Special
Efectele modificărilor legislative asupra pieței de asigurări
Autor:Andreea RADU
Vineri, 04 Martie 2016

Marţi, 2 februarie a.c., a avut loc, la Bucureşti, ediţia inaugurală a XPRIMM Time for Business, un nou concept de eveniment, care a reunit specialişti din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară, precum şi reprezentanţi ai companiilor de (re)asigurări şi de brokeraj aparținând pieței din România, care au abordat cele mai fierbinţi subiecte din domeniu.

În cadrul primei ediţii a conferinţei XPRIMM Time for Business au fost analizate principalele modificări legislative ce vor avea un impact puternic asupra dezvoltării industriei de asigurări în 2016. Printre acestea se numără introducerea şi rolul Fondului de rezoluţie pentru asigurători pe piaţa locală şi schimbările în ceea ce priveşte educaţia şi pregătirea profesională în domeniul asigurărilor. Astfel, specialiştii au analizat modul în care noua directivă IDD - Insurance Distribution Directive va influenţa activitatea de intermediere în asigurări din România, precum şi stadiul proiectului de regulament privind formarea profesională în cele trei pieţe supravegheate de ASF.
Legea nr. 246/2015 privind redresarea şi rezoluţia asigurătorilor a fost publicată în Monitorul Oficial al României din data de 2 noiembrie 2015. Aceasta conferă ASF competențele de a prelua conducerea unei companii de asigurări cu probleme, dar şi să separe activele şi chiar să o vândă. Ulterior, Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat mai multe norme în aplicarea acestei legi.
Pentru prima dată, măsurile de rezoluţie vor fi aplicate în cazul societăţii CARPATICA Asig, pentru a evita efectele negative asupra stabilităţii financiare a pieţei asigurărilor. ASF a desemnat Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) ca administrator temporar al asigurătorului.

Redresarea şi rezoluţia asigurătorilor

Procedurile de redresare şi rezoluţie în cazul asigurătorilor, implementate prin Legea 246/2015, au drept scop păstrarea părţilor viabile şi a funcţiilor critice ale instituţiei financiare şi menţinerea stabilităţii pieţei de profil, punând accent, în primul rând, pe prevenţie, a explicat Cornel COCA-CONSTANTINESCU, Prim-vicepreședintele ASF.
Situaţiile apărute ca efect al crizei financiare au necesitat identificarea de instrumente noi şi măsuri care să prevină o criză a sistemului financiar, generată de falimentul instituţiilor de importanță sistemică şi de utilizarea fondurilor publice pentru salvarea acestora, a menţionat Cornel COCA-CONSTANTINESCU.
Oficialul ASF a explicat că etapa redresării are în vedere identificarea timpurie a posibilelor situații de dificultate. În această etapă crește capacitatea de intervenție timpurie a ASF, în principal prin: revizuirea strategiei și a structurii operaţionale a asigurătorului; modificarea structurii de administrare și conducere; reducerea profilului de risc; desemnarea unui administrator temporar.
Procedura de rezoluţie aplică principii noi, conform Prim-Vicepreședintelui ASF. Astfel, acţionarii asigurătorului sunt primii care suportă pierderile, urmaţi de creditori, dar niciun creditor nu suportă pierderi mai mari decât cele pe care le-ar fi avut în cadrul procedurii insolvenței.
În cadrul mecanismului de rezoluţie, Fondul de Garantare poate îndeplini atribuţiile de administrator temporar în cadrul etapei de redresare, administrator de rezoluţie în cadrul etapei rezoluţiei, administrator al fondului de rezoluţie sau acţionar al instituţiei - punte.
Fondul de rezoluţie este administrat de Fondul de Garantare a Asiguraţilor, bugetul fiind separat de cel al Fondului de Garantare. Finanţarea sa va fi asigurată de contribuţiile asigurătorilor în cote de 0,25% din volumul de prime brute încasate pe segmentul asigurărilor de viaţă, respectiv 0,4% pe asigurări generale, până la atingerea plafonului de 50 milioane lei. De asemenea, va fi finanţat şi din dobânzi şi penalităţi de întârziere aferente plății contribuţiilor, dar şi din împrumuturi, respectiv împrumuturi obligatare, a specificat Cornel COCA-CONSTANTINESCU.
Acesta a subliniat că redresarea și rezoluția asigurătorilor este o soluţie viabilă de evitare a falimentului unui asigurător.

