Interviu
Carmen RADU, Președinte, Fondul de Garantare a Asiguraților
Autor:Oana RADU
Marti, 21 Martie 2017

PRIMM: Anul 2016 a fost unul cu activitate intensă pentru Fondul de Garantare a Asiguraților. Cum ar arăta o radiografie a activității FGA pentru anul trecut?

Carmen RADU: Activitatea noastră a fost foarte intensă în cursul anului 2016 și suntem convinși că va continua în același ritm și în 2017, pentru a ne atinge obiectivele pe care ni le-am propus. În primul rând, pentru Fondul de Garantare a Asiguraților anul 2016 a însemnat reorganizarea internă; astfel, pornind de la noile atribuții și activități stabilite prin reglementările legale, am fost obligați să redimensionăm organigrama; de asemenea, a trebuit să căutăm personal specializat, în raport de noile atribuții. În cursul acestui an, colegii noștri vor intra și într-un program de formare profesională, tocmai pentru a putea să fim cât mai eficienți și pentru a avea un ritm de lucru cât mai susținut în ceea ce privește instrumentarea și aprobarea dosarelor de daună. Să nu uităm că, dincolo de orice, în centrul atenției sunt creditorii de asigurare, care așteaptă de mult timp să își încaseze sumele cuvenite. De asemenea, a fost depus un efort susținut pentru îmbunătățirea sistemului informatic, pentru că, fără tehnologia informației, nu am putea să gestionăm o bază de date atât de mare, în condițiile în care Fondul de Garantare a preluat multe dosare de daună – peste 57.000, doar de la ASTRA –, și aproape 2 milioane de polițe de asigurare. Sistemul informatic a trebuit să fie actualizat pentru a gestiona aceste baze de date. Softurile, la rândul lor, au fost îmbunătățite. Aceste activități nu se văd în exterior, dar noi a trebuit să le derulăm în același timp cu instrumentarea și aprobarea dosarelor de daună. Atât pentru ASTRA, cât și, în a doua parte a anului trecut, pentru CARPATICA. A fost nevoie, totodată, să implementăm și sistemele de audit intern, de control intern, risk management. În ceea ce privește activitatea efectivă, pot să vă spun că, până la sfârșitul anului, s-au aprobat în comisia specială peste 31.500 de dosare de daună, valoarea lor fiind de aproximativ 145 milioane lei – efectiv plătite, 141 milioane lei. Altfel spus, la ASTRA, dintr-un total de aproape 60.000 de cereri de plată, câte am avut noi până la sfârșitul anului, se poate observa că mai mult de jumătate au fost deja aprobate de comisia specială și plătite. Au existat și dosare care au fost respinse la plată, fie total, fie parțial, atunci când nu au îndeplinit condițiile prevăzute de lege pentru a putea fi efectiv plătite. Gestionăm, de asemenea, și peste 1.200 de litigii, pentru că Fondul de Garantare a fost chemat în instanță, deși ar fi trebuit ca în această postură să fie societățile aflate în faliment. Au existat chiar și multe situații în care a trebuit să adoptăm astfel de măsuri încât să stopăm punerea în aplicare a unor decizii de executare a obligațiilor pe care ASTRA le avea de fapt către alți creditori, în afară de creditorii de asigurare.

PRIMM: Ați preluat, așadar, nu doar obligațiile asigurătorilor respectivi, ci și problemele acestora.

C.R.: O parte, pentru că au fost situații în care unii au înțeles, inclusiv la nivel de instanță, că noi ne-am subrogat drepturile și obligațiile pe care fostul asigurător, ASTRA, le-ar avea, ceea ce nu este real. Fondul de Garantare nu este un asigurător, ci este un organism care gestionează, instrumentează și plătește dosarele de daună ale asigurătorului care se află în faliment.

PRIMM: Din experiența de până acum, ne puteți spune cât de dificil este să prezentați românilor, cu claritate, care sunt atribuțiile Fondului, în ce măsură și pe ce segmente îi poate ajuta, pe scurt, care sunt obligațiile asumate de FGA potrivit legii?

C.R.: Dacă mi-ați fi pus această întrebare acum un an, probabil v-aș fi răspuns că nu este foarte ușor să îi facem pe ceilalți să înțeleagă exact care sunt atribuțiile Fondului de Garantare. Între timp, este clar că lumea a înțeles ce poate și ceea ce nu poate să facă, potrivit atribuțiilor, Fondul de Garantare. Am observat, inclusiv după ce s-a ridicat licența de asigurător a CARPATICA, iar ASF a constatat starea de insolvență, că numărul de cereri pentru depunerea de dosare noi de daună și, respectiv, cereri de plată a fost mult mai mare comparativ cu aceeași perioadă în cazul ASTRA.

