Cover Story
Cum reclădim încrederea populaţiei în asigurări?
Autor:Andreea IONETE
Luni, 01 Iulie 2013

2013 este un an cheie pentru industria asigurărilor. Schimbarea percepţiei consumatorilor vizavi de asigurări, urmare a scăderii veniturilor şi a încrederii în sistemul financiar, precum şi presiunile acţionarilor asupra unei pieţe care a încheiat cel de al optulea an consecutiv pe pierdere forţează reorientarea strategiilor, o mai mare predictibilitate a reglementărilor şi un efort comun de restabilire a prestigiului acestei pieţe. Toate acestea s-au aflat pe agenda de lucru a reprezentanţilor Autorităţii de Supraveghere Financiară şi a liderilor celor mai mari companii de profil din România, alături de specialişti din practica internaţională, reuniţi pentru prima oară la Conferinţa Principală din cadrul FIAR 2013.

Anul trecut am asistat încrezători la prima creştere anuală a pieţei de asigurări din România de la debutul crizei financiare, în 2008, o creştere conjuncturală însă, care a depins de evoluţia atipic pozitivă a unei companii din piaţă. O piaţă care ani la rând a făcut totul pentru cotă şi lichiditate şi care a cunoscut un declin drastic în urma războiului preţurilor pe auto şi a creşterii pretenţiilor de despăgubiri ar trebui să păstreze ultimii ani ca mărturie pentru importanţa stabilităţii financiare în această industrie.
Mai mult decât atât, tranzităm de câţiva ani o perioadă marcată de pierderea încrederii clienţilor în piaţa de asigurări, aşadar,  dincolo de alte presiuni financiare, asigurătorii au de dus mai presus de orice o luptă asiduă pentru recâştigarea acesteia. În primul rând, clientul care are nevoie de despăgubire trebuie tratat cu acelaşi interes şi promptitudine ca atunci când îşi plăteşte poliţa.
Creşterea standardelor şi a competitivităţii trebuie orientată înspre calitatea serviciilor oferite, şi nu în ceea ce priveşte preţul.  La care se adaugă informarea corectă a asiguraţilor, educarea lor în spiritul protecţiei şi economisirii, deci, implicit, investiţiile în pregătirea consultanţilor financiari.  
Toate acestea, plasate în contextul schimbărilor inerente unei supravegheri integrate a pieţelor financiare non-bancare, odată cu înfiinţarea în acest an a megastructurii ASF, direcţionează aşteptările pieţei de profil către o creştere a calităţii şi a predictibilităţii actului de reglementare şi către atragerea de noi investiţii în asigurări prin politici şi strategii coerente de dezvoltare.

