Interviu
Conştientizarea rolului asigurării e mai importantă decât aplicarea amenzilor!
Autor:Mihaela CÎrcu, Oleg Doronceanu
Marti, 01 Octombrie 2013
Nicoleta RADU-NEACŞU, Director General, PAID

Confuzia a fost, dintotdeauna, unul dintre principalii inamici ai asigurării obligatorii a locuinţei. O legislaţie proaspăt modificată, noi parteneriate cu asigurători care nu fac parte din PAID şi o recentă calamitate naturală produsă în Galaţi constituie contextul și circumstanțele în care noul Director General PAID, Nicoleta RADU-NEACŞU ne-a acordat unul dintre primele sale interviuri. 

PRIMM: Consideraţi că modificările aduse prin Legea nr. 243/2013 sunt suficiente pentru o „repornire” a sistemului asigurărilor de locuinţe?
Nicoleta RADU-NEACŞU: Legea nr. 243/2013 este o lege care modifică şi completează Legea nr. 260/2008. În opinia mea, aceste modificări nu fac decât să ducă la atingerea scopului pentru care a fost adoptată Legea nr. 260/2008, şi anume acela de a cuprinde în asigurarea obligatorie împotriva dezastrelor naturale un număr cât mai mare dintre clădirile cu destinaţie de locuinţă.
PRIMM: Luna august a adus o creştere de aproape 30% a portofoliului PAID, pe fondul modificărilor legislative şi a parteneriatelor de distribuţie semnate cu asigurători precum ALLIANZ-ŢIRIAC Asigurări şi OMNIASIG VIG, dar nu numai. Apreciaţi că acest trend se va menţine?
N.R.: Urmare a modificărilor legislative despre care tocmai am vorbit, PAID a încheiat protocoale de colaborare cu încă 8 societăţi de asigurare care nu sunt acţionare PAID, societăţi care se adaugă celor 12 acţionare PAID. Toate aceste societăţi sunt autorizate să practice riscuri de catastrofă şi vor emite poliţe PAD în baza acestor protocoale.
PRIMM: Până în prezent, una dintre piedicile care au stat în fața creşterii gradului de penetrare al asigurărilor de locuinţe a constat în nepunerea în aplicare a prevederilor privind sancționarea persoanelor fizice sau juridice care  nu respectă obligația de asigurare în condițiile legii.  Cum consideraţi că poate fi rezolvată această problemă?
N.R.: Din punctul meu de vedere, problema nu rezidă în modul în care aceste amenzi se aplică sau nu, ci în găsirea unor soluţii pentru creșterea gradului de informare și,  implicit,  de convingere a populației cu privire la utilitatea unor astfel de asigurări.
Oamenii trebuie să înţeleagă că, în materie de riscuri catastrofale, nimic nu e predictibil şi oricare dintre noi putem fi victima unei asemenea catastrofe, indiferent de locul în care ne aflăm la un moment dat sau de zona geografică unde trăim. . .  Cu atât mai mult cu cât România este considerată o ţară expusă acestor riscuri, mai ales riscului de  cutremur şi riscului de inundaţie.
Avem datoria, pe de-o parte, să informăm şi să educăm populaţia să se protejeze împotriva riscurilor astfel încât, în caz de dezastru natural, să nu mai fie nevoită să aştepte de la autorități ajutoare pentru supravieţuire, iar pe de altă parte, să facem autorităţile să înţeleagă că, în măsura în care această lege va fi aplicată, nu vor mai cheltui bani de la buget pentru acoperirea pagubelor la nivel de locuinţe şi vor folosi aceşti bani pentru a reconstrui unităţile de interes public, şcoli, grădiniţe, spitale etc.

Oamenii trebuie să înţeleagă că, în materie de riscuri catastrofale, nimic nu e predictibil şi oricare dintre noi putem fi victima unei asemenea catastrofe, indiferent de locul în care ne aflăm. 

