eStyle
Ce sunt wearables şi care este impactul lor asupra asigurărilor?
Autor:Adina TUDOR
Vineri, 01 Mai 2015

Dacă termenul de „wearables” nu este neapărat cunoscut pe scară largă, în schimb smartwatch-ul Apple sau noile brățări fitness care monitorizează kilometri parcurși și caloriile consumate sunt cu siguranță gadget-uri aproape imposibil de ignorat. Tehnologia „purtată de utilizator” s-a transformat dintr-un simplu trend într-un adevărat fenomen.

„Wearables computers”, cunoscute mai simplu drept „wearables”, reprezintă dispozitive electronice de dimensiuni mici care sunt purtate de către utilizator ca accesorii, fie direct pe piele, sub haine, fie deasupra acestora sau chiar incorporate în vestimentație. Exemple de astfel de gadget-uri sunt sistemul Nike+, care permite utilizatorului să înregistreze timpul, distanța, ritmul și caloriile arse în timpul mișcării, printr-un senzor plasat în pantof (și brățările fitness care îndeplinesc funcții similare),  cunoscuții ochelari Google, dar și noul lansat smartwatch Apple.
Una dintre principalele caracteristici ale dispozitivelor „wearable” este reprezentată de interacțiunea constantă dintre ele și utilizator: acestea nu trebuie să fie pornite sau oprite, ci funcționează în mod continuu. O altă caracteristică vizează multi-tasking-ul: persoana care utilizează un „wearable” nu este nevoită să se întrerupă din activitatea anterioară pentru a-l folosi (ca în cazul unui telefon, de exemplu), pentru că acesta este integrat natural în acțiunile utilizatorului (iar gesturile de control ale acestuia sunt intuitive).

„Wearables” - un business de 70 miliarde USD în 10 ani

Studiul „Wearable Technology 2015-2025: Technologies, Markets, Forecasts”, realizat de firma de cercetare IDTechEx în ianuarie 2015, estimează că business-ul dispozitivelor electronice „wearables” va ajunge la 20 miliarde USD în 2015. De asemenea, conform analizei realizate, acesta va ajunge până la 70 miliarde USD în 2025, iar sectorul dominant va rămâne cel dedicat sănătății („healthcare”), care include dispozitivele medicale, dar și cele pentru fitness și wellness.
În momentul de față, pe segmentul de „healthcare wearables” activează cel mai mare număr de companii reprezentative din domeniul IT, precum Apple, Accenture, Adidas, Fujitsu, Nike, Philips, Reebok, Samsung, SAP și Roche, care se află în spatele celor mai importante inovații din domeniu, se arată în studiu.
Conform analizei realizate de IDTechEx, există două tipuri de tehnologie „wearable”. Pede o parte se află dispozitivele obișnuite (așa cum sunt ochelarii Google sau ceasul Apple) care funcționează ca elemente periferice ale telefonului mobil, care includ noi interfețe „umanizate” și senzori pentru diagnostice și care sunt, mai mult sau mai puțin, gadget-uri convenționale, similare cu tot ceea ce există până în prezent. Se caracterizează prin faptul că sunt rigide (sau, în cel mai bun caz, pot fi îndoite), se bazează pe baterii și nu colectează energie din mediul înconjurător.
De cealaltă parte se află tehnologiile textile, reprezentând un element cu totul nou comparativ cu tot ceea ce a mai existat până acum și având, astfel, un potențial „exploziv” pentru industrie. Aceste dispozitive sunt extrem de flexibile, similar cu materialele textile (pot fi spălate, tipărite, împăturite, rulate sau întinse) și pot deveni chiar „invizibile” asupra purtătorului. Mai mult, pot chiar colecta energie din mediul înconjurător pentru a funcționa. „E-textilele”, așa cum mai sunt denumite acestea, își vor găsi aplicații în healthcare, sport, modă și domeniul militar.
Până la sfârșitul deceniului următor, electronicele de tip „wearables” se vor transforma în dispozitive cu vânzări la nivelul miliardelor de dolari. Cu toate acestea, noua tehnologie cu adevărat „explozivă”, așa cum sunt e-textilele, va începe să fie vândută din ce în ce mai mult în următorii ani, găsindu-și aplicare în modă, în domeniul industrial,  dar și militar.
Concluzia studiului „Wearable Technology 2015-2025: Technologies, Markets, Forecasts” este simplă: piața uriașă a dispozitivelor tip „wearables” intră acum într-o etapă de creștere rapidă.
Firma de cercetare IDTechEx nu este singura care estimează o creștere spectaculoasă a gadget-urilor de acest tip. În februarie 2015, CCS Insight nota faptul că „Apple Watch va fi instrumentul care va duce piața „wearables” la următorul nivel. Dacă va avea succes, va crea un val care va determina o creștere la nivelul întregului sector. Ceasul inteligent al Apple va reprezenta un sfert din piața „wearables” în 2015, vânzările ridicându-se până la 20 milioane până la sfârșitul anului 2015”. Pe de altă parte, referindu-se la același ceas inteligent, Bank of America Merrill Lynch își scădea, în martie 2015, estimările, la 9 milioane de smartwatch-uri Apple vândute în anul fiscal 2015 de la 13 milioane de unități anticipate inițial.

