Interviu
Eric CLURFAIN, Președinte MetLife pentru Europa Centrală

Ce înseamnă regiunea Europei Centrale şi de Est pentru grupul MetLife? Ce planuri aveţi pentru subsidiarele din regiune în următorii 3-5 ani?
Eric CLURFAIN: Regiunea Europa Centrală are o importanţă strategică pentru MetLife şi ne dorim să creştem în continuare în această zonă. Tranzacţia cu AVIVA creează o oportunitate excelentă de a ajunge la un număr mai mare de clienţi cu o ofertă extinsă de produse şi servicii şi de a obţine, totodată, economii de scală pentru operaţiunile din aceste ţări. Mai mult, această tranzacţie va permite MetLife să îşi accelereze creşterea în aceste pieţe din Europa cu ritm rapid de dezvoltare.
Prioritatea noastră în Europa Centrală în prezent este de a integra în mod eficient AVIVA în grupul MetLife. Angajaţi din ambele echipe – atât AVIVA, cât şi MetLife – vor lucra împreună pentru a integra cele două companii şi pentru a asigura o creştere continuă a operaţiunilor. În viitor, avem ca obiectiv clar continuarea dezvoltării în Europa Centrală, atât printr-o strategie de creştere organică, dar şi urmărind alte oportunităţi de achiziţie.

Care sunt pieţele din regiune cu cel mai mare potenţial de creştere, în următorii ani?

E.C.: În ceea ce priveşte potenţialul de creştere în ţările din Europa Centrală, considerăm că întreaga regiune oferă oportunităţi excelente de dezvoltare, iar compania noastră este decisă să investească în toate pieţele în care avem operaţiuni.

Este România o piaţă strategică pentru grupul MetLife? Care consideraţi că sunt principalele oportunităţi, dar  şi principalele provocări în dezvoltarea afacerilor locale?

E.C.: Aşa cum am menţionat mai devreme, obiectivul principal al MetLife este de a investi în pieţele emergente cu cel mai mare potenţial de dezvoltare – iar România este o ţară strategică pentru noi din acest punct de vedere. Ne bazăm pe potenţialul major al pieţei româneşti, care se  situează pe locul doi ca populaţie în Europa emergentă, dar pe ultimul loc ca penetrare a asigurărilor din Uniunea Europeană. Dar ceea ce alţii consideră un dezavantaj, pentru noi este o oportunitate. Suntem decişi să investim în educaţie şi să ne facem cunoscuţi, prin compania locală, ALICO Asigurări, ca un specialist în asigurări de viaţă şi un lider de piaţă.
Piaţa românească are anumite trăsături care o pot transforma într-un succes pentru industria de asigurări de viaţă: prezenţa unor grupuri internaţionale importante care aduc un know-how semnificativ, alinierea legislaţiei specifice cu normele europene – ceea ce oferă predictibilitate pentru planificarea business-ului. Mai mult, în România urmează implementarea unei reforme fundamentale a sistemului de sănătate care va determina o creştere consistentă a sistemulului de asigurări în general şi, posibil, cu un impact pozitiv şi asupra receptivităţii populaţiei faţă de produsele de asigurare.
În general, un nivel scăzut al educaţiei vizavi de protecţia financiară, precum şi lipsa facilităţilor fiscale corespunzătoare pentru produsele de asigurare sunt cele mai mari provocări cu care ne confruntăm în acest moment, însă avem convingerea că progresele vizibile care se fac în aceste domenii vor avea în cele din urmă impactul pozitiv pe care mizăm pentru dezvoltarea business-ului nostru.

Ce obiective a stabilit grupul pentru subsidiara din România, în termeni de cotă de piaţă sau poziţie pe piaţa asigurărilor de viaţă  în următorii 3-5 ani?
E.C.: România este pentru MetLife o piaţă cu un potenţial ridicat şi are planuri de dezvoltare pe termen lung în această ţară.
Obiectivul nostru este, desigur, să avem în continuare o creştere a afacerilor, preferabil peste nivelul mediu al pieţei, rămânând totodată compania de asigurări de viaţă cea mai profitabilă din piaţă – ceea ce ne va ajuta să ne atingem obiectivul strategic de a deveni compania de viaţă lider de piaţă în termen de cinci ani, aşa cum anunţam în 2011.
Pentru anul 2012, prioritatea noastră este de a oferi clienţilor servicii de calitate superioară prin extinderea şi diversificarea canalelor de distribuţie, prin lansarea unor noi produse şi crearea unei structuri puternice de agenţi profesionişti care să răspundă în mod optin nevoilor acestora de protecţie financiară. Avem în vedere, de asemenea, dezvoltarea portofoliului de clienţi corporate –Beneficii pentru angajaţi, aplicând pe plan local experienţa de lider şi cele mai bune practici ale MetLife pe plan global.

Cum doriţi să dezvoltaţi în continuare afacerile de asigurări de viaţă şi pensii din România (creştere organică sau achiziţii)?
E.C.: Aşa cum am menţionat mai devreme, România este o ţară strategică pentru MetLife – grupul din care face parte ALICO. Am anunţat de curând finalizarea achiziţiei companiei de asigurări de viaţă AVIVA în România, procesul de achiziţie a operaţiunilor de pensii ale AVIVA fiind, de asemenea, în derulare, aşteptând aprobarea finală din partea autorităţilor de reglementare pentru pensii private, după ce Consiliul Concurenţei şi-a dat deja acordul pentru achiziţia ambelor operaţiuni – AVIVA Pensii şi AVIVA Asigurări de Viaţă.
În acelaşi timp, ne dezvoltăm şi prin creştere organică, dar şi prin integrarea de structuri de distribuţie din cele trei arii principale din industria financiară: bănci, leasing, asigurări. În această perioadă economică dificilă,  industria bancară se reechilibrează, iar în asigurări se întrevăd mişcări pe piaţă din mai multe motive, unul fiind introducerea normelor europene care armonizează reglementările din domeniul asigurărilor (Solvency II). În acest context, compania noastră are resurse şi soliditate financiară datorită experienţei pozitive, reflectată în profit şi creştere continuă.

