Asigurări
CASCO în luptă cu „bătrâneţea”
Autor:Daniela GHEŢU
Vineri, 01 Noiembrie 2013

Că boom-ul vânzărilor de autoturisme în leasing din anii premergători crizei economice a impulsionat substanţial vânzările de poliţe auto CASCO este un adevăr unanim acceptat. Că prăbuşirea abruptă a pieţei de leasing în 2009 – 2010 a atras după sine o mişcare asemănătoare, deşi mai puţin dramatică, pe piaţa asigurărilor CASCO este, de asemenea, un fapt bine cunoscut. Ce consecinţe au lăsat însă aceste mişcări şi pentru ce orizont de timp se vor mai face ele simţite?

Piaţa de asigurări auto ECE a încheiat prima jumătate a anului 2013 cu o scădere a subscrierilor de circa 2,2%, totalizând prime brute subscrise în valoare de 4,69 miliarde euro. Fără să mai fie surprinzător în sine, după ani şi ani de criză în care vânzările de autovehicule au scăzut dramatic, rezultatul merită o analiză mai detaliată în condiţiile în care o privire aruncată asupra rezultatelor din fiecare ţară arată câteva diferenţe grăitoare.
Per total, considerând rezultatele însumate ale claselor CASCO şi RCA, ţările baltice - Estonia, Lituania, Letonia -, şi Bulgaria sunt singurele care au înregistrat un trend pozitiv în subscrierile pe asigurări auto. Pentru țările baltice, autoarele unei rezultat cumulat, în termenii PBS, mai bun cu 13% în 1H2013 în comparaţie cu 1H2012, trebuie remarcat în mod special faptul că acest trend pozitiv s-a manifestat aproape în măsură egală atât pe clasa CASCO, cât şi pe RCA. Explicaţia cea mai evidentă stă într-un fapt reliefat de statisticile ACEA – Asociaţia Europeană a Constructorilor de Maşini -, care arată că ţările baltice sunt singurele care au raportat în prima jumătate a lui 2013 o creştere a numărului de autovehicule noi înregistrate, cu un plus de circa 1.200 unităţi (total vehicule de uz personal şi comercial). În fapt, plusul provine integral din Estonia, unde vânzarea ambelor categorii de vehicule a înregistrat creşteri impresionante în termeni relativi, dar ţinând cont că pieţele de asigurări din această regiune funcţionează într-o strânsă interdependenţă, cu multe companii care subscriu riscuri pe întreg teritoriul regiunii baltice, am ales să tratăm regiunea ca un tot unitar.
În cazul Bulgariei, situaţia este mai nuanţată, creşterea cumulată de 3,6% pe clasele auto reprezentând rezultatul unui trend descrescător pe clasa CASCO, compensat şi depăşit de creşterea de 8,2% pe RCA. În fapt, dacă din lista pieţelor de asigurări ECE excludem pieţele baltice – despre care am discutat anterior -, şi pieţele mai puţin dezvoltate ale zonei ex-iugoslave, unde chiar subdezvoltarea oferă, indiferent de condiţii, un spaţiu de creştere mai mult decât generos, este evident că singurele pieţe de dimensiuni relevante care au încheiat 1H2013 cu creşteri pe subscrierile RCA sunt România (+13,3%) şi Bulgaria. În condiţiile în care ritmul înmatriculărilor de autovehicule noi a continuat să încetinească în raport cu anul trecut, explicaţiile posibile ale fenomenului rezidă fie într-o creştere a parcului auto pe seama vânzărilor de maşini second hand, fie într-o uşoară mărire a tarifelor, fie – cel mai probabil –, într-o combinaţie a acestora.
În fapt, „cazul” Bulgariei este interesant şi atipic în acelaşi timp, în condiţiile în care numărul maşinilor înmatriculate în această ţară a crescut în decursul ultimilor patru ani, potrivit unor surse neoficiale, cu circa 850.000. Un rol important în această creştere este atribuit numeroşilor cetăţeni români, greci şi italieni care conduc maşini cu plăci de înmatriculare bulgare, urmare a costurilor mai reduse de înmatriculare şi a unor lacune legislative care permit existenţa unei adevărate „industrii” specializate.

