Interviu
Emilia BUNEA: Ne revenim din criză, dar cu un recul faţă de restul economiei!
Autor:Alex. ROŞCA
Miercuri, 01 Octombrie 2014
Emilia BUNEA CEO, METROPOLITAN Life

În urmă cu patru luni, Emilia BUNEA a revenit în ţară pentru a prelua conducerea METROPOLITAN Life. Cum a regăsit piaţa locală? Care sunt punctele forte sau punctele slabe ale pieţei, realităţile locale şi obiectivele METROPOLITAN Life în România vă propunem să aflaţi din rândurile următoare.

PRIMM: Cum ați regăsit piaţa locală după perioada în care aţi activat în afara României?
Emilia BUNEA: Experiența acumulată în activitatea desfășurată în afara țării mi-a oferit posibilitatea de a compara modele de business din unsprezece țări și m-a ajutat să îmi formez o viziune asupra pieței din România în context european. Mecanismele principale ale pieței, reglementările care sunt din ce în ce mai numeroase și mai ales nevoile clienților sunt comune cu cele pe care le regăsim și în celelalte piețe din Uniunea Europeană. Cu siguranță, România are propriile caracteristici, precum rata de penetrare foarte scăzută, de 0,3% a asigurărilor de viață în PIB, prin urmare mai sunt multe de făcut pentru a ne alinia tendințelor la nivel european.
Cred că piața încă resimte impactul crizei, însă evoluția răscumpărărilor este descrescătoare, ceea ce mă face să fiu optimistă. Va crește disponibilitatea românilor de a-și asigura viața.
PRIMM: Care considerați a fi punctele forte ale pieței locale?
E.B.: Dimensiunea populației, împreună cu nivelul de penetrare scăzut al asigurărilor rămân un punct forte pentru potenţialul pieţei. De asemenea, odată cu ieșirea din criză, crește proporția din venitul personal pe care românii o pot aloca economisirii și investițiilor, în condițiile în care acest procent se diminuase până la dispariție în perioada menționată. Și apreciez că această creștere va fi foarte rapidă. 
PRIMM: Dar principalele puncte slabe ale pieței?
E.B.: Aș menționa aici lipsa unei tradiții în industria asigurărilor de viață.
Oamenii au nevoie de dovezi pentru a crede în utilitatea asigurărilor de viață, iar acestea încep să apară pe măsură ce portofoliul companiilor devine mai matur și beneficiile unei polițe ajung să salveze familii aflate în momente dificile.
De asemenea, clasa de mijloc a populației care se formează încet este un alt minus al pieței, întrucât asigurările de viață sunt în mare parte clădite pe nevoile acestor clienți.
PRIMM: Ce ar trebui să facă asigurătorii, autoritatea de supraveghere și decidenții politici pentru a favoriza dezvoltarea asigurărilor de viață și sănătate?
E.B.: Sunt convinsă că piața de asigurări de viață din România va reîncepe să crească în curând și nu mă îndoiesc de potențialul ei pe termen lung.
Pentru a înregistra o ascensiune semnificativă însă, e nevoie de un stimulent fiscal, de acea deductibilitate integrală, care să îi ajute pe angajatori să le ofere angajaților mijloacele pentru un standard de viață crescut. Angajații vor avea astfel posibilitatea de a depăși pragul de acoperire a nevoilor imediate de consum, reușind să își satisfacă și nevoile de protecție și economisire, puse de multe ori pe o listă de așteptare.
De asemenea, un alt sector unde se pot aduce îmbunătățiri substanțiale este sistemul medical.
S-a făcut un pas pozitiv important în reforma sistemului de sănătate, prin definirea pachetului de bază. Este esențial ca această reformă să continue cu dezvoltarea unei componente private prin restrângerea pachetului de bază. Soluția complementară este o asigurare de sănătate care să ofere acces pacienților la servicii de sănătate de calitate, dificil de accesat în acest moment din cauza costurilor ridicate. O piață de asigurări de sănătate puternică va încuraja competiția pe piața asigurărilor și va degreva parțial sistemul de asigurări de sănătate de stat, aflat în dificultate.
Aceste inițiative,  cumulate cu efortul constant al asigurătorilor de a explica în discuții individuale, cât și prin campanii publice rolul asigurărilor de viață vor genera un salt semnificativ al pieței.
PRIMM: Dacă v-ați afla într-o poziție de decizie la nivel macroeconomic,  care ar fi primele trei măsuri pe care le-ați implementa pentru stimularea dezvoltării asigurărilor de viață și sănătate?
E.B. Nu sunt în această postură și e oarecum nepotrivit să emit astfel de păreri. Din rolul de asigurător de viață pe care ni-l asumăm, putem face propuneri în direcția celor menționate, precizând din nou că o piață de asigurări de viață și de sănătate bine dezvoltată degrevează statul de mai multe responsabilități sociale transferate într-un astfel de sistem către companiile de asigurări de viață.
PRIMM: Pe parcursul acestui an piața locală a fost marcată de momente tensionate legate, în principal, de ASF și de companii care activează pe segmentul asigurărilor generale. În ce măsură considerați că acestea au afectat sau pot afecta consumatorii sau potențialii clienți pe segmentul asigurărilor de viață?
E.B.: Cred că decizia finală a consumatorilor este luată sub influența imaginii pe care o companie de asigurări și-o construiește față de clienții săi. Cea mai apropiată și tangibilă legătură a consumatorului este cu consultantul de asigurări de viață. Mesajele acestuia, susținute de imaginea brandului unei companii de asigurări sunt principalii factori care influențează clienții. Fără îndoială, o piață de servicii financiare neimplicată în discuții negative contribuie la creșterea încrederii în industrie, dar acesta nu este principalul factor decident atunci când este identificată nevoia clientului pentru o asigurare de viață.
PRIMM: Cum estimați că va evolua piața asigurărilor în perioada următoare și, în particular, care sunt obiectivele METROPOLITAN Life în România?
E.B.: După cum am spus, acum ne revenim din criză, cu un recul față de restul economiei. O creștere cu adevărat semnificativă va apărea în condițiile deschiderii unei piețe adiacente pieței de asigurări de viață, cum este cea de sănătate, cu ajutorul măsurilor despre care am vorbit.
În ceea ce privește rezultatele METROPOLITAN Life, la finalul anului 2013, afacerile se ridicau la 262 milioane lei, cu o cotă de piață de 16%, ocupând cea de-a doua poziție. Pentru 2014, și pentru perioada următoare, direcțiile de evoluție ale business-ului sunt: menținerea ponderii ridicate a asigurărilor de protecție, care reprezintă 40% din portofoliul actual și continuarea dezvoltării de pachete dedicate fiecărui segment de piață, așa cum am făcut-o deja cu pachetul nostru dedicat copiilor, Dr. Kid. Vom continua extinderea echipei de consultanți profesioniști prin campanii susținute de recrutare.
Prin toate inițiativele din următoarea perioadă, ne-am propus să reușim să aducem cel puțin o asigurare de viață în fiecare casă din România.

