Interviu
Dorel DUȚĂ Președinte, UNSICAR
Autor:Andreea RADU
Miercuri, 05 Iunie 2019

Despre evoluția pieței de brokeraj din România, impactul celor mai recente schimbări legislative asupra intermediarilor și consumatorilor, importanța pregătirii profesionale, și nu numai, am discutat cu Președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România.

PRIMM: Industria de asigurări trece printr-o serie importantă de schimbări legislative. Care considerați că este impactul lor asupra consumatorilor și brokerilor?

Dorel DUȚĂ: Suntem o piață europeană de asigurări și trebuie să acționăm conform regulilor europene. Directiva privind distribuirea asigurărilor (IDD) și Regulamentul general privind protecția datelor cu caracter personal (GDPR) au adus schimbări pentru brokeri și asigurători, dar și pentru consumatori.

GDPR a creat noi obligații legale, în ceea ce privește colectarea și distribuirea datelor, pentru o protecție mai bună a drepturilor consumatorilor și ale datelor acestora.

Directiva privind distribuția asigurărilor – IDD – vine cu un mare plus față de directiva privind intermedierea asigurărilor – IMD, și anume acoperirea nu doar a intermediarilor de asigurări, ci și a asigurătorilor, a angajaților acestora, a distribuției online de asigurări și a intermediarilor auxiliari. Întreaga legislație privind distribuția asigurărilor are în centrul ei interesul consumatorilor.

Dacă vorbim despre GDPR, printre efectele pozitive putem considera îmbunătățirea securității cibernetice, standardizarea protecției datelor și fidelizarea clienților. Aspectele mai puțin pozitive sunt legate de valorile mari ale conformării și ale penalităților în caz de neconformare. Pentru consumatori, regulamentul aduce o serie de drepturi – să fie informați, datele să le fie prelucrate în siguranță, să își acceseze, în orice moment, datele personale pe care o companie le deține despre ei, să solicite ștergerea datelor în câteva situații specifice.

În ceea ce privește IDD, această directivă are în centrul ei consumatorul. Toate prevederile acestui act vin să întărească protecția intereselor și să crească încrederea acestuia în piața de asigurări.

PRIMM: În mai se împlinește un an de la punerea în practică a GDPR. Cum apreciați alinierea brokerilor din piață la noile cerințe europene?

D.D: Conformarea la GDPR reprezintă un proces continuu. Nu cred că putem trage linie acum și să spunem „gata, am terminat”. Cred că toți brokerii din piață fac eforturi ca activitatea lor să fie în conformitate cu legislația în vigoare.

PRIMM: Care au fost principalele probleme întâmpinate de piața de brokeraj în aplicarea Regulamentului? La cât se ridică costurile pentru această aliniere legislativă?

D.D: Principalele probleme, din punctul nostru de vedere, au fost cele legate de operaționalizarea proceselor interne și de calitatea pe care o au părțile implicate în procesul de distribuție a asigurărilor – operator independent, operatori asociați sau împuterniciți.

Costurile la nivelul întregii piețe de brokeraj nu pot fi apreciate, pentru că, așa cum v-am spus, vorbim despre un proces continuu. Consider însă că valoarea acestora este una suportabilă pentru brokerii care vor să rămână în această piață.

PRIMM: Anul acesta brokerii pun în aplicare Directiva privind distribuția în asigurări - IDD. Care sunt principalele prevederi cu impact deosebit în activitatea de brokeraj?

D.D: Legislația prin care s-a implementat directiva privind distribuția în asigurări a fost intens dezbatutată de către Autoritate, împreună cu actorii pieței. Rezultatul a fost o implementare echilibrată a regulilor europene, atât în legislația primară, cât și în cea secundară.

Au fost introduse o serie de noi cerințe privind raporturile juridice ale asigurătorilor și intermediarilor principali cu canalele de distribuție, privind condițiile de colaborare dintre intermediarii principali, reguli pentru creatorii de produse și privind transparența, activitatea transfrontalieră, guvernanța produselor, pregătirea și conduita profesională.

PRIMM: Considerați că sunt necesare anumite rectificări la lege și normele IDD?

D.D: Din punctul nostru de vedere, ar mai fi câteva aspecte de clarificat în legislația secundară, cu privire la activitatea transfrontalieră, la pregătirea profesională, precum și la interpretarea anumitor prevederi specifice. Ca asociație profesională, suntem în dialog permanent cu Autoritatea și sperăm să ajungem la un numitor comun privind cerințele despre care noi considerăm că ar putea fi mai bine adaptate realității din piața locală de asigurări.

PRIMM: Totodată, anul acesta se va pune accent pe pregătirea profesională. Care considerați că va fi impactul acestei norme în piață și pentru consumatori?

D.D: Profesionalizarea continuă a intermediarilor de asigurări este un plus câștigat și de piață, și de consumatori. Legislația privind implementarea IDD se adresează tuturor persoanelor implicate în activitatea de distribuție. Se pune accent pe pregătirea continuă a acestor persoane, spre exemplu, parcurgerea în mod obligatoriu a 15 ore de pregatire profesională anuală, pe modernizarea canalelor de dobândire a cunoștințelor, precum și modalitatea de verificare a acestora.

În următoarea perioadă, avem în vedere, prin Casa de Editură UNSICAR, organizarea de cursuri de pregătire pentru membrii asociației noastre și nu numai.

PRIMM: Cum anticipați că va evolua piața de brokeraj în acest an și care sunt factorii care influențează cel mai mult dezvoltarea ei actuală?

D.D: Eu sper ca asigurările să fie incluse pe lista de priorități a cât mai multor români. Lucrul acesta se va întâmpla treptat, dar este necesar ca piața să își unească eforturile, astfel încât gradul de penetrare al asigurărilor să crească în fiecare an. Mă aștept la o evoluție pozitivă a asigurărilor de proprietate, a asigurărilor de sănătate, precum și a asigurărilor agricole.

Totodată, estimez ca primele intermediate de brokeri să înregistreze, în acest an, o ușoară creștere. Este vizibilă nevoia clienților de consiliere și cred că serviciile furnizate de brokeri contează foarte mult pentru aceștia atunci când caută un produs de asigurare. Factorii care influențează dezvoltarea pieței nu țin doar de eforturile noastre și ale Autorității, vorbim despre un întreg complex de factori macroeconomici, care sperăm că vor avea o evoluție pozitivă, astfel încât să resimțim și noi influența lor.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Dorel DUȚĂ Președinte, UNSICAR).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Alexandra SMEDOIU: Economisirea inseamna responsabilitate fata de noi si generatiile viitoare

Alexandra SMEDOIU - Vicepresedinte CFA Society Romania si Partener Deloitte
Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!