Asigurări
DAUNELE RCA: 4 companii dețin trei sferturi din totalul dosarelor
Autor:Andreea RADU
Miercuri, 22 Martie 2017

ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiară a realizat o analiză a modului de soluţionare a dosarelor de daună aferente poliţelor auto obligatorii RCA avizate de societăţile de asigurare în primul semestru al anului 2016. Din document reiese că doar pentru jumătate din totalul dosarelor achitate plata a fost efectuată în termenul legal de 10 zile, companiile CITY Insurance și ASIROM VIG având cele mai mari întârzieri la plată.

Conform analizei ASF, în perioada ianuarie - iunie 2016, societăţile de asigurare au avizat un număr 135.709 dosare de daună pentru polițe de asigurare obligatorie auto RCA, în creștere cu 16,40% față de semestrul II al anului 2015 (perioada în care a fost facută prima analiză a perioadei de dezdăunare și soluționare a dosarelor de daună). Dintre acestea, 82,35% au fost finalizate prin plată de către asigurători, 16,34% au fost dosare neachitate până la data raportării, iar 1,60% din totalul dosarelor au fost respinse de la plată.

Din numărul total de dosare de daună avizate, în semestrul I al anului trecut, 86,63% au fost deschise pentru pagube materiale, 2,61% au fost deschise pentru vătămări corporale şi 10,76% au fost deschise pe acțiuni de regres. În același timp, din totalul dosarelor avizate la nivelul pieței RCA, 70,74% dintre dosare au fost avizate de către persoane fizice, iar 29,26% au fost avizate de către persoane juridice.

Cea mai mare creștere a numărului de dosare de daună avizate în baza polițelor RCA, în semestrul I 2016 față de semestrul II 2015, s-a înregistrat la societatea ASIROM VIG (+ 83,56%), urmată de societatea UNIQA Asigurări (+59,89). Iar cea mai mare scădere a numărului de dosare s-a constatat la OMNIASIG VIG (-23,37%).

Patru societăți de asigurare au cumulat 74,89% din numărul total al dosarelor de daună RCA avizate, și anume: EUROINS (23,58%), CARPATICA Asig (20,02%), ASIROM VIG (17,07%) și CITY Insurance (14,23%).

Astfel, cele mai multe dosare de daună au fost avizate, în semestrul I 2016, la societatea EUROINS, respectiv 32.003 dosare, urmată de CARPATICA Asig - 27.163 dosare, ASIROM VIG - 23.165 dosare, CITY - 19.305 dosare, OMNIASIG - 9.307 dosare, ALLIANZ-ȚIRIAC - 8.830 dosare, UNIQA - 7.246 dosare, GROUPAMA - 5.615 dosare și GENERALI România - 3.075 dosare.

Potrivit legislației în vigoare, asigurătorii RCA au obligația de a despăgubi partea prejudiciată pentru pierderiile suferite în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat printr-o poliță de asigurare obligatorie auto RCA, potrivit pretențiilor formulate în cererea de despăgubire, dovedite prin orice mijloc de probă.

ASF a analizat cei doi indicatori care pun in evidență perioada de timp în care asigurătorii achită despăgubirile către persoanele prejudiciate, respectiv soluționează dosarele:

  • durata medie de plată a dosarelor de daună, raportată la termenul de 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii şi cuantificării daunei, solicitat de asigurător;
  • durata medie de soluționare a dosarelor de daună, raportată la termenul maxim de soluţionare a daunelor de 3 luni de la data avizării prevăzut de Norma RCA.

Durata medie de plată a dosarelor de daună: 25 zile

Datele raportate de societățile de asigurare indică faptul că, în primele șase luni ale anului trecut, durata medie de plată a dosarelor de daună RCA avizate pentru pagube materiale a fost de 25,38 zile/dosar (analiza acestui indicator a fost efectuată fără a fi laute în considerare datele aferente dosarelor de daună avizate și plătite de CARPATICA Asig).