PRIMM: Putem spune că asigurații CARPATICA au învățat câte ceva din experiența asiguraților ASTRA?

C.R.: Este posibil, dar au învățat și pentru că organizația noastră a comunicat mai mult cu mass-media. Cert este că pagina noastră de Internet este din ce în ce mai des accesată și că aici găsesc toate informațiile de care au nevoie. Și, din corespondența colegilor noștri de la departamentele tehnice cu persoanele interesate, observăm că întrebările sunt mult mai punctuale, pentru a-și putea completa în timp dosarul de daună, în cazul în care dosarul nu este complet. Cred că, într-adevăr, acum lucrurile sunt mult mai clare.

PRIMM: Activitatea Fondului a început, până la urmă, cu instrumentarea dosarelor ASTRA și cu gestionarea falimentului ASTRA. Care este situația în acest moment? Sunt convinsă că, în activitatea dumneavoastră, ASTRA încă are un cuvânt important de spus.

C.R.: Da, desigur. Așa cum am menționat, din cele 60.000 de cereri de plată, noi am aprobat deja peste 31.000. Celelalte urmează același flux, de a fi verificate de departamentele noastre interne, se instrumentează corespondența cu clientul, în cazul în care dosarele nu sunt complete. În acest număr total de cereri de plată – un număr mic, întradevăr –, avem și cereri de restituiri de prime, în cazul în care s-au denunțat polițele de asigurare în vigoare. Din totalul de cereri de plată, aproximativ 5.000, dacă nu mă înșel, sunt cereri de restituire a primei. La RCA, au fost foarte puține cazuri, majoritatea sunt la celelalte tipuri de asigurări, unde clientul a dorit să denunțe polița și trebuie să primească acea cotă parte din primă pentru perioada expirată. Încă mai avem de gestionat aproape 30.000 de cereri, care își vor continua fluxul anul acesta. Estimarea noastră este că, până la sfârșitul anului, aceste dosare vor fi, probabil, aprobate în comisia specială. Să clarificăm: a aproba înseamnă a aproba total, a aproba parțial sau chiar și a respinge. Un dosar aprobat nu este automat și un dosar plătit. Aceasta este exprimarea și din punct de vedere legislativ. Comisia specială aprobă, dar a aproba înseamnă a aproba 100%, dar și a aproba parțial sau a respinge total, în momentul în care, de exemplu, persoana care a depus cererea de plată posibil că nu era creditorul de asigurare și, atunci, nu avea dreptul să depună acea cerere de plată. Să nu uităm că noi plătim, per creditor de asigurare, până la 450.000 lei, așa că, dacă o cerere depășește plafonul, este o aprobare parțială. Noi plătim până la 450.000 lei, iar diferența se respinge. Până la sfârșitul anului, acesta este target-ul nostru: dosarele ASTRA să fie aprobate de comisia specială. Desigur, rămân deschise situațiile în care anumite dosare sunt în litigii, unde, în funcție de decizia finală a instanțelor de judecată, noi vom plăti sau vom respinge.

PRIMM: Care au fost principalele motive pentru care anumite dosare au fost respinse?

C.R.: Unul dintre principalele motive de respingere a fost cel în care cererea de plată nu a fost depusă de creditorul de asigurare, ci a fost depusă de altcineva care nu se încadra în definiția pe care o dă legea. Pentru a exemplifica: la început, foarte multe service-uri au depus ele însele cererile de asigurare, pentru că, într-adevăr, reparaseră mașinile clienților și au considerat că se pot roga în drepturi. Nu am clarificat acest lucru, a fost și un comunicat de presă și am menționat că plata pe care noi o facem, în cazul în care aprobăm dosarul, se poate face într-adevăr către service-ul de asigurare, dar numai atunci când cererea este depusă de creditorul de asigurare, păgubitul, cu mențiunea că el și-a ridicat mașina din service, iar noi, dacă se aprobă dosarul, putem face plata efectivă direct către service. Acesta a fost cel mai frecvent motiv de respingere, în primele luni de activitate a Fondului. De asemenea, mai avem depășirile de plafon. Până la sfârșitul anului, au fost peste 1.000 de cereri care au avut depășire de plafon, majoritatea fiind regrese. Un alt motiv de respingere, întâlnit, în general, la respingerile parțiale, a fost acela în care creditorul de asigurare nu a depus la dosar toate documentele care să justifice valoarea sumei pe care creditorul de asigurare a solicitat-o. Atunci dosarul s-a aprobat, dar până la valoarea la care am avut toate dovezile că aceea este suma care i se cuvine.

