Interviu
Carmen RADU, Președinte și Nicolae CRIȘAN, Director General al Fondului de Garantare al Asiguraților
Autor:Oana RADU
Vineri, 02 Octombrie 2015

În ultima perioadă se vorbește mult despre situația în care se află clienții companiei ASTRA Asigurări și, implicit, de misiunea pe care o are de îndeplinit Fondul de Garantare a Asiguraților. Dispune instituția de resursele necesare pentru a face față situației? Ce au de făcut clienții care au nevoie de despâgubiri pe baza polițelor încheiate la ASTRA? Care este actualul stadiu de soluționare a dosarelor? Ne spun într-un interviu…

PRIMM: Care este, în acest moment, stadiul de organizare al Fondului de Garantare? Aveţi echipa în formă finală? Se mai fac angajări?

Carmen RADU: Aş vrea să fac câteva precizări, tocmai pentru că, aşa cum aţi menţionat, probabil că foarte multă lume abia acum a realizat ce înseamnă de fapt Fondul de Garantare a Asiguraţilor. Conform Legii nr. 213/2015, Fondul de Garantare a Asiguraţilor s-a constituit ca persoană juridică de drept public, având ca scop principal protejarea creditorilor de asigurări în cazul insolvenţei unui asigurător. În aceste condiţii, Fondul de Garantare a Asiguraţilor a primit şi noi activităţi pe care trebuie să le facă şi pe care până acum nu le avea în atribuţiile sale -  mă refer aici în special la activitatea de instrumentare şi lichidare a dosarelor de daună. 

Acesta este motivul pentru care organigrama noastră se va extinde şi cu câteva poziţii şi funcţii obligatorii - control intern, auditor intern, specialişti în achiziţii. De asemenea, trebuie să ne extindem echipa de IT şi, bineînţeles, probabil una dintre cele mai importante părți este cea de evaluator al dosarelor de daună; mă refer aici atât la partea de constatare, cât şi la instrumentarea şi lichidarea dosarelor de daună.

Nicolae CRIȘAN: Până la 1 octombrie am angajat un număr de 15 inspectori evaluatori. Aceştia activează prin intermediul a 12 puncte de constatare şi acoperă următoarele judeţe şi zone limitrofe acestora: Iaşi, Cluj, Constanţa, Timiş, Prahova, Covasna, Dolj, Braşov, Vrancea şi, bineînţeles, municipiul Bucureşti.

PRIMM: Care este acum, timpul de răspuns, din momentul în care un client deschide un dosar de daună şi până în momentul în care se realizează constatarea, având în vedere că sunt doar 12 puncte de constatare?

N.C.: Avem aproximativ 3.000 de cereri de deschidere de dosare de daună pe care le-am prelucrat și le-am înregistrat. O situație specială o au și cererile care vin pe mail, pentru că şi acestea trebuie printate şi trebuie să primească un număr de înregistrare ca să capete o formă oficială. De regulă, avem 60-70 de deschideri de dosare pe zi. Trebuie avut în vedere și faptul că inspectorii care au fost angajaţi nu sunt cu normă întreagă, ci doar cu două sau trei ore, atât cât le permite Codul Muncii pentru a putea activa. Dacă mai au raporturi de muncă și cu alte societăţi de asigurări, aceştia pot opta fie pentru un contract de muncă pe o perioadă determinată cu Fondul de Garantare, fie pentru aceste ore suplimentare.

Mulți au optat pentru contractul de muncă în cadrul Fondului de Garantare şi deja au început să le expire perioadele de preaviz la foștii angajatori, ceea ce înseamnă că în curând vor putea lucra 8 ore pe zi, iar ritmul de răspuns va fi mult mai alert. Opinia mea e că vom reuşi să facem faţă cu brio la cererile de deschidere de dosar de daună, respectiv de constatare.

PRIMM: Care este principala provocare a Fondului de Garantare în acest moment?

N.C.: Există o presiune din partea păgubiţilor care doreau o soluționare mult mai rapidă a dosarelor lor. Constatarea şi, ulterior, instrumentarea dosarului presupun altă activitate puţin mai complexă, dedicată specialiştilor fondului. În definitiv, pe păgubiţi îi interesează finalitatea, încasarea desbăgubirilor și vom face tot ce este posibil pentru ca aceasta să se realizeze în timpul cel mai scurt. Trebuie însă parcurse etapele în justiţie, respectiv declararea stării de faliment.

