Interviu
Eduard SIMIONESCU, General Manager, GrECo JLT România
Autor:Oana RADU
Marti, 01 Noiembrie 2016

Într-o piață în care discuțiile se poartă preponderent în legătură cu RCA, în care clienții încă se orientează spre cel mai mic preț și în care comisioanele brokerilor au de suferit,asigurările de nișă par a fi o soluție pe termen lung. Despre aceste aspecte și nu numai ne-a vorbit Eduard SIMIONESCU, General Manager, GrECo JLT România.

PRIMM: Ce ne puteți spune despre tendințele înregistrate în piața de asigurări și, în acest context, despre rezultatele obținute de GrECo în prima parte a acestui an?

Eduard SIMIONESCU: Piața de brokeraj crește an de an - ceea ce ne bucură, pentru că arată că este nevoie de serviciile brokerilor de asigurare și, mai important, clienții înțeleg că au nevoie de profesioniști alături de ei când aleg o asigurare. GrECo JLT România a urmat trendul pieței, înregistrând în prima jumătate a anului o creștere de 15 – 20% comparativ cu ianuarie – iunie 2015. Sperăm că acesta să fie procentul de creștere pe care să îl păstram și la final de an. 

PRIMM: Apreciind rezultatele obținute în prima jumătate a acestui an, dorim să aflăm care au fost principalele segmente de asigurări care au adus creșteri în perioada de referință? 

E.S.: Avem în continuare un business consistent pe partea de auto. Înmatriculările de mașini noi au înregistrat un trend pozitiv în ultimii ani, finanțările prin leasing, credit, chiar și plata cash, au înregistrat ușoare creșteri și, implicit, asigurătorii au beneficiat de aceste noi intrări în piață. Exceptând CASCO și RCA, am înregistrat creșteri și pe segmentele de garanții, CAR, polițe CMR și diverse polițe speciale, pe care le oferim în parteneriat cu asigurătorii externi. 

PRIMM: Știm din discuțiile precedente că aveți în dezvoltare și un produs pentru aeronave de mici dimensiuni. Cum se dezvoltă acest segment? 

E.S.: S-a dezvoltat cu precădere în zona de Vest și Nord-Vest, unde avem deja mai mulți proprietari de mici avioane cărora le-am oferit acest produs – care include atât CASCO, cât și asigurare de răspundere civilă –, plasat pe piața internațională, la prețuri foarte competitive. Pot spune așadar că avem un portofoliu de astfel de clienți și recent am câștigat și un client nou din zona aeroporturilor, pentru care am făcut o poliță specială de răspundere civilă aeroportuară. 

PRIMM: În ultima vreme vorbim despre terorism destul de des. Ați observat o creștere în cererea pentru polițe care acoperă riscul de terorism? 

E.S.: Din păcate creșterea este nulă, neexistând un interes din partea clienților noștri sau o cerere din partea lor, motiv pentru care nu avem un istoric în zona aceasta. Ce pot să vă spun este că firmele internaționale, cu acționariat străin, au astfel de acoperiri la nivel de grup și cele mai multe au inclus și subsidiarele din România în polițele internaționale, care acoperă nu numai riscurile de terorism, ci și riscurile de proprietate, întreruperea afacerii, avarii accidentale. În privința firmelor cu acționariat autohton sau care dezvoltă business în România, noi am menționat clienților posibilitatea de asigurare a riscului de terorism și sabotaj, asigurătorii oferindu-le la pachet, numai că nu am primit solicitări în acest sens. 

PRIMM: Cum stau lucrurile pe segmentul asigurărilor care includ riscurile cibernetice? 

E.S.: Este un segment de nișă, unde am avut câteva cereri. Pe polițele obișnuite de proprietate acest risc a fost exclus de ani de zile, după atentatele din America. Se tratează separat, ceea ce înseamnă că trebuie să îl negociezi cu societățile de asigurări și să îl asiguri. Multe companii românești din zona de consultanță IT, proiecte IT, au contracte cu societăți din afara României, și li se solicită să aibă încheiate astfel de polițe.  