Ce părere au utilizatorii?

Conform unor statistici realizate de GlobalWebIndex în septembrie 2014, 71% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani își doresc „tehnologie wearable”, pe care o definesc drept smartwatch-uri, brățări de fitness sau ochelari Google. Mai mult decât atât, 64% dintre utilizatorii de internet de la nivel global au purtat deja un gadget wearable sau își doresc să facă acest lucru în viitor.
Entuziasmul utilizatorilor nu este însă suficient pentru a susține o întreagă industrie, mai ales că, în ciuda estimărilor optimiste, primul „val” de wearables nu a fost neapărat un succes, din cauza prețurilor mari, a designului neatractiv și a funcționalităților care nu mergeau întotdeauna foarte bine. Conform unor date citate de Wired, rata de returnare a acestor produse a fost destul de mare (ajungând, de exemplu, până la 30% în cazul Galaxy Gear de la Samsung).
Mai mult decât atât, și ratele de abandon sunt mari. Un studiu realizat de Endeavour Partners în Statele Unite ale Americii pe un eșantion de peste 6.000 de persoane a indicat faptul că peste jumătate dintre consumatorii care dețineau o brățară de fitness nu mai utilizau dispozitivul, iar o treime dintre aceștia au încetat să-l mai utilizeze în primele șase luni de când l-au primit. Același studiu indică și cele mai mari probleme pe care le au „wearables” în momentul de față și care determină rata mare de abandon: sunt ușor de pierdut, se strică repede, nu sunt rezistente la apă, sunt foarte greu de sincronizat cu smartphone-ul, bateria nu durează foarte mult, sunt urâte, sunt incomode  când sunt purtate și nu oferă beneficii materiale.
Prin urmare, un gadget „wearable” cu adevărat bun ar trebui să fie: invizibil, personalizat, eficient, precis, adaptabil la comportamentul utilizatorului și simplu de sincronizat cu toate celelalte dispozitive smart. Având în vedere entuziasmul utilizatorilor, companiile din domeniu încearcă, în momentul de față, să își adapteze noile produse în raport de aceste caracteristici, iar cercetătorii sunt optimiști cu privire la popularitatea în creștere a gadget-urilor „wearable”.
Ce impact pot avea „wearables” asupra domeniului asigurărilor - despre acest aspect vom discuta în numărul următor al revistei.

Surse:
IDTechEx, http://www.idtechex.com/research/reports/wearable-technology-2015-2025-technologies-markets-forecasts-000427.asp
Cnet, http://www.cnet.com/topics/wearable-tech/best-wearable-tech/
Forbes, http://www.forbes.com/sites/victorlipman/2014/09/22/71-of-16-24s-want-wearable-tech-why-dont-i-even-want-to-wear-a-watch/
Forbes, http://www.forbes.com/sites/paullamkin/2015/03/31/just-how-big-can-wearable-tech-get/
Wired, http://www.wired.com/2015/02/the-future-of-wearable-tech/
TechRepublic, http://www.techrepublic.com/article/wearables-have-a-dirty-little-secret-most-people-lose-interest/

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Ce sunt wearables şi care este impactul lor asupra asigurărilor?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!