Cover Story
'Cod Roşu' pentru non-life
Autor:Andreea IONETE şi Vlad BOLDIJAR
Mariana DIACONESCU, CEO, ASIROM
Rangam BIR, Director General, ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări
Iulius Alin BUCȘA, Director General, EUROINS
James GRINDLEY, Director General, CERTASIG
Cristian BĂLĂNICĂ, General Manager, PIRAEUS Broker
Viorel VASILE, Managing Partner, SAFETY Broker
Mihai TECĂU, CEO, BCR Asigurări
Artur BOROWINSKI, Președinte, OMNIASIG
Adrian MARIN, CEO, GENERALI România
Mesut YETISKUL, Director General, CREDIT EUROPE Asigurări
Bogdan ANDRIESCU, Președinte, UNSICAR
Valentin ȚUCĂ,, CEO, AON România
Cristian FUGACIU, CEO, MARSH România
Alexandru APOSTOL, Director General, MAXYGO Broker
Gheorghe AXINTE, Director General, AUDATEX
Radu MANOLIU, Deputy General Manager, CREDIT EUROPE Asigurări
Maria BOGHIAN, Președinte, ANSDAR
Nicolae GANEA, Administrator, ASISOFT

Pentru al cincilea an consecutiv, XPRIMM Annual Forecast Meeting a constituit „punctul de plecare” în ceea ce priveşte traiectoria pe care o va cunoaşte industria de asigurări în noul an. Vă propunem ca, pornind de la experienţa lui 2011 - caracterizat ca fiind unul dintre cei mai „agitaţi” ani din istoria recentă a industriei asigurărilor din România -, să luăm cunoştinţă, în cele ce urmează, de tendinţele pe care le va urmări piaţa de profil în cel de al treilea an de criză financiară, cât şi de aşteptările exprimate de principalii jucători pentru 2012.

În anul 2009, criza marca prima scădere a pieţei, în 2010 efectele acesteia s-au propagat mai accentuat pe fondul unor probleme mai vechi cu care se confrunta domeniul asigurărilor în România, în timp ce, în 2011, condiţiile economice nefavorabile s-au instalat ca mediu firesc de funcţionare a oricărui business, aşteptările pesimiste exprimate la începutul anului dovedindu-se întemeiate.
Dacă până la momentul 2009 evoluţia accelerată a pieţei de asigurări era o chestiune de potenţial pe fondul unor elemente favorabile de context, acum mediul este defavorabil şi incontrolabil, deci potenţialul nu mai este suficient pentru a genera creşteri majore. Totuşi, asigurătorii ar putea influenţa decisiv, cu forţe proprii, o creştere sănătoasă şi eficientă prin oferta de produse, politica de preţuri şi acordând o atenţie sporită comunicării cu clienţii şi potenţialii clienţi.
O direcţie principală pentru 2012 va rămâne dominaţia liniilor auto, în pofida lichidării unei ponderi importante a contractelor de leasing, care va eroda şi mai intens din portofoliile CASCO. Mai mult, în condiţiile creşterii despăgubirilor plătite pentru vătămări corporale şi al menţinerii frecvenţei daunelor, asigurătorii ar putea influenţa evoluţia acestui segment doar prin politica de tarifare şi strategii de eficientizare pe termen lung a activităţii.
În 2012, „salvarea” asigurărilor generale ar putea veni pe filiera poliţelor de sănătate, dacă vom beneficia de o reformă reală a sistemului în cursul acestui an, lucru puţin probabil, sau pe cea a poliţelor de locuinţe, pe fondul gradului redus de acoperire din prezent, potrivit majorităţii specialiştilor în domeniu. Nu în ultimul rând, modul de distribuţie a produselor de asigurare va fi factorul X care va face diferenţa între „plus şi minus”, cei mai mulţi dintre reprezentanţii jucătorilor din piaţă reuniţi pentru a dezbate tendinţele şi provocările lui 2012 considerând brokerajul şi mediul online drept cele mai potrivite canale de vânzare pentru anul în curs.