Situaţia ASTRA ar fi fost alta dacă ar fi existat legea rezoluţiei

Situaţia companiei ASTRA Asigurări ar fi fost alta dacă, înainte de intrarea acesteia în procedura de faliment, ar fi existat Legea privind redresarea şi rezoluţia asigurătorilor. Întrebat dacă situaţia ASTRA ar fi fost una fericită dacă ar fi existat în urmă cu 1-2 ani mecanismul de rezoluţie, Cornel COCA-CONSTANTINESCU  a răspuns: Cu siguranţă da, pentru că este foarte importantă structura portofoliului unei companii ce poate intra în redresare sau rezoluţie. Dacă exista această lege, ar fi fost potrivit ca ASTRA să intre într-un plan de redresare, ca intervenţie timpurie a ASF. Puteau fi identificate toate riscurile la care este expusă societatea, iar timpul ar fi curs în favoarea companiei. Pe de altă parte, în ceea ce priveşte structura portofoliului, ASTRA Asigurări este o societate care deţine şi asigurări de viaţă, nu doar asigurări generale, respectiv nu numai RCA, ci şi alte tipuri de asigurări care au mult mai multă consistenţă în ceea ce priveşte elementele de activ.
Reprezentantul ASF a mai precizat că s-ar fi văzut indiscutabil un plus de protecţie a consumatorului, dar şi o influenţă semnificativă asupra dezechilibrelor din piaţă. Şi nu în ultimul rând, cred că anumite părţi din ASTRA ar fi putut să continue fie prin vânzarea acestor portofolii, fie prin administrarea lor de către posibila societate care ar fi rămas, a adăugat Cornel COCA-CONSTANTINESCU.
Prim-vicepreședintele ASF a precizat că noutatea legii constă în faptul că ASF are posibilitatea unei intervenţii timpurii, adică trece de la măsuri active la măsuri proactive. Intervenţia timpurie permite să fie aplicată pe o perioadă destul de mare, de până la 6 ani, ceea ce arată capacitatea de intervenţie a Autorităţii din timp, nu în momentul în care pacientul se află deja pe masa de operaţie, ci încercăm să intervenim înainte de a ajunge la spital, a explicat el.
Organigrama Fondului de Garantare a Asiguraţilor, modificată
Autoritatea de Supraveghere Financiară a modificat organigrama Fondului de Garantare a Asiguraţilor (FGA) astfel încât aceasta să includă şi direcţia responsabilă cu aplicarea măsurilor de redresare şi rezoluţie în cazul asigurătorilor, a precizat Carmen RADU, Preşedintele Fondului de Garantare a Asiguraţilor.
ASF a anunţat, pe 25 ianuarie a.c., că Fondul de Garantare va fi administrator temporar la CARPATICA Asig, companie în cazul căreia au fost demarate procedurile de rezoluţie.
Această direcţie de rezoluţie va avea experţi pe partea de management al riscului, pe partea de daune, actuari jurişti şi analişti financiari, a menţionat aceasta.
Potrivit acesteia, structura va fi similară cu cea din cadrul ASF, însă mai redusă din punct de vedere al numărului de angajaţi. Această direcţie deja a fost aprobată, schimbarea organigramei a fost aprobată de către Consiliul de Administraţie al ASF. În acest moment suntem în proces de recrutare internă, dar ne vom adresa şi pieţei pentru posturile care nu sunt încă acoperite şi ne pregătim să începem mandatul de administrator temporar care, deja aşa cum se ştie, va fi de conlucrare cu conducerea CARPATICA, urmând să ne îndeplinim atribuţiile pe care le-am primit prin mandatul dat de către Consiliul ASF, a mai spus Preşedintele FGA.
Conform legii, Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) va efectua plăţile către creditorii de asigurări ai ASTRA Asigurări de la data rămânerii definitive a hotărârii privind deschiderea procedurii de faliment în limita plafonului legal, respectiv 450.000 lei/creditor de asigurare. Apelul cu privire la falimentul ASTRA Asigurări va fi judecat pe 4 aprilie 2016. În cazul în care va fi luată o hotărâre definitivă, FGA va putea începe plățile.
La data de 1 octombrie 2015, FGA a preluat 57.210 de dosare de daună, inclusiv dosare de răscumpărare, precum şi 2.046.604 de contracte de asigurare în vigoare de la ASTRA Asigurări. Fondul de Garantare a Asiguraților a preluat 1.826.483 de poliţe şi 51.566 dosare de daună, din România, 191.241 de poliţe şi 4.809 dosare de daună aferente activităţii ASTRA în Ungaria, 22.752 de contracte în vigoare şi 642 dosare de daună aferente activităţii ASTRA în Slovacia, precum şi 6.128 de contracte în vigoare şi 193 de dosare de daună aferente activităţii ASTRA în Germania. Până la finele lunii ianuarie, FGA a deschis peste 7.000 de dosare noi de daună.
Carmen RADU a precizat că maximum 1% din dosarele păgubiţilor companiei ASTRA Asigurări sunt solicitări de daună care trec de plafonul de 450.000 lei (100.000 euro).