Din cele 3.000 de solicitări de deschidere de dosare de daună au mai rămas în lucru aproximativ jumătate. Peste 400 au fost deja instrumentate, s-au făcut constatările, iar restul de dosare sunt deja în lucru în teritoriu. Aproximativ 1.000-1.200 de dosare urmează să intre în etapa de constatare în perioada următoare. 

PRIMM: Cele care au fost procesate în acest moment în ce stadiu sunt? 

C.R.: Urmează paşii pe care îi prevede norma 16: după ce se face constatarea, păgubitul merge la un service pe care şi-l alege, se întoarce cu o propunere de deviz. Specialiştii evaluatori din cadrul Fondului evaluează acel deviz şi dau o aprobare pentru intrarea în reparaţie. După ce îşi repară maşina, păgubitul are cele două opţiuni pe care le prevede legea: îşi plăteşte maşina pentru a putea să o ridice din service, caz în care depune la noi o cerere de plată, plăţile neputându-se efectua, conform legii, decât după ce avem o decizie definitivă de intrare în faliment a asigurătorului, sau poate opta, dacă și condiţiile contractului de asigurare prevăd această clauză, ca plata să se facă direct către service-ul unde a fost efectuată şi reparaţia.

PRIMM: Este acest întreg proces mai complicat decât cel prin care un asigurat se adresa direct asigurătorului său pentru despăgubiri? Faptul că ASTRA este în situaţie de faliment complică procedura de despăgubire pentru clienți? 

C.R.: Etapele sunt aceleaşi, pentru că, aşa cum am menţionat, un dosar se instrumentează conform condiţiilor generale de asigurare. Singura problemă, într-adevăr, este faptul că plata nu se poate face imediat după ce dosarul a fost avizat şi acceptat la plată, dar clientul va fi informat pentru că se vor publica periodic liste actualizate cu potenţialii creditori de asigurare, iar ei vor putea fi informaţi dacă dosarul lor a fost acceptat la plată. Pot solicita aceleași informații şi la noi. Este un drept pe care asigurații îl au în această etapă. 

PRIMM: Este managementul relaţiei cu aceşti clienţi ai companiei ASTRA una dintre provocările Fondului? Din contactul pe care l-aţi avut până acum cu aceştia, înţeleg clienții care e situaţia? 

N.C.: Acest lucru a fost în atenţia noastră permanentă, tocmai pentru a nu tensiona relaţia între noi şi păgubiţii ASTRA. Cine lucrează în branşa asigurătorilor probabil are o viziune mai profundă asupra a ceea ce înseamnă acest Fond de Garantare a Asiguraţilor, care a fost înfiinţat abia în această vară ca instituţie independentă. În luna iulie abia am reuşit să ne organizăm. După aceea a început să curgă termenul celor 30 de zile în care trebuia să preluăm evidenţele și arhivele de la ASTRA. Mare parte din personal a fost implicat în această acţiune care nu a fost deloc uşoară: au fost peste 60.000 de dosare de daună de preluat. 

Întotdeauna în activitatea de până acum,  am avut în vedere drepturile şi protejarea intereselor păgubiţilor şi a asiguraţilor implicaţi. Deci, vom face tot ce este posibil pentru a efectua cât mai rapid toate plăţile. Şi cu service-urile am avut deja câteva discuţii din care a rezultat că înțeleg situația. Marile service-uri sunt dispuse chiar să crediteze pentru o anumită perioadă reparaţiile pentru aceşti păgubiţi. Desigur, depinde și de valoarea despăgubirii sau de valoarea reparaţiei, urmând ca aceştia să recupereze banii într-o perioadă de câteva luni de zile de la Fondul de Garantare. Există astfel înţelegere şi din partea service-urilor şi vom discuta în continuare, astfel încât clienţii lor şi păgubiţii noştri să nu aibă de suferit.

Cred că este important ca să înţelegem cu toţii că Fondul de Garantare a Asiguraţilor nu este un asigurător, astfel încât nu preia propriu-zis o activitate completă pe care a desfăşurat-o asigurătorul intrat acum în insolvenţă. 