În acest moment urmăriţi potenţiale achiziţii în Europa Centrală şi de Est? Dar în România?
E.C.: Obiectivul MetLife este de a deveni liderul global în asigurări de viaţă, de accidente şi sănătate, precum şi în planuri de pensii şi beneficii pentru angajaţi. MetLife are o echipă foarte activă responsabilă de fuziuni şi achiziţii care caută în permanenţă oportunităţi de creştere anorganică.
În ceea ce priveşte România, ţintim primul loc din piaţa asigurărilor de viaţă din această ţară într-un interval de cinci ani, iar pentru îndeplinirea acestui obiectiv suntem atenţi şi evaluăm toate oportunităţile existente pe piaţă. De asemenea, suntem deschişi la investiţii pentru a asigura atât creşterea organică, cât şi anorganică a companiei, prin dezvoltarea de noi structuri de distribuţie, şi, posibil, prin achiziţii.

Care au fost motivele pentru care aţi luat decizia de a cumpăra subsidiarele din regiune ale AVIVA?
E.C.: Aceasta tranzacţie ne va ajuta sa ne consolidăm poziţia în România, Ungaria şi Republica Cehă – pieţe strategice pentru planurile MetLife în regiune. Considerăm că aceste ţări din Europa Centrală sunt pieţe cu potenţial de creştere pe termen lung şi vom continua să ne consolidăm şi să ne extindem prezenţa deja semnificativă în zonă.
Tranzacţia aduce o distribuţie extinsă şi diversificată pentru MetLife, incluzând forţa de vânzări directă, parteneri brokeri şi bancassurance, un mix de produse unit-linked şi tradiţionale, precum şi pensii private.

Ce impact consideraţi că va avea achiziţia AVIVA România asupra afacerilor ALICO România?
E.C.: Principala motivaţie a acestei achiziţii este creşterea. Aducem în plus resursele AVIVA – atât produsele, cât şi distribuţia –, pentru a ne consolida poziţia pe piaţă şi a ne extinde şi mai mult în regiune.

Care credeţi că sunt principalele motive pentru care piaţa românească a asigurărilor de viaţă rămâne subdezvoltată?
E.C.: Principalele cauze ale nivelului scăzut de penetrare a asigurărilor din România sunt, pe de o parte, educaţia financiară redusă, iar pe de altă parte, lipsa stimulentelor fiscale. Şi aici joacă un rol important şi percepţia oamenilor cu privire la asigurări, pe care le consideră complicate şi dificil de abordat, iar viziunea şi obiectivul nostru vizează simplificarea întregului proces astfel încât oamenii să poată obține siguranţa financiară de care au nevoie cu mai multă uşurinţă. Totodată, produsele de asigurări de viaţă au fost lansate în România mai târziu decât în alte ţări (1997-1998) şi, în plus, fără să beneficieze de stimulente fiscale. Ţări precum Polonia sau Ungaria au avut încă de la început deductibilitate totală pentru primele de asigurare, ceea ce s-a materializat în creşteri de două cifre ale cifrelor de afaceri anuale.
Prin urmare, crearea unor tratamente fiscale favorabile pentru primele de asigurări de viaţă ar putea fi principalul motor de creştere pentru piaţă, contribuind totodată în mod semnificativ la creşterea nivelului de cunoaştere şi dezvoltare a industriei, în general.

Ce măsuri din partea asigurătorilor, a autorităţii de reglementare şi a statului credeţi că sunt necesare pentru ca această piaţă să accelereze ritmul de creştere?
E.C.: MetLife colaborează strâns cu autorităţile din diverse ţări în toată lumea, având de a face cu o varietate foarte largă de legi şi reglementări. Noi le punem la dispoziţie experienţa şi cunoştinţele noastre, având un dialog deschis pentru a gasi cele mai bune metode de a oferi servicii de calitate superioară clienţilor. MetLife funcţionează cu succes în multe pieţe diferite, cu diverse medii economice şi legislative, iar cheia succesului nostru este punerea pe primul plan a clientului. Această abordare ne face să fim în acord cu scopul diverselor autorităţi din diferite ţări. Suntem eficienţi pentru că protejăm consumatorii – atât prin produsele, cât şi prin procedurile şi serviciile destinate acestora – acesta fiind în fapt obiectivul principal al activităţii noastre.
În România, piaţa de asigurări de viaţă are nevoie în primul rând de un tratament fiscal mai favorabil, similar cu cel aplicat de guvernele celorlalte ţări din regiune la momentul incipent al industriei de asigurări din respectivele pieţe.

Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Eric CLURFAIN, Președinte MetLife pentru Europa Centrală).

Comenteaza articolul

Nume*
Comentariu*
Pentru a valida comentariul, va rugam introduceti textul din imagine:

Ora de Risc

Bunurile sau viata? Ce isi asigura romanii?

Paul SWOBODA - Presedinte al Directoratului GRAWE Romania

Adina MANDOIU - Director de Marketing, PR si Comunicare, GRAWE Romania

Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii


TOP Stiri 1asig

Revista PRIMM este realizata
cu sprijinul urmatoarelor companii
carora le multumim!