UNSAR: Investitorii străini vor pune o presiune tot mai mare pe companii
"Dacă privim per ansamblu anul 2012, piaţa de asigurări va continua să fie influenţată semnificativ de mediul economic şi, având în vedere prognozele de evoluţie economică făcute pentru România de diverse instituţii şi organizaţii, vom asista la un an cu multe provocări. Aşadar, 2012 va fi încă un an greu pentru asigurătorii români, dacă privim ce se întâmplă la nivel european în economie şi luăm în calcul faptul că piaţa de asigurări este şi ea în mâna investitorilor străini. Aceştia vor pune o presiune tot mai mare pe companii pentru reducerea cheltuielilor, creşterea eficienţei şi creşterea profitabilităţii, cu atât mai mult cu cât anul 2011 a fost încă un an terminat pe pierdere de piaţa de profil", a declarat Rangam BIR, Preşedinte UNSAR şi Director General al ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări.
De asemenea, a adăugat acesta, "din punctul de vedere al acţionarilor vom observa un accent tot mai mare pus pe consolidarea pieţei. În acelaşi timp, companiile se vor concentra în perioada următoare pe o subscriere prudentă, pe curăţarea portofoliilor, pe adaptarea preţurilor, şi vor încerca să adopte o abordare echilibrată a activităţii".
Având în vedere expunerea foarte mare a României la riscul de cutremur, acoperirea redusă prin reasigurare este o problemă extrem de presantă care nu mai poate fi tratată superficial. Astfel, Preşedintele UNSAR a insistat asupra faptului că expunerea ţării noastre la catastrofele naturale este încă un risc subestimat de companiile româneşti, având în vedere că anul trecut tarifele la poliţele property au scăzut, atât pe segmentul locuinţelor, cât şi pe segmentul industrial şi comercial: "Cutremurele produse la nivel mondial în 2011 au pus deja presiune pe preţul reasigurării pe segmentul NatCat. Având în vedere expunerea României la acest risc, este o problemă extrem de serioasă, companiile trebuie să cumpere mai multă reasigurare şi să coreleze preţurile corespunzător", a punctat Rangam BIR.

OMNIASIG: Profitul companiilor nu va creşte în 2012
Subscrierile asigurătorilor din România vor cunoaşte o evoluţie modestă în 2012, la fel ca şi profitul acestora, consideră Preşedintele Directoratului OMNIASIG, Artur BOROWINSKI. Acesta a declarat că problema cea mai importantă pentru piaţa românească este preţul practicat pentru asigurările auto, în special la RCA, unde competiţia acerbă între companii are o influenţă negativă asupra profitabilităţii acestora.
"Daunele pentru vătămări corporale pe RCA vor creşte în continuare, la fel ca şi frecvenţa acestora. Asigurătorii pot influenţa evoluţia pieţei doar prin politica de tarifare. Aşadar, trebuie să lucrăm la preţuri şi să mergem pe strategii de eficientizare pe termen lung a activităţii, altfel ne vom confrunta cu probleme majore, pentru că nu mă aştept ca acţionarii să mai pompeze bani în companii aşa cum au făcut-o până acum", a declarat BOROWINSKI.
Totuşi, acesta este încrezător că, pe termen lung, piaţa are potenţial, astfel că, în 2-3 ani, putem înregistra chiar şi rate de evoluţie double-digit. Pe termen scurt însă, liderul OMNIASIG a explicat că "oportunitatea o reprezintă clasele de asigurări de nişă, precum asigurările de accidente pentru persoane, asistenţă sau oferirea unor servicii suplimentare pentru poliţele de asigurări RCA, cum fi asistenţa juridică din partea unui avocat în cazul provocării unor daune".
În ceea ce priveşte fuziunea dintre BCR Asigurări şi OMNIASIG, aceasta va fi finalizată în primul trimestru al acestui an, iar noua companie nu numai că va deveni liderul pieţei, dar va "direcţiona segmentul asigurărilor per total spre servicii mai bune şi o imagine mai favorabilă în fața opiniei publice", a conchis BOROWINSKI.