PRIMM: Consideraţi că în prezent nivelul primei pentru poliţa PAD reflectă riscurile acoperite? Luaţi în calcul o eventuală majorare a primei?
N.R.: Aşa după cum legea care stă la baza funcţionării PAID precizează, orice modificare a primei de asigurare este posibilă numai în urma unei decizii a ASF, singura autoritate în măsură să se pronunţe în această materie, în cazul nostru. În același timp însă,  ca orice societate de asigurări şi noi evaluăm periodic gradul de adecvare al primei de asigurare.
Chiar în momentul de faţă avem constituit un grup de lucru format din reprezentanţi ai companiilor acţionare PAID, specialişti în reasigurare, care lucrează la un proiect ce vizează tocmai fundamentarea primei de asigurare. Pentru acest proiect, beneficiem şi de ajutorul unuia din brokerii cu care lucrăm, AON BENFIELD.
În măsura în care vom constata că primele nu sunt adecvate nivelului de reasigurare obligatoriu de atins pentru PAID, vom înainta ASF o solicitare pentru a analiza chiar modificarea primei.
PRIMM: Una dintre cele mai importante componente ale programului de asigurare la catastrofă se referă la reasigurare. Cum privesc reasigurătorii modificările aduse legislaţiei privind asigurarea obligatorie a locuinţelor?
N.R.: PAID acordă o importanţă deosebită programului de reasigurare, astfel încât să îşi poată duce la îndeplinire obligaţiile asumate faţă de asiguraţi. Relaţia cu reasigurătorii a fost întotdeauna o prioritate pentru PAID, încercând să fim transparenţi în toate acţiunile noastre. Instabilitatea legislativă a fost una dintre cele mai mari probleme cu care ne-am confruntat, însă am beneficiat de la început de sprijinul pieţelor de reasigurare. Modificarea și completarea legislației,  altfel spus, corectarea ei, precum şi stabilitatea acesteia constituie elemente esenţiale în relaţia dintre PAID şi reasigurători.

În măsura în care vom constata că primele nu sunt adecvate nivelului de reasigurare obligatoriu de atins pentru PAID, vom înainta ASF o solicitare pentru a analiza chiar modificarea primei.

PRIMM: Potrivit specialiştilor, una dintre provocările cărora trebuie să le facă faţă PAID este modul în care sunt definite riscurile în lege şi în programul de reasigurare, în special în ceea ce priveşte riscul de inundaţie. Cum va proceda PAID în cazul unor inundaţii de intensitate mai mică? Se va realiza o reasigurare suplimentară sau se va utiliza reţinerea proprie?
N.R.: În contextul legislativ actual, PAID va redimensiona programul de reasigurare în funcţie de expunerea pe care urmează să o cumuleze. Astfel, pe viitor se are în vedere şi modificarea reţinerii proprii. În funcţie de nivelul la care se va stabili reţinerea proprie se va analiza necesitatea unei acoperiri prin reasigurare a riscului de inundaţie.  
PRIMM: Frecventele modificări legislative au produs confuzie în rândul opiniei publice în ceea ce priveşte funcţionarea sistemului de asigurare a locuinţei. Ce demersuri veţi întreprinde în scopul educării şi informării publicului larg?
N.R.: Este adevărat că există confuzie la nivelul pieţei în ceea ce priveşte asigurările obligatorii pentru locuinţe. De aceea, avem obligaţia să informăm populaţia corect despre prevederile legii. Oamenii trebuie să cunoască foarte bine care sunt riscurile asigurate prin acest tip de asigurare, care le sunt obligaţiile, dar şi care sunt drepturile care le revin din acest tip de contract. De asemenea, ei trebuie să ştie care este procedura de urmat pentru a putea fi despăgubiţi.
Din păcate, prea mulţi îşi dau cu părerea despre un domeniu atât de special şi atât de sensibil, fără ca măcar să se informeze asupra prevederilor legale în materie. Cred că această confuzie existentă la nivelul pieței este într-o oarecare măsură favorizată şi de aceste declaraţii conjuncturale.

Este adevărat că există confuzie la nivelul pieţei în ceea ce priveşte asigurările obligatorii pentru locuinţe. De aceea, avem obligaţia să informăm populaţia corect despre prevederile legii.

PRIMM: Cât este volumul daunelor plătite de PAID în primele 8 luni ale anului în curs? La cât estimaţi impactul inundaţiilor care au afectat judeţele din Sudul Moldovei în luna septembrie? Aveţi până în prezent notificări de daune?
N.R.: Numărul daunelor plătite în perioada cuprinsă între 01.01-31.08.2013 este de 33, ceea ce reprezintă o valoare totală a despăgubirilor de 100.927 lei. Valoarea daunelor pe care PAID estimează că o va plăti pentru inundaţiile produse în zona de Sud a Moldovei este de 280.000 lei. Până în acest moment, pentru daunele produse de inundaţiile din Sudul Moldovei au fost formulate 22 de cereri de despăgubire.
În ideea de a eficientiza prelucrarea acestor dosare, noi am constituit un Comitet de Urgenţă, dar din păcate, după cum se observă, avem un număr foarte mic de cereri de despăgubire pentru că există în zonă un număr foarte mic de asigurări de acest tip.
Ar fi foarte bine dacă măcar după producerea unui asemenea eveniment natural, am sta să analizăm, asigurători şi autorităţi, care sunt lecţiile pe care ar trebui să le învăţăm din această experienţă,  tocmai pentru a nu mai repeta greşelile.
Mi-e teamă însă că, odată trecut evenimentul, toată lumea va uita ce s-a întâmplat şi se va  întoarce la activităţile zilnice, fără să fie adoptată vreo măsură.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Conştientizarea rolului asigurării e mai importantă decât aplicarea amenzilor!).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!