HR & Employee Benefits
Care sunt poziţiile pentru care asigurătorii găsesc cel mai greu candidaţii potriviţi?
Autor:Adina TUDOR
Luni, 02 Mai 2016

Adeseori,  mai mulţi profesioniști care au toate calificările și pregătirea necesare concurează pentru un singur loc de muncă, iar recrutorii trebuie să-l aleagă pe cel mai potrivit. Cu toate acestea, există și cazuri în care pentru poziţia disponibilă se găsesc foarte greu candidaţi care deţin experienţa și abilităţile potrivite. Specialiştii HR din asigurări explică ce job-uri sunt „problematice” din acest punct de vedere. 

Locurile de muncă pentru care este necesară o specializare tehnică foarte ridicată, dar şi cele de management şi chiar cele din zona de vânzări pun probleme atunci când vine vorba de găsirea unui candidat care să respecte cerinţele, conform profesioniştilor în resurse umane din domeniul asigurărilor.
În contextul unei pieţe a muncii dinamice și ofertante, devine din ce în ce mai dificil de găsit candidaţi potriviţi pentru poziţii foarte specializate din domenii precum subscriere, vânzări, IT, prin prisma faptului că astfel de posturi necesită în primul rând un nivel ridicat de pregătire profesională și expertiză, a explicat Judith KIS, Director Resurse Umane, GROUPAMA Asigurări, vorbind despre situaţia generală din piaţa de profil.

Ce experţi tehnici caută asigurătorii?   

Numărul insuficient de specialişti pregătiţi din punct de vedere tehnic nu este o problemă doar pentru acest domeniu, ci şi pentru multe alte sectoare economice (un exemplu foarte cunoscut este cel al companiilor din IT). În ceea ce priveşte asigurările, factorii care conduc la apariţia acestei probleme sunt multipli, iar printre ei se numără uneori chiar şi lipsa de atractivitate a industriei.
Dificultatea în găsirea experţilor tehnici vine din mai multe cauze. Unele sunt legate de învăţămânul universitar (dezechilibrul teorie/ practică), altele de piaţa forţei de muncă (inconsecvenţa şi uneori superficialitatea în oferirea titulaturilor şi funcțiilor face dificil să intuieşti ce competenţe şi cunoştinţe stau, în mod real, în spatele unui „job title”). De asemenea, alte cauze sunt legate doar de contextul intern al companiei care angajează (compatibilitatea candidatului atât cu cerinţele postului, cât şi cu echipa în care va lucra) sau legate de atractivitatea şi credibilitatea industriei în sine pentru potenţialii candidaţi, a subliniat Pia SIMIONESCU, Director Resurse Umane, Gothaer Asigurări Reasigurări.
Per ansamblu, pentru asigurători, departamentele care presupun cunoştinţe tehnice şi care pun cele mai mari probleme sunt cele de IT şi vânzări, conform specialiştilor de HR.
Poziţiile din departamentul IT sunt, la fel ca în majoritatea industriilor, cel mai greu de acoperit, în contextul unei industrii IT puternice în România, dar cu deficit de resurse inclusiv în companiile specializate. În industria asigurărilor, departamentul IT s-a transformat în ultimii ani dintr-un departament suport într-unul de business, cu un rol important în definirea soluţiilor IT care sprijină compania să ofere clienţilor servicii la cel mai înalt nivel de calitate și îi oferă acesteia numeroase avantaje competitive. Astfel, dincolo de cunoștinţele și abilităţile tehnice aprofundate, specialiștii din departamentul IT trebuie să aibă și o bună înţelegere a industriei și a necesităţilor de business, pentru a putea veni permanent în întâmpinarea planurilor companiei cu soluţii tehnice inovatoare, în beneficiul clienţilor, au precizat reprezentanţii NN Asigurări de Viaţă.
Ideea numărului insuficient de candidaţi din IT care să aibă şi experienţă în asigurări este susţinută şi de Traian IONEL, HR Manager, GARANTA Asigurări, printre motive numărându-se şi pretenţiile salariale mari solicitate. De asemenea, acesta atrage atenţia şi asupra problemelor recrutorilor în ceea ce priveşte alegerea oamenilor de vânzări.
Tot salariaţii care au şi atribuţii de vânzare sunt cel mai greu de găsit într-o companie de asigurări. Motivul constă în faptul că oamenii cu performanţe dovedite în vânzări sunt foarte greu de recrutat mai ales când oferta societăţii nu este suficient de atractivă şi nici nu poate fi îmbunătăţită, întrucât compania ar risca să demotiveze salariaţii aflaţi pe aceeaşi poziţie ca a candidatului ofertat. Aceşti salariaţi pot fi denumiţi Consultant Asigurări, Agent Asigurare, Sales Representative, Inspector Asigurări cu atribuţii de vânzare prevăzute prin fişa postului sau diferite poziţii de middle sau top management în vânzări, a afirmat Traian IONEL.

