Asigurări
Combaterea reclamagiilor de profesie: lecția britanică
Autor:Adrian MOŞOIANU
Miercuri, 15 Mai 2013

Onorariile de succes ale avocaților victimelor accidentelor de circulație nu se vor mai adăuga la despăgubirile dictate de instanțe, ci se vor deduce din acestea. Va fi interzisă vânzarea către avocați a datelor personale și de contact ale răniților, iar cererile de despăgubire pentru vătămări corporale ușoare vor fi verificate mai strict.

 

Marea Britanie este statul european unde, în ultimii ani, s-au consemnat poate cele mai ample scumpiri de tarife la asigurările auto. Cu toate acestea, piața de profil a continuat să înregistreze pierderi. Principalele motive ale acestui fenomen rezidă în anumite prevederi din dreptul civil britanic, care au creat o adevărată industrie a profesioniștilor în solicitarea și obținerea de despăgubiri de la companiile de asigurări.
„Generozitatea” legislației și, în consecință, cea a instanțelor de judecată, a fost decontată, în cele din urmă, de șoferii atenți și responsabili, care, în pofida faptului că nu produceau daune, își vedeau an de an majorate primele de asigurare. Ca atare, recent, autoritățile britanice au adus câteva modificări radicale legislației în domeniu, menite să stopeze hemoragia despăgubirilor excesive sau chiar abuzive și să pună frână scumpirilor.

Inflația „onorariilor de succes”

Ca de obicei, iadul este pavat cu bune intenții. Problemele care au dus la necesitatea actualei reforme legislative au fost create chiar de dorința autorităților de a le facilita păgubiților cu venituri mici angajarea de avocați. Astfel, în 1995, procedura în cauzele care presupuneau despăgubiri civile a fost modificată, în sensul că avocaților li s-a interzis să mai solicite orice fel de onorarii în avans de la clienții care se considerau păgubiți și îi dădeau în judecată pe cei despre care considerau că le aduseseră prejudicii. Mai mult, în caz că pierd procesul și nu obțin nici un penny despăgubire, clienții nu datorează nici un fel de onorariu avocaților.
Foarte important, în caz de reușită, întreaga sumă acordată drept despăgubire de către instanță rămâne în posesia păgubiților, adică nici un ban nu merge către avocați sub formă de onorarii de succes. Potrivit legii, acestea sunt datorate tot de către cel găsit vinovat de prejudiciu sau, în cele mai multe cazuri de accidente rutiere, de asigurătorul auto al acestuia, în funcție de clauzele contractuale stabilite între victimă și avocat.

2013 are toate șansele să fie al nouăsprezecelea an consecutiv în care industria britanică de asigurări auto va consemna pierderi, cu o rată combinată de cel puțin 108%, potrivit prognozelor Ernst&Young

Dacă e gratis, cu plăcere

Aceste reguli procedurale noi, introduse în 1995, au avut consecințe extrem de importante pentru industria asigurărilor auto. Nemaipresupunând, practic, nici un cost pentru cei ce se considerau păgubiți, cererile de despăgubire, justificate sau nu, au explodat pur și simplu. Mai mult, faptul că onorariile de succes ale avocaților au fost separate de despăgubirile acordate de tribunale victimelor a făcut ca, în multe cazuri, costurile totale achitate de asigurători să se dubleze, onorariile fiind de multe ori egale cu despăgubirile.
Rezultatul pentru industria de asigurări nu este greu de ghicit. Numărul și valoarea indemnizațiilor de asigurare plătite pe segmentul auto au crescut exponențial, iar cheltuielile presupuse de acestea au fost transferate de companiile de profil în tarifele tuturor polițelor de asigurare auto, inclusiv în cele calculate pentru șoferii fără daune.

Avocații vor fi plătiți din despăgubiri, nu separat

Reforma introdusă de curând în Marea Britanie lasă neatinsă interdicția solicitării de către avocații de răspundere civilă a oricăror onorarii înainte de finalizarea proceselor, însă aduce o modificare importantă. Onorariile de succes nu vor mai fi separate de despăgubirile cuvenite celor prejudiciați, ci se vor achita din aceste despăgubiri, fiind instituit un plafon de 25%.
Astfel, până în prezent, dacă instanța dicta despăgubiri de 10.000 de lire sterline, suma era păstrată integral de păgubit, iar onorariul avocatului (care putea fi și egal cu despăgubirea), achitat tot de către asigurător, se adăuga la aceasta, astfel încât indemnizația totală ajungea și la 20.000 de lire sterline. În urma reformei, dacă despăgubirea stabilită de tribunal este de 10.000 de lire sterline, costurile totale ale asigurătorului nu pot depăși această sumă, onorariul avocatului urmând a fi plătit din aceasta, dar neputând depăși 25% din ea.