C.R.: Şi vreau să mai fac o menţiune care este foarte importantă: service-urile nu sunt creditori de asigurare. Aşa cum am menţionat, cererea pentru despăgubire o face clientul, dar el poate menţiona - şi cred că acest aspect îl vom tot repeta pentru a fi foarte clar - ca beneficiarul sumelor de plată să fie sevice-ul care i-a reparat maşina şi care i-a dat-o fără ca asiguratul să plătească. Dacă vom înţelege cu toţii acest mesaj şi dacă îl vom transmite împreună cu mass-media, sunt convinsă că situaţiile în care service-urile refuză pur şi simplu să introducă noi cazuri în reparaţii să fie cât mai puţine. 

PRIMM: Una dintre grijile clienților este legată de resursele Fondului de Garantare și de eventualitatea ca acestea să fie insuficiente. Puteţi recupera o parte din despăgubirile acordate de la companiile de reasigurări, din contractele de reasigurări?

N.C.: Deocamdată trebuie să facem o analiză riguroasă a acestor contracte de reasigurări, să vedem în ce măsură ele sunt sau nu sunt acoperitoare pentru eventualele sume de recuperat. Nu le-am văzut încă, nu am intrat în posesia lor, dar sunt în arhiva predată. Le vom viziona şi dacă există sume de recuperat puteţi fi siguri că vom întreprinde toate demersurile necesare în acest sens.

PRIMM: Ați menționat ca aveți dosare și pe alte tipuri de asigurări, nu doar auto. Așadar,  există până acum solicitări de despăgubiri pe alte tipuri de asigurări?

C.R.: Solicitări avem primite direct la Fond pentru dosare de răscumpărări, acolo unde clienții au denunțat contractele de asigurare, dar sunt foarte puține, sunt sub 100. În schimb, la o primă vizionare, sunt în aceste peste 57.000 de dosare pe care noi le-am preluat și dosare pentru asigurări de viață, dosare de accidente de persoane, asigurări de casă, property, industriale și așa mai departe. Sigur că și acolo, și mă refer în special la cele de viață, clientul se adresează direct nouă, în cazul în care apare un eveniment nou. Procedura este aceeași: completează formularul care se găsește pe site-ul Fondului de Garantare, urmând ca noi să-i solicităm moștenitorilor, spre exemplu în cazul unui deces, să completeze dosarul, apoi se analizează și se acceptă sau se respinge la plată. Același procedeu este și pentru celelalte tipuri de asigurări, fie că vorbim de accidente, persoane și așa mai departe, pentru că există totuși, chiar dacă este un procent mai mic, și acestea.

Completarea dosarului se poate face mult mai rapid în cazul acestor asigurări, pentru că aici nu mai vorbim despre mașini care trebuie să meargă în service-uri să fie reparate. La fel, plata se va face abia atunci când legea ne permite s-o facem, iar acest lucru este valabil pentru toate tipurile de contracte. 

PRIMM: Care este prioritatea Fondului în acest moment și care sunt planurile dumneavoastră după ce se va depăși situația cu ASTRA?

C.R.: Cred că în acest moment este foarte important să ne completăm în cel mai scurt timp echipa cu profesioniști și specialiștii din domeniu. După aceea va trebui, în câteva zile, să postăm pe site lista potențialilor creditori, iar activitatea cea mai importantă după aceea este cea de avizare și analizare a dosarelor de daună, astfel încât ele să poată fi predate comisiei speciale care s-a creat în cadrul Fondului, tocmai pentru a putea fi stabilit dreptul de plată al păgubiților. Astfel, înainte de avea o decizie definitivă clienții vor ști care sunt drepturile și sumele cuvenite la plată. 

N.C.: Vom vedea ce ne rezervă viitorul. Eu sper să nu ne mai confruntăm cu ceva de amploarea ASTRA, dar, sigur, vine Solvency II și trebuie să avem în vedere toate aspectele acestuia. În primul rând este vorba despre consolidarea instituțională, aceasta însemnând alegerea unor specialiști. Suntem deschiși, dorim să evoluăm, dorim să facem totul astfel încât nimeni să nu aibă de suferit, dar trebuie să înțeleagă toată lumea că totul trebuie să se desfășoare în cadrul prevederilor legii.  

 

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Carmen RADU, Președinte și Nicolae CRIȘAN, Director General al Fondului de Garantare al Asiguraților).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!