Interviu

Dorel DUȚĂ, Preşedinte, UNSICAR

Autor:Andreea RADU
Miercuri, 22 Ianuarie 2020

Dorel DUȚĂ, Asociat și Director la HOBBIT Broker de Asigurare încă din anul 2000, a fost ales Președinte al UNSICAR in decembrie 2017 și este reprezentatul pietei financiare non bancare in Colegiul de Coordonare al Entității de Soluționare Alternativă a Litigiilor SAL-FIN. Are o bogată experiență în industria de asigurări, în care activează de peste 22 ani. Este absolvent al Facultății de Drept, deține un certificat de management obținut la The Open University Business School și are o serie de cursuri de specializare în domeniul asigurărilor.

PRIMM: Vorbim de 30 de ani de (R)evoluţie pentru piaţa asigurărilor. Cum aţi caracteriza aceşti ani ţinând cont de schimbările care au avut loc de-a lungul timpului?

Dorel DUȚĂ: Suntem la început de drum în ceea ce priveşte piaţa de asigurări din România. Chiar dacă au trecut 30 de ani, nu putem spune că am ajuns la maturitate. Vorbim încă de o piaţă dominată de asigurările obligatorii, de un nivel redus al gradului de penetrare a asigurărilor şi de un cadru macroeconomic care nu încurajează dezvoltarea acestei industrii. Cu toate acestea, în ultimii ani, piaţa noastră de asigurări a înregistrat, atât o creştere importantă a calităţii produselor, precum şi o diversificare a serviciilor.

PRIMM: De asemenea, cum s-a dezvoltat piaţa de brokeraj în tot acest timp? Care consideraţi că au fost momentele care au marcat cel mai mult evoluţia brokerului din România?

D.D.: Piaţa de brokeraj a avut o evoluţie lentă până în anul 2009, după care a reuşit să crească aproape constant ca nivel al gradului de intermediere. Printre momentele care au marcat această piaţă, putem enumera următoarele:

  • interzicerea vânzărilor de poliţe RCA la colţ de stradă în spaţii neamenajate;
  • aderarea la Uniunea Europeană, care a adus cu sine nu doar cerințe legale suplimentare, dar a introdus şi noi posturi de muncă, cum ar fi actuari, brokeri, manageri de risc etc., precum şi costuri de formare pentru anumite profesii din industrie;
  • adoptarea plafonării comisionului de intermediere a poliţei RCA de către CSA, măsură contestată de UNSICAR şi asupra căreia autoritatea a revenit;
  • modificarea legislaţiei privind autorizarea brokerilor, care a culminat cu impunerea unui capital social minim lucru ce a dus la dispariţia a aproximativ 400 de companii de brokeraj;
  • implementarea GDPR (Regulamentul General pentru Protectia Datelor), a noii legislaţii privind distribuţia asigurărilor (IDD) şi a celei privind pregătirea profesională.


PRIMM: Cum s-a schimbat în acest timp procesul de vânzare? Dar cerinţele şi comportamentul clienţilor cum au evoluat?

D.D.: Pe măsură ce piaţa a devenit mai sofisticată, întrucât consumatorii au devenit mai informaţi şi mai exigenţi, au început să fie introduse noi produse şi servicii, oferta a devenit mai stabilă, iar concentrarea pieţei pe anumite clase de asigurări a început să se reducă, în timp ce pentru altele aceasta s-a acutizat.

Comportamentul clienţilor, cel puţin în ultimii 10 ani, înregistrează modificări, având în vedere că şi generaţiile de clienţi sunt în schimbare. Astăzi vorbim despre clienţi care pun accent pe transparență, servicii rapide şi corecte în raport cu aşteptările lor, care caută informaţii despre produse şi companii în mediul online şi apreciază produsele şi serviciile la care pot avea acces prin intermediul noilor tehnologii.

PRIMM: Care sunt, în opinia dumneavoastră, elementele care au adus cele mai mari schimbări în industria de asigurări?

D.D.: Cred că cele mai importante schimbări au fost aduse de legislaţie, mai ales după aderarea la Uniunea Europeană. Comportamentul de consum, influenţat de puterea financiară a clienţilor, este un alt factor de schimbare. Digitalizarea şi tot ceea ce ţine de noile tehnologii şi de Internetul Obiectelor (IoT) reprezintă factori care vor influenţa din ce în ce mai mult evoluţia pieţei de asigurări.

PRIMM: Care consideraţi că au fost cele mai importante schimbări legislative din piaţă în aceşti 30 de ani? Şi care a fost impactul lor pentru industrie şi consumatori?

D.D.: Cred că înfiinţarea ASF a fost una dintre schimbările majore prin care a trecut piaţa de asigurări. Dacă ne referim la brokeri, cele mai importante modificări legislative sunt legate de autorizarea, reautorizarea şi supravegherea intermediarilor în asigurări, impuse prin Legea 32/2000 şi reglementările Legii 236 din anul 2018, prin care s-au implementat cerinţele Directivei privind Distribuţia Asigurărilor - IDD.

Toate acestea, împreună cu legislaţia privind pregătirea profesională, au avut ca finalitate o reaşezare a activităţii de distribuţie. La nivelul întregii pieţe, cred că pentru consumatori sunt importante reglementările privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) şi cele legate de redresarea şi rezoluţia în asigurări. Toate modificările legislative din ultimii 5-6 ani au adus un plus de imagine şi de credibilitate pieţei de asigurări.

PRIMM: În 2019, una din marile preocupări din piaţă a fost alinierea la cerinţele legislative privind pregătirea profesională. Care sunt oportunităţile aduse de această legislaţie pentru industrie?

D.D.: Noile cerinţe legislative privind pregătirea profesională vor contribui la acel plus de imagine şi de credibilitate a pieţei, de care vorbeam puţin mai înainte. Cred că aceste reglementări vor aduce un plus atât pentru noi, ca piaţă, cât mai ales pentru clienţi. Ca orice nouă reglementare, şi norma privind pregătirea profesională are câteva aspecte pe care noi le dorim lămurite. Sunt convins că, împreună cu ASF şi ISF, vom găsi cele mai bune soluţii, astfel încât această legislaţie să aducă predictibilitate şi să evităm modificarea periodică a procedurilor şi formei de examinare.

PRIMM: Cum apreciaţi evoluţia pieţei de asigurări şi brokeraj în 2019 şi ce prognoze aveţi pentru 2020?

D.D.: La fel ca şi anul precedent, 2019 a fost unul aflat sub presiunea modificărilor legislative. În contextul noilor reglementări, cel puţin în piaţa de brokeraj de asigurare, accentul a continuat să fie pus pe eficientizarea proceselor operaţionale. Cred că 2019 se va încheia cu o uşoară creştere a gradului de intermediere, iar această tendinţă va fi păstrată şi în 2020, dacă lucrurile se vor stabiliza la nivelul procesului de modificare a legislaţiei.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Dorel DUȚĂ, Preşedinte, UNSICAR).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine: