Media & Marketing
Cât valorează reputaţia pieţei de asigurări şi ce facem pentru ea?
Autor:Oana RADU
Luni, 03 Martie 2014

Ai nevoie de 20 de ani să construieşti o reputaţie şi de numai 5 minute să o distrugi (Warren BUFFETT)
... sau, în cazul pieţei româneşti de asigurări, de câteva săptămâni în care un război politic se mută pe această scenă şi atrage în vâltoarea mediatică generată nume, branduri şi, în ansamblu, o industrie a cărei reputaţie poate să fie puternic afectată.

Când vorbeşti despre reputaţia pieţei româneşti de asigurări, te referi la percepţia pe care publicul o are cu privire la integritatea acesteia şi la gradul de încredere pe care îl poate acorda acestei industrii. În domeniul financiar în general, unde relaţia client – furnizor se bazează mai mult decât oriunde pe încredere şi pe o imagine impecabilă, managementul riscului reputaţional este vital. Chiar în Barometrul său de Risc pentru 2014, ALLIANZ subliniază preocuparea în creștere a companiilor față de riscurile reputaționale.
Cu toate acestea, în abordare clasică, multe programe de management al riscului se bazează pe analiza riscurilor interne mai mult decât pe cea a riscurilor externe. Excepţie nu fac nici companiile de asigurări, care construiesc strategii şi sisteme menite să identifice tentative de fraudă cu implicare a surselor din interior, care au ca scop asigurarea securităţii informaţiilor şi bunul mers al diverselor proceduri. Cu toate acestea, câte dintre companiile din piaţa de profil dispun de planuri de management al crizelor generate de factori externi, cum ar fi mediul politic, problemele pe care le au anumiţi competitori şi care prezintă risc de contagiune la nivel reputaţional?
În rezumat, teoria ne spune că orice organizaţie trebuie să aibă un sistem bine pus la punct de identificare, prioritizare, management şi monitorizare a riscurilor critice. De asemenea, niciun business plan nu este complet fără integrarea unei componente importante de management al riscului. Cât de mult se aplică această teorie şi în practica societăţilor din piaţa românească de asigurări probabil vom vedea în perioada care urmează, una deloc limpede şi liniştită, ci mai degrabă favorabilă activităţilor celulelor de criză şi echipelor de comunicatori a căror misiune va fi să apere pe cât posibil reputaţia companiei pe care o reprezintă şi, în definitiv, a industriei.
Un alt lucru demn de menţionat este că într-o eră în care informaţia circulă mai rapid decât poate cineva să spere să o controleze, nicio companie, mai ales din domeniul financiar, nu îşi permite să îşi atribuie un set de valori pe care să nu le confirme zi de zi prin activitatea sa. Este suficient ca unul dintre actorii din piaţă să nu respecte acest principiu şi riscul reputaţional se răsfrânge asupra întregului domeniu. Piaţa de asigurări este, din păcate, un exemplu în acest sens.
Şi, când o criză izbucneşte, multe companii (chiar şi din categoria celor puternice) îşi dau seama că au omis să ia în calcul reputaţia ca indicator al performanţei proprii şi încep să privească rezultatele din viitor cu îngrijorare şi să se gândească la cel mai bun management al crizei, pentru că managementul riscurilor este deja depăşit.
Şi tot teoria spune că transparenţa şi rapiditatea comunicării în astfel de situaţii de criză sunt vitale. De la teorie la practică sunt însă, uneori, distanţe mari, motivele care dau un alt curs evenimentelor fiind diverse. Aşa se face că, în acest moment, companiile de asigurări se află în situaţia în care se străduiesc, fiecare cum crede că este mai bine, să contracareze efectele unei crize a industriei ale cărei limite nu par să se întrevadă prea limpede.

Ce comunică societăţile de asigurări în această perioadă?

În încercarea de a contracara efectele crizei pe care o traversează piaţa românească de asigurări în acest moment, companiile caută să păstreze, pe cât posibil, o atmosferă de normalitate în care să îşi desfăşoare activitatea. Comunică în diverse modalități că activitatea lor şi angajamentele asumate faţă de clienţi nu sunt afectate, străduindu-se să păstreze imaginea entităţii pe care o reprezintă cât mai departe de scandalurile intens mediatizate.
OMNIASIG VIG a anunţat în ultima perioadă atât o majorare de capital cu peste 53 milioane lei, cât şi alocarea rezervei maxime prevăzute de lege pentru vătămări corporale şi deces în cazul accidentului din Muntenegru. Totodată, compania arată că activitatea sa decurge în mod firesc pe toate planurile, anunţând și cea de-a patra ediţie a unei campanii de informare a conducătorilor auto derulate cu Poliţia Rutieră cu ocazia Mărţişorului.
O majorare de capital a anunţat şi EUROINS Romania, cea mai mare de până acum, de 100 milioane lei, mesajul fiind acelaşi: decizia de creştere a capitalului social reflectă sprijinul pe care acţionarii sunt decişi să îl acorde pentru a susţine dezvoltarea activităţii şi pentru asigurarea solidității companiei pe piaţa asigurărilor.
ASIROM VIG a dat publicității un comunicat prin care anunţa atât volumul daunelor plătite de companie (430 milioane lei), cât şi scăderea numărului de reclamații din partea clienţilor cu 34%.
Și comunicatele de presă ale CARPATICA Asig vorbesc despre continuarea în parametri normali a soluţionării dosarelor şi a plaţii daunelor, compania punând mare accent pe programele solide de reasigurare pe care le are şi pe faptul că atât lichiditatea, cât şi solvabilitatea companiei sunt peste limitele impuse. CARPATICA Asig anunţă deopotrivă că şi-a majorat în acest an cu 33% acoperirea riscurilor pe segmentul property, prin contracte plasate la reasi­gurători de top, cu rating minimum A.
Un alt nume important, ALLIANZ, anunţă atât o creştere a veniturilor grupului cu peste 4%, cât şi lansarea unui nou produs pe segmentului asigurărilor de sănătate din România. Semne care conduc la ideea că ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări investeşte în diversificarea portofoliului de produse, având susţinerea unor acţionari stabili.
Toate acestea sunt semnale pozitive, care, într-un cadru normal, ar fi binevenite. Cât de mare este impactul lor în acest moment însă, când reprezentanţi ai autorităţii de supraveghere sunt arestaţi sau în urmărire penală, când companii de top intră în supraveghere specială, reprezintă un subiect care merită a fi dezbătut.
Iar dacă există o reţetă câştigătoare pentru contracararea riscului reputaţional care planează astăzi asupra întregii pieţe, doar timpul rămâne a ne arăta...

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Cât valorează reputaţia pieţei de asigurări şi ce facem pentru ea?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!