Interviu
Elisabeth STADLER CEO & Chairwoman of the Managing Board, VIENNA Insurance Group
Autor:Alexandru CIUNCAN
Luni, 02 Mai 2016

Cum va arăta VIENNA Insurance Group în 2026? Care este strategia grupului în Europa Centrală și de Est? Ce planuri are noua conducere? Totul într-un interviu acordat în exclusivitate Publicațiilor XPRIMM de către ...

XPRIMM: Doamnă STADLER, conduceți de la începutul acestui an cel mai mare grup de asigurări din Austria și, mai mult decât atât, din Europa Centrală și de Est. Intenționați să faceți schimbări majore în ceea ce privește strategia VIG? 
Elisabeth STADLER: Când am preluat funcția de CEO al Vienna Insurance Group, sau VIG, am vrut să obțin în primul rând o imagine și o perspectivă completă la nivelul întregului grup. Astfel, am efectuat o analiză inițială a strategiei și mă bucur să pot afirma că VIG poate construi pe un fundament puternic. De aceea, voi continua cu actuala strategie; în primul rând, ne vom concentra pe Austria și pe CEE. În al doilea rând, pe responsabilizarea managerilor locali. De asemenea, strategia noastră multi-brand, dar și politica de distribuție multi-canal vor rămâne neschimbate. Nu în ultimul rând, vom continua investițiile conservatoare și vom menține abordarea curentă în ceea ce privește politica de reasigurare. 
XPRIMM: Au trecut 25 de ani de când VIG a făcut un pas curajos – acela de a intra pe piețele din CEE. Cât de satisfăcuți sunteți de rezultatele de până acum?
E.S.: Calitatea vieții se îmbunătățește în mod constant în țările Europei Centrale și de Est, iar acest lucru generează, de asemenea, o creștere a nevoii de asigurare. Dorim să profităm de acest potențial. În unele piețe am înregistrat o creștere de două cifre, în anii trecuți. Aceste rezultate ne produc o satisfacție deosebită, dat fiind că am fost un prim jucător în CEE: VIG generează aproape 50% din primele sale și aproximativ 55% din profit în CEE. Mai mult, suntem foarte bine poziționați pe piață. Aceasta este baza care ne permite să utilizăm oportunitățile de creștere existente. Așadar, am intrat în această regiune pentru a rămâne aici și pentru a avea succes. 
XPRIMM: Toate piețele din regiunea CEE oferă astfel de performanțe satisfăcătoare? Care este principalul factor care le diferențiază?
E.S.: În total, suntem reprezentați în 25 de piețe și toate sunt profitabile pentru noi. Însă, bineînțeles, toate sunt diferite – bazate pe o dezvoltare economică locală specifică și pe prioritățile pe care le are fiecare industrie de asigurări. Pe scurt, dorința de a fi protejat împotriva riscurilor de zi cu zi, de a putea avea grijă de cineva în vârstă sau de familie este prezentă în toate țările. Mentalitatea, prioritățile, obiceiurile și modul în care sunt percepute asigurările sunt și ele diferite. Concurența este și ea un factor important. Din păcate, ne confruntăm cu o competiție puternică în ceea ce privește prețurile în unele piețe, în special pe zona de asigurări auto. 
În acest context, vreau să subliniez faptul ca ne concentrăm pe o creștere profitabilă. Nu dorim să creștem doar de dragul de a crește. De aceea evităm strategiile de tip dumping. Este mai bine să accepți o scădere a cotei de piață decât o pierdere a profitului. Sectorul asigurărilor auto, în special cel RCA, este unul foarte puternic și competitiv în multe dintre piețele noastre. Observăm și o scădere a primelor medii în multe țări din regiunea CEE. Scopul este, așadar, să reducem volumul primelor sau să restructurăm portofoliul auto în țările în care se manifestă o competiție puternică în ceea ce privește prețurile. În schimb, potențialul din zona asigurărilor de locuințe este puțin exploatat. Noi ne educăm clienții cu ajutorul campaniilor pe care le derulăm...

Am identificat patru piețe care arată o dezvoltare economică puternică și acolo ne dorim să creștem cota de piață – fie organic, fie prin achiziții, respectiv Croația, Ungaria, Polonia și Serbia.