PRIMM: Dintre dosarele instrumentate, au fost multe care au atins această valoare maximă, de 450.000 lei?

C.R.: Până la sfârșitul anului, au fost, la ASTRA, 26 de dosare cu valoarea maximă. Majoritatea au fost pe auto, pentru că, dincolo de valoarea daunei, acolo au fost și vătămări sau daune morale.

PRIMM: Un segment mai sensibil este cel al asigurărilor de viață. La ASTRA probabil că nu au fost foarte mulți astfel de asigurați. Care este totuși situația lor în acest moment?

C.R.: Polițele de asigurări de viață sunt gestionate în continuare de către lichidator. Din evidențele noastre, când am preluat propriu-zis portofoliul, la 1 octombrie 2015, am preluat 23.600 de polițe de asigurări de viață în vigoare, din care, până la sfârșitul lui 2016, ar fi trebuit să mai rămână în vigoare jumătate. Aproximativ 12-13.000 ar fi trebuit să expire. Noi am primit direct 1.200 de cereri de valori de răscumpărare – încetare a polițelor de asigurări de viață. În cazul în care clientul plătește și menține polița, plata primelor de asigurare se face la ASTRA, la lichidator, iar noi vom plăti doar dacă se întâmplă riscurile acoperite (deces, invaliditate – depinde de tipul poliței de asigurare) sau în cazul în care se primesc cereri pentru denunțare și, în cazul acesta, plătim valorile de răscumpărare. Din estimările noastre, ar mai fi în vigoare între 8.000- 10.000 de polițe de asigurări de viață.

PRIMM: Pe 16 februarie, instanța a hotărât deschiderea procedurii de faliment pentru CARPATICA Asig. Ce semnificație are această dată, în contextul în care decizia instanței nu este una definitivă?

C.R.: De la data de 16 februarie 2017, se calculează 90 de zile, termen până la care Fondul de Garantare a Asiguraților mai primește cereri de deschidere dosare noi de daună de la păgubiții CARPATICA, pentru polițele în vigoare. Polița trebuie să fie în vigoare în momentul în care se întâmplă riscul asigurat. Păgubitul are termen de 90 de zile, de la data la care i se deschide dreptul de a solicita creanța.

PRIMM: Care este diferența exactă între acest termen și cel la care încep să se facă plățile? Acest termen de 90 de zile are efect asupra datei la care Fondul începe să plătească efectiv?

C.R.: Nu. Așa cum a fost și în cazul societății ASTRA, Fondul va plăti de la data la care această decizie rămâne definitivă. De la acea dată, vor fi din nou alte 90 de zile pentru a depune cererile de plată. Este important să menționăm că, pentru a putea beneficia de sumele cuvenite de la Fondul de Garantare, absolut toată lumea trebuie să își depună cererea de plată. Indiferent dacă păgubiții au avut depuse cereri pentru dosare de daună la CARPATICA, indiferent dacă au avut un răspuns pozitiv până la momentul la care societatea a rămas fără licența privind aprobarea dosarului de daună la cele care erau deja în lucru.

PRIMM: Care sunt pașii care trebuie urmați în acest sens?

C.R.: Cei care își deschid dosare noi vor ști, pentru că vor fi în contact direct cu colegii noștri care fac constatările de daună, că, pe lângă cererea deschiderii de dosar nou de daună - după ce au avizul de reparație, pentru că, la CARPATICA, majoritatea portofoliului este auto -, va trebui să depună și cererea de plată, cu documentele justificative. Dar cei care au avut deja dosare deschise, pe care noi le-am preluat de la CARPATICA, trebuie să înțeleagă că, pentru a putea beneficia de sume, trebuie neapărat să își depună și cererea de plată, cu toate documentele anexate. Aceste documente se regăsesc și pe siteul nostru, cu toate informațiile necesare despre cum trebuie completate. Este important să menționăm acest lucru, pentru că am avut cazuri în care foarte mulți asigurați, care aveau inclusiv o aprobare de plată la CARPATICA, dar plata nu s-a mai putut efectua de către CARPATICA, nu înțelegeau de ce trebuie să își depună încă o dată o cerere de plată. Fondul de Garantare va reverifica dosarul. Este obligația noastră legală, comisia specială răspunzând pentru orice plată sau respingere la un dosar. Se reverifică toate dosarele, chiar și acelea care aveau bun de plată. Trebuie să privim lucrurile și dintr-un alt punct de vedere: Fondul de Garantare a preluat dosarele de daună așa cum ne-au fost date. Se poate întâmpla, fără ca cineva să fie de vină, ca, la acest transfer de foarte multe dosare, să lipsească ceva. De aceea, este foarte important și este răspunderea noastră de a reverifica și dosarele care au fost declarate complete.