Selecţia candidaţilor, şi mai complicată pe segmentul asigurărilor de sănătate şi de viaţă 

Găsirea experţilor tehnici este îngreunată, adesea, şi de specificitatea anumitor produse de asigurare care necesită cunoştinţe suplimentare dincolo de setul standard de abilităţi, aşa cum este cazul poliţelor de asigurare de viaţă sau de sănătate. Astfel, asigurătorii care activează pe zona de sănătate sau de viaţă întâmpină probleme ca urmare a caracteristicilor speciale ale celor două tipuri de poliţe.
Poziţiile pentru care SIGNAL IDUNA găseşte mai greu candidaţii potriviţi sunt cele specifice posturilor specializate din domeniul asigurărilor de sănătate. Spre exemplu, sunt puţine opţiuni în piaţa de asigurări de viaţă şi sănătate în rândul profesioniştilor aflaţi la orice nivel de carieră (specialişti, seniori, manageri) care activează în domeniul evaluării daunelor medicale sau în domeniul subscrierii de asigurări de sănătate, unde sunt necesare atât cunoştinţele şi expertiza medicală, cât şi o bună cunoaştere a business-ului de asigurări. Motivul pentru care se întâmplă acest lucru este că piaţa asigurărilor de sănătate este o piaţă relativ mică, iar numărul experţilor care activează exclusiv în acest domeniu este încă scăzut, a explicat Adriana ROŞ, Senior HR Specialist, SIGNAL IDUNA.
Situaţia este similară şi pe segmentul life. Industria asigurărilor de viaţă este una particulară din punctul de vedere al resurselor umane, în care există în permanenţă o nevoie ridicată de specialiști. Cu un rol esenţial în acest domeniu, postul de actuar este unul dintre exemplele unde există mereu locuri de muncă vacante și care pune adesea angajatorii în dificultate atunci când caută să își extindă echipele; numărul mic de candidaţi din piaţa forţei de muncă, pe de-o parte, și numărul limitat de locuri disponibile în cadrul universităţilor pentru această specializare sunt principalele motive pentru această situaţie, au afirmat reprezentanţii NN Asigurări de Viaţă.

„Devine din ce în ce mai dificil de găsit [în asigurări] candidaţi potriviţi pentru poziţii foarte specializate din domenii precum subscriere, vânzări, IT.” (Judith KIS, Director Resurse Umane, GROUPAMA Asigurări)

Pe lista poziţiilor unde pot apărea dificultăţi în a găsi specialiști se numără, de asemenea, cele de management din departamentul de vânzări, precum și anumite specializări specifice din departamentul de marketing, unde sunt necesare atât o bună înţelegere a industriei de asigurări de viaţă, cât și experienţă vastă în creaţia de campanii și, totodată, abilităţi analitice în procesul de implementare a campaniilor, au adăugat reprezentanţii NN.

Managerii buni, greu de găsit şi în asigurări

În general, indiferent de domeniu, pentru a putea conduce eficient o companie sau un departament, un manager trebuie să deţină atât cunoştinţe tehnice şi experienţă în piaţa respectivă, cât mai ales o serie de abilităţi „soft” importante, care să vizeze comunicarea şi interacţiunea cu echipa, iar industria asigurărilor nu face excepţie de la această situaţie. 
Pentru poziţiile de management este mai dificilă găsirea candidaţilor potriviţi, deoarece este necesar un mix potrivit de cunoştinţe tehnice, dar şi de abilităţi de leadership şi de management de echipe şi proiecte. Rolul unui manager este de a balansa aspectele legate de buna organizare a activităţii, delegarea sarcinilor, organizarea proiectelor desfăşurate în cadrul echipei, dar şi de a fi un vizionar şi un bun comunicator, să ştie să motiveze subordonaţii, să le ofere direcţie şi claritate asupra obiectivelor pe termen scurt, mediu şi lung, să ştie să identifice şi să folosească în cel mai potrivit mod punctele forte ale acestora, a afirmat Pia SIMIONESCU.

„Dincolo de cunoștinţele și abilităţile tehnice aprofundate, specialiștii din departamentul IT trebuie să aibă și o bună înţelegere a industriei [de asigurări] și a necesităţilor de business.” (Reprezentanţii NN Asigurări de Viaţă)

Lipsa mai multor manageri buni în asigurări în momentul de faţă pare să fie influenţată şi de condiţiile din piaţă. Dominată multă vreme de vânzarea poliţelor obligatorii, cu produse al căror preţ reprezenta cel mai important aspect, piaţa de profil din România nu a impus apariţia unor profesionişti cu abilităţi de lider.
În industria asigurărilor, anii de glorie au fost predominant generaţi de vânzarea asigurărilor obligatorii (în special RCA), diferenţiatorul fiind preţul. În mod firesc, o industrie condusă de preţ nu este una care să genereze presiuni deosebite pe abilităţi „soft”.  De jos în sus, nevoia dezvoltării de abilităţi şi competenţe de leadership nu a fost una stringentă şi sunt doar câţiva ani de când în România au început să ia amploare şi celelalte forme de asigurări, forme care implică un nivel mult mai complex de cunoştinţe şi abilităţi, a explicat aceasta.
Piaţa, clienţii, competiţia sunt cele care pun presiune de jos în sus pe organizaţii. Începând de la echipele de vânzări, interfaţa directă cu clienţii, până la cele de suport, presiunea pieţei forţează dezvoltarea de abilităţi, structuri, fluxuri de lucru, infrastructuri, sisteme tot mai performante şi,  implicit,  dezvoltarea de manageri cu competenţe şi abilităţi tot mai solide şi complexe, capabili să coordoneze, să gestioneze şi să motiveze echipele responsabile din fiecare arie de activitate, a adăugat Directorul de Resurse Umane al Gothaer Asigurări Reasigurări. 

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Care sunt poziţiile pentru care asigurătorii găsesc cel mai greu candidaţii potriviţi? ).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!