ASIROM: Piaţa de asigurări nu va intra în recesiune în 2012
"Cred că, în linie cu dezvoltarea liniei economiei naţionale, care, în previziuni, va stagna sau va creşte foarte puţin, industria de asigurări nu va intra în recesiune în 2012 ci, în cel mai rău caz, se va menţine la acelaşi nivel ca şi anul trecut", a declarat Mariana DIACONESCU, Preşedinte Directorat, ASIROM.
"Anul 2012 va fi un an dificil dar, probabil, nici mai greu, nici mai uşor decât ultimii ani în care economia românească a fost afectată foarte mult de criza economică şi financiară care nu este specifică numai ţării noastre. De aceea, era firesc ca şi industria de asigurări să urmeze această regulă", a completat Mariana DIACONESCU.
Vorbind despre viitorul canalelor de distribuţie, "avem convingerea că anul 2012 va fi caracterizat prin canalele de vânzare netradiţionale, respectiv de vânzarea pe internet. Acest canal modern va pătrunde mai accentuat în piaţă, generaţia tânără fiind din ce în ce mai preocupată de a cumpăra prin intermediul internet-ului, dar nu putem nega popularizarea cumpărăturilor pe internet şi la nivelul generaţiilor de vârsta a doua şi a treia".
De asemenea, "speranţa noastră este ca produsele facultative să înceapă să devină din ce în ce mai populare şi să le dezvoltam mai mult. 2012 sperăm că va fi marcat de o flexibilizare a produselor de asigurări şi de o dezvoltare a reţelelor de distribuţie netradiţionale".
Potrivit liderului ASIROM, "în piaţa românească nu este uşor să obţii rezultate bune, pe de o parte pentru că piaţa de asigurări generale e marcată de dominaţia asigurărilor auto şi în special a celor obligatorii RCA. Pe de altă parte, în ceea ce priveşte celelalte clase de asigurări generale, nivelul de dezvoltare nu este suficient de mare. Practic, în cursul anului 2011 în ceea ce priveşte asigurările non-auto, dezvoltarea s-a bazat pe segmentul asigurărilor obligatorii de locuinţe. Dacă am combina cele două tipuri de asigurări care au dominat anul 2011, am observa că asigurările obligatorii sunt cele care caracterizează piaţa românească".

GENERALI România: Evoluţia asigurărilor obligatorii dictează trendul pieţei
"Noi sperăm la o maturizare a pieţei de profil în acest an, însă nu cred că pot fi optimist în ceea ce priveşte evoluţia pe segmentul non-life din moment ce aceasta este dictată în continuare de clasa auto. Noi am fost şi vom rămâne consecvenţi în refuzul de a intra în războiul preţurilor pe RCA, însă o surpriză a fost scăderea înregistrată pe CASCO. Ne vom confrunta şi anul acesta cu aceleaşi probleme cu care ne confruntăm încă din 2009, şi anume scăderea veniturilor, educaţia redusă a populaţiei în asigurări, precum şi blocarea creditării şi a leasingului", a spus Adrian MARIN, CEO, GENERALI România.
Mai mult decât atât, acesta a semnalat că în jur de 20% din contractele de leasing ajung la maturitate în acest an, deci acest segment va continua să scadă şi este nevoie ca asigurătorii să compenseze această pierdere, iar o soluţie ar putea fi asigurările property industriale, poliţe pentru segmentul de construcţii şi poliţe pentru infrastructură. De asemenea, trebuie luată în calcul foarte serios aplicarea măsurilor prudenţiale la nivel organizaţional (audit şi cerinţele de solvabilitate reglementate de Solvency II), măsuri care costă şi care vor avea un efect semnificativ asupra capitalului companiilor, potrivit liderului GENERALI România.
"Cred că tot asigurările obligatorii vor dicta trend-ul de piaţă, în creştere sau în scădere, şi mă refer aici la RCA, locuinţe şi malpraxis", a afirmat Adrian MARIN.

