Interviu
Daniela BĂDĂLUȚĂ, Fondator RECREX
Marti, 01 Noiembrie 2016

Înființată în 2010 în Suceava, RECREX este prima companie din teritoriu, cu capital integral românesc, corespondent al Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, gestionând dosare de daună în sistem Carte Verde. Mai multe despre planurile companiei ne spune chiar fondatorul acesteia.

PRIMM: Gestionarea dosarelor de daună reprezintă o mare provocare pentru orice companie de asigurări, iar dumneavoastră reprezentați o nișă care pentru mulți ar fi o grea încercare. Care sunt provocările în gestionarea dosarelor de daună în sistem Carte Verde? 

Daniela BĂDĂLUȚĂ: Pentru gestionarea dosarelor de daună în sistem Carte Verde trebuie să ținem cont de o multitudine de factori. Făcând o analiză, ne-am dat seama că obiectivitatea și corectitudinea în gestionare, în conformitate cu procedurile și legislația internațională, dar și cu legislația din România, sunt elemente cheie întrucât gestionarea daunelor se face pe teritoriul României. 

În calitate de corespondent în gestionarea dosarelor de daună în sistem Carte Verde și Directiva a 4-a, noi avem un dublu mandat. Pe de o parte, avem un contract și un mandat pentru Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (B.A.A.R.), iar pe de altă parte avem calitatea de Corespondent pentru companii de asigurări din Spațiul Economic European (SEE), în temeiul unor contracte încheiate cu aceștia din urmă. 

Într-adevăr, este o provocare ca persoanele păgubite în urma unui accident rutier să fie despăgubite corect și la timp, dar în aceeași măsură trebuie să se țină cont și de faptul că reprezentăm și interesele asigurătorilor în teritoriu. 

Totodată, fiind vorba despre gestionarea dosarelor de daună în sistem Carte Verde, elementul diferențial este extraneitatea. Dată fiind diferențierea geografică dintre corespondentul pe Carte Verde și asigurător, apar întârzieri de ordin temporal în ceea ce privește comunicarea, gestionarea, fluxul de documente și fluxul de informații. 

Mai mult, în cazul dosarelor gestionate în calitate de corespondent vorbim despre multitudinea de păgubiți, de diferite naționalități, ceea ce solicită ca orice gestionar de daune să fie pregătit să facă față tuturor cazurilor. Practic, activitatea de gestionare daune trebuie să acopere o arie paneuropeană, ceea ce conduce automat la ideea că un corespondent dedicat trebuie să fie deschis la internaționalizare. 

PRIMM: Calitatea de corespondent în gestionarea dosarelor de daună care v-a fost acordată de către B.A.A.R. a adus după numai trei luni și primul contract comercial pentru o companie din Bulgaria. Ce s-a întâmplat de atunci și până în acest moment? D.B.: Fiind prima companie din provincie care gestionează dosare de daună în sistem Carte Verde, în momentul în care am devenit corespondent ne-am dat seama că misiunea noastră a devenit una europeană. Practic, Suceava este doar o locație, iar noi trebuie să avem o arie de acoperire internațională. 

Pe lângă contractul încheiat cu o companie din Bulgaria, în acest moment avem și alte contracte în negociere cu companii din țări precum Italia, Germania și Spania. Acestea sunt interesate ca RECREX să fie corespondent în sistem Carte Verde pe teritoriul României. 

Datorită unui management operațional bun, noi reușim să avem parteneriate solide în Europa, gestionarea daunelor făcându-se în conformitate cu „Ghidul de Bune Practici în Managementul Daunelor din Asigurări” emis de către Organizația de Cooperare Economică și Dezvoltare (O.E.C.D.). Conform acestui ghid, managementul daunelor este elementul cheie în competiția dintre furnizorii de asigurări, dar și pentru îmbunătățirea imaginii publice a acestei industrii.

PRIMM: Statisticile la nivel european arată că 14% din daunele înregistrate pot fi clasificate drept fraude, preponderent în Estul Europei, și că 35% dintre cei care dețin o poliță de asigurare auto încearcă să înșele companiile de asigurări. În calitate de corespondent, aveți obligativitatea de a oferi servicii de antifraudă? 

D.B: Pentru un corespondent, nu există obligativitatea prestării unor servicii de antifraudă specializate, însă ținând cont că reprezentăm o nișă, s-a identificat imediat necesitatea de analiză mai profundă a dosarelor de daună în sistem Carte Verde. Specificul acestor dosare face ca gestionarea să fie mai vulnerabilă la fraude, iar statisticile noastre arată că rata intenției de fraudare a dosarelor de daună pe Carte Verde depășește 35%.

În același timp, prin faptul că legislația cu privire la înmatriculările autovehiculelor nu este armonizată la nivelul Uniunii Europene, se creează un mediu prielnic pentru apariția ilegalităților. 

Serviciile de consultanță antifraudă prestate de către RECREX (Claims Buffering), acoperă întreg teritoriul european și nu fac parte din contractul de corespondent, ci sunt prestate de către o divizie specializată. Specialiștii lucrează în colaborare cu Departamentul de Gestionare și Regularizare Daune de mai bine de doi ani de zile, implicând în mare parte o consultanță juridică și tehnică specializată. 

PRIMM: Care este zona cea mai expusă în ceea ce privește rata de fraudă în asigurări la nivel european? 

D.B.: Cea mai mare rată de fraudă o întâlnim în Italia. Acolo există grupări specializate formate din cetățeni români, italieni și albanezi. Structurile acestora sunt foarte bine organizate și produc beneficii financiare ilegale consistente. Marea reușită a RECREX a fost destructurarea unora dintre aceste rețele, în colaborare cu clienții companiilor de asigurări și instituțiile italiene.

În același timp, și pe teritoriul României s-au identificat mai multe rețele care au un mod de operare bine pus la punct, fiind o provocare pentru specialiștii noștri să destructureze aceste sisteme. 

Chiar dacă grupările se reinventează și se actualizează cu o dexteritate impresionantă, experții noștri anticipează și iau măsuri de prevenție pentru a descuraja astfel de activități, grație experienței bogate pe care o au. 

PRIMM: Care sunt proiectele pe care le dezvoltați în această perioadă? 

D.B.: RECREX are o creștere dinamică, prin dezvoltarea de servicii inovative conexe activității de asigurare, dedicate atât companiilor de pe teritoriul României, cât și celor de pe teritoriul Uniunii Europene. 

Serviciul de Claims Buffering este o soluție unică dezvoltată de către RECREX pentru detectarea și prevenirea fraudelor, dar și ca un serviciu extern pentru gestionarea și regularizarea daunelor. 

Actualmente, în România, outsourcing-ul este subdezvoltat în comparație cu alte țări europene, deși noile reglementări naționale încurajează și construiesc cadrul legal corespunzător dezvoltării activității externalizate de loss adjuster. 

Pentru companiile de asigurări poate fi un avantaj pentru consolidarea poziției pe piață, controlul ratei daunei, îmbunătățirea indicatorilor de performanță, creșterea profitabilității și obținerea unui rating cât mai ridicat în piața europeană.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Daniela BĂDĂLUȚĂ, Fondator RECREX).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!