XPRIMM: Aveți în plan extinderea prezenței VIG în CEE prin noi achiziții?
E.S.: Am început deja să examinăm atent cele 25 de piețe în vederea unui potențial de creștere până la sfârșitul anului 2016. Este vorba fie despre o creștere organică, fie prin achiziții. Achiziții vor fi făcute acolo unde, din punct de vedere economic, vom avea oportunități sau acolo unde ne putem atinge mai rapid poziția dorită în piață. Ne orientăm, de asemenea, pe profit. Dacă o achiziție nu pare profitabilă, nu vom investi. 
Deși păstrăm strategia generală, am decis să facem câteva ajustări. Acestea reflectă un mediu economic schimbat și cadrul în care companiile de asigurări trebuie să lucreze. În evaluarea noastră inițială, am identificat patru piețe care arată o dezvoltare economică puternică și acolo ne dorim să creștem cota de piață – fie organic, fie prin achiziții, respectiv Croația, Ungaria, Polonia și Serbia. 
XPRIMM: Ce planuri concrete aveți însă pentru aceste patru țări?
E.S.: În fiecare dintre acestea ne dorim să ajungem la o cotă de piață de cel puțin 10% pe termen mediu. În câteva țări, ca Serbia de exemplu, suntem deja aproape de atingerea acestei ținte, iar în altele, precum Polonia, încă mai avem de lucru. În general, credem în dezvoltarea regiunii CEE. Densitatea asigurărilor a crescut cu 64% din 2004 până în 2014, iar în zona EU-15 cu 25%. Țările în care VIG deține cea mai mare cotă de piață vor fi consolidate. Acestea sunt Republica Cehă și Slovacia, fiecare având o cotă de piață cu mult peste 30%. 

Managementul nostru local cunoaște cel mai bine nevoile clienților, obiceiurile și circumstanțele locale. Aceste lucruri nu pot fi conduse din Viena.

XPRIMM: Vedeți potențial în ceea ce privește bancassurance-ul ca și canal de distribuție în CEE?
E.S.: Distribuția în sistem bancassurance este în continuare în plină dezvoltare. Suntem fericiți să avem un parteneriat de succes cu ERSTE Group în unele piețe. Consumatorii profită de posibilitatea de a le fi oferite servicii și consiliere de specialitate. Așa cum am menționat, lucrăm pe strategia noastră care se bazează pe canale multiple de distribuție. Astăzi, clienții noștri contează pe faptul că pot lua legătura cu asigurătorul lor, oriunde și prin orice mijloc.
XPRIMM: Conduce această strategie multi-branding, adoptată de grup, la rezultatul dorit? Au fost multe discuții pe această temă în trecut...
E.S.: VIG este, prin această abordare, total diferit fată de competitorii internaționali. Credem că este un avantaj să ai o diversificare mare în ceea ce privește piețele, produsele, canalele de distribuție și brand-urile. Toate acestea ne fac mai independenți de schimbările ce se produc la nivelul condițiilor de piață. Astfel, companiile locale recunoscute ne ajută să reîntărim relațiile cu clienții, dar și cu angajații din respectivele țări, să consolidăm încrederea în noi. Această strategie ne-a ajutat să satisfacem nevoile clienților. Astfel, am atins un nivel superior în ceea ce privește identificarea cu personalul și companiile locale, aspect foarte important în succesul unei afaceri. 
XPRIMM: Echipele de management sunt cheia succesului unui business. Ce viziune aveți din această perspectivă?
E.S.: Spun mereu că „orice afacere este locală”. Aceasta este abordarea noastră și, de aceea, companiile noastre sunt conduse de manageri locali. Managementul nostru local cunoaște cel mai bine nevoile clienților, obiceiurile și circumstanțele locale. Aceste lucruri nu pot fi conduse din Viena. Un alt avantaj îl constitue structura noastră descentralizată și utilizarea informațiilor locale. Toate companiile noastre lucrează după anumite ghiduri, elaborate de compania mamă, VIG. Managementul local își poate gestiona, așadar, subsidiara, urmănd acei pași. 
XPRIMM: Cum vedeți VIG peste 10 ani?
E.S.: Vom rămâne un jucător major în Austria și CEE. Noi vedem în Europa Centrală și de Est casa noastră și vrem să jucăm un rol important în viața clienților noștri din această regiune și în viitor.
XPRIMM: Mulțumim!

Interviu realizat de: Alexandru CIUNCAN
Traducerea și adaptarea: Oana RĂCĂTEJ

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Elisabeth STADLER CEO & Chairwoman of the Managing Board, VIENNA Insurance Group).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!