BCR Asigurări mizează pe o pregătirea profesională a angajaţilor din sistem
O pregătirea profesională temeinică şi eficientă a tuturor persoanelor care lucrează în industria asigurărilor poate constitui un punct de relansare a pieţei de profil, crede Mihail TECĂU, Preşedinte Directorat, BCR Asigurări. Acesta consideră că anul 2012 "nu va fi un an uşor şi sper că, din punct de vedere profesional, lucrurile vor evolua în România, pentru că este mare nevoie de o schimbare a mentalităţii oamenilor care lucrează în sistem".
Având în vedere că, până la urmă, resursa principală a pieţei de asigurări o constituie oamenii, "doar printr-o schimbare de mentalitate şi o pregătire superioară vom putea realiza o creştere sănătoasă şi eficientă. Odată cu adoptarea normelor de pregătire profesională lucrurile au început să prindă contur în acest sens", a adăugat liderul BCR Asigurări.

CREDIT EUROPE Asigurări: România este influenţată de economiile europene
În opinia liderului companiei de asigurare CREDIT EUROPE Asigurări, Mesut YETISKUL, evoluţia pieţei de asigurare, în al treilea an consecutiv de criză economică, va depinde în mare măsură de mediul economic din România, dar mai ales de evoluţia economiilor ţărilor europene: "Părerea noastră este că nu va avea loc o revenire a economiei în Europa în următorii doi ani, de aceea în următoarea perioadă trebuie să ne concentrăm pe rezolvarea problemelor specifice pieţei de asigurări din România".
Astfel, chiar dacă a fost o idee bună, "PAID-ul a pornit activitatea nu tocmai cu dreptul, iar asigurarea obligatorie a locuinţelor este un aspect ce trebuie corectat. O altă măsură care ar aduce foarte multe beneficii pieţei româneşti de profil ar fi realizarea unei baze de date comune de asiguraţi", a precizat, în susţinerea punctului său de vedere, liderul CREDIT EUROPE Asigurări.

EUROINS: Brokerii şi online-ul vor face diferenţa

Directorul General al EUROINS România, Iulius Alin BUCŞA, consideră că este greu de previzionat tendinţa pe care o va avea piaţa naţională de asigurări în anul 2012. Acesta a identificat însă două canale cheie, pe care ar putea miza companiile de asigurare: brokerii de asigurare, respectiv online-ul.
"Legat de canalele de distribuţie aş spune că, cel puţin în brokeraj, 2012 va fi un an foarte bun, iar intermedierile vor creşte. De asemenea, toţi jucătorii vor face în continuare efoturi pentru o creştere şi o dezvoltare a distribuţiei online. Văd aici un potenţial interesant pe care oricine îl poate fructifica", a declarat Iulius Alin BUCŞA.

CERTASIG: Creşterea subscrierilor nu înseamnă profit
Liderul companiei de asigurări CERTASIG consideră că dependenţa pieţei de asigurare de poliţele auto a rămas neschimbată în anii de criză, în pofida deprecierii majore suferită, atât de RCA, cât şi de CASCO: "Personal, sunt dezamăgit de felul în care se subscriu riscurile pe clasa auto în România şi sunt surprins că asigurătorii încă mizează puternic pe acest segment. Acest lucru trebuie să se schimbe. Per total, piaţa va continua să scadă, dar nu la fel de dramatic ca în 2010 sau 2011, tocmai pentru că în continuare este dependentă de auto. Trebuie să înţelegem oricum că o creştere a subscrierilor nu înseamnă neapărat profit", a punctat James GRINDLEY, CEO al companiei CERTASIG.

