna, chiar am avut un incident la un asigurător - un asigurător în faliment, într-adevăr -, care a fost atacat cu o tehnologie de actualitate. Pericolul este încă mare în sistemul informatic internațional cu atacurile de acest fel. După cyber-risk, o altă temă comună este supravegherea și integrarea acesteia din perspectiva tehnologiilor. Zona de reglementare este o altă zonă comună pentru EIOPA-ASF. Cum reglementăm noile tendințe tehnologice, cum permitem dezvoltarea a noi produse ș.a.m.d.”, arată Călin RANGU.

Atunci când vine vorba de reglementare, cadrul legislativ trebuie să fie unul flexibil, nu rigid, iar aici România poate împrumuta conceptul sandbox, unul dintre modelele utilizate în Europa. “Conceptul de sandbox este unul destul de utilizat la nivelul Europei de Vest. Astfel, companiile IT și start-up-urile din acest domeniu au posibilitatea de a dezvolta și testa produse, astfel încât, în momentul în care devin viabile, să poată fi lansate pe piață de către asigurător. De multe ori, nu poți dezvolta un produs pentru că ai un cadru legislativ destul de rigid. Sistemul financiar este, în acest moment, unul supra-reglementat, urmare a tuturor reglementărilor apărute după criza din 2008. Pentru a fi inovativ, trebuie să ai posibilități de mișcare. Ca să te poți mișca în domeniul tehnologic, trebuie să ți se permită. Și, atunci, se creează aceste cutii de nisip (“sandbox”), în care companiile, sub supravegherea autorităților, se pot juca până la limita zonei reglementate. În momentul în care se constată că produsul dezvoltat este viabil, este în beneficiul consumatorilor și nu prezintă riscuri, atunci se aplică reglementările generale și intră în cadrul normativ generat de Solvency II, IDD etc. Pe piața internațională, există anumite abordări care stimulează inovațiile financiare în beneficiile consumatorilor. Noi vom contacta companiile din România și, dacă va exista cerere și interes din partea lor, normal că ne vom gândi să implementăm acest concept și în România. Dacă este în beneficiul consumatorilor, de ce să nu stimulăm o astfel de dezvoltare? Lucrurile trebuie făcute gradual, să vedem, întâi, dacă există interes”, a mai declarat Călin RANGU, la XPRIMM Time for Business.

Dacă ne raportăm la Marea Britanie, acolo unde “sandbox” este extrem de popular, companiile se “joacă”, în medie, timp de doi ani în “cutia cu nisip” pusă la dispoziție de autorități. Dezvoltă produse, se dezvoltă odată cu ele și, apoi, așteaptă cuminți verdictul autorităților. “Cei mai avansați cu acest concept sunt cei din Marea Britanie, care au început în 2013. Acolo, din 2013, a fost făcută o selecție de astfel de inițiative care să beneficieze de facilitate sandbox. Au plecat la drum cu 18 companii și, acum un an, rămăseseră 7-8 companii, care au început deja să se dezvolte și să intre în zona de reglementare. Probabil, doi ani reprezintă perioada în care se vede dacă soluțiile merită să fie susținute în continuare și, apoi, să devină disponibile pe piață, la scară largă”, susține reprezentantul ASF.

Cu performanțe recunoscute în IT, România poate adopta cu succes modelul sandbox. La fel cum poate juca unul dintre rolurile principale într-un innovation hub european gândit de EIOPA. “EIOPA preconizează să creeze un innovation hub la nivel european. În acest innovation hub, România ar putea avea un rol foarte important, pentru că are deja hub-uri de inovație pe alte piețe și, mai mult decât atât, alte țări au dezvoltat în România astfel de centre de inovație. Sunt destul de multe start-up-uri românești care realizează, din păcate, produse pentru companii din străinătate, poate e momentul să creeze și pentru piața românească. Și, atunci, ca autoritate națională, trebuie să le oferim posibilitatea ca produsele realizate să se regăsească și pe piața locală, nu doar în străinătate”, a mai explicat Călin RANGU.

Cea mai recentă ediție a emisiunii XPRIMM Time for Business a propus, pe lângă Insurtech, și alte teme de discuții la fel de interesante. Astfel, puteți afla cum se schimbă nu doar tehnologia, ci și modelele de business și experiența consumatorilor, ce impact va avea GDPR (Regulamentul General pentru Protecția Datelor Personale), ce este Big Data și ce avantaje și dezavantaje are pentru companii și consumatori, care sunt provocările pe care le presupune Big Data, temerile cu care se confruntă asigurătorii, evoluția Inteligenței Artificiale, modul în care comportamentul on-line al fiecărui utilizator este analizat și ce impact are această analiză.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Călin RANGU, ASF: Dacă va exista interes din partea companiilor românești, vom stimula dezvoltarea inovațiilor financiare în beneficiul consumatorilor).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!