PRIMM: Între ASTRA și CARPATICA, a mai fost o companie – e adevărat, mai mică – în aceeași situație, FORTE Asigurări. Care este stadiul dosarelor și al polițelor în vigoare lăsate în urmă de falimentul FORTE?

C.R.: La FORTE, așa cum deja am informat presa, avem o decizie definitivă, care a fost emisă în data de 6 februarie. Astfel, noi am început deja să efectuăm plățile. În comisia specială, au fost aprobate aproximativ 250 de dosare, cu o valoare de 765.000 lei, din care deja a fost achitată o sumă de peste 660.000 de lei către creditorii de asigurare. Aici, vorbim de 3.000-3.200 de polițe preluate de la FORTE – volumul de activitate este, implicit, mult mai mic - și, până la acest moment, noi am primit 980-1.000 de cereri de plată.

PRIMM: S-a pus și aici problema depășirii valorii maxime?

C.R.: Deocamdată, nu.

PRIMM: Având în vedere numărul falimentelor înregistrate în piața de asigurări în ultimul an, considerați necesară o majorare a contribuției asigurătorilor către Fondul de Garantare? Care este, în acest moment, disponibilitatea financiară a FGA?

C.R.: Ce pot eu să vă spun este că, la sfârșitul anului, ca orice companie, și noi am făcut și am aprobat bugetul de venituri și cheltuieli. Prin urmare, s-a făcut o analiză la nivelul conducerii privind impactul pe care aceste falimente îl au pentru resursele financiare ale Fondului de Garantare, în urma căreia s-a ajuns la concluzia că, la acest moment, nu este nevoie ca, pentru 2017, să avem creșteri ale valorii contribuțiilor. În funcție de evoluția pieței sau apariția unor situații neprevăzute, pe care noi nu am putut să le luăm în considerare drept criterii, reanalizăm, o dată la șase luni, situația resurselor financiare, astfel încât să nu ajungem în situația de a nu putea să despăgubim creditorii de asigurare. Dar nu ne dorim nici să creștem contribuțiile asigurătorilor, dacă nu va fi cazul. Sumele pe care noi le-am achitat anul trecut către creditorii ASTRA au fost compensate prin încasările de contribuții noi. Deci, nu am fost în situația în care să nu putem să acoperim sumele plătite. Dacă ne uităm la valoarea dosarelor achitate, mai sunt dosare și de maritim, și de aviație care, cu siguranță, pot avea valori ceva mai mari decât media dosarelor de auto. Anul trecut, 5% din ceea ce am plătit au fost alte tipuri de asigurări decât auto.

PRIMM: În final, care ar fi mesajul pe care Fondul de Garantare îl transmite atât clienților asigurătorilor cu care colaborează deja, cât și pentru cei care, în viitor, vor apela la FGA?

C.R.: Așa cum am menționat, pe site-ul nostru sunt foarte multe informații care pot fi de ajutor persoanelor interesate și care pot să clarifice multe dintre răspunsurile pe care aceștia, probabil, le așteaptă la întrebările care îi preocupă. Atunci când aceste informații poate nu sunt suficiente, îi invităm să ne contacteze la adresele de e-mail care se regăsesc pe site-ul nostru. Am observat o îmbunătățire în ceea ce privește modul în care colaborăm și corespondăm cu potențialii creditori de asigurare. Anul trecut, s-a răspuns la peste 5.000 de cereri de clarificări. Este important ca volumul nostru de activitate să fie înțeles și de potențialii noștri creditori. Noi nu putem pur și simplu să luăm acele dosare și să le aprobăm la plată fără ca ele să corespundă cerințelor legale. Acesta este motivul pentru care durează ceva mai mult analizarea, instrumentarea și plata efectivă a acestor dosare. Acestea sunt prevederile legislative și noi trebuie să ne conformăm. Încercăm să avem o organigramă cât mai eficientă, pentru că resursele trebuie folosite cât mai eficient posibil, iar target-ul este ca acestea (n.red.: resursele) să poată să ajungă la creditorii de asigurare.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Carmen RADU, Președinte, Fondul de Garantare a Asiguraților).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!