Profil de Ţară
ECE: Asigurările victorioase în fața recesiunii
Autor:Vlad BOLDIJAR

Avertizate fiind, în prima jumătate a anului curent,  în legătură cu o posibilă criză profundă în viitorul apropiat, cele 17 pieţe de asigurare care compun regiunea Europei Centrale şi de Est au răspuns prompt printr-o schimbare de atitudine, mentalitate şi stil. Şi au câştigat. Vă invităm să trecem în revistă modul în care asigurătorii din ECE au reacţionat, atunci când toate economiile din regiune au arătat, mai mult sau mai puţin, o tendinţă pozitivă.

 

Totalul primelor brute subscrise pentru piaţa de asigurări din Europa Centrală şi de Est s-a ridicat la 17,78 miliarde euro, cu 8,17% mai mult decât în prima jumătate a anului 2010. Cea mai bună performanţă aparţine Letoniei, care a reuşit o creştere impresionantă de 29,39% a valorii primelor brute subscrise, urmată de Polonia (aproximativ 16% creştere) şi Lituania (circa 13 procente).
Există doar trei ţări care au „rămas pe negativ”, în sensul deprecierii valorii primelor brute subscrise: Estonia, Croaţia şi România. De asemenea, este de remarcat că, din cauza variaţiilor de curs valutar, în unele cazuri, rata de creştere calculată în euro este semnificativ diferită de aceea calculată în monedă locală. În acest sens, cel mai relevant caz este al Ungariei unde, pe fondul aprecierii substanţiale a forintului, creşterea nominală în euro a fost de 4,4%. Calculând acelaşi indicator în moneda locală, evoluţia pieţei maghiare a fost una negativă, de -3,2%.
În acelaşi timp, per ansamblu, ierarhia ţărilor alcătuită după criteriul subscrierilor nu a suferit mari modificări raportat la anul anterior. Polonia rămâne ţara care „dă tonul” pieţei regionale, câştigând încă 3 puncte procentuale în cota de piaţă, până la 41,6% din cifra regională. Piaţa cehă a ocupat a doua poziţie, cu o cotă de 18,7%, urmată de cea a Ungariei, cu aproximativ 9%.

Două categorii de pieţe
Indicatorii de piaţă regionali, pe lângă dimensiunile pieţelor, mai furnizează un indicator interesant când analizăm maturitatea acestora, respectiv densitatea asigurărilor, adică perspectivele de creştere ale acestora.
Rezultatele oferite la jumătatea anului probabil că nu sunt cele mai relevante atunci când vorbim despre acest indicator de piaţă, luând în considerare caracterul sezonier al multor linii de business. Totuşi, având în vedere că acest caracter sezonier este într-o mare măsură un fenomen repetabil de la an la an, putem obţine o tendinţă a variaţiei densităţii pentru anul curent. Astfel, în primele şase luni ale anului curent, un cetăţean din ECE a cheltuit în medie 141 euro pentru produse de asigurare, ceea ce înseamnă cu 10,6% mai mult faţă de statisticile consemnate la jumătatea anului precedent.
În acelaşi timp, analizând cifrele pentru anul 2011, se poate concluziona că există o departajare evidentă în două categorii distincte a pieţelor de asigurare: pe de o parte, Slovenia, Cehia, Polonia, Slovacia, Estonia, Ungaria şi Croaţia, ţări în care, în prima jumătate a anului, fiecare locuitor a alocat cel puţin 150 euro pentru produse de asigurare; de cealaltă parte se situează restul statelor, unde sumele alocate de cetăţeni pentru aceleaşi produse nu au depăşit în medie 80 euro.

Asigurările de viaţă: de la protecţie la economisire
La o scurtă privire asupra pieţei regionale, este evident că segmentul asigurărilor de viaţă, cu foarte puţine excepţii, a avut cel mai mare succes. Doar în Letonia, Estonia şi Croaţia tendinţa acestei linii de business a fost negativă, în vreme ce în Polonia, Lituania şi Republica Cehă s-au consemnat creşteri „double digit” între 13% şi 15%.
De asemenea, în pieţe mici, precum Albania, Macedonia sau Serbia, asigurările de viaţă au cunoscut o dinamică impresionantă, evoluţie care este de altfel specifică stadiului incipient de dezvoltare în care se regăsesc aceste produse.
Este demn de remarcat faptul că, în aproape toate ţările, produsele unit-linked au avut cel mai mare succes, ele stabilind trendul ascendent al pieţei. De altfel, specialiştii locali  în asigurări subliniază faptul că evoluţia crescătoare a asigurărilor de viaţă nu a fost atât de evidentă „pe partea de protecţie”, clienţii accesând în cele mai multe cazuri instrumentele de economisire.