Camera Deputaţilor: Rolul ASF este de a asigura o legislaţie clară şi coerentă

Suntem în faţa unei noi provocări, această entitate de supraveghere financiară, care este un pas înainte în conformarea cu directivele europene şi trebuie să nivelăm aceste uşoare crevase care riscă să apară dacă nu suntem atenţi. În acelaşi timp, urmează revizuirea directivei privind intermedierea în asigurări până la sfârşitul acestui an, precum şi legislaţiei europene împotriva dezastrelor naturale şi a celor provocate de om, a declarat Daniel FLOREA, Deputat în Parlamentul României, în deschiderea Conferinţei Principale din cadrul FIAR 2013.
De asemenea, Deputatul Aurelia CRISTEA, un specialist cunoscut şi apropiat de piaţa asigurărilor, a afirmat disponibilitatea Parlamentului şi a Camerei Deputaţilor pentru un dialog sincer, corect şi aplecat asupra problemelor pieţei de profil şi a procesului legislativ.
În ceea ce priveşte rolul ASF, demnitarul a menţionat creşterea şi dezvoltarea asigurărilor, cel de eliminare a barierelor existente în piaţă în ceea ce priveşte operatorii economici, dar şi de asigurare a protecţiei consumatorilor şi a unei legislaţii clare şi coerente, care să reclădească încrederea populaţiei în piaţa de asigurări.
Vicepreşedintele ASF i-a asigurat pe reprezentanţii pieţei de asigurări de găsirea unor măsuri pentru ameliorarea reglementărilor industriei, şi de contribuţia sa  la sprijinirea pieţei, atât pentru dumneavoastră, cât şi pentru asiguraţi. Vorbind despre evoluţia pieţei de asigurare în anul 2013, Daniel TUDOR mizează pe o creştere, aşa cum şi 2012 a reprezentat un plus faţă de anul precedent, creştere care se datorează muncii şi inventivităţii dumneavoastră în găsirea de noi soluţii în situaţie de criză.
Totuşi, Daniel TUDOR a atras atenţia că o concluzie pe care a tras-o în urma întâlnirilor pe care le-a avut cu reprezentanţii companiilor de profil este că nu există unitate şi solidaritate şi că asigurătorii nu spun lucrurilor pe nume. De aceea consider că, în condiţiile actuale, ar trebui să existe deschidere din partea tuturor societăţilor să reglementeze diferenţele de opinie, a declarat Vicepreşedintele ASF.
Trebuie să avem un efort comun, şi nu o diminuare a concurenţei; să stabilim nişte obiective comune, şi în principal un target de profitabilitate. Sunt societăţi în piaţă cu concentrări mari pe RCA care îşi balansează portofoliul, altele care au renunţat şi au echilibrat portofoliul CASCO şi care îşi cresc portofoliul pe property, semn că asigurătorii se orientează spre profit, susţine Mihai TECAU, Preşedinte Directorat, OMNIASIG VIG.
În domeniul pregătirii profesionale, Mihai TECAU a precizat că există multe aspecte nefavorabile dezvoltării pieţei asigurărilor,  că trebuie (ca aceasta) să treacă în faza următoare de dezvoltare...,   cu oameni bine pregătiţi, capabili să înţeleagă nevoile clientului.
De asemenea, produsele de asigurări din piaţă trebuie permanent modificate pentru a veni în întâmpinarea acestor nevoi, iar noi să ne apropiem de clienţi cu produse viabile care să le ofere protecţia necesară. Profesionalismul va face diferenţa, a adăugat liderul OMNIASIG VIG.

Potrivit Preşedintelui UNSAR şi CEO al ALLIANZ-ȚIRIAC Asigurări, Remi VRIGNAUD,  piaţa românească prezintă un potenţial rămas deocamdată în stare latentă, care are nevoie de o stimulare.  Privită în ansamblu, piaţa asigurărilor s-a stabilizat în 2011-2012 în termeni de prime brute subscrise, dar provocările au rămas aceleaşi,  Preşedintele UNSAR adăugând: Recâştigarea echilibrului financiar, mai ales pe piaţa auto, unde este absolut necesară recâştigarea profitabilităţii, şi implementarea Solvency II, care va schimba regulile jocului. Trebuie să ne pregătim şi să luăm aceste provocări în serios: diversificarea portofoliului şi dezvoltarea liniilor non-auto şi extinderea bazei de clienţi.
Aşadar, a continuat Remi VRIGNAUD, reluarea ciclului de creştere trebuie stimulată, astfel:

Asigurări de Viaţă - Deductibilitate

Aici, stimularea are nevoie şi de ajutor, şi anume de acordarea deductibilităţii, care ar fi generatoare de multiple beneficii pe termen lung, pentru bugetele familiale, publice şi pentru economie. Alţi factori de dezvoltare sunt comunicarea şi transparenţa, printre efectele acestor stimuli numărându-se: creşterea securităţii financiare a populaţiei, reducerea cheltuielilor cu protecţia socială, impulsionarea economisirii pe termen lung, susţinerea dezvoltării pieţelor financiare, precum şi finanţarea statului şi economiei.

Asigurările private de sănătate - Reformă

Reforma prin integrarea asigurărilor private trebuie să atingă definirea pachetului de servicii medicale de bază acoperit de stat şi deductibilitatea fiscală totală atât la angajator, cât şi la angajat, care, dacă s-ar obţine, ponderea asigurărilor private în total subscrieri ar putea creşte mult peste 2%, cât este în prezent.