Emilia BUNEA a deținut funcția de Chief Financial Officer la ING Group, segmentul ING Asigurari Europa, în sediul central din Amsterdam. Cariera sa la ING a început în anul 2007, în poziția de CFO pentru operațiunile de asigurări de viață și pensii private, ulterior fiind desemnată Chief Executive Officer al ING Pensii. Anterior experienței în cadrul ING, Emilia BUNEA a ocupat poziții precum cea de  Director General Adjunct și CFO la INTERAMERICAN Group, în perioada 2000 – 2007,  si roluri executive în cadrul companiilor Capital Securities și Comtel Rom
Emilia BUNEA deține o certificare CFA (Chartered Financial Analyst) din partea CFA Institute U.S., un Executive MBA la Universitatea Washington, Seattle, și un BA în Inginerie Software la Facultatea de Automatică București.

  •   iulie 2014 – Prezent - CEO, MetLife Romania, Bucureşti, România
  •  aprilie 2013 – iunie 2014 - CFO Insurance Europe, ING , Amsterdam, Olanda
  •  Responsabil de segmentul ING Asigurări Europa pentru 11 ţări: Belgia, Spania, Grecia, Luxemburg, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria şi Turcia.
  •  aprilie 2013 – iunie 2013 - Senior Executive Programme, London Business School, Londra,  Marea Britanie
  •  aprilie 2010 – aprilie 2013 - CFO, ING Insurance Central Europe, Amsterdam, Olanda
  •  Responsabil pe segmentul financiar al ING Insurance Central Europe, pentru asigurări şi pensii în 9 ţări: Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria, Turcia, Spania şi Grecia.
  •  august 2008 – 2010 - CEO, ING Fond de Pensii
  • 2007 – 2008 - CFO, ING Asigurări de Viață
  •  2000 – 2007 - CFO and Vice-CEO, EUREKO Romania
Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Emilia BUNEA: Ne revenim din criză, dar cu un recul faţă de restul economiei!).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!