Pentru următorii 20 de ani, când tehnologia va prevala și va fi dominantă pentru multe modele de business, polițele care includ riscuri cibernetice vor deveni ca un „RCA pentru companii”. 

PRIMM: Vorbind despre asigurările agricole, unde GrECo este un jucător activ pe piața din România, cum apreciați, până acum și din această perspectivă, anul agricol? Ați înregistrat multe daune și care par a fi principalele probleme în acest sector? 

E.S.: Noi vizăm în special zona clienților care dețin suprafețe mari, care dispun de dotarea aferentă, și avem câteva experiențe în domeniu. Daune însemnate nu am avut, însă știm că riscul de secetă este unul important, care se manifestă des în România, și care nu este acoperit în mod uzual. Pentru anumite cazuri, am reușit să oferim acoperire și pentru acest risc. Vorbim despre suprafețe asigurate foarte mari, deținute de regulă de companii mari, și despre câteva condiții clare – se stabilește o dată clară până la care se poate manifesta acest risc, ulterior căreia acoperirea nu mai este valabilă. Rămâne întrebarea: ce se întâmplă cu agricultorii cu suprafețe mult mai mici? În acest sens, au fost vehiculate mai multe soluții, precum crearea unor fonduri mutuale, proiect suspendat în acest moment. 

PRIMM: Revenind și la unul dintre segmentele de mare interes pentru piață – RCA-ul –, cum vedeți dezvoltarea pe această linie? 

E.S.: Suntem o piață preponderent auto, care manifestă în continuare creșteri în această zonă. Piața a crescut prin majorarea tarifelor RCA, corelată cu ieftinirea pe alte zone, a asigurărilor de proprietate spre exemplu, unde, în lipsa producerii unor dezastre semnificative, tarifele sunt mai jos față de cele practicate acum zece ani.

În ceea ce privește piața RCA, este o realitate că rata daunei combinată nu este ceea ce se dorește. Din acest punct de vedere, asigurătorii au dreptate: nu poți să continui să finanțezi an de an o linie de asigurare neprofitabilă. Rolul unei societăți comerciale este să facă profit – unul decent, dar un profit. De asemenea, clienții cu un istoric bun, cărora li s-a majorat prima RCA, deși nu aveau accidente înregistrate, au și ei dreptate. Trebuie ajuns la un punct comun.

Cred că ar trebui lucrat mult pe partea de campanii de informare și educare. Împreună cu Poliția Română să se organizeze campanii agresive menite să reducă rata accidentelor; an de an, se înregistrează mai multe accidente, care generează mai multe decese, mai multe victime, mai multe daune materiale. Cu toții ne gândim cum să facem să adaptăm tariful la realitatea curentă, iar aceasta ne arată că daunele cresc. Nu se mai poate scădea comisionul brokerilor, nu se mai pot face artificii într-o realitate care nu se schimbă.

Aș mai vrea să subliniez, de asemenea, că ar trebui soluționat aspectul despăgubirilor morale. Trebuie dezvoltat ceva similar, cum există de zeci de ani în alte țări civilizate: o grilă cu modele de accidente, tipuri de vătămare corporală, pentru a putea fi determinată valoarea despăgubirii care se achită victimei sau familiei acesteia.

Noi avem un sistem de drept bazat pe culpă, pe dezdăunarea integrală a păgubitului ș.a.m.d., dar dacă s-ar face acest lucru, s-ar putea calcula mult mai corect tarifele pe partea de vătămări corporale, iar pe partea de daune materiale, transparența în tot procesul – controlarea costurilor ascunse, inclusiv comisioanele, ar fi o soluție. Dacă ai o primă netă, ai costuri de distribuție, costuri de administrare, daune, reasigurare. Pentru a avea o activitate profitabilă, sau cel puțin care să nu genereze pierderi, asigurătorii trebuie să țină foarte bine, sub control, aspectul costurilor.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Eduard SIMIONESCU, General Manager, GrECo JLT România).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!