Asigurările de locuinţă - Schema de coasigurare

Este nevoie de reconfigurarea sistemului prin schema de coasigurare agreată de toţi stakeholderii, care păstrează ideile şi baza socială a legii. Decizia este acum una politică, de actualizare a cadrului legislativ cu schema de coasigurare. Dacă ne uităm la 2011, anul cu cel mai mare grad de penetrare a asigurărilor de locuinţă, acest indicator a scăzut sub 40% în 2012.
Tot în materia asigurărilor de locuinţe, Daniel TUDOR a declarat: Suntem pe cale de a vedea modificări la Legea nr. 260 (n. red., privind asigurarea obligatorie a locuinţelor), care au fost făcute împreună cu un colectiv din cadrul UNSAR şi UNSICAR, astfel încât să satisfacă cerinţele pieţei. Vă pot spune cu certitudine că unul dintre obiectivele principale ale noii conduceri ale Autorităţii de Supraveghere Financiară este de a se reglementa această problemă. 

Asigurările auto - Optimizare şi Profitabilitate

Asigurările auto dictează tendinţele pe cifre de afacere, dar dictează şi tendinţele de profitabilitate şi avem şapte ani la rând de pierderi anuale pe auto. Motorul industriei asigurărilor are nevoie de reglaje pentru optimizarea funcţionării. Viitorul poate să fie numai o bază actuarială a tarifelor, o bază de date comună pe CASCO, responsabilizarea clienţilor cu franşize, legiferare a modului de stabilire a daunelor morale şi recâştigarea încrederii reasigurătorilor, a încheiat Preşedintele UNSAR.
Pentru a rezolva doar câteva dintre problemele pe care le întâmpină piaţa de asigurare, Mariana DIACONESCU, Preşedinte Directorat ASIROM VIG, pledează,  pe de o parte, pentru o mai bună colaborare între companiile de asigurare în cadrul asociaţiei profesionale şi,  în acelaşi timp,  pentru o conlucrare strânsă cu companiile de intermediere în asigurări: Asistăm la fenomene care nu sunt dintre cele mai pozitive, şi aici mă refer în special la înrăutăţirea situaţiei daunelor şi a ratei de daună mai ales pe segmentele auto, precum şi la o escaladare a fenomenului de fraudare a societăţilor de asigurări.
Numai printr-o colaborare mai strânsă vom putea surmonta astfel de situaţii care pot fi conjuncturale, pe fondul crizei prin care ţara noastră trece, a continuat Preşedintele ASIROM VIG.
În ceea ce priveşte colaborarea cu companiile de brokeraj în asigurări, aceasta are ca principal scop o mult mai bună cunoaştere a nevoilor clienţilor: Repet: cred că numai prin intermediul cooperării atât între noi ca industrie, cât şi cu intermediarii la serviciile cărora apelăm, vom reuşi să selectăm acei clienţi care au nevoie de produsele noastre.
În ultima perioadă, prin implicarea Autorităţii de Supraveghere s-au făcut doi paşi mai mult decât importanţi în mersul pieţei. Primul dintre aceştia ar fi reducerea ratei daunei pe segmentele auto, în vreme ce al doilea aspect se referă la accelerarea regreselor. Acesta din urmă, transpus în cifre, a îmbunătăţit rata combinată pe CASCO de la 127% la finalul anului trecut, la circa 110% în primul trimestru a.c. Fără regrese ar fi rămas cam la aceeaşi valoare, a declarat Adrian MARIN, CEO, GENERALI România.
În ceea ce priveşte segmentul RCA, Adrian MARIN a subliniat gradul de concentrare al pieţei la nivelul primelor trei companii: Când te gândeşti că 57% din piaţa stă doar în mâna a trei asigurători, te gândeşti la răspunderea mare asumată pe partea de vătămări corporale.
Nu cred că a existat o creştere reală a pieţei locale anul trecut. 2013 aş vrea să reprezinte un an de revenire a vânzărilor la peste 2 miliarde euro sau mai mult, iar dacă autorităţile ne vor ajuta în dezvoltarea pieţei în zonele de asigurări de sănătate, răspunderi civile şi să facem în aşa fel încât să echilibrăm rezultatele pe auto, la anul pe această vreme putem vorbi de un rezultat pozitiv la nivelul întregii pieţe de asigurări. Acţionarii vor ca societăţile pe care le deţin să se dezvolte şi să facă un profit care, în piaţa de asigurări, nu este uşor de obţinut, a afirmat Radu MUSTĂŢEA, Preşedintele Consiliul de Administraţie al CARPATICA Asigurări.