Educaţia şi pregătirea profesională în domeniul asigurărilor

O altă temă de discuţii în cadrul conferinţei XPRIMM Time for Business a fost educaţia şi pregătirea profesională în domeniul asigurărilor, după ce Parlamentul European a adoptat, pe 20 ianuarie a.c., Directiva privind Distribuţia Asigurărilor (IDD - Insurance Distribution Directive), document ce urmăreşte un nivel de armonizare minim în ţările membre UE.
Educaţia consumatorului este la fel de importantă ca formarea profesională a vânzătorului, a distribuitorului. Dacă îi vând un produs unui om care nu înţelege mecanismele pieţei, rezultatele vor fi scăzute, a declarat Călin RANGU, Preşedinte al Consiliului Director al ISF - Institutul de Studii Financiare, şi Director, Direcţia Protecţia Consumatorilor, Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Acesta a subliniat că gradul de educaţie al românilor în domeniul financiar este foarte scăzut. Educaţia consumatorului este importantă în primul rând pentru a-şi cunoaşte drepturile, a precizat oficialul ASF, care a arătat că şi formarea intermediarilor este extrem de importantă pentru piaţă, în sensul de a acorda consultanţă corespunzătoare consumatorului.
În cadrul conferinţei, Călin RANGU a prezentat schimbările aduse de Directiva europeană privind Distribuţia Asigurărilor (IDD), care pune accent pe competențele şi aptitudinile intermediarilor.  În ceea ce priveşte schimbările pe care le aduce, în IDD nu se vorbeşte doar de formarea profesională (...), ci se ocupă şi de concurenţă, de practici, comisioane, transparența informaţiilor, vânzarea produselor încrucişate şi de vânzarea produselor de investiţii, a spus RANGU.
Pe lângă schimbările generale, Directiva vorbeşte foarte clar de competenţe şi aptitudini. Dacă până acum se testau cunoştinţele, aptitudinile trebuie testate în viitor şi incluse în sistemul de formare, a adăugat el. Conform oficialului ASF, competențele sunt un set de cunoştinţe, îndemânări şi abilităţi personale şi sociale, astfel încât persoana care vinde produsele de asigurare să îşi poată desfăşura activitatea. Iar la capitolul abilităţi, Directiva precizează ce trebuie să ştie intermediarul şi se pune accent pe protecţia consumatorilor în vânzarea de produse.
Călin RANGU a explicat că în cadrul formării profesionale a vânzătorului există două componente: prima, de certificare pentru a intra în meserie, cealaltă, privind formarea profesională continuă. IDD prevede, în ceea ce privește formarea profesională continuă,  ca anual să fie urmate 15 ore de cursuri pentru anumite funcţii care sunt implicate direct în procesul de distribuţie. Totodată, Directiva stabilește reglementări în ceea ce privește formarea profesională a brokerilor, dar și a asigurătorilor și personalului  asigurătorilor.

2016, un an al provocărilor

2016 este un an al provocărilor pe piaţa asigurărilor din România, acestea fiind generate, în principal, de implementarea legilor adoptate anul trecut, a declarat Deputatul Daniel FLOREA, prezent în cadrul evenimentului.
2015 a fost un an al schimbărilor legislative, în care am colaborat foarte bine atât cu asociaţiile din domeniu, cât şi cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Astfel, am reuşit în Parlament să dezvoltăm o legislaţie bună, aplicabilă. Sunt convins că 2016 este un an al unor provocări extrem de mari, respectiv cele date de implementarea acestor legi, a spus Daniel FLOREA. Acesta a precizat că este importantă stabilizarea pieţei financiare prin creşterea protecţiei consumatorului.
XPRIMM Time for Business s-a desfăşurat cu sprijinul Partenerilor Principali CertAsig şi INTER Broker de Asigurare, precum şi al Partenerilor MAXYGO Broker de Asigurare şi DAW Management.

 

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Efectele modificărilor legislative asupra pieței de asigurări).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!