XPRIMM Time for Business
Costin TĂTUC: Conducerea defensivă și conduita preventivă sunt două principii complementare
Autor:Cristian ŞUCA
Joi, 14 Septembrie 2017

Nu puțini sunt șoferii care, indiferent de vârstă și experiență, se bazează, în trafic, mai mult pe instincte. Într-adevăr, instinctele sunt prețioase, dar la fel de adevărat este și faptul că instinctele trebuie antrenate. Subiectul a fost dezbătut - alături de alte teme la fel de importante -, în cea mai recentă ediție a emisiunii XPRIMM Time for Business, care l-a avut ca invitat pe Costin TĂTUC - Consultant și specialist în siguranța rutieră.

“Uneori, în trafic, instinctele nu ne sunt chiar prietene. Nu este suficient să poți pilota autovehiculul. Este absolut necesar să gestionezi și pericolul. Adică, să recunoști riscul care poate să apară oricând și, mai ales, să știi să reacționezi în situațiile limită. Aceste lucruri se fac prin cursuri de conducere defensivă și prin respectarea principiilor conduitei preventive, care nu este același lucru cu conducerea defensivă. Cele două principii sunt complementare”, susține Costin TĂTUC.

Consultant și specialist în siguranța rutieră, Costin TĂTUC a explicat, la XPRIMM Time for Business, care sunt principalele elemente care diferențiază cele două principii.

“O conduită preventivă înseamnă, în primul rând, să știi foarte bine regulile de circulație și să le aplici în mod corespunzător. În afară de asta, să ai capacitatea de a manevra corect autovehiculul și, mai ales, să dai dovadă de vigilență. Adică, să fii atent la tot ceea ce se întâmplă în câmpul vizual și să anticipezi manevrele pe care ceilalți parteneri de drum le pot face, să anticipezi apariția unui pericol. Asta înseamnă o conduită preventivă. Pe de altă parte, o conducere defensivă înseamnă să gestionezi corect situațiile de risc. Adică, atunci când, din varii motive, autovehiculul intră în derapaj, de exemplu, să știi să contracarezi un asemenea derapaj, să știi care sunt limitele autovehiculului. Sunt foarte mulți tineri care au senzația că autovehiculele moderne, dotate cu sisteme de siguranță activă, sunt capabile să atenueze orice greșeală în trafic și să mențină autovehiculul pe traiectorie, indiferent ce s-ar întâmpla. Nu e chiar așa. De fapt, aceste sisteme aduc anumite corecții, dar, sub nicio formă, nu pot înlocui capacitatea șoferului de a conduce. Un șofer foarte bun este acela care conduce de așa manieră, încât aceste sisteme de siguranță activă să nu fie solicitate”, susține TĂTUC.

Principii complementare, conducerea defensivă și conduita preventivă reduc semnificativ numărul accidentelor rutiere, unul îngrijorător în întreaga lume, nu doar în România. Atunci când vine vorba de principalele cauze ale accidentelor rutiere, răspunsul vizează două direcții: ce indică statisticile și ce se întâmplă, de fapt, în realitate.

“Este mult de vorbit despre cauzalitatea accidentelor de circulație, pentru că, în general, accidentele se clasifică în funcție de abaterea rutieră comisă, abaterea principală care stă la baza producerii accidentului. În realitate, cauzele sunt complexe. Pe lângă acea abatere principală - de exemplu, viteza neadaptată, care este una dintre principalele cauze -, se regăsește, de multe ori, și neatenția în conducere sau alte cauze conjuncturale. Statistic vorbind, principalele cauze sunt neadaptarea vitezei la condițiile meteo de drum sau de trafic și neacordarea priorității pietonilor angajați regulamentar în traversare sau vehiculelor care au acest drept”, arată Costin TĂTUC – Consultant și specialist în siguranța rutieră.

Cu alte cuvinte, graba strică treaba. Din păcate, șoferii tineri sunt cei care nu țin cont de prevederile legislației în vigoare și nici de recomandările specialiștilor. Cu piciorul pe accelerație și, mai mult decât atât, cu ochii în dispozitivele mobile, nu la drum, tinerii sunt cei care provoacă majoritatea accidentelor rutiere.

“Din păcate, tinerii provoacă cele mai multe accidente, pentru că ei sunt cei mai agitați, cei mai grăbiți. Probabil, încearcă să rezolve cât mai multe lucruri într-o perioadă de timp cât mai scurtă. Să nu uităm că, în momentul în care rețelele mobile de comunicații au trecut la sistemul 4G, folosirea unui telefon mobil nu a mai fost limitată la convorbirile telefonice clasice sau la SMS-uri. Acum, poți socializa online oriunde ai fi – lucru care a creat probleme în toată Europa, nu numai în România. Tinerii, consumatori de asemenea tip de comunicații, sunt mai distrași decât ceilalți”, susține TĂTUC.

Conștientizarea pericolului reprezentat de folosirea dispozitivelor mobile la volan, și nu numai, este un aspect subliniat și anul acesta de Asociația Pentru Promovarea Asigurărilor (APPA), prin cea de-a doua ediție a campaniei “FII TREAZ LA VOLAN” (mai multe detalii despre Campania “FII TREAZ LA VOLAN!” sunt disponibile pe www.treazlavolan.ro și pe www.facebook.com/treazlavolan).

“Traficul nu trebuie văzut ca o luptă, în care ne angrenăm personal și pe care trebuie să o câștigăm. Nu, traficul trebuie văzut ca o perioadă din viața noastră pe care trebuie să ne-o petrecem - vrând, nevrând -, pe drumurile publice, dar în condiții de siguranță. Eu trebuie să mă gândesc, în primul rând, la siguranța mea și a celor din jurul meu și - de ce nu? -, la mașina mea”, a concluzionat Costin TĂTUC.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Costin TĂTUC: Conducerea defensivă și conduita preventivă sunt două principii complementare).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Ce avantaje aduce soferilor decontarea directa pe RCA

Aurel BADEA - Chief Underwriting Officer, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari

Viorel VASILE - CEO-ul SAFETY Broker si Presedintele PRBAR 

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!