2,7 mil. de lire sterline este suma totală care ajunge zilnic în buzunarele avocaților specializați în despăgubiri de asigurare auto, sumă achitată de asigurații britanici sub formă de prime majorate, arată estimările Asociației Asigurătorilor Britanici (Association of British Insurers - ABI)

„Vânătorii de ambulanțe”

Recenta reformă a mai adus o modificare legislativă, cel puțin la fel de importantă. La ce se referă? După schimbarea legislației din 1995, asigurătorii au încercat să compenseze majorarea costurilor cu despăgubirile proprii într-un mod destul de dubios și care a avut efecte negative asupra industriei ca întreg.
Astfel, atunci când un client al unui asigurător (deținător de poliță) este victima unui accident rutier survenit din vina unui alt șofer, asigurat la altă companie, asigurătorul victimei vinde, practic, datele de contact ale acestuia (adresă, telefon etc. ) unei firme de avocatură specializate în obținerea de despăgubiri civile. Asigurătorii nu sunt singurii care practică acest comerț, alți vânzători fiind spitalele care tratează de urgență răniții în accidente rutiere.

747 de lire sterline pe an era prima medie anuală de asigurare auto (RCA+CASCO) în Marea Britanie, la nivelul întregii piețe, în aprilie 2013, în scădere cu 4% față de aceeași lună a anului trecut

Nu le e clar dacă le convine sau nu

Înarmați cu datele de contact ale victimelor, avocații le bombardează pe acestea cu telefoane și mesaje promoționale, promițându-le că le vor obține mulți bani sub formă de compensații, fapt care a contribuit și el, nu în mică măsură, la „boom-ul” cererilor de despăgubiri. În timp, fenomenul a căpătat o asemenea amploare încât comisioanele încasate de asigurători de la avocați pentru datele de contact ale victimelor de circulație au ajuns să aibă o pondere deloc neglijabilă în veniturile companiilor de profil.
Practica este însă păguboasă pentru industrie ca întreg: fiecare asigurător încasează astfel de comisioane, dar și plătește despăgubiri mai mari din cauză că celelalte firme vând la rândul lor datele de contact ale victimelor accidentelor provocate de asigurații proprii. În consecință, s-a interzis vânzarea acestor date de contact, măsură la care companiile de asigurări s-au raport ambiguu, nefiindu-le încă limpede, din calcule, dacă măsura le va diminua suficient cheltuielile cu despăgubirile astfel încât să le compenseze pierderea veniturilor din comisioane.

2 mild. de lire sterline este suma totală a despăgubirilor plătite de asiguratorii auto din Marea Britanie în 2012 doar pentru daune reprezentând vătămări corporale

Încep să se vadă primele efecte

Deja încep să se vadă beneficiile acestor măsuri. Potrivit datelor industriei, prima medie anuală de asigurare auto (RCA+CASCO) în Marea Britanie, la nivelul întregii piețe, în aprilie 2013, era de circa 747 de lire sterline, în scădere cu 4% față de aceeași lună a anului trecut. Analiștii spun că ieftinirile vor continua, pe măsură ce vor intra în vigoare și alte modificări legislative conținute de recenta reformă a legislației despăgubirilor civile, iar cele care se aplică deja vor continua să producă efecte. Pentru că o altă problemă este inflația de cereri de despăgubire, legitimate de instanțe, pentru vătămări corporale minore rezultate din accidente rutiere, care reprezintă de cele mai multe ori traumatisme cervicale extrem de ușoare. Asigurătorii estimează că, anul trecut, nu mai puțin de 70% dintre cererile de despăgubire pentru vătămări corporale au fost pentru traumatisme cervicale minore, față de 47% în Germania, 32% în Spania și 3% în Franța.
Asta se explică prin faptul că aceste traumatisme sunt extrem de greu de diagnosticat de către medici, care de cele mai multe ori se bazează pe simptomele descrise de pacienți pentru a-și da seama care este problema și ce tratamente și exerciții fizice se recomandă. Ca atare, pe această bază sunt foarte ușor de înaintat cereri de despăgubire exagerate sau chiar aflate la limita fraudei. În consecință, noua legislație cere ca gravitatea acestor afecțiuni să fie apreciată de comisii de experți independenți și pe baza circumstanțelor coliziunii auto, nu doar în urma declarațiilor victimelor și medicilor acestora. Iar onorariul maxim pe care un avocat îl poate încasa pentru astfel de cazuri a fost redus de la 1.200 la 500 de lire sterline.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Combaterea reclamagiilor de profesie: lecția britanică).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!