Contextul general în care ne aflăm pare a fi unul favorabil pentru piaţa de brokeraj în asigurări. Pe lângă tendinţa clară, observată la nivelul consumatorilor, de a căuta consultanţă profesionistă atunci când îşi doresc să achiziţioneze un produs de asigurare, cred că brokerii au reuşit să se adapteze destul de bine condiţiilor de piaţă şi cerinţelor clienţilor. Şi cred că acest lucru a fost posibil prin capacitatea de care au dat dovadă de a lua decizii rapide, în faţa unor situaţii nemaîntâlnite, şi prin flexibilitatea de adaptare la schimbările continue de comportament ale clienţilor, a afirmat Bogdan ANDRIESCU, Preşedintele UNSICAR.
Pentru a ajunge să avem o piaţă aşa cum ne dorim,  avem nevoie, în principal, de trei ingrediente. Primul dintre acestea este transparenţa legată de comunicarea şi de relaţiile dintre noi. În al doilea rând, avem nevoie de atitudini proactive. Doar aşa vom putea acţiona din timp împotriva unor tendinţe posibil să apară în viitor, care ar putea avea efecte negative atât asupra cifrei de afaceri a pieţei, dar mai ales asupra imaginii acestei industrii. Nu în ultimul rând, avem nevoie de inovare, a adăugat Bogdan ANDRIESCU.
Avem nevoie să creăm o nouă perspectivă asupra pieţei de asigurări, prin generarea, colectarea, schimbul şi consolidarea ideilor, care pot aduce oportunităţi de dezvoltare pentru piaţă şi beneficii atât pentru asigurători şi brokeri, cât şi pentru asiguraţi.
Provocările actuale sunt imense pentru piaţa de asigurări, însă dacă există produse competitive, evident că vor apărea şi rezultatele pe măsură. România şi Europa de Est au şansa de a aduce inovaţii, de altfel, cel mai mare ritm de inovare fiind observat la jucătorii de pe piaţa din Europa de Est, a declarat Glenn LOTTERING, Senior Director, EMEA, ORACLE.
Dacă anul trecut nu puteam afirma cu certitudine, azi pot spune că social media poate fi folosită pentru a creşte afacerile, fiind canale de distribuţie cu costuri foarte scăzute. Totuşi, trebuie avut în vedere faptul că Facebook începe să piardă uşor teren în favoarea altor canale, aşa că noua generaţie care va cumpăra produse de asigurări în viitor prin aceste mijloace s-ar putea să nu folosească aceleaşi instrumente de social media. Rămâne însă de văzut cum se vor adapta companiile de asigurări pentru că, din păcate, încă există asigurători care folosesc tehnologie învechită, a subliniat Glenn LOTTERING.
Reprezentantul ORACLE a scos în evidenţă faptul că industria a consemnat în 2012 rezultate bune pentru prima dată într-o lungă perioadă de timp, fiind o revenire de bun augur, iar tendinţa evidenţiată în ultima perioadă este aceea de a simplifica produsele pentru a le face cât mai uşor accesibile.

2013 va fi deci un an cheie pentru industria asigurărilor…

Poate că încrederea cu care a fost primită prima creştere anuală a pieţei, precum şi aplicarea eficientă a măsurilor şi soluţiilor discutate şi agreate cu ocazia acestei întâlniri la nivel înalt vor declanşa măsurile necesare pentru stoparea competiţiei pe preţ, a cotelor de piaţă umflate şi a inconsistenţelor legislative, în beneficiul profesionalismului şi al solidităţii financiare.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Cum reclădim încrederea populaţiei în asigurări?).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Cum pot fi protejate drepturile consumatorilor de asigurari?

Stefan PRIGOREANU - Vicepresedintele PRBAR 

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari&Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!