UNSICAR: Distribuţia online va continua să se dezvolte
"Momentan, segmentul online reprezintă circa 4% din piaţă. Acesta se va dezvolta în continuare. Totuşi el va trebui cumva reglementat căci are tendinţe de „haiducie”, prin comercializarea de asigurări la preţuri extrem de reduse", a declarat Bogdan -ANDRIESCU, Preşedinte, UNSICAR.
"Există pericolul să se generalizeze ideea că asigurările achiziţionate online sunt ieftine. Nimeni nu reacţionează la tipul acesta de abordare", consideră şi Viorel VASILE, Director General, SAFETY Broker.
Vorbind despre dezvoltarea pieţei de brokeraj, Bogdan ANDRIESCU consideră că aceasta îşi va continua expansiunea şi în anul 2012, întrucât "nu există influenţe legislative care să cutremure sistemul. Astfel, consider că anul acesta se pot mişca lucrurile, dar nu depinde decât de jucătorii din piaţă".
"Online-ul va fi viitorul, acum însă este costisitoare dezvoltarea sistemului", a spus şi Mihail TECĂU, Preşedinte Directorat, BCR Asigurări.
"Viitorul asigurărilor este în mediul online, dar este nevoie de o investiţie majoră în dezvoltarea acestei platforme. După investiţia în sistem, costul tinde spre zero, rămânând costurile de mentenanţă şi de marketing", a subliniat Iulius Alin BUCŞA. Totuşi, liderul EUROINS consideră că anul 2012 va fi cel al brokerilor, întrucât aceştia "pot oferi cu transparenţă produse de asigurare de la mai multe companii, clientul putând face comparaţii. Însă, asigurătorii nu vor evita celelalte canale de distribuţie, dar e clar că 2012 nu este un an al dezvoltării altor canale de vânzare".
În acest an, ritmul de creştere al vânzărilor online va fi superior "celor prin brokeri, ceea ce nu înseamnă ca brokerii nu îşi vor menţine supremaţia în această piaţă. Sistemul online este viitorul întrucât marii asigurători au capacitatea de a investi în acest domeniu", a afirmat şi Preşedintele Directoratului ASIROM.
Directorul General al MAXYGO Broker de Asigurare, Alexandru APOSTOL, estimează că în 2012 segmentul online are toate şansele unei creşteri, întrucât anul acesta au "apărut clienţii pentru astfel de asigurări, după o fază incipientă de 4-5 ani de zile".

Brokerii: Trebuie fructificate toate resursele de creştere
"La nivel macroeconomic nu prea sunt speranţe pozitive de vreo trei ani de zile. Vedem scăderi pe toate planurile. Pentru 2012 estimez o creştere de 5-6% pentru asigurători, pentru că, de scăzut, nu văd cum şi de unde ar mai putea să scadă. Aşadar, anul acesta trebuie găsite şi fructificate toate resursele pentru creştere", a spus Alexandru APOSTOL.
Potrivit acestuia, vor creşte asigurările de proprietăţi şi probabil şi de sănătate, chiar dacă nu se va realiza anul acesta reforma în sistem. "2012 va fi însă un an al IT-ului şi toată lumea va trebui să investească în aplicaţii şi platforme IT, pentru că marea majoritate a jucătorilor au văzut avantajele acestora şi că pot conduce la dezvoltare", a adăugat Alexandru APOSTOL.
Cristian BĂLĂNICĂ, Directorul General al PIRAEUS Broker de Asigurare, a evidenţiat faptul că anul 2012 va aduce şi maturitatea portofoliului de asiguraţi proveniţi din leasing, segmentul cel mai afectat de criza economică. În opinia acestuia, clienţii proveniţi din leasing vor fi foarte greu de compensat de către companiile de asigurări: "Pentru 2012, estimez că piaţa va scădea cu peste 5%".
Pentru relansarea portofoliului de leasing, "jucătorii din piaţa asigurărilor trebuie să propună ca, pentru daunele totale tehnice, să existe posibilitatea acordării a trei vouchere, pentru ca aceste maşini să fie scoase din circulaţie şi să fie stimulată vânzarea de maşini noi şi reînnoirea parcului auto". Astfel, "anul va fi unul bun pentru piaţa de asigurări, întrucât există posibilităţi de a revigora leasing-ul", a subliniat Maria BOGHIAN, Preşedintele ANSDAR.
În altă ordine de idei, "pregătirea profesională şi costurile mari de calificare a forţei de vânzare vor conta mult anul acesta, întrucât după ce vor fi certificaţi, din cei care lucrează acum în industrie vor rămâne atât de puţini, încât asigurătorii va trebui să găsească forţe de distribuţie strategice, cu mai puţini oameni care să vândă mai mult", a precizat Cristian BĂLĂNICĂ.
Criza financiară a modificat în mare măsură „specificul clientului de asigurări” din România. Dacă în anii anteriori, creşterea industriei era susţinută de leasing şi de creditare, odată cu anul 2009, operatorii din piaţă, fie că sunt asigurători sau brokeri, s-au îndreptat către retail, pentru a putea „înlocui pierderile”.
În acest sens, AON România nu exclude, în viitorul apropiat, dezvoltarea către acestui segment: "Având în vedere specificul pieţei locale pe care operăm ca broker corporate, considerăm că trebuie să ne adaptăm la mediului local şi să ne asumăm o dezvoltare şi către multiple agent, echivalentul brokerul de retail. Nu excludem achiziţia unui broker care a dezvoltat astfel de afaceri, este o oportunitate şi avem deschise variante diverse", a declarat Valentin ŢUCĂ, Director General, AON România.
Pentru a pune industria asigurărilor pe un trend ascendent, liderul MARSH România, Cristian FUGACIU, vede necesitatea realizării unei strategii corelate la nivel de piaţă din care să se dezvolte mai departe strategiile individuale ale fiecărei companii. Aşadar, "trebuie să vorbim şi despre calitate şi să decidem ce ne dorim cu toţii, asigurători şi brokeri, a declarat Cristian FUGACIU, precizând, spre exemplu, că nu se mai poate continua cu scăderea preţurilor, pentru că anul trecut toate companiile susţineau că preţurile nu mai trebuie să scadă şi acestea au scăzut în continuare".
În acelaşi timp, „brokerii pot înţelege mai bine ce îşi doresc clienţii să cumpere şi există o nevoie de armonizare între dorinţa clientului şi ceea ce oferă societăţile. În afară de preţuri, unde asigurătorii sunt foarte competitivi, în zona cealaltă, de adaptare a ofertei, se simte o oarecare ruptură şi acolo intervine brokerul şi transmite semnalele din piaţă. Aşadar, legat de dezvoltarea pieţei de brokeraj, companiile nu pot face prea mult fără să aibă susţinerea pieţei de asigurări, aşa că procentual vom înregistra o scădere", a explicat Cristian FUGACIU.