Din totalul de dosare de daune avizate, 54,70% au fost achitate în termenul legal. Analizând datele ASF, rezultă că, la nivel de piață, situația plăților dosarelor de daună efectuate de societăți în primul semestru din 2016 este următoarea:

  • 54,70% dintre dosare au fost plătite în termenul legal (mai mic sau egal cu 10 zile);
  • 29,64% dintre dosare au fost plătite într-un termen cuprins între 11 și 50 de zile;
  • 8,68% dintre dosare au fost plătite într-un termen cuprins între 51 și 100 de zile;
  • 6,98% dintre dosare au fost plătite într-un termen de peste 100 de zile.

OMNIASIG VIG a înregistrat cea mai mică durată medie de plată a dosarelor de daună, respectiv 3,15 zile/dosar, cu un procent de 98,49% din dosare plătite în termenul legal, în timp ce CITY Insurance și ASIROM VIG au cele mai mari procente de dosare plătite peste termenul legal (84,27%, respectiv 71,07%).

Cea mai mare depășire a termenului legal de plată este de 549 zile, la ASIROM. ASF precizează că a efectuat o serie de controale pe această temă în 2016, atât la CITY Insurance, cât şi la ASIROM, a aplicat sancţiuni şi a dispus măsuri de remediere care sunt urmărite în mod permanent şi ale căror efecte se vor vedea în 2017.

Și EUROINS a plătit daunele peste termenul legal în cazul a 40,81% din dosare. Durata medie de plată a dosarelor de daună la nivelul pieței asigurărilor RCA a fost calculată ca raport între numărul total de zile în care au fost achitate dosarele de daună și numărul total al dosarelor de daună achitate, conform ASF.

Potrivit informațiilor transmise de către asigurători, un procent de 25,21% dintre dosarele de daună avizate pentru pagube materiale în semestrul I 2016 au fost plătite service-urilor partenere, service-uri cu care societățile de asigurare au încheiat contracte de colaborare, în aceste contracte fiind evidențiate în mod clar termenele de plată stabilite de comun acord (de cele mai multe ori termenele de plată a facturilor sunt mai mari de 10 zile). Cea mai mare durată medie de plată către un service partener o înregistrează tot societatea CITY Insurance, respectiv 75,96 zile/dosar, celelalte societăți de asigurare înregistrând sub 21 zile/dosar.

Durata medie de soluționare a dosarelor de daună plătite: 60 zile

Analiza Autorității de Supraveghere Financiară arată că durata medie de soluționare a dosarelor de daună RCA avizate pentru pagube materiale în semestrul I din 2016 a fost de 60,07 zile/dosar, în scădere cu 6,69% față de înregistrările din semestrul II al anului precedent. Aproape 80% dintre dosare au fost soluționate în termenul legal.

UNIQA Asigurări a înregistrat cea mai mică durată medie de soluționare a dosarelor - 27,95 zile/dosar, iar CITY Insurance a înregistrat cea mai mare durată medie de soluționare a dosarelor de daună - 117,25 zile/dosar.

Cea mai mare depășire a termenului legal de soluționare este de 469 zile, în cazul CITY. Un procent de doar 36,34% din totalul dosarelor de daună RCA plătite au fost instrumentate şi soluţionate prin plată într-un termen mai mic de 3 luni, această societate înregistrând și cel mai mare procent de dosare soluționate într-un termen mai mare de 3 luni, respectiv 63,66% din totalul dosarelor plătite de societate.

Procentul dosarelor soluționate în termenul legal a crescut de la 77,97% în semestrul II 2015, la 78,73%, în semestrul I 2016.

Fără a se depăși limitele de despăgubire prevăzute în contractul de asigurare RCA, în condițiile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de valabilitate a poliței de asigurare RCA, asigurătorii RCA acordă despăgubiri în formă bănească pentru: vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial; pagube materiale; pagube reprezentând consecința lipsei de folosință a vehiculului avariat; cheltuieli de judecată efectuate de către persoana păgubită.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (DAUNELE RCA: 4 companii dețin trei sferturi din totalul dosarelor).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!