Piaţa CASCO – un loc îngust

Cifrele de afaceri pe linia de asigurări CASCO continuă să se afle în scădere, cu excepţia ţărilor baltice, în toată regiunea ECE.  Ungaria, cu o scădere a primelor subscrise de circa 14%, reprezintă punctul extrem al acestui trend, în timp ce piaţa cehă reuşește să menţină o situaţie aproape stabilă a subscrierilor, cu o depreciere subunitară a volumului de prime brute subscrise. Pentru restul pieţelor din regiune, o scădere de 4 -8% la jumătatea anului a subscrierilor pe CASCO pare să devină o situaţie obişnuită. În contextul în care, peste tot în regiune, vânzările de autovehicule noi rămân pe un palier foarte scăzut, se pune întrebarea: ce viitor au, cel puţin pe termen mediu, afacerile pe această linie de asigurări?
Analizele realizate cu ani în urmă arătau că, deşi facultativă, poliţa CASCO era achiziţionată într-o proporţie covârşitoare numai în condiţiile în care existenţa ei devenea „obligatorie” prin condiţiile impuse de finanţatorii achiziţiei prin clauzele contractelor de leasing sau împrumut bancar. Ca atare, din volumul total, doar o mică parte a poliţelor CASCO erau reînnoite odată ce contractele de leasing sau împrumut bancar ajungeau la punctul final. Altfel spus, doar puţine dintre maşinile cu o vechime mai mare de 3-5 ani (cele mai frecvent întâlnite durate ale contractelor de finanţare) erau asigurate CASCO.
Prăbuşirea vânzărilor auto, urmare a crizei, a însemnat nu numai o reducere dramatică a numărului de clienţi „motivaţi” să încheie o asigurare CASCO, dar – pe măsură ce anii au trecut -, şi o reducere semnificativă a numărului total de potenţiali clienţi, cu maşini de „vârstă asigurabilă”, asupra cărora asigurătorii şi-ar putea exercita puterea de convingere pentru a vinde acest tip de poliţe. În acest context, dacă luăm în considerare faptul că maşinile vândute în 2008-2009, anii de vârf în comerţul ECE cu autovehicule, se apropie de atingerea vârstei de 5 ani, este de aşteptat ca numărul de poliţe încheiate pentru aceste maşini să scadă masiv, în timp ce noile vânzări sunt departe de a compensa aceste volume. Desigur, creşterea gradului de conştientizare a necesităţii asigurării ar putea determina tot mai mulţi deţinători de autovehicule să încheie această asigurare cu adevărat pe baze facultative, fără obligaţia născută de un contract de finanţare. Totuşi, ţinând cont că puterea de cumpărare a populaţiei, în întreaga regiune, se resimte încă puternic în urma măsurilor de austeritate impuse de criză, este puţin probabil ca lupta dintre „conştiinţa necesităţii asigurării” şi dimensiunea buzunarului să fie tranşată în mod categoric în favoarea cumpărării de asigurări.

Cazul României

Statisticile româneşti arată că, în timp ce parcul auto a crescut de la finele anului 2009 până acum cu circa 400.000 unităţi, această creştere a avut loc în special pe seama vânzărilor de maşini second hand. Ca atare, în timp ce asigurătorii RCA au avut în faţă un parc auto asigurabil care a crescut – chiar dacă foarte lent în raport cu anii care au precedat crizei economice -, pe segmentul CASCO piaţa s-a îngustat semnificativ prin îmbătrânirea accelerată a parcului auto.
Astfel, dacă la finele lui 2009, 56% din autovehiculele înregistrate în România aveau vârste cuprinse între 0 – 10 ani, 4 ani mai târziu, la sfârşitul anului 2012, ponderea lor se redusese cu 10 pp. Îngustând intervalul „vârstelor” considerate la 0 – 5 ani, adică la categoria de maşini care, urmare a modelului de finanţare a achiziţiei, fac cel mai adesea obiectul contractelor de asigurare CASCO, diferenţa capătă conotaţii de-a dreptul dramatice: de la un parc de maşini de peste 1,5 milioane unităţi la sfârşitul lui 2008, la unul care numără ceva mai puţin de 700.000 de autoturisme în decembrie 2012, ceea ce înseamnă mai puţin de jumătate ca număr de unităţi asigurabile.
 Din punct de vedere valoric, mai trebuie luată în considerare şi o reducere suplimentară dată de migrarea opţiunilor la achiziţia de autoturisme către mărcile cu preţuri mai reduse sau către maşinile second hand.
Per total, cu un parc de maşini „ţintă” semnificativ redus, o valoare medie asigurabilă redusă prin „îmbătrânire” şi un public cu putere de cumpărare redusă care a forţat scăderea preţurilor de asigurare, piaţa de asigurări CASCO din România a scăzut, în termenii volumului de prime subscrise, la 46% din nivelul ei maxim, atins în 2008.
Cât priveşte perspectiva următorilor ani… va fi interesant de văzut ce se va întâmpla în următorii cinci, şase ani care mai sunt de parcurs până la momentul în care cele peste 450.000 de autovehicule de toate categoriile intrate în piaţă în 2008 şi 2009 vor atinge „vârsta de pensionare” din punct de vedere al asigurabilităţii. Este puţin probabil ca ritmul actual, de circa 45.000 – 50.000 maşini noi înmatriculate an de an, încă în scădere pentru România, va reuşi să înlocuiască în timp util ieşirea din piaţă a unei mulţimi masive de maşini care ar putea să facă obiectul asigurării. Nici chiar intrările furnizate de piaţa second hand nu sunt suficient de mari pentru a ajuta în mod eficient la menţinerea actualei „mase asigurabile” de autovehicule.
În intervalul 2008 – 2013, ponderea asigurărilor CASCO în portofoliul pieţei a scăzut de la 40% în decembrie 2008, la circa 23% în decembrie 2012, în condiţiile în care întreaga piaţă a scăzut cu circa 22%, înjumătăţirea cifrei de afaceri pe CASCO jucând un rol determinant în scăderea pieţei. Practic, două treimi din diminuarea volumului absolut de prime subscrise în perioada 2008 – 2012 provin din scăderea afacerilor pe linia CASCO. Ca atare, chiar şi într-o estimare mai puţin pesimistă decât cea prezentă, pare destul de evident că asigurătorii va trebui să persiste în găsirea unor „soluţii de înlocuire” a veniturilor din asigurări CASCO cu alte clase dacă nu vor ca în următorii ani să asistăm la coborârea unui nou prag.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (CASCO în luptă cu „bătrâneţea”).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!