Asigurările auto: tendinţe diferite cu elemente comune
Deşi nu mai „dau tonul” la nivel regional, asigurările auto reprezintă în continuare o provocare pentru asigurători, generând mai bine de 28% din portofoliul consolidat al pieţei Europei Centrale şi de Est. La nivel regional, creşterea înregistrată pentru liniile de asigurări auto a fost de aproximativ 4%, cu un ritm mai mare pentru RCA, unde creşterea a fost de 5,7%, în timp ce pe clasa CASCO a atins o creştere de doar 1,6%. La nivelul fiecărei ţări, rezultatele pe segmentul auto au arătat tendinţe diferite, dar cu foarte multe elemente comune.
În general, afacerile pe segmentul CASCO au rămas mai slabe, în aşteptarea unei revigorării a segmentului de vânzări auto. Letonia, Lituania, Polonia şi Slovenia sunt singurele ţări unde s-a înregistrat o schimbare pozitivă pe acest segment. Aceste ţări au cunoscut o majorare a vânzărilor de maşini, iar în cazul Poloniei au beneficiat, în ultimii ani, de o cerere stabilă la capitolul de vânzări de autoturisme noi.
În ceea ce priveşte RCA, caracterul său obligatoriu a conservat într-o mare măsură dinamica acestei pieţe. Demn de remarcat este faptul că, pe timp de criză, în majoritatea ţărilor tarifele la RCA au scăzut într-o mare măsură, până la „cote alarmante”. Începând cu a doua jumătate a anului 2010, această tendinţă s-a schimbat, în multe dintre ţările ECE asigurătorii începând din nou să crească treptat tarifele, astfel încât s-au înregistrat creşteri importante la capitolul subscrieri.

Property: locuinţele au fost pariul câştigător
Liniile de asigurare de tip property au reprezentat un pariu câştigător pentru cea mai mare parte a ţărilor care compun ECE. La nivel regional, primele brute subscrise pentru această linie au crescut cu 12,8%. Cu foarte puţine excepţii (Albania, Bulgaria, Croaţia şi Serbia), toate ţările au consemnat rate pozitive de creştere. Din nou Letonia, Lituania şi Polonia au marcat cele mai impresionante dinamici pozitive faţă de anul precedent, de peste 23%. România şi Ungaria au înregistrat, de asemenea, creşteri „double digit”, de 19%, respectiv 13%.
Principala sursă de creştere a asigurărilor property a fost dată de asigurările de incendiu şi calamităţi naturale, clasă în care sunt încadrate şi asigurările de locuinţe, aici raportându-se o cifră cu peste 15% mai mare decât în 2010. În România, evoluţia pozitivă este datorată în mare parte punerii în aplicare a legii asigurărilor obligatorii a locuinţelor, iar în alte ţări, precum Lituania, revenirea segmentului property a fost atribuit „reînvierii” sectorului corporate, precum şi unor cereri mai mari pe linia de asigurări agricole.

Conştientizarea riscurilor financiare este în creştere
Nivelul asigurărilor de credite, pierderi financiare sau răspundere civilă generală reprezintă o foarte mică parte în portofoliile pieţelor de asigurare regionale. Ca urmare, indiferent de dinamica acestor linii de asigurare, ele influenţează în mică măsură „mersul” pieţei ECE. Totuşi, analizând rezultatele la nivelul fiecărei ţări, se remarcă tendinţa ascendentă a cererii pentru aceste produse.
Exemple relevante în acest sens sunt Cehia, unde asigurările de credite au crescut cu 38%, Ungaria – 34% creştere a asigurărilor de pierderi financiare, Polonia - subscrieri în creştere cu 21% la asigurările de credite sau România, care a cunoscut majorări ale subscrierilor de 55% la asigurările de garanţii, respectiv 23% pe segmentul de răspundere civilă generală.

Estul sub influenţa Vestului
Previziunile asupra economiilor ţărilor Europei Centrale şi de Est au fost revizuite la o creştere de 4,2% pentru 2011, respectiv 2,5% pentru 2012, pe fondul încetinirii cererii interne şi externe, a anunţat în această toamnă Fondul Monetar Internaţional.
Deşi sunt la un nivel îndepărtat de ritmurile de creştere din perioada de dinaintea crizei, se pare că economiile din spaţiul ECE sunt într-o stare bună comparativ cu anii de recesiune, permiţându-ne să privim optimist spre viitorul acestora, şi implicit asupra pieţelor de asigurare.
Bineînţeles, întotdeauna au existat şi vor exista semne de întrebare, diferite semnale de alarmă, respectiv riscuri care trebuie luate în considerare, precum cele din Zona euro, care pot foarte uşor să aibă repercusiuni asupra Europei Centrale şi de Est.
Doar că, în eventualitatea unei noi crize, aceste pieţe sunt „călite” de experienţele anilor 2008 - 2011.


***


XPRIMM Insurance Report 1H 2011
Luna octombrie a acestui a marcat lansarea XPRIMM Insurance Report 1H 2011, cel mai complet raport privind traiectoria de dezvoltare a 30 de pieţe de asigurare din Europa Centrală şi de Est, respectiv din Comunitatea Statelor Independente.
XPRIMM Insurance Report 1H2011 analizează realităţile şi rezultatele complete şi tendinţele manifestate în industriile de asigurări din 17 state CEE (Albania, Bosnia, Bulgaria, Croaţia, Republica Cehă, Estonia, Ungaria, Kosovo, Letonia, Lituania, Macedonia, Muntenegru, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia), respectiv, Turcia, Rusia, Georgia şi alte 10 state din CIS şi Asia Centrală (Armenia, Azerbaijan, Belarus, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Moldova, Tajikistan, Turkmenistan, Ucraina şi Uzbekistan).
Accesaţi www.xprimm.com pentru cea mai nouă ediţie a XPRIMM Insurance Report.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (ECE: Asigurările victorioase în fața recesiunii).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!