Ce cred cititorii noştri
Mai bine de 500 de cititori ai XPRIMM Newsletters au participat activ la Annual Forecast Meeting, răspunzând întrebărilor din sondajul iniţiat de 1asig.ro. Jumătate dintre aceştia lucrează la companii de brokeraj în asigurări, 35% în companii de asigurări, restul de 15% desfăşurându-şi activitatea în alte domenii.
Totodată, cei 28 de lideri şi specialişti ai companiilor de asigurări/brokeraj în asigurări care au participat activ la eveniment au răspuns la aceleaşi întrebări din chestionarul lansat către cititorii noştri.
După analiza rezultatelor am constatat răspunsuri similare ale cititorilor cu cele ale participanţilor la eveniment, atât în ceea ce priveşte sectorul asigurărilor de viaţă şi sănătate, cât şi în cel al asigurărilor generale. Astfel, respondenţii online şi participanţii la XPRIMM Annual Meeting au apreciat că abia anul 2013 va fi „anul mult aşteptatei reforme în sănătate” şi că asigurările de sănătate sunt printre produsele cu cel mai mare potenţial în 2012, alături de asigurările de locuinţe şi de răspundere civilă. Totodată, anul acesta asigurările cu componentă de protecţie vor fi „vedetele segmentului life”, iar în privinţa personalului din domeniu, se estimează o scădere sau cel mult o stagnare a numărului de angajaţi în asigurări.

Accesaţi www.1asig.ro pentru a citi integral rezultatele centralizate ale sondajului.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului ('Cod Roşu' pentru non-life).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum arată perspectivele financiare pentru viitorii pensionari?

Alexandru CIUNCAN - Secretar General, APPA -Asociația Pentru Promovarea Asigurarilor
Ciprian LADUNCA - CFO, METROPOLITAN Life